Havneforhold
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 16:53

"Harding E. Larsen (slet M01YS)" <harding@M01YSlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11934996590.922297789943546@dtext.news.tele.dk...
> Hej Søren,
>
> Ja, Vejrø er blevet dyr. Det koster når byrden kun skal ligge på
> få. De har jo ikke kommuner der står for anlæg og henter pengene
> i statskassen under forskellige påskud.
>
> Mvh/Harding

Jeg tror da, at om vi skal udveksle synspunkter/erfaringer ang. havne, bør
vi starte en ny tråd

Der kan være, og er, mange meninger om, hvad der skal til, for at skabe en
god havn.
Et af tidens problemer, ar jo, at "slipsedrenge" har fået øje på
potentialet, det øknomiske, ved at spolere et havnemilieu, score kassen, og
drage videre.

Noget som, desværre, adskillige kommunalpolitikere 3er yderst villige, ja
ivrige, til at fremme

Forøvrigt skal man ikke tro, at slle kommuner financierer havnen.

Som kuriosum kan jeg nævne, at i vor kommune har man udliciteret
havnefogeden.
Til Turistforeningen.

Som så kvitterer ved at bruge en ikke lille del af fogedens arbejdskraft,
ikke på havnen, men til at rengøre udlejede sommerhuse.

En anden ting, der kunne være interesant, var havnenes begyndende brug af
trådløst internet.
Mange systemer ser vi.
Men hvad kunne vi, som sejlere, ønske os som standard?

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 17:06

Der findes jo hverken en universel god løsning på at køre en havn, lige som
der ikke findes to havne der har eksakt samme situation og mulighed.

Som gammel køge bugt strandpark beboer hilser jeg aktiviteterne (og byggeri)
meget velkommen. Det er muligt at der er havne hvor havnemiljø'et forsvinder
når "slipsedrenge" bygger (der ramte i altså lige mig !! jeg har slips på
næsten hver dag men anser alligevel mig selv for en rimelig redelig person
....) men der er bestemt også havne som i den grad trænger til det miljø der
opstår når der er noget liv (og erhversliv) på havnen. Nu er det blevet
oktober. Prøv at tage en tur i Brøndby havn i denne eller næste måned og sig
mig om I synes det er indbydende og hyggeligt ? Næppe ... Det er en af de
havne hvor noget omkringliggende byggeri ville have en gavnlig effekt.

Hundige, hvor jeg selv ligger, har heldigvis lidt erhversliv (Princess fx)
og vi har fået lov (slips eller ej) at bygge små grejskure rundt på
havneøen.

Jeg synes bygeri og aktivtet gavner havnemiljø'et. men det skal selvfølgelig
være noget der giver liv. Det værste der kan ske er at man får lov at bygge
private lejligheder uden bopælspligt. Det er skidt. Det fylder, sætter en
forkert agenda og giver intet til havnen.

Jeg tror et godt samarbejde med de lokale politikere om havnens udvikling er
vejen frem. Det har vi heldigvis her i Greve.

Overvej at stemme en politiker ind der selv sejler (uanset om man så er
enige i partifarven)

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-07 08:48

Hej Bjarke,

Jeg tror at du har misforstået emnet og ikke læst de tidligere
tråde og artiklen i "Sejler" 3.2007, årgang 8, side 48.

Emnet er at bevare lystbådenes landarealer og ikke de omgivende
grønne arealer, strandparm m.m.

Det drejder sig om vinterpladser, jollepladser, arealer for
klubhuse, arealer for havnekontor, arealer for masteskur,
Græsplænen ved klubhuser hvor man kan sætte telte op når der
afholdes stævner, havnens parkeringsareal, pladsen hvor
iskiosken ligger, Grillpladsen, pladsen hvor bådejerenes små
skure ligger o.s.v.

Det er de arealer som er nødvendige for en havns funktion vil
skal bevare og ikke overlade til byggeri.

Det er helt i orden at der bygges på de grønne arealer i
strandparken. Det vil skabe liv omkring havnene; men vi kan ikke
have en lystbådehavn uden de fornødne landarealer.

Sætter investorerne tillige prisen på en vandplads op til
90.000,- som det er sket i Sverige, ja så bryder mange familiers
tilværelse totalt sammen.

