Antenner
Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 29-10-07 17:52

1) Hvad er forskellen mellem de VHF antenner jeg har set i mastetoppen
på forskellige både, dels en hvid 15mm tyk antenne og en tynd antenne
i stil med en bilradio antenne ?
2) Hvad skal jeg bruge i mastetoppen som bilradio antenne og skal jeg
være opmærksom på længden af kablet ?
I masten sidder der allerede en VHF antenne (af den "tykke" hvide
type)
Eller betyder det ikke så meget hvor bilradioantennen sidder ? Jeg vil
gerne kunne høre både FM og MB på radioen.

Med sejlerhilsen,

Niels Otto
s/y SOLVIND af FD
OE32

Fra : SørenH

Dato : 29-10-07 19:18

Ellinor & Niels Otto Wind-Jensen (slet NJRPN) skrev:
> [...]
> Eller betyder det ikke så meget hvor bilradioantennen sidder ? Jeg vil
> gerne kunne høre både FM og MB på radioen.

Hej Niels Otto
Avsa, - hvordan bærer man sig nu ad med at give et kort koncist svar???

Ved valg af antenner er der en række forhold som spiller ind.
Vi begrænser det lige nu til mastetopmonterede, og jeg beder dig huske
på, at kvaliteten af din VHF-forbindelse kan være med til at redde dit
liv "when the shit hits the fan"!:

# Både stålpiske og glasfiberindkapslede er almindelige, - og OK.

# Længden på antennen er vigtig. Den vil altid være afhængig af den
bølgelængde (b.l.) som antennen er konstrueret til (typisk kanal 16's
156,80 MHz), feks 5/8 b.l.(som kræver et såkaldt groundplane, dvs. 4 små
"pinde som stikker vandret ud ved basen af antennen, eller 1/2 b.l. som
ikke kræver groundplane.

# Forstærkningen er osse vigtig. Der ses både 3, 6 og 9dB.
Udbredelsen fra en lodret antenne har form som en doughnut. Jo mere
forstærkning desto fladere blir doughnut'en, og da en mast sjældent er
lodret er mere end 3dB ikke nødvendigvis godt!

# Kabeltypen bør ikke være RG58(ca 6mm tyk), men RG8X/RG213U som er
dobbelt så tyk og dyrere, men næsten intet tab har.

# Stikforbindelsen i mastetoppen skal være absolut vandtæt! Brug
selvvulkaniserende tape eller andre sikre måder. Jeg mistede næsten
totalt min VHF-kapacitet i sommer fordi vand trængte ind i min Glomex
mellem pisken og basen og kortsluttede skidtet (viste sig det var en
kendt Glomex-svaghed). Heldigvis har jeg altid en håndholdt VHF om bord!

# Så få stik som muligt fra antenne til VHF!! Hver gang signalet går
igennem et stik eller en splitbox så tabes der signal!! Et
antennesystems virkningsgrad måles i SWR= standing wave ratio og skulle
gerne ligge omkring 1,2:1, men det kræver et specialapparat. (Ja, - godt
gættet, - et SWR-meter!)

# Af samme grund ville jeg aldrig (!) bruge een af de der splitboxe hvor
man kan bruge samme antenne til VHF og FM-radio!!!

# Antenner ka ikke li parallelle metalstænger/andre antenner!
Derfor vil jeg anbefale at man kun har sin VHF-antenne siddende frit
deroppe, og istedet anvender feks. en Triax UFO (monteret på masten
nedenfor VHF-antennen) med splitboxstrømforsyning til TV
(analog/digital) og FM. Vælger du den løsning, så husk at bruge nettet,
- priserne varierer ret meget!!
Din FM/AM-radio har sandsynligvis en ferritstav indbygget til MB og det
er alt nok!

Jeg advarede dig, - det blev en længere smøre, men det er altså osse et
stort område, som de færreste bådudstyrspushere desværre magter, -
selvom de påstår det!
Spørg gerne videre!

SørenH
Marie af Næstved
- nu med Metz Manta VHF-antenne (bruges af US coastguard), RG213U
direkte(!) ned i VHF'en via eet dæksgennemføringsstik, UFO marine med
FM/TV-splitbox, autoradio/PC-TV-modtager, og løs
mini-MB-clockradiomodtager (vågner ved vejrmeldingerne!) og ekstra
håndholdt 5W VHF.

