Gode råd til sukkersyge 2
Fra : Lyrik

Dato : 27-10-07 18:48

Er du fortvivlet fordi sukkertallet er for højt dagligt?
Så er gode råd velkomne.

Jeg har et enkelt.
Jeg tester selv sukkertal dagligt 3 gange, for tiden. Der opdagede jeg
noget bemærkelsesværdigt som jeg har fået tjekket af med en diætist.

Nemlig at et par glas vin til aften, giver flotte lave sukkertal dagen
efter.
Diætisten gjorde opmærksom på at sukkersygepatienter før i tiden fik
recept på en flaske snaps, fordi det hjalp på sygdommen.

Men da protestantisk kultur handler om at gøre forbudt, og især noget der
er glædesskabende, det der på græsk begynder med "eu",-så sløjfede man
det. Uheldigvis sløjfede man dermed kendskabet til det gode råd.

Jeg måtte selv opdage det. Diætisten mente ikke at der var forskel på den
forskellige alkohol med hensyn til virkningsgrad. Så her må man selv prøve
at se om det passer.
Jeg opdagede det efter at have haft familiebesøg hvor jeg ikke passede på
sukkersygen. Der blev spist flæskesteg og drukket hvidvin. Dagen efter var
tallene smukke!!

Jeg har haft forepørgsel i Iran som er et gammelt kulturland. Her
anbefaler de chili som et godt middel. Hvor meget det virker skal jeg ikke
kunne sige, men her er rådene jeg lige nu har skrabet sammen.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-10-07 19:12

> Nemlig at et par glas vin til aften, giver flotte lave sukkertal dagen
> efter.

Det får mig så lige til at spekulere på - det hører til i helbred.slank -
om alkohol dermed også forøger sulten dagen derpå, netop fordi det holder
blodsukkeret nede?

Mvh Maria

Fra : peja

Dato : 27-10-07 20:02

"Lyrik" <lyrik@fupheaven.dk> skrev i meddelelsen
news.t0vadigqeqzwsk@macbook-lyrik.local...
> [...]
> Diætisten gjorde opmærksom på at sukkersygepatienter før i tiden fik
> recept på en flaske snaps, fordi det hjalp på sygdommen.

Tak for tipset, som jeg tror man skal man skal glemme og se hvad
diabetesforeningen VED om den sag - nemlig:
Diabetikere kan tillade sig at drikke alkohol, hvis de udviser omtanke.
Alkohol hæmmer nydannelsen af glykose i leveren og evnen til at modregulere
ved hypoglykæmi, som kan opstå helt op til 1-1½ døgn efter
alkoholindtagelse. Så spis brød til

Se deres side og iøvrigt det med recept på snaps - fortæller vores
Diabetesambulatorie - er en vandrehistorie uden hold i. - Diabetes kan
udvikle sig individuelt fra p to p - så det med at følge andres råd -
frarådes af vores ambulatorie - som bedst i samråd med egen læge klarer det
bedst.

Igen se Diabetesforeningens hjemmeside - eller endnu bedre meld jer ind og
støt den gode forening.

http://www.diabetes.dk/

KH
Pernille
diabetiker

Fra : Lyrik

Dato : 28-10-07 18:43

On Sat, 27 Oct 2007 20:12:14 +0200, Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
> -
> om alkohol dermed også forøger sulten dagen derpå, netop fordi det holder

Nej Maria! Der er ingen uheldige følgevirkninger af alkoholrådet. Min søn
som er sundhedsassistent, mente at alkoholen blot stoppede
sukkerforbrændingen i leveren for en tid, hvorefter man blev straffet når
den så gik igang igen. Efter parolen at det sukker der nomalt blev
forbrændt bare lå på lur og ventede til alkoholen var færdig.))
Altså efter protestantisk kulturopfattelse:"Hvis noget er dejligt, så skal
det straffes!" (Derfor er alle glædebringende=Eu-foriserende stoffer
forbudt i protestantisk kultur.)

Men diætisten på Herlev hospitals diabetesafdeling kunne afkræfte sønnens
bange straffeanelser. Der var ingen straf! Sukkertallet forbedres ved
indtagelse af alkohol!

EOD!

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-07 19:46

> [...]

> Men diætisten på Herlev hospitals diabetesafdeling kunne afkræfte sønnens
> bange straffeanelser. Der var ingen straf! Sukkertallet forbedres ved

Ja, men betyder det lavere sukkertal at man er mere sulten og dermed spiser
mere efter indtagelse af alkohol (frem for hvis man ikke drikker alkohol)?

