Monarflex presenning øjer
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 17:12

Jeg har fået købt den for stor og skal skære 2 meter af den. Hvordan laver
man nye "øjer" i sådan en satan ?

Er der en nem og stærk metode ? Overvejer at skære den i perfekt facon til
båden.

Hvis der er en der har fået købt for lille, så er jeg villig til en
byttehandle med min 6*14 til en 6*12 (den er helt ny og ej udpakket endnu)

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 28-10-07 18:28

Bjarke M. Christensen skrev:
> Jeg har fået købt den for stor og skal skære 2 meter af den. Hvordan
> laver man nye "øjer" i sådan en satan ?

Hej Bjarke
Det samme skete for mig sidste år, og Monar-presenningen havde slet ikke
godt af at være for stor, - der kom flere slidhuller fordi agterenden
flapsede.
På vores fra Watski er der indsyet et 4cm bånd i kanten hvori ringene er
slået. Det klippede vi af + et par cm, greb husets symaskine og
zigzag'gede det på igen i den rigtige, afklippede længde.
Det gik lettere end jeg havde troet, - det er ret let at sy i med symaskine.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS Ville gerne ha repareret hullerne med det tiloversblevne, men en
presenningsforhandler i Ringsted sagde meget klart og kontant, at intet
limer på Monarflex, - det vil blive revet i stykker med det samme, og
desværre rækker symaskinen ikke ind midt på pressenningen.
HAn understregede at presenningen skal sidde på spændt helt til, -
ellers slides der hul.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 22:53

OK... en 6*12 meter presenning i symaskinen.... Sejt ... det tror jeg ikke
jeg får lov til....

Slog I øjer i, brugte "kliseterøjerne" eller de små (hulens dyre) trekanter
man kan skrue i ??

Jeg har set man kan få noget specielt tape til dem:
http://www.shipshop.dk/pdf_datasheet.php?products_id=687

Ad PS: Ja, det var også derfor jeg tænkte at lægge den på og skære den i
facon så den går fx 50 cm nedenfor udlæggerne (på NOA stativet) hele vejen
rundt, klippe den til foran og bagpå og lave øjer, så man kan snøre den fast
og stramt. Jeg ligger ved siden af en af dem der har de der "ukrudtsdug"
overdækninger og der kan jeg lure et par tricks til faconen ... Den sidder
som et par tights på en 20 års pige ..... Men det kræver jo at jeg laver nye
øjer hele vejen rundt ....

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 29-10-07 09:21

Bjarke M. Christensen skrev:
> [...]
> faconen ... Den sidder som et par tights på en 20 års pige ..... Men det
> kræver jo at jeg laver nye øjer hele vejen rundt ....

OK Vores 6X12 Monarflex (nu forkortet til 6x10,5) er åbenbart en
"bearbejdet" udgave, med skrå sider i den ene ende (til op mod stævnen),
og et indsyet kantbånd hele vejen rundt hvori der er slået ringe pr ca
50 cm, og ved operation zig-zag flyttede vi jo bare bageste kantbånd med
øjer 1½ meter.

Din situation er lidt anderledes og jeg må melde pas mht. øjer bortset
fra de halvdyre forslag der er i katalogerne, feks.
www.watski.dk/www/index.asp under:
10Bådpleje.. > presseninger (de har stavet det forkert!) > tilbehør
Ideen med at lave en klump i en presenningslomme som ankringspunkt
virker, men blir jo ikke just køn hvis det skal gøres hele vejen rundt?!

Det var nu ikke så slemt at styre en 6x12 gennem symaskinen. Konen som
styrmand ved Husqvarna-pedalerne og mig som gast der bugserede den
sammenrullede presenning parallelt med zigzagsporet!

Ad PS: Det er desværre mest de 12-16-årige høns som går med
sprøjtelakerede tights, men jeg har tænkt mig at forbyde mine børnebørn
at gå sådan klædt når de når alderen om et par år, - og det retter de
sig selvfølgelig efter!

SørenH
Marie af Næstved

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 28-10-07 18:40

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4724b4e3$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har fået købt den for stor og skal skære 2 meter af den. Hvordan
> laver man nye "øjer" i sådan en satan ?
>
> Er der en nem og stærk metode ? Overvejer at skære den i perfekt facon
> til båden.

Hej Bjarke

En metode, som mange bruger, når øjerne er revet ud, er at snøre en
passende lille sten ind i presenningen og fæste rebene om dem.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-10-07 20:30

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En metode, som mange bruger, når øjerne er revet ud, er at snøre en
> passende lille sten ind i presenningen og fæste rebene om dem.