Det er den problematik som DS, der jo er klubbernes
organisation, vil i gang med at påvirke og arbejde med, til
glæde for sejlerne som helhed, uanset om de er medlemmer af en
sejlklub eller ej.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 09:01

OK, jeg blev bare ansporet (eller afsporet) af Egons "spolere et
havnemilieu...". Jeg er helt enig i at der skal være den fornødne plads til
at havnen kan "fungere" så det ikke ender i "svanemøllen-agtige" tilstande.

Jeg er nok bare påvirket af at ligge i en havn hvor der mangler lidt miljø.
(- til gengæld bliver ens plads jo så aldrig snuppet af gæstesejlere ...)

Det bedste DS kan gøre er nok at påvirke Danmark til at etablere nogle flere
havne. Hvis der er marginal overkapacitet af havnepladser, så søger sejlerne
derhen hvor de får det de vil.

Hvornår åbner den nye i København ? Og hvordan går det med overvejelserne i
Liseleje ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet LNZNZ)" <harding@LNZNZlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11936444240.1180416399983@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-07 10:09

Hej Bjarke,

Ja problemet med at ligge i en havn hvor der ikke sker noget er
jeg også bekendt med.
Vores havn betegnes som et vandhul i en strandpark.
Selve havnen er nu god nok, der er bare lidt for meget beton
både synsmæssigt og hos beslutningstagerne.
Hos os er der en del små ledige pladser og med en beskeden
indsats kunne pælene flyttes ud i havnen og derved kunner der
skabes færre men større pladser. Da der betales pr. kvadratmeter
areal mellem pæle og bro vil udgiften være tjent ind på mindre
end et år.
Da beslutningstagerne ikke interesserer sig det fjerneste for
havnen, så sker der ikke noget.
Vi har også altid ledige pladser til gæstende både.

M.h.t. prøvestenshavnen så vil den første etape være klar til
næste år.
Se: http://www.proevestenen.dk/index.php?pageid=10

Planerne omkring Liseleje kan ses her:
http://nordkysten.nu/?Id=1813

Vi skal nok ikke bare bygge nye havne ukritisk; men sammen
medvirke til at de nuværende får de nødvendige faciliteter og
havnene bliver vedkommende at være i både for bådejerne og for
oplandets beboere.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 11:31

.... det er da gode nyheder fra Liseleje. Personligt synes jeg bedre om
Liselejeplanerne end om Prøvestenen. Nordkysten mangler nogle havne. Ikke
kun for de lokale men også for os der er i "hygge-transit" mellem sundet og
storebælt.

Det er næppe "hygge" man skal forvente i prøvestenen. Så havde de ikke kaldt
den "Copenhagen Marina". Men hver mand sin smag ... det ser også ud til at
være nogle hampre priser....

Ja, vi har samme problem med små og store pladser. Det burde være nemt at
flytte et par pæle. I Hundige blev det midlertidigt fixet ved at etable en
forlængelse til bro 2, hvor der kun er stor pladser (4*14 og op), men det er
nok kun et sopørgsmål om tid. man kan jo stort set ikke købe både under 36
fod mere. Men egentlig synes jeg det er OK, at det er nemmere at få små
pladser end store. Det er da en pæn måde at sige "goddag" til nye sejlere
der starter i en fornuftig begynder størrelse. Så må vi, der har råd, betale
en overpris for de lidt større og dyre pladser... Men det er jo en holdning

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet A9MRL)" <harding@A9MRLlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11936493020.015975513773089@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-07 13:30

Ja det vil være en attraktion for Liseleje og også for os
sejlere.

M.h.t. Copenhagen Marina, så er ideerne og planerne for havnen
og de nærmeste omgivelser store, bare det ikke ender i mareritt
niveauet.
Havnene skal nok blive et godt udgangspunkt for sejlerne. Stedet
i Øresund er meget centralt for weekendture i området. Der vil
være 59 havne at vælge imellem.
Havnen skal såmænd nok blive fyldt op.
Det vi ske med både fra Chr. Havn når broerne over Kbh. ´s havn
vil gå i gang.
Med etableringen af en havnetunel vi det blive let for
københavnerne at komme derud. i forbindelse med tunellens
etablering risikerer Lynettehavnen at de tre inderste broer
bliver nedlagt og så er der ikke så langt til at bådene i resten
af Lynettehavnen bliver flyttet ud på Prøvestenen.
Copenhagen Marina på Prøvestenen bliver bygget af tre omgange i
takt med behovet.