Mvh Maria

Fra : Lyrik

Dato : 28-10-07 18:46

On Sat, 27 Oct 2007 21:02:14 +0200, peja <XXXXXX@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> news.t0vadigqeqzwsk@macbook-lyrik.local...

> Tak for tipset, som jeg tror man skal man skal glemme ...........??
Du kan gøre hvad du vil Pernille. Men rådet fejler ikke noget.
Diabetesforeningen er ikke Gud. Husk det Pernille.

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 28-10-07 23:41

"Lyrik" <lyrik@fakeheaven.dk> skrev i en meddelelse > ........
> Du kan gøre hvad du vil Pernille. Men rådet fejler ikke noget.
> Diabetesforeningen er ikke Gud. Husk det Pernille.

Diabetesforeningen og diabetesambulatorierne er måske ikke gud - men det er
nu de bedste til at give råd om diabetes. Vandrehistorier og andre personers
erfaringer er noget farligt noget at følge.

/CJ

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-07 18:50

Lyrik skrev den 27-10-2007 19:47:
> [...]
> Diætisten gjorde opmærksom på at sukkersygepatienter før i tiden fik
> recept på en flaske snaps, fordi det hjalp på sygdommen.

Kunne det tænkes, at alkohol har bivirkninger som fx sund kost og
insulin ikke har?

Du er godt klar over, at alkohol er en gift eller hvad?

Skål!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-10-07 19:18

On Sun, 28 Oct 2007 18:50:29 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:
Klip
> [...]
Da jeg var barn (1928+5) købte naboens kone snaps på apoteket,
hvilket mange var misundelige over, jeg ved ikke om det hjalp,
for hun blev ikke særlig gammel.
For øvrigt undrer det mig, at jeg fik levertran i 1930, da
vidste, eller troede Lægen at det var sundt, og han anbefalede at
vi fik meget sol om sommeren, fordi det var sundhed til vinteren,
så det er ikke nye ide'er altsammen.
Kendte man virkelig til vitaminer dengang ?
mvh Ebbe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-10-07 19:27

Den 27-10-07 19.47 skrev Lyrik følgende:

> [...]
> er glædesskabende, det der på græsk begynder med "eu",-så sløjfede man
> det. Uheldigvis sløjfede man dermed kendskabet til det gode råd.

Det er ikke sløjfet på grund af glæden ved at udstede forbud. Du kan
læse flere steder, at alkohol har den virkning. Problemet er - især for
type 1-diabetikere - at det kan føre til lav blodglukose op til 24-36
timer efter. Jeg går ud fra, at du ved, at dette ikke er særlig
hensigtsmæssigt. Risikoen er ikke helt så stor for type 2-diabetikere,
men også her skal man være opmærksom på risikoen for hypoglykæmi.

> Jeg opdagede det efter at have haft familiebesøg hvor jeg ikke passede på
> sukkersygen. Der blev spist flæskesteg og drukket hvidvin. Dagen efter var
> tallene smukke!!

Og du har sikkert haft et meget lavt sukkertal om natten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Lyrik

Dato : 28-10-07 20:31

wrote:

> Kunne det tænkes, at alkohol har bivirkninger som fx sund kost og
> insulin ikke har?
>
> Du er godt klar over, at alkohol er en gift eller hvad?
>

> Skål!

17 år som sundhedshjælper har lært mig at den bedste medicin overhovedet
af alle mediciner er alkohol!
Jeg har set folk som ikke kunne gå, springe op ad trapperne til 1. sal
efter 14 dages alkoholindtagelse.
Ikke drankerdosis! men et glas snaps til morgenmaden. Kan du skelne mellem
at være dranker og at drikke et enkelt glas? Det tror jeg ikke du kan, det
tyder dine udtalelser ikke på at du kan!
I det hele taget er vores danske kultur brændemærket ved ikke at kunne
skelne gråzoner fra det sort/hvide-skammeligt!-Dumt!!

Du skal ikke med dit Skål! antyde at jeg har problemer med alkohol. Det
har jeg aldrig haft-nogensinde. jeg har holdt mig fra større mængder
alkohol hele mit liv! Jeg har ikke besøgt et værtshus i 35 år!!! Kan du
stikke den?

Men jeg har set alkohol som lægemiddel overtrumfe alle andre lægemidler.
Det vil jeg godt skrive under på, sammen med apostelen Paulus:

1. Timoteusbrev 5.kapitel vers 23;
v23 Drik ikke længere bare vand, men tag lidt vin for din mave, og fordi
du så tit er syg.