Fra : HO

Dato : 29-10-07 20:00

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi begrænser det lige nu til mastetopmonterede, og jeg beder dig huske på,
> at kvaliteten af din VHF-forbindelse kan være med til at redde dit liv

Hejsa
Hmmm - jah og dog - mødte i sommerferien et par i Årøsund.
På mystiks vis var de rendt ind i store bølger og uvejr i Hejlsminde bugt -
en nogenlunde stille og rolig dag.
Pludselig væltede masten, og da riggen jo stadigvæk have fat i båden mange
steder, var der lidt panik.
Konen drønede ned og kaldte mayday i nogen tid uden svar, hvilket jo ikke er
unaturlig, eftersom antennen lå 5 - 10 meter UNDER vand.
Netop den dag, for dem ville det have været mere genialt med antennen på
evt. agter pulpit.
mvh
Hans

Fra : SørenH

Dato : 29-10-07 20:12

HO skrev:
> [...]
> unaturlig, eftersom antennen lå 5 - 10 meter UNDER vand.
> Netop den dag, for dem ville det have været mere genialt med antennen på

Yep!!
Husk en håndholdt VHF (som jeg har) eller en nød-antenne med burretape
så den kan lynmonteres (og sæfølig en boltsaks til at klippe stag og
vant over, - men det har alle vel?!).

Jeg vil til hver en tid anbefale en håndholdt VHF:
# Kan fås for under en tusse!
# Koster ikke årlige afgifter, - din afgift (og kaldesignal) følger båden!!
# Lifesaver hvis den faste svigter (kan række LYRA overalt i landet).
# Uundværlig når man nærmer sig feks. en bro og ikke har tid til at
smutte ned til nav.bordet.
# Godt supplement til interskibskorrespondence (på feks. kanal 15 eller
17) når man er i sluser eller har landsat besætningsmedlemmer i gummibåd
(med den håndholdte) på fremmed strand.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-10-07 01:47

SørenH wrote:

> [...]
> vant over, - men det har alle vel?!).
>
> Jeg vil til hver en tid anbefale en håndholdt VHF:

Jeg mener nu stadig en nødantenne ville være bedst så længe skibet er
flydende og der er strøm på systemerne. Du sender trods alt med 25W fra
en stationær VHF. Desuden har man vel også en distress knap på sin vhf
der, når den bliver aktiveret, sender position osv. ud automatisk.

> # Kan fås for under en tusse!

Så er den i hvert fald ikke vandtæt. En håndholdt vhf skal være vandtæt
ellers mener jeg ikke den er anvendelig - især ikke hvis man har behov
for at hoppe en tur i baljen eller det står ned i stænger eller bølgerne
skyller ind over.

> # Lifesaver hvis den faste svigter (kan række LYRA overalt i landet).

Hvis man vil anvende den som sikkerhedsudstyr bør den være vandtæt. Og
nej jeg giver ikke meget for der der såkaldte vandtætte poser til
VHF'ere. De er aldrig vandtætte nåtr man har mest brug for det.

- Lars

Fra : SørenH

Dato : 30-10-07 18:40

Hej Lars

Alting i verden er kompromiser.

Jeg har en Uniden Atlantis håndholdt 5W VHF, som kan fås for 998,- hos
Shipshop som sekundær VHF.
Den er vandtæt/splashproof efter en standard hvor den er oversprøjtet
med vand fra en afstand af 7,5cm.
Det syns jeg er et fornuftigt kompromis, - og godt nok til mig.
Jeg kan jo alligevel ikke bruge den under vandet

Som en anden skriver i tråden så er det problematisk ved et mastehavari
(helt sikkert i hårdt vejr) at skulle til at finde nødantenne frem,
montere udenfor, få ledning ned og om bag VHF'en, hvor stik skal
afskrues og påskrues før det virker.
Så hellere VHF-antennen permanent monteret på en selvstændig stang fra
pushpit'et som en anden foreslår.

Men jeg foretrækker altså mit kompromis efter at have afvejet
fordele/ulemper.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-10-07 20:39

HO kom med denne ide:

> [...]
> Konen drønede ned og kaldte mayday i nogen tid uden svar, hvilket jo ikke er
> unaturlig, eftersom antennen lå 5 - 10 meter UNDER vand.

Det er da ikke god radiobetjening at kalde Mayday fordi masten går over
bord medmindre en af gasterne var kommet alvorligt til skade eller
båden drev faretruende mod farlige skær eller andet der udsatte de
ombordværende for livsfare.
Pan Pan må imho være det korrekte kald.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HO

Dato : 29-10-07 21:47

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drev faretruende mod farlige skær eller andet der udsatte de ombordværende
Ja - ja - men det er jo ikke det der var pointen.
Og klog kan man jo altid være når man sidder stille og rolig bag en PC og er
veluddannet.
Hans

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-10-07 01:41

Ole Pagh wrote:
> [...]
> bord medmindre en af gasterne var kommet alvorligt til skade eller båden
> drev faretruende mod farlige skær eller andet der udsatte de

En knækket mast er vel til fare for båd og besætning fordi der kan være
stor risiko for at den laver hul i skroget? Det er jo derfor man som
oftes ønsker hurtigtst muligt at komme af med den ved at klippe der der
nu måtte være tilbage der holder den.
Det er muligt meldingen bør startes som PAN PAN og måske senere ændres
til Mayday hvis situationen forværres ... Jeg har ikke lige prøvet at
være i situationen - heldigvis - *bank under bordet* 7 - 9 - 13

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 12:02

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> Netop den dag, for dem ville det have været mere genialt med antennen på
> [...]

