smertefuld byld i øreflip ?
Fra : Reiner Hass

Dato : 25-10-07 19:11

Har ret ondt i den inderste del af øreflippen. Jeg kan mærke en
hævelse som jeg ikke har på det ande øre. Det er ret ubehageligt
at rende rundt.Og meget ømt når jeg presser lidt på det .

Gik til lægen ; han sagde det var en byld m. betændelse.

Hvordan kan han se det når der intet er at se, andet end en hævelse ?

Og hvor lang tid tager den for sådan en "byld" at gå i sig selv igen ?

Fik noget salve jeg skal smørre på 3 gang i døgnet fucidin 2 %

Fra : lh

Dato : 25-10-07 19:23

"Reiner Hass" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvor lang tid tager den for sådan en "byld" at gå i sig selv igen ?
>
> Fik noget salve jeg skal smørre på 3 gang i døgnet fucidin 2 %

Undre mig lidt... Har du været ved lægen, som siger det er en byld, hvorfor
åbnede han/hun den så ikke? Og hvorfor fik du ikke noget penicillin?.

Jeg havde engang sådan en byld på øreflippen engang for mange år siden efter
jeg havde fået lavet hul i øret. Den gik der hul på af sig selv og bortset
fra såret blev renset til det var helet op, så slap jeg med det.
Er det en "rigtig" byld går den næppe i sig selv igen men der vil formentlig
gå hul på den.

lh

Fra : Holst

Dato : 25-10-07 19:31

lh wrote:

> Undre mig lidt... Har du været ved lægen, som siger det er en byld, hvorfor
> åbnede han/hun den så ikke? Og hvorfor fik du ikke noget penicillin?.

Er Fucidin ikke en penincillinsalve?

Fra : Reiner Hass

Dato : 25-10-07 19:38

"lh" <com@comhere.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Undre mig lidt... Har du været ved lægen, som siger det er en byld,
> hvorfor åbnede han/hun den så ikke? Og hvorfor fik du ikke noget

Syntes også det var lidt mærkeligt. Men det var hvad han sagde.Øret er hævet
i forhold til det andet og jeg kan mærke sådan en lille "knude" der er
ret ømt.Ligger sådan ca. ½ cm skråt oppe fra øreindgangen. Det gør ondt
hele tiden, desværre.

Besked var : betændelse i en byld. Brug salven 3 gang om dagen og den
forsvinder inden for en uge !

Så det håber jeg på.

Fra : nana sørensen

Dato : 26-10-07 00:09

"Reiner Hass" <nope@nope.dk> wrote in message

> [...]
> hele tiden, desværre.
>
> Besked var : betændelse i en byld. Brug salven 3 gang om dagen og den

Fucidin plejer at hjælpe forholdsvis hurtigt, men du kan gøre mere. Giv dit
øre varme saltvandsbade tre gange dagligt. Opskrift:

Vat i øret, fordi saltvandet ellers irriterer øregangen. En kvart teske
HAVsalt i et almindeligt drikkeglas og så varmt vand i. Det skal være så
varmt som du kan holde ud uden at brænde dig. Læg hovedet på siden og dyp
øret i glasset. Hvis du har et glas i den rigtige størrelse, kan du godt
sætte dig op mens du holder glasset på så det danner et vacuum. Lad øret
være i blød i mindst fem min, og gerne ti og skift evt. saltvandet ud med
nyt varmt saltvand undervejs, hvis det køler for meget. Skyl efter med rent
varmt vand og smør så fucidinen på.
Nogle bylder kan godt forsvinde af sig selv, men som regel ikke. Til gengæld
vil de varme bade få den til at modne og briste hurtigere, og hvis du
fortsætter med dem og fucidinen når den er bristet, så sørger du for at
holde bylden ren og saltvandet trækker urenhederne med ud og udtørrer
bylden.
Hvis alt glipper og den ikke vil briste og ikke forsvinder, så skal du som
de andre siger have den åbnet hos lægen. Hvis du får feber eller hævede
lymfeknuder, så skal du gå til lægen igen. Hold i øvrigt dit hår langt væk
fra bylden, hvis den brister. Hår er fyldt med UHYGGELIGT mange bakterier og
er faktisk tit årsagEN, når der går betændelse i huller i ørerne, så det
skal altså væk eller op med en elastik.
Jeg kender problemet særdeles godt fra da jeg arbejdede som piercer, men du
har jo netop det problem at der ikke er hul omkring bylden. Derfor er det
lidt noget andet.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 17:22

lh wrote:
> Undre mig lidt... Har du været ved lægen, som siger det er en byld, hvorfor
> åbnede han/hun den så ikke? Og hvorfor fik du ikke noget penicillin?.