Det er en dyb-dyb-sandhed. Dybere end nogen umiddelbart kan fantasere
sig til. Alkohol er verdens bedste lægemiddel. men bemærk at Paulus taler
om vin. Det er klogeligt valgt, fordi stærk soiritus som snaps kan
forårsage mavesår på grund af sin ætsende styrke.

Jeg vil opfordre alle syge til at tage dette råd til sig!

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 28-10-07 20:38

wrote:

> Du er godt klar over, at alkohol er en gift eller hvad?

Nu skal jeg fortælle dig noget som du slet ikke kan kapere!- Alt er gift!!
-Alting er gift!!

Det er kun et spørgsmål om den mængde man indtager.

Vand er gift! drik 10 liter vand om dagen og du er en død mand!

Honning er gift! Spis for meget og du kaster op!

Men lidt vand er sundt!

Og lidt honning er sundt!

Men det er vist det man kalder:"Perler for svin!"

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-07 22:55

Lyrik skrev den 28-10-2007 20:37:

> Nu skal jeg fortælle dig noget som du slet ikke kan kapere!- Alt er
> gift!! -Alting er gift!!
>
> Det er kun et spørgsmål om den mængde man indtager.

skål!

Fra : Brian Olesen

Dato : 28-10-07 21:50

"Lyrik" <lyrik@fupheaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Diætisten gjorde opmærksom på at sukkersygepatienter før i tiden fik
> recept på en flaske snaps, fordi det hjalp på sygdommen.

Glimrende råd og jeg kan nikke genkende til effekten. Vin skulle så også
være godt for kredsløbet og meget andet, så mon ikke et glas eller 2 går an?

Brian

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 28-10-07 23:55

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse

> Glimrende råd og jeg kan nikke genkende til effekten. Vin skulle så også
> være godt for kredsløbet og meget andet, så mon ikke et glas eller 2 går
> an?

Det kan jo sagtens være at et glas eller 2 går an for dig. Men husk nu at
medregne kalorierne. Der er faktisk 785KJ i 2 glas vin. Det svarer til en
lille frokost.

/CJ

Fra : Brian Olesen

Dato : 30-10-07 22:04

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan jo sagtens være at et glas eller 2 går an for dig. Men husk nu at
> medregne kalorierne. Der er faktisk 785KJ i 2 glas vin. Det svarer til en
> lille frokost.

Vildt!
Men optages disse så fuldt ud?

Mvh. brian

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 28-10-07 23:36

> [...]
> er glædesskabende, det der på græsk begynder med "eu",-så sløjfede man
> det. Uheldigvis sløjfede man dermed kendskabet til det gode råd.

Denne kendskab er såmænd ikke sløjfet.
Tidligere fik type 1 diabetikere snaps på recept - udelukkende i mangel af
bedre. Der skulle store mængder til, og patienterne døde såmæmd alligevel
tidligt.
Alkoholens virkning er ganske kendt, og der undervises i alkoholens virkning
på blodsukkeret på alle diabetesskoler.

> Jeg måtte selv opdage det. Diætisten mente ikke at der var forskel på den
> forskellige alkohol med hensyn til virkningsgrad. Så her må man selv prøve
> at se om det passer.

1 genstand alkohol har den samme virkning på blodsukkeret uanset i hvilket
form den kommer.
Dertil skal man selvfølgelig tillægge den mængde kulhydrater som der følger
med alkoholen.

I ren alkohol (fx. snaps) kommer der ikke kulhydrater med.

I vin følger der nogle kulhydrater, således at man vil opleve en umiddelbart
stigning i blodsukkeret, og derefter fald i løbet af natten.

I øl følger der temmelig meget kulhydrat med. Så blodsukkeret bliver ret
højt efterfølgende, og så har man efterfølgende et fald natten igennem.

Varigheden af blodsukkerfaldet hænger sammen antallet af genstande man har
konsumeret. 1 genstand tager ca. 5 kvarter for leveren at bearbejde, hvorfor
du kan gange det tidsrum op med antallet af genstande.

Husk at alkohol indeholder en hel del kalorier - hvilket de fleste type 2
diabetikere jo bestemt ikke har brug for.

/CJ

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 00:20

On Sun, 28 Oct 2007 23:36:00 +0100, Christian Jacobsen
<Christian.Jacobsen@gmail.com> wrote:

> Husk at alkohol indeholder en hel del kalorier - hvilket de fleste type 2
> diabetikere jo bestemt ikke har brug for.
>
> /CJ
Så kan folk jo bare spise lidt mindre og få glæde af +effekten ved
alkoholindtagelse. Advarslerne og "pas-nu-på-erne" slipper vi ikke for i
dette land. En gammel bekendt som næsten blev 90 og var meget tyk, havde
sukkersyge. Han var så bange for lægen, at når han skulle have målt sine
håbløse tal (han åd og drak af hjertens lyst)-så fastede han et helt døgn
før han gik til lægen. Angst som han var for lægens løftede pegefingre og
formaninger.