For nogle år siden sejlede jeg rundt en sommer med VHF-antennen monteret på
agterpulpittet.
Jeg oplevde aldrig at være uden kontakt.
Men den sommer drog jeg nu heller ikke så langt omkring.

Naturligvis kan man beregne rækkevidden, men det er og bliver jo teori--

Er der mon andre, der har erfaringer ,med en sådan montering?
MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-10-07 14:19

Ja - min antenne har altid siddet på agterpulpitten, og det har virket fint.
Jeg kan godt se at rent teoretisk burde den have længere rækkevidde jow
højere den sidder. Da jeg nu har anskaffet en håndholdt vil jeg i vinter med
masten af montere den i toppen. Så er det spændende om der er forskel.
Hilsen
Steffen

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-10-07 20:33

SørenH formulerede spørgsmålet:

> [...]
>
> # Af samme grund ville jeg aldrig (!) bruge een af de der splitboxe hvor man
> kan bruge samme antenne til VHF og FM-radio!!!

Tabet i en god splitter er nu ikke så stort at det betyder voldsomt
meget (2-3 dB typ), MEN de almindelige VHF antenner er 5/8 bølgelængde
antenner og de har noget spoleværk ved antennefoden som bl.a.
kortslutter dem DC mæssigt til stel, men også kortslutter for stort set
alle andre frekvenser end det maritime VHF bånd, altså også FM (88-108
MHz), MB og LB.

Derfor er det skidt reklame fra bådforhandlernes side når de tilbyder
en sådan splitter og påstår man kan bruge VHF antennen til FM, MB og
LB.

Hvis VHF antennen er en ren 1/4 bølge antenne, kan det godt lade sig
gøre, men det er de færreste mast VHF antenner der er andet end 5/8
bølgelængde antenner.

Jeg har selv dyrekøbte erfaringer med en sådan splitter. Radioen modtog
dårligere end med bare en 20 cm ledning stikkende ud fra
antennestikket.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 30-10-07 00:14

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> Ellinor & Niels Otto Wind-Jensen (slet NJRPN) skrev:
Jeg tilføjer lige et par kommentarer, da du nu er så teknisk:
> [...]
Groft sagt vil en tykkere antenne have en større båndbredde, og dermed en
større effektivitet over hele frekvensområdet.

Kabellængde er næsten ligemeget, du vil næppe registrere tabet på et par dB.
Skal den sidde i masten er vandret polariseret antenne godt, og så kommer
den ikke så nemt i karambolage med VHF-antennen som er lodret. Kabel i
kvalitet som RG58 har et tab på ca. 6dB på 30meter ved 100MHz. Men DR m.fl.
sender ganske mange watt ud. Normalt er antennen det vigtigste for god
modtagelse, men med alm. FM broadcast er en god radio vigtigere.

Det er faktisk ikke så kritisk, se bare på hvor ringe antenner der sidder på
biler. Hvorfor ikke gøre det så nemt for dig som muligt. En blød 75cm lang
bilradioantenne fx. placeret bekvemt hvor man ikke falder over den.

//
>Et antennesystems virkningsgrad måles i SWR= standing wave ratio og skulle
>gerne ligge omkring 1,2:1, men det kræver et specialapparat. (Ja, - godt
>gættet, - et SWR-meter!)
Det er ikke antennesystemets virkningsgrad der måles med et SWR meter, men
impedanstilpasningen. En antenne der er justeret til en forkert frekvens kan
stadig have et godt SWR forhold på denne frekvens, men vil så have en
forkert impedans (og dermed stort SWR) på den rigtige frekvens. Men værre
er, at hvis man har et stort tab, pga. dårlige kabler eller en dårlig
antenne, kan man godt have et fint SWR forhold.

Det er nemt at gøre det besværligt for sig selv, når man skal placere
antenner til alt muligt. Prioriter dem således: Først radar-antennen, så
VHF, så GPS, til slut TV/FM. Antenner der skal sende (radar, VHF) skal sidde
absolut frit, så langt fra hinanden som muligt.

Håber ikke det var for meget pindehuggeri.