Der er ikke så meget at undre sig over. Reiner har fået udskrevet
Fucidin som er en antibiotisk salve. Der er jo ingen grund til at
behandle systemisk når man kan nøjes med at behandle lokalt.

Giv det et par dage, Reiner, og så har Fucidinen sandsynligvis gjort sit
arbejde.

Hvis du keder dig og har masser af tid, kan du selvfølgelig også prøve
nogle af de andre råd der er givet her i tråden :)

Mvh
Ragnar

Fra : Reiner Hass

Dato : 26-10-07 23:47

"Ragnar" <"jepper googles mail"> skrev i meddelelsen

> [...]
> systemisk når man kan nøjes med at behandle lokalt.
>
> Giv det et par dage, Reiner, og så har Fucidinen sandsynligvis gjort sit

Det håber jeg for det gør fand´me nas. Kan mærke det helt ind i kæben.
Et par smertestillende tager heldigvis toppen i et par timer.Jeg er
storforbruger af Panodil pt.

Arbejder inden for hjemmeplejen og fik en sygeplejerske til at kikke
på det. Hun kunne ikke rirtig sige om det var en byld eller hvad, da
en stor del af øret er hævet. Men mente at jeg burde gå til lægen igen
på mandag hvis Fucidinen ingen virkning har givet over weekenden.

Rødme, føles brand varmt, hævet og ømt.

Og så kan jeg kun sove på højre side.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-10-07 09:57

On Sat, 27 Oct 2007 00:46:52 +0200, "Reiner Hass" <nope@nope.dk>
wrote:

> [...]
>en stor del af øret er hævet. Men mente at jeg burde gå til lægen igen
>på mandag hvis Fucidinen ingen virkning har givet over weekenden.

Det lyder som om infektionen har spredt sig, siden du blev set af din
egen læge...

Hvis en stor del af øret er hævet og ømt, og du ikke kan sove på den
side, bør du nok kontakte en vagtlæge allerede i dag...

Der skal vist andre midler til, end den fucidin salve du har fået.

<mlr>

Fra : Reiner Hass

Dato : 27-10-07 22:54

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis en stor del af øret er hævet og ømt, og du ikke kan sove på den
> side, bør du nok kontakte en vagtlæge allerede i dag...

Tak for tip. Giver det en chance til i morgen ( søndag ) og hvis det
er status quo , kontakter jeg lægevagten.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-10-07 09:05

> [...]
>
> Og hvor lang tid tager den for sådan en "byld" at gå i sig selv igen ?
>
> Fik noget salve jeg skal smørre på 3 gang i døgnet fucidin 2 %

Hej Reiner

Nu er det lidt uheldigt for dig, at det er øret, så ved at følge denne kur,
bliver du nok nødt til at bære et høreværn i nogle dage, for at skule en
rigtig nasty plet.... Men vidundermidlet hedder " Rød tøsejod "... Når du
ser den begynder at rødme, smør med jod, og sæt et plaster på.... Inden 24
timer er den bristet, skift plaster, med mere jod nogle gange, indenfor det
næste døg, og din byld er aflivet... Lad være med at undre dig over, at dit
øre kommer til at skinne i alle regnbuens farver, det er helt normalt... Det
er altså materien fra bylden der antager alle disse farver, og ikke dit øre,
så det skal nok få normal farve igen ... Nu håber jeg så bare, at den
nymodens røde tøsejod, er den samme, som den var, før den blev forbudt....
Men den er altså blevet lovlig igen.... Folk har vist bare glemt den's gode
egenskaber. Nå ja, og så griser den jo en del, hvilket ikke passer med
nutidens vakuumpak mennesker .

M.V.H....Benny..

Fra : Reiner Hass

Dato : 26-10-07 12:13

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gode
> egenskaber. Nå ja, og så griser den jo en del, hvilket ikke passer med

Lidt af en kur den dér Benny. Men ihverttilfælde tak for den. Håber der
sker et mirakel , at den simeplthen bare forsvinder.

Også tak til de andre råd jeg har fået fra jer.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-10-07 12:27

> [...]
> sker et mirakel , at den simeplthen bare forsvinder.
>
> Også tak til de andre råd jeg har fået fra jer.

Ja, man kan vel roligt sige " Du får røde ører "

M.V.H....Benny..