Få mennesker bliver så gamle som ham. Han var den sidste "sulekarsmand"
jeg har set. Han elskede "fjedt" og flæsk og en bjesk og en dram. Det
eneste sunde han gjorde var at han var temmelig meget i bevægelse. Han
havde cyklet på arbejde hele sit arbejdsliv og elskede at gå i haven.

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-10-07 16:39

On Mon, 29 Oct 2007 00:19:33 +0100, Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk>
Klip

> [...]
>eneste sunde han gjorde var at han var temmelig meget i bevægelse. Han
>havde cyklet på arbejde hele sit arbejdsliv og elskede at gå i haven.

En Svale gør ingen sommer, det er næppe et statistisk bevis, men
det lyder da fristende
mvh Ebbe

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-07 20:48

Lyrik skrev den 29-10-2007 00:19:

> Så kan folk jo bare spise lidt mindre og få glæde af +effekten ved
> alkoholindtagelse. Advarslerne og "pas-nu-på-erne" slipper vi ikke for i
> dette land.

Med god grund:

http://www.urban.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060420/URBAN/104200004&SearchID=7324741401340

kig lige på statistikbanken omkring dødsårsag de sidste 20 år. Kan du
se det eller skal jeg stave det for dig?
Man bør så også udvide statistikken med: overvægt.
så skal du fandme se nogen grumme tal.

Alene bedemændenes udmelding skræmmer mig som samfundsborger ganske
gevaldig!

> [...]
> eneste sunde han gjorde var at han var temmelig meget i bevægelse. Han
> havde cyklet på arbejde hele sit arbejdsliv og elskede at gå i haven.

Jamen, så syntes jeg da, at du skal tage cyklen en tur på tværs af en
motorvej, hvor bilerne kører 130.
Hvis du overlever, så må det jo være bevis for, at det er sundt at cykle
på tværs af motorveje, hvor bilerne kører 130.

Du gjorde jo....det eneste sunde du gjorde var, at du tog cyklen.

At det er hamrende dumt, at færdes på tværs på en motorvej, tja det
glemmer vi lige et øjeblik......

for du kender jo en som kunne, ik.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 30-10-07 17:22

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du gjorde jo....det eneste sunde du gjorde var, at du tog cyklen.
>
> At det er hamrende dumt, at færdes på tværs på en motorvej, tja det

Tak Carsten
Det var dagens bedste analogi

/CJ

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 30-10-07 17:06

"Lyrik" <lyrik@fakeheaven.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan folk jo bare spise lidt mindre og få glæde af +effekten ved
> alkoholindtagelse.

Se lige præcis der bliver den her diskussion lidt plat. Hvis man "bare"
kunne spise noget mindre, så var type 2 diabetes jo nok ikke så stort et
problem i dagens danmark.

> [...]
> eneste sunde han gjorde var at han var temmelig meget i bevægelse. Han
> havde cyklet på arbejde hele sit arbejdsliv og elskede at gå i haven.

Dejligt for ham at han havde et godt liv i lang tid. Jeg tror også jeg kan
finde eksempler på rygere der har levet problemfrit og blevet meget gamle.
Disse enkelt eksempler ændrer bare ikke på at det er utvetydigt bevist at
risikofaktorerne for hjerte/kar lidelser stiger markant når man har
sukkersyge, og at de igen stiger ved tillæg af fedme, rygning, høje
blodsukre osv...

Så er der nogen der er heldige, og nogen der er uheldige.
Vælger man ikke at passe på, og ignorere råd fra sin behandler så bruger man
sit held på forhånd.

/CJ

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 00:26

On Sun, 28 Oct 2007 23:41:02 +0100, Christian Jacobsen
> [...]

> personers
> erfaringer er noget farligt noget at følge.
Hvorfor nu den formaning? Mit råd var der jo intet i vejen med og det var
i tråd med årelange erfaringer. Er det ikke bare sangen om de
"autoriserede organisationers monopol på sandhederne?"-betvivl aldrig
deres "sandheder"-Andre personers erfaringer er der ikke noget i vejen med.
I det gamle Babylon bestod behandlingen af sygdomme ved at man satte
sygesengen med den syge ud på gaden. Blandt de tusinder af forbipaserende
var der nogle der havde erfaringer med den sygdom og de kom med gode råd.
Skal gode råd nu være forbudt? Så er det vist det sidste forbud Danmark
får gennemført inden vi stemmer for Frankrig og Tysklands dominans i EU så
vi slipper for at høre på flere selvretfærdige formaninger fra Forbudtland!