Mvh.Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-10-07 02:08

claus b. p. wrote:

> [...]
> VHF, så GPS, til slut TV/FM. Antenner der skal sende (radar, VHF) skal sidde
> absolut frit, så langt fra hinanden som muligt.

GPS antennen kan med fordel placeres så tæt på havoverfladen som muligt.
Således vil den ikke have "store" variationer i positionen ved høj sø og
høj mast. Det er muligt at posistionen kun varierer en smule men det vil
påvirke den kurs gps'en fortæller til de øvrige instrumenter som f.eks.
autopiloten.
Jeg ville iøvrigt pririotere VHF'en højere end radaren. For mig er
radaren et stykke legetøj - VHF kan være livreddende.

- Lars

Fra : claus b. p.

Dato : 30-10-07 12:31

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ville iøvrigt pririotere VHF'en højere end radaren. For mig er radaren
> et stykke legetøj - VHF kan være livreddende.

Ud fra et logisk synspunkt har du ret, men fra et funktionelt synspunkt bør
radarantennen få førsteprioritet. Eksempelvis hvis den er placeret på ruffet
kan det være ok på en motorbåd, men ser den lige frem i en alu-mast på en
sejlbåd, kan den ikke bruges til noget som helst. Mikrobølger fra en 3 eller
10cm radar vil blive blokeret af den mindste genstand. Dette problem lider
VHF frekvenser slet ikke af i samme omfang. Selv om antennen er placeret
lige over havets overflade vil der stadig være god chance for en rækkevidde
på 30-50km. Yderligere er der den sårbarhed kabler, stik og antenne er udsat
for ved placering i mastetop. Så anbefalingen med en ekstra livline i form
af nødantenne eller håndstation er helt på sin plads. Iøvrigt har de fleste
vel radaren som et ekstra sikkerhedsmoment i tilfælde af overraskende fald
af sigtbarhed, så den er da ikke kun for sjov.
Mht. GPS antennen mente jeg ikke at den skulle prioriteres placeret højt,
blot frit, og i rimelig afstand fra radar og VHF. Der er ikke meget sjov i
at få blæst kursen ned i sydhavet hver gang radarantennen har snurret en
omgang, for slet ikke at tale om udgiften hvis GPS'en futter af.
Men det er jo stadig noget med det muliges kunst at få placeret det hele.
Min opvaskemaskine er således placeret helt ude på badeværelset.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 18:15

Enig. Jeg havde en båd for en del år siden, hvor radioen modtog super
pålideligt. I et par år undrede jeg mig over hvor antenne sad. Ledningen gik
bare ind i et hul i apteringen. En af de ting man aldrig får taget sig
sammen til at afklare. Det virkede jo....

Et par år senere skulle jeg have indtrækket ned og opdagede at den forrige
ejer bare have stukket en bilantenne ind mellem loftsaptering og ruffet.

Simple works.

Bjarke

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
snip

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-10-07 18:11

Hej Bjarke
Var det til VHF eller FM/LB ?
Min FM/LB- antenne er skjult lidt på samme måde men med en lille forstærker
indbygget som fødes fra radion. Den "æder" alt, så jeg skal ikke have en
ekstra "pisk" udendørs.
Hilsen
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:472766a2$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 20:08

FM/MB/LB. Der var ingen forstærker. Bare 1,5 meter kabel og direkte i
autoradioen.

VHF'en sad som den skal (afhængig af holdning) i masten.

Bjarke

Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 30-10-07 22:17

Tak for alle Jeres indlæg !
Det var vildt mange informationer på een gang og jeg må lige
læse dem igen for at finde den rigtige løsning.
Med sejlerhilsen, selvom det er sent på sæsonen,
Niels Otto

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

--
Niels Otto
s/y SOLVIND

Fra : HH

Dato : 30-10-07 12:36

Hej,
Jeg har i snart mange år haft rigtig gode erfaringer med 1 stk.
antenne anbragt på en kort mast i agterpulpit'en på en sejlbåd. Denne
løsning foretrækker jeg frem for en mastmonteret antenne, ud fra
synspunktet at den dag jeg virkelig behøver at kunne bruge min VHF så
har jeg nok mistet masten! - og al det der snak om at så kan man bare
rigge en nødantenne op køber jeg ikke til en nødsituation.

Anyway, antennen som jeg købte var en kombinationsmodel (det kan man
ikke se på den, det er bare en hvid glasfiberpind) men den kan bruges
til såvel FM-radioantenne (det går på mellembølge også), til min
fastmonterede GSM-telefon og til VHF-en. Alt ordnes af nogle små
delefilterbokse der er monteret tørt og godt nede ved elcentral og
radioer.
Jeg har aldrig oplevet funktionssvigt eller manglende forbindelse på
hverken VHF, GSM eller radiomodtager.

Hans-Henrik