Hej

Brug hellere en klud der er slået et par knuder på, i en storm hvor sådan en
sten er bundet i en blafrende pressenning, ja der er ingen grænser for de
skader den kan lave!

Det samme gælder de dunke med vand der hænges som "vægte" til at holde
presseningen på plads med, hvis de istedet fyldes 1/3 med tørt sand, så
laver de heller ikke så stor skade når de kommer flyvende igennem luften

Langgaard

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 28-10-07 20:42

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> presseningen på plads med, hvis de istedet fyldes 1/3 med tørt sand,
> så laver de heller ikke så stor skade når de kommer flyvende igennem

Hejsa

Har du nogen eksempler fra det virkelige liv?

Henning

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-10-07 21:14

> Har du nogen eksempler fra det virkelige liv?

Hej

Nej, heldigvis

Jeg fik "tippet" i Sverige, de der ikke havde sand i dunkene havde
kølervædske i dem, og det er nok ikke uden grund.

Men man bruger selvfølgelig hvad man vil, og hvad der føles rigtigt!

Langgaard

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 31-10-07 20:17

> [...]
>
> Jeg fik "tippet" i Sverige, de der ikke havde sand i dunkene havde
> kølervædske i dem, og det er nok ikke uden grund.

De må så gå ud fra, at dunkene går i stykker, inden de rammer noget.
Ellers kan jeg ikke se den store forskel.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-10-07 23:07

> De må så gå ud fra, at dunkene går i stykker, inden de rammer noget.
> Ellers kan jeg ikke se den store forskel.

Jeg vil nu hellere have den "vandballon" i hovedet som ikke har været i
fryseren, frenfor den der har været det!

Langgaard

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 01-11-07 19:10

> [...]
>
> Jeg vil nu hellere have den "vandballon" i hovedet som ikke har været
> i fryseren, frenfor den der har været det!

Det er som regel ikke balloner, men eddikedunke eller lign, så jeg tror
ikke, du kan mærke forskel. Jeg har nu aldrig hørt eller set nogen
flyvende genstande, men derimod at snorene eller presenningerne er gået
i stykker og dunkene ligger på jorden.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-07 10:54

Hej Bjarke,

Ja nu har du købt den.
Kan den ikke ombukkes i enderne eller bare med elastikkerne
trækkes ned til jordniveau.

Min er anskaffet i 4 meters bredde og samles af flere stykker
med de tilhørende plast beslag.
Da presenningerne har flere øjer fordelt over fladen kan der
etableres større overlap således at totallængden kan tilpasses.
se Icopals oversigt: http://tinyurl.com/23xlon
Befæstigelsen af presenningen skal ikke ske med snore ned
omkring bådens undervandsskrog, det vil ødelægge enhver
presenning og også bådens fribord.
Stativet for presenningen oven over båden skal udformes således
at presenningen ikke kan røre selve båden. Det gør ikke noget at
presenningen går helt ned til vandlinien på båden.
Der skal etableres en rørkonstruktion helt nede ved jorden,
fastgjort forsvarligt og den skal kunne optage de kræfter som
vil komme fra presenningen under storm. Presenningen fastgøres
til rørkonstruktionen med de elastiller som også sælges med
eller alternative gamle cykelslanger.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 11:42

Hvordan fastgører man en "rørkonstruktion" ved jorden ? Det skal jo kunne
tages op igen til foråret ....

Jeg regner med at presenningen skal gå i hvert fald 30-40 cm under
udlæggeren hele vejen rundt, så ikke der kommer lift i presenningen af luft
der drøner både over og under presenningen. - så kun det er det alm.
vindpres, den skal kunne tåle. Af sammen grund bliver den lukket i begge
ender. Kommentarer til det ?

Jeg kunne jo bare lave en "zip-zag" på midten (ved øjerne) og derved opnå
det samme som hvis den var af flere små. Det eksperimenterer jeg lige med.
Ellers ryger den gamle på. Den er mindre.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet AMKUI)" <harding@AMKUIlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11936520110.832374826563626@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-07 13:48

Hej Bjarke,

Det afhænger selvfølgelig at de lokale forhold.
Jeg har et stålstativ lavet af 50 x 100 mm RHS profiler.
Nederst i hjørnerne er der påsvejset 4 stk rørgennemføringer.
Rørene består af 50 mm galvaniserede rør lagt som et retangel.
og der er 4 stk lange pløkke med overfald en i hvert hjørne.
Over rørene i enderne er der i hvert hjørne placeret et stor
betonklods.
Længere inde under båden er der et par tværrør, et ved propellen
og et foran kølen. fra deisse rør er der rør der spænder op mod
skroget.
Jeg har da nogle fotos jeg kan sende dig hvis du finder
anledning til at se nærmere på konstruktionen.