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-07 21:01

Lyrik skrev den 29-10-2007 00:26:

> [...]
> "autoriserede organisationers monopol på sandhederne?"-betvivl aldrig
> deres "sandheder"-Andre personers erfaringer er der ikke noget i vejen med.

hvem stoler du mest på? En person som via enten egne eller andre
naturvidenskablige dobbletblind-forsøg har forstand hvad der har den
bedste virkning på sigt?
Eller en tilfældig person du møder på gaden, så har en eller anden
mening om noget, fordi han havde en onkel kurt som blev 90 år og ikke
gjorde som lægerne sagde.

Hvem ville du stole mest på, når dit liv og førlighed afhang af et råd
fra de to personer?

> [...]
> sygesengen med den syge ud på gaden. Blandt de tusinder af
> forbipaserende var der nogle der havde erfaringer med den sygdom og de

det var da en romantisk holdning.... kør de syge på rådhuspladsen.

Er der nogen meldinger om, hvor mange raske der blev smittet med den
sygdom de syge måtte have?

Eller: hvad var det lige gennemsnitsalderen var dengang?
Kunne det tænkes, at man bare gjorde hvad man nu troede var godt, men
man faktisk ikke ved noget om det?

> Skal gode råd nu være forbudt?

næh, bare de er holdbare!

Og skal dårlige råd være tilladt?

Fra : peja

Dato : 29-10-07 19:48

> Diabetesforeningen er ikke Gud. Husk det Pernille.
>
> --
> Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Kære Lyrik!

Jeg er utrolig meget ked af du ikke kender Diabetesforeningen. Så jeg
anbefaler dig inden du kommer med ovennævnte udtalelse at lære den at kende.

Du vil se at de mest kompetente læger der findes står bag ved - Ja! Forskere
og professorer - alle støtter Diabetesforeningen - som i den grad har været
medvirkende til kæmpefremskridt indenfor diabetes især indenfor de sidste 40
år - Det vil nok alle diabetikere takke foreningen for.

Tænk på stor nedgang af blindhed, næsten ingen amputationer af ben, længere
levetid, anerkendt til arbejde i erhverv, meget bedre livskvalitet og meget
meget mere KÆRE LYRIK!

Diabetesforeningen er IKKE Gud - og som et kristent menneske tror jeg kun på
een Gud - håber du også gør. Men mit ovennævnte script om Diabetesforeningen
gør dem for mig til topscorer udenfor den åndelige verden.

Hvis du har et bedre bud indenfor diabetes - vil jeg gerne vide det - TAK!

Så slut herfra kære Lyrik - Håber du skifter MENTOR - uden farlige råd!

Kærlig hilsen

Pernille

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-07 01:36

On Mon, 29 Oct 2007 21:01:07 +0100, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com>
wrote:

> næh, bare de er holdbare!
>

> Og skal dårlige råd være tilladt?
Se hvor langt du er ude mand! Kan du ikke se det? Hvis "dårlige" råd var
forbudt så har du lige afskaffet ytringsfriheden og byttet den med en
puttekasse med lyserødt vat! Hvem skal afgøre om et råd er dårligt?-Skal
du? Skal Diabetesforeningen? Dit råd om at afskaffe ytringsfriheden er i
hvert fald dårligt så det rasler!

Hvorfor er der en gruppe der hedder dk. helbred?

Det er der fordi folk ikke har nok i de råd de får en gang imellem hos
lægen. De efterspørger erfaringer. De lægger sig åndelig talt ud på gaden
for at de forbipasserende skal råde dem! Jeg øser af mine erfaringer i
autoriseret sygepleje gennem 17 år. Du øser af???

"Den der søger at redde livet skal miste det!" Det var Vorherres erfaring.
Men det er ikke din, selv om jeg kan sige amen til det. Af de råd jeg har
givet i de sidste mange år er ikke ét af dem faldet til jorden. Når jeg
skriver at alkohol forbedrer diabetestallene så er det i tråd med
diætisten på Herlev sygehus.
Helt autoriseret!
Men I har noget nervøsitet omkring det råd fordi i har problemer med
alkohol åbenbart! Men skal fornuftige folk undgælde for jeres
uvederhæftige nervøsitet?

