Opskrifter for sukkersyge
Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-10-07 16:50

Jeg søger hjemmesider med gode opskrifter og tips for sukkersyge.

Min svigermor er desværre ramt af "gammelmandstypen" og det ville være rart
at kunne lave f.eks. noget hjemmebag hun må få.

Ole Thomsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-07 17:15

Den 27-10-07 17.49 skrev Ole Thomsen følgende:
> Jeg søger hjemmesider med gode opskrifter og tips for sukkersyge.
>
> Min svigermor er desværre ramt af "gammelmandstypen" og det ville være rart
> at kunne lave f.eks. noget hjemmebag hun må få.

Det skal blot være fedtfattigt og ikke indeholde alt for meget sukker.
Og så skal hun ikke grovæde det - men vi ved jo alle, at svigerdøtre
ikke kan lave mad, så det er sikkert ikke et problem

Du kan læse en masse om generelle kostråd her:
http://diabetes.dk/wm943
Der er også links til opskrifter.

Da jeg fik konstateret sukkersyge, havde jeg et værre hyr med at få
velmenende familiemedlemmer til at lade være med at ville lave speciel
mad eller fx købe chokolade med kunstige sødestoffer (uf!). Sukker eller
søde sager er ikke forbudt som sådan, man skal blot være opmærksom på
ikke at spise for meget af det. I dag betragter man rent faktisk fedt
som et større problem for sukkersgyge-patienter end sukker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-10-07 19:34

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> I dag betragter man rent faktisk fedt
> som et større problem for sukkersgyge-patienter end sukker.

Hvorfor egentlig? Fedt har da et lavere glykomisk index end sukker.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-07 20:47

Den 27-10-07 20.34 skrev Uffe Ravn følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Hvorfor egentlig? Fedt har da et lavere glykomisk index end sukker.

Det er nu heller ikke sukkertallet, at fedtet er farligt for.
Diabetikere har øget risiko for hjerte-/karsygdomme, og da man
efterhånden er blevet ret så gode til at få sukkertallet under kontrol,
så er faren for hjerte-/karsygdomme trådt i forgrunden.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-10-07 21:42

> [...]

> efterhånden er blevet ret så gode til at få sukkertallet under kontrol,
> så er faren for hjerte-/karsygdomme trådt i forgrunden.

Tak. Så blev jeg så klog.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-10-07 08:48

On Sat, 27 Oct 2007 21:46:58 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>efterhånden er blevet ret så gode til at få sukkertallet under kontrol,
>så er faren for hjerte-/karsygdomme trådt i forgrunden.

Hvad er faren ved forhøjet blodsukker, hvad sker der. Er det det
med faren for at miste benene ?.
Jeg har klaret type 2 uden medicin, kun motion og fedtfattig kost
langtidssukkeret har ligget på ca 6 men er nu oppe på 8,5, hvad
bliver symptomerne hvis det stiger.
Colesterol 3,2 Bl. tryk 130/70
mvh Ebbe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-10-07 12:42

Den 28-10-07 08.48 skrev Ebbe Hansen følgende:

> Hvad er faren ved forhøjet blodsukker, hvad sker der. Er det det
> med faren for at miste benene ?.

Hvis ikke sukkertallet ligger på et passende niveau, er der mange ting,
der kan gå galt. Som du er inde på, er amputationer en risiko, og som
jeg nævnte, er der forhøjet risiko for hjerte-/karsygdomme. Hertil
kommer ændringer i øjnene, der kan føre til blindhed, og nyresvigt. Du
kan læse lidt på denne side:
http://www.diabetes.dk/default.asp?id=4242

> Jeg har klaret type 2 uden medicin, kun motion og fedtfattig kost
> langtidssukkeret har ligget på ca 6 men er nu oppe på 8,5, hvad
> bliver symptomerne hvis det stiger.

Først og fremmest tørst og træthed. Fødderne kan desuden føles
"forkerte", som at man går på vat, og der er risiko for
svampeinfektioner i skridtet, fordi bakterierne næres af den udskilte
sukker.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-10-07 16:05

On Sun, 28 Oct 2007 12:41:55 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>"forkerte", som at man går på vat, og der er risiko for
>svampeinfektioner i skridtet, fordi bakterierne næres af den udskilte

Tak for svar, fornemmelsen i fødderne kender jeg godt.
mvh Ebbe

Fra : Børge

Dato : 27-10-07 17:43

prøv at starte her www.diabetes.dk/
--
Hej fra Børge
se også

www.DepressionsForeningen.dk

www.depnet.dk/

min hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/morfarviborg/

Depression kan ramme alle
Du behøver ikke at skamme dig

Måske behøver du ikke denne verden
Men denne verden behøver dig.
Frit oversat fra sangteksten if you see Natalie af gruppen Eels.