Der er et par forhold m.h.t. vindpres der skal tages hensyn til:
Suget over tagfladen og det sideværs vindpres på den lodrette
dug.
En konservativ betragtning er 200 kg sug pr kvadratmerer og 50
kg vindpres pr kvadratmeter hveril skal du også regne lidt på
suget på den anden side.

Det er store størrelser som bådejerne ofte ikke tænker på eller
ser under en storm på havnen, Det er hændt et antal gange at en
båd er løftet og "faldet" ned af stativet. Derfor skal stativet
være "en enhed" og ikke noget sammenflikket træhimstragims.

Jeg bruger et overlæg på presenningerne på ca 70 - 80 cm.
Apropos dit problem med at tilpasse rørene til septerfødderne.
Selvfølgeligt kan der drejes nogle adaptorer. Brug ikke plast!

Jeg har lavet mine spær af 1/2" galvaniseret rør og med lidt
tape som isolering passer de sammen. De langsgående rør er af
samme materiale og størrelse for ryg og sider. På spærerne er
der svejset 3 stk 1/2" rustfrie stålstænger som disse rør skydes
ind i. Stativet er ganske let at sætte op.
Vi satte det hele op på vores båd i går eftermiddags.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 23:15

Det vil jeg faktisk gerne have et billede af. Bjarke kanelbolle
grevestrand.'danmark'

200 kg/kvm ? det svarer jo til 12-14 tons for min presenning. Hvis det er
rigtigt, så skal jeg da smide min genakker ud og tage presenningen med ud at
sejle. Hvis jeg klippe et halv kvm ud, så kan jeg flyve med den ? det er
sikkert rigtigt i en krftig orkan. Hvad er den maksimale vindstyrke målt på
sjælland de sidste 30 år og hvor mange kg er det så (skud fra hoften) ?

Jeg er med på det er bedre at tøjre den til grunden end til stativet, men
hvor man kg kan en standard "pløk" på fx 10 mm og 50 cm holde ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet AHUJT)" <harding@AHUJTlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11936624290.29122758463901@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-07 12:10

Hej Bjarke,

Jeg sender billederne og lidt infor om tage fra
Byggeforskningsinstituttet.
Man kan ikke bare lægge alt sammen som tryk der er også områder
der er i læ/turbulent område. Det er ligesom når sejlene står
forkert, alt det der blafrer trækker ikke.
Tallene er med sikkerhedsfaktor og det går ikke at prøve at
fortælle forsikringsselskabet at der ikke skal regnes med
sikkerhedsfaktorer. Det er som at sætte båden i læ af nogle
træer og så undskylde med at vinden desværre den dag kom fra en
anden retning. Den slags undskyldninger duer ikke.
Jeg har set flere både vælge ned af stativet, ejeren var
advaret. Løftet i presenningen var større end bådens vægt. Når
den lander holder landingsstellet ikke.

Ø10 x 50 cm pløkke er ikke nok og befæstigelsens beskaffenhed og
vinklen har også indflydelse.
Kan man grave 4 stk kloakrør ned med muffen nedad, fyldt med
beton og et aftageligt fastgørelsesbeslag øverst, der er
dimmensioneret rigtigt er det en super løsning. Her skal man
regne med en totalvægt svarende til den jordkegle der kan løftes.
Havnens ejere skal nok lige give en godkendelse til
nedgravningen.

Fra : SørenH

Dato : 30-10-07 12:53

Harding E. Larsen (slet OMYG5) skrev:

> ......Når den lander holder landingsstellet ikke.....

Nå, - det er gået op for Jer nu, derude i SAS ?!

Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-07 13:54

Det er forbudt at udtale sig til pressen m.m.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 18:06

Så du kan heller ikke kommentere på rygterne om at Al Qaeda er interesseret
i at købe flyene ? - de skal alligevel ikke bruge landingsstellet ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 4VL7A)" <harding@4VL7Alarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11937491830.86570414437054@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-07 19:30

Nej det er fortroligt)
Det var vist en af de første vittigheder der kom frem.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 20:09

Det er kun lykkes mig at opsnappe 3 jokes om emnet. Jeg er sikker på der
florer en masse i sas. Vi venter spændt Harding ... Dem må I vel gerne
fortælle ... <smile>

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet BPEMV)" <harding@BPEMVlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11937693220.411988877805733@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-07 08:20

Jeg vil tro at du kan få sulten dækket via nettet. Det er ikke
lige vittighederne vi har tid til at beskæftige os med.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 18:01

Jeg får ikke lov at grave noget ned.