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : peja

Dato : 30-10-07 02:31

"Lyrik" <lyrik@fakeheaven.dk> skrev i meddelelsen
news.t0zimtg1id5x1s@macintosh.local...

\ Jeg øser af mine erfaringer i
> autoriseret sygepleje gennem 17 år.

JA og HVOR OG HVAD ER DINE KVALIFIKATIONER?????

Kender godt det med at sygehjælpere - spiller overlæger og kirurger - det
er farlige mennesker der leger med folks helbred og førlighed, det er ikke
noget at spøge med at begynde med råd og behandlinger fra før insulinets
opfindelse og den kloge kone i kæret og alt det der.

<. Af de råd jeg har
> givet i de sidste mange år er ikke ét af dem faldet til jorden.
> Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

NÅ! Er du sikker på dette du tidligere bl.a.. har skrevet:
"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.txeh2cxbcof222@lyriks-computer.local...
Rygere bliver sjældent senildemente, idet nikotin stimulerer hjernen og
forebygger demens.
Men læs faktum her - og sådan er der flere vildledninger hvis man gider
bruge tid på dig.
http://www.cancer.dk/Cancer/Nyheder/nyheder2004/Rygninggordummere.htm

kh
Pernille

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-07 07:59

Lyrik skrev den 30-10-2007 01:36:

> [...]
> forbudt så har du lige afskaffet ytringsfriheden og byttet den med en
> puttekasse med lyserødt vat! Hvem skal afgøre om et råd er dårligt?-Skal

Tja, lad os bare se på landet som er meget glad for ytringsfrihed og
se hvor sunde de er.
Kan du selv gætte hvad det er for et land?

ganske korrekt, at dårlige råd skal være forbudt.

Det er jo også forbudt, at sælge narko, begå bondefangeri eller skade
folk på anden vis.

> Dit råd om at afskaffe ytringsfriheden er i
> hvert fald dårligt så det rasler!

Jeg har ikke snakket om, at afskaffe ytringsfriheden. Det er dig som
laver den kobling.

> Hvorfor er der en gruppe der hedder dk. helbred?

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred

----
Dk.helbred giver mulighed for debatter om sundhed,
sygdom og forebyggelse af sygdomme.

Sundhed er i denne forbindelse defineret til at betyde det
optimale (bedst mulige) fysiske, psykiske og sociale
velvære, og giver således mulighed for at diskutere alle
aspekter i forskellige (grupper af) menneskers situation.

Man kan tage udgangspunkt i f.eks. specielle tilstande,
sygdomme, aldersgrupper, helbredstrusler, belastninger
m.v. - men der er også mulighed for at snakke om generelle
sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende tiltag.

----

> [...]
> gaden for at de forbipasserende skal råde dem! Jeg øser af mine
> erfaringer i autoriseret sygepleje gennem 17 år. Du øser af???

Det er ikke dine erfaringer fra 17 års sygepleje du øsede ud af!

Det var din observation ud fra et par glas vin, som ikke gav udslag i
dit blodsukkertal.
Endvidere undersøgte du hos - jf. dig - en lødig kilde hvad det var der
skete.

Og det var så en diætist som fortalte om, at man tidligere gav en flaske
snaps til diabetikere.
Ud fra det begyndte du at opbygge en teori med kulturelle elementer og
græske begyndelsesbogstaver eu* er noget med glæde.

Du har ikke overvejet, hvorfor man tidligere gav en flaske snaps.... og
hvorfor man er holdt op med det.
Og fx eutanasi ikke er nødvendigvis er særlig glædesskabende.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 30-10-07 17:18

"Lyrik" <lyrik@fakeheaven.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg øser af mine erfaringer i autoriseret sygepleje gennem 17 år. Du øser
> af???

Og vi er meget taknemmelige for dine råd. Vi vælger bare at stille
spørgsmåltegn ved validiteten af disse råd, da de er taget ud fra
enkeltepisoder og fortællinger.

De professionelle diabetesbehandlere kan godt finde på at sige til deres
patienter at 1-2 glas rødvin dagligt er ok - men heldigvis så indgår deres
rådgivning i en samlet pakke hvor der tages hensyn til den enkelte patients
helhedsbillede og generelle helbred.

> [...]
> Men I har noget nervøsitet omkring det råd fordi i har problemer med
> alkohol åbenbart! Men skal fornuftige folk undgælde for jeres

Der er ingen der på noget tidspunkt har anfægtet at alkohol har en
blodsukkersænkende effekt.
Der er stadig bare flere aspekter i sukkersyge end lige netop
blodsukkertallet. Derfor vil jeg til stadighed tilråde at man spørger sin
professionelle behandler om det kan være fornuftigt eller frarådeligt at
drikke 2 glas vin dagligt.

/CJ

Fra : Brian Olesen

Dato : 30-10-07 22:03

> [...]
> professionelle behandler om det kan være fornuftigt eller frarådeligt at

Og det svar du vil få vil så sandsynligvis ikke være mere professionelt end,
at hvis lægen er muslim, så vil rådet være utænkeligt og hvis lægen selv er
alkoholiker, så vil 3 glas nok næppe heller ikke skade.
Sørgeligt men sandt. Husk at medbringe din sunde skæpsis og fornuft når du
så åbenlyst gerne vil være meget autoritetstro.

Mvh. Brian

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 31-10-07 18:47

> [...]

> Sørgeligt men sandt. Husk at medbringe din sunde skæpsis og fornuft når du
> så åbenlyst gerne vil være meget autoritetstro.

Det drejer sig ikke om at være autoritetstro - mere om tillid...
Hvis ikke man har større tillid til sin læges professionelle tilgang til ens
spørgsmål end det du beskriver, så er det da vist på tide at skifte.
Ethvert læge/patient forhold bygger på tillid. Føler man ikke at ens
praktiserende læge er kompetent til at varetage ens problemstillinger, så
kan man vælge at skifte, eller bede om at blive henvist til en specialist (i
dette tilfælde diabetolog eller diabetessygeplejerske).

/CJ

Fra : Brian Olesen

Dato : 01-11-07 22:40

> [...]
> kan man vælge at skifte, eller bede om at blive henvist til en specialist
> (i dette tilfælde diabetolog eller diabetessygeplejerske).

Ved du hvad. Så firkantet mener jeg slet ikke man kan stille det op. Jeg har
enorm tillid til min læge og det jeg påpeger er blot, at læger også er
mennesker og inddrager egne erfaringer / oplevelser i deres vurdering.
Præcis lige som alle andre gør det.
Man skal bare passe på med at tro, at alt er enten eller og sort / hvidt og
at det man får at vide er den eviggyldige sandhed. Det du får at vide er det
personen på netop dette tidspunkt kender som værende den bedste behandling /
det bedste råd.

Jeg har da haft kontakt med sygehuset, som slet ikke havde de samme
holdninger som min daværende læge. Hvad fanden lægen var ved at blive gammel
og kunne måske ikke lige overskue at læse 100 sider lekture hver uge
længere, så hvis han ikke var helt opdateret, så bare ærgerligt. Til gengæld
kunne han så meget andet. F.eks.kurerer en bronkitis nærmest med bind for
øjnene.
Jeg ta'r det så roligt fordi selv sygehusene indbyrdes har meget forskellig
metodik og vildt divergerende holdninger til mange spørgsmål. Så hvem kan
man egentlig stole på?
Sig selv? Gud? nogle andre?

Jeg ved det i hvert fald ikke og ta'r altid selv et skøn og går som du
naturligvis udfra, at den information man får er ok. Men reelt ved ingen, om
du lige får den 100% optimale vejledning lige på det tidspunkt hvor du
spørger.

Som udgangspunkt tror jeg ikke nogen i behandlersystemet vil dig eller nogen
andet det ondt, men selv læger er altså også kun mennesker.

Mvh. brian

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-07 01:41

On Mon, 29 Oct 2007 19:47:58 +0100, peja <XXXXXX@stofanet.dk> wrote:

> Så slut herfra kære Lyrik - Håber du skifter MENTOR - uden farlige råd!
>
> Kærlig hilsen
>
> Pernille
Og lev vel til dig Pernille. Det er ikke alle råd som synes farlige der er
farlige. Vi er beslægtet med bonoboabere. De er meget fredellige og de
bruger sex til at løse deres problemer med. Det er der også mange
mennesker der gør. Sekretæren dyrker sex med chefen for at få et lettere
arbejdsmiljø for eksempel. Men de fleste ville synes at det var et farligt
råd at bruge sex til at løse problemer med. Men det gør bonoboerne ikke.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-07 03:15

Som jeg skrev er ikke et eneste faldet til jorden:
http://www.psych.org/pnews/00-03-17/nicotine.html

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-07 14:52

On Tue, 30 Oct 2007 22:02:31 +0100, Brian Olesen <nomail@please.dk> wrote:

> [...]
> du
> så åbenlyst gerne vil være meget autoritetstro.

Du har så evig ret!