Hvis tesen er at båden løftes ud af stativet, så vil den næstbedste løsning
vel være at binde presenningen fast til stativet (som Søren har gjort). I
hvert fald bedre end at binden den ned om båden.

Metoden med at holde presenningen på plads med dunke dur jo så i hvert fald
ikke. Det ville kræve over 1000 dunke af 10 kg og det har båden sikkert ikke
godt af at stå med.

Har du iøvrigt overvejet at lave huller i pressenningen som kan lukke et sug
ud ? Jeg tænkte på at lave et par store huller i presenningen og så hænge en
løs presenning over hullerne. Kommer der så et stort sug på oversiden af
presenningen som følge at en "sejleffekt", så vil den løse presenning bare
blæse op og give mulighed for at trykket udlignes. Er det en helt tåbelig
ide ??

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet OMYG5)" <harding@OMYG5larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11937429620.873535102833127@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-07 18:50

Jeg har en bedre ide for at undgå opdrift, som en af mine naboer
på vinterpladsen benytter sig af, og den giver flere fordele.
Han har købt et brugt fiskenet med en trådtykkelse på ca 2 mm
Det er så stort at det helt dækker over presenningen og det er
også fastgjort med elastikker forneden.
Nettet forhindrer tildels suget på presenningens overflade i at
blive bygget op. Selv i meget kraftig vind ligger den helt
stille. Det gør tillige at presenningen ikke bliver slidt.
Han har brugt samme presenningi nu rigtigt mange år uden at den
er gået i stykker.

Med mine tværgående presenninger opstår der naturlige huller ved
samlingerne hvor lidt luft kan passere, det har nu ingen
nævneværdig effekt; men min presenning ligger nu også fast.

Jeg har sendt dig nogle billeder, her kan du se hvordan jeg har
lavet det.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-07 19:30

Ja, tak for fremsendte, som jeg kigger på.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet QLTMK)" <harding@QLTMKlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11938533580.298899164590431@dtext.news.tele.dk...
snip

> Jeg har sendt dig nogle billeder, her kan du se hvordan jeg har
> lavet det.
>
> Mvh/Harding

snip

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-07 19:25

Jeg faldt liger over dette:

http://shop.hks-camping.dk/shop/product/show_product.asp?Product_ID=6211&GroupID=22&SubGroupID=10676&search=&back=1&pageindex=1&menu=3&submenu=0&lang=da

Ville de kunne bruges til at tøjre presenningen til jorden? De sidder jo
meget bedre fast en pløkker osv. Måske er de for klejne, men hvis man kunne
finde nogen der var kraftigere ?

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47276379$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : SørenH

Dato : 29-10-07 14:28

Bjarke M. Christensen skrev:
> Hvordan fastgører man en "rørkonstruktion" ved jorden ? Det skal jo
> kunne tages op igen til foråret ....

Hej Bjarke
Jeg har jo osse et NOA udriggerstativ, og min løsning var at købe 6
lægter á ca. 3m30, bolte dem sammen til 2 x ca 10m stænger (lægteoverlæg
på ca 30cm og 2 bolte i hver samling) og så binde de to stænger fast
under de hak/vinkler som dannes mellem bådstativstøtteben og skråstivere.
Derefter brugte jeg cykelslanger (som man får ganske gratis i nakken hos
den lokale smed) som - ud for hver 2. øje i presenningen (fra iår hvert
øje) - blev lagt som lærkehovedstik om stangen, så der var en 20-50cm
mellem øjer og slangeender, og så var det bare at "sy" line så trækket
mellem slanger og presenning blev passende.
Det samlede træk holdes dermed i skak af stængerne som sidder fastholdt
af bådstativet.
Stængerne ligger bare ved siden af stativet om sommeren.
Hvis det er ren volapyk så sig til.
Har lagt et foto på dk.binaer kl. 14:25
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 21:53

Gider du sende det til mig ? Min udbyder synes ikke om dk.binær ...

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 17:30

> [...]
>
> Hvis der er en der har fået købt for lille, så er jeg villig til en
> byttehandle med min 6*14 til en 6*12 (den er helt ny og ej udpakket endnu)

Du skal gå ind hos en sadel eller skomager, og købe dig nogle øjer.
Samt hultang , eller huggepibe, og islåningsværktøj.

Meget billigere end hos "bådsvindlerne"

Værktøjet har man jo så til en anden god gang:-

Eller prøv at google på læderværktøj.

MVH
Egon