Jeg var ude og aflevere bilen i Gladsaxe i går hos Ford på grund af en
parkeringsskade-ridser i lakken og bule-hulk!-Hulk!)) Så spadserede jeg
fra Gladsaxe og næsten ind til Lyngby på nær et par stoppesteder. Da jeg
kom tilbage var mit sukkertal = 5.0!! Det har det ikke været i al den tid
jeg har haft sygdommen!

Fanden-i-voldsk som jeg var blevet åd jeg to honningmadder til aften(ægte
dansk honning)! Det skulle jeg imidlertid ikke have gjort idet tallet
røg fra 5.9 før aftensmad til 22.1 efter honningmadderne! Jeg drak to
små glas iskold "Retsina" og i morges var den nede på 8.6.

Jeg konkluderer at den lange gåtur var rigtig god terapi 5 plusser. 5
minusser til honningmadderne og tre plusser til "Retsinaen"-helt
subjektivt og ikke en videnskabelig analyse.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-07 15:21

Den 31-10-07 14.51 skrev Lyrik følgende:

> [...]
> kom tilbage var mit sukkertal = 5.0!! Det har det ikke været i al den tid

Motion er rigtigt godt for diabetespatienter.

> Fanden-i-voldsk som jeg var blevet åd jeg to honningmadder til aften(ægte
> dansk honning)!

Uh, det er jo nærmest rent sukker.

> Det skulle jeg imidlertid ikke have gjort idet tallet
> røg fra 5.9 før aftensmad til 22.1 efter honningmadderne! Jeg drak to
> små glas iskold "Retsina" og i morges var den nede på 8.6.

Hvad ligger du normalt på om morgenen?

> Jeg konkluderer at den lange gåtur var rigtig god terapi 5 plusser. 5
> minusser til honningmadderne og tre plusser til "Retsinaen"-helt
> subjektivt og ikke en videnskabelig analyse.

Reelt kan du ikke vide om/hvor meget forskel Retsinaen har gjort.
Effekten af honningen skulle gerne være væk igen længe inden morgenen.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 31-10-07 16:25

> [...]

> minusser til honningmadderne og tre plusser til "Retsinaen"-helt
> subjektivt og ikke en videnskabelig analyse.

Så for at gøre undersøgelsen lidt mere videnskabelig, så prøver du at gøre
nøjagtig det samme en gang til - denne gang uden retsinaen.
Mit bud er at du havner på nogenlunde det samme resultat, da du har
alkoholen faldende effekt, og samtidig de medfølgende kulhydrater stigende
effekt.

Derudover er det jo ganske normalt at blodsukkeret falder til nær-normalt
niveau i løbet af natten.

/CJ

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-10-07 18:37

On Wed, 31 Oct 2007 14:51:58 +0100, Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk>
Klip

> [...]
>minusser til honningmadderne og tre plusser til "Retsinaen"-helt
>subjektivt og ikke en videnskabelig analyse.

Hvad er retsina, er det den græske vin du mener, og skulle den
sænke blodsukkeret ?
mvh Ebbe

Fra : Brian Olesen

Dato : 01-11-07 22:30

"Lyrik" <lyrik@fakeheaven.dk> skrev i en meddelelse
news.t02d4we7id5x1s@macintosh.local...

> [...]
> minusser til honningmadderne og tre plusser til "Retsinaen"-helt
> subjektivt og ikke en videnskabelig analyse.

Herligt.
Ellers nogle ok blodsukre du har der altså lige fra den i tyverne. Den var
slem.
Vi skal også huske, at vore kroppe er helt unike og derfor reagerer 2
diabetespatienter heller ikke ens på den samme behandling.

Der er også det positivt luskede, at hvis du kan holde til noget mere
motion, så vil din krop også være langt mere modtagelig for den behandling
du ellers får, således at dine udsving efterhånden bør indskrænke sig fra
måske 20 i dag til måske max 12 14 om nogle måneder. Det er jo også en
vigtig faktor.

Mvh. Brian

Fra : pony2620@gmail.com

Dato : 12-11-07 16:44

hvor chockolade må man spise som diabetis patient?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-11-07 01:07

Den 12-11-07 16.43 skrev pony2620@gmail.com følgende:
> hvor chockolade må man spise som diabetis patient?

Så vidt jeg husker, har Diabetesforeningen en anbefaling om maks. 25
gram om dagen fordelt på 5 gram ad gangen - jeg kan dog ikke lige finde
siden. Men reelt er der ikke nogen fast grænse. Nogle kan tåle at spise
mere end andre. Der er ikke andet for end at prøve at se, hvor meget
blodsukkeret stiger i forbindelse med indtagelse af den slags.