For tredive år siden lavede man pælepladser til Maxi 77
størrelserne og ja bådene der nu erhverves er betydeligt større.
Ved at flytte pælene ud bliver der ganske vist færre pladser;
men indtjeningen bliver betydeligt større i havnene.

Da jeg fik plads i havnen var der kun en 4,5 x 16 meter til
rådighed, den plads var umulig stor for en 31 fods båd. Alle de
mindre pladser var optaget. I dag er det omvendt der er mange
små pladser og en lang venteliste til store pladser.

Små både, det er i dag motorbåde der kommer til på trailer. De
betaler kun ganske lidt for et årskort til trailerrampen. Det
bidrager ikke til havnens drift; men giver kun ubehag for dem
der har både i havnen. En masse støj, biler og trailere der
flyder overalt. Der er parkeringsforbud, det overholdes ikke og
politiet har kun tid til afspadsering. Trailerbådene overholder
ikke den maximale hastighed i havnen og det skaber problemer for
fastliggerne. Bådene incl. vandscootere i stort tal, og deres
ejere er ikke medlemer af klubberne og kommer fra hele
københavnsområdet.

En anden ting som vi skal være opmærksom på er at
driftsoverskuddet i havnen, havner i kommunens sorte sæk og
beløb til investeringer kan kun frigøres med politisk flertal og
vi har kun étpatistyre i Kastrup. Pengene arbejder godt ik´,
bare det forkerte sted.

Må jeg tillade at bruge din sidste sætning:

Men det er jo en holdning

....er der ikke andre der kan bidrage med informationer m.m. om
lokale forhold?

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-10-07 17:43

"Harding E. Larsen (slet F5PPA)" <harding@F5PPAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11936613540.912615632208567@dtext.news.tele.dk...

> ...er der ikke andre der kan bidrage med informationer m.m. om
> lokale forhold?
>
> Mvh/Harding

I Århus har vi samme problem efter Kommunen har overtaget havnen. Hele
Nordhavnen skal ombygges til "Bynært område" med boliger og kontorer. Den
Gamle Lystbådehavn/fiskerihavn bliver meget klemt. Bla. er jeg bange for at
fiskerne helt forsvinder (de par stykker der er tilbage), hvilket vil være
et kulturelt tab. Personligt er jeg medlem hos fritidsfiskernes "Bådlauget
Krogen" (FH), og vi aner ikke endnu hvad der bliver af os. Men vi er en
fatiigmandsklub, så det er sikkert vi ikke bliver prioriteret højest i den
sidste ende.
Den trend der er i tiden med at bygge de gamle havne om, er efter min mening
en ren pengemaskine, der presser folk med almindelig årsindkomst ud.
"sejlsport er efterhånden ikke længere tilgængelig for menigmand!
Se mere her:
http://www.aarhuskommune.dk/portal/de_bynaere_havnearealer/information/fotos_og_illustrationer
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 18:57

Jeg bliver kun bekræftet i at det ikke er godt når kommunen ejer havnen.
Havne skal ejes af dem der bruger dem; ikke af kommunen.

Passer fint i mit politiske verdensbillede.

- Så er debatten åbnet !!

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 19:29

Et andet argument for at kommunen *ikke* skal eje havnen er
"stavnsbåndet".

Da vi i 1984 flyttede fra Trørød med fast plads i Vedbæk havn (nu
Rudersdal kommune), fik vi "lov" til at ligge på den plads, vi havde
haft i ti år i resten af sæsonen og så var det ud af klappen ...

Vi flyttede til Helsingør kommune og måtte dér vente på en fast
havneplads i syv år ...

Bor man i Nordsjælland, "tør" man næsten ikke fraflytte kommunen, hvis
havnen er kommunalt ejet, da det stort set er håbløst af få en ny fast
plads i ens levetid, hvis man har passeret de 50 ... ... Det er jo
en "moderne form for stavnsbånd" ...

Og "naturfredningsfolket" kæmper med næb og klør imod ethvert initiativ,
der kunne øge antallet af havnepladser.

Da vi skiftede fra en båd med en bredde på 3,00 m til 3,28 måtte vi igen
på venteliste ... i tre år ... for sølle 28 cm!

Hvem skal vi stemme på?

--
Flemming Torp

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47261f05$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 20:15

Hvis nu vi lige skal droppe alle andre argumenter og holdninger, men kun se
på hvad der gavner den lokale havn, så er mine overvejelser (baseret på
erfairnger fra Greve):

Venstrefløjen: Så går det hele op i "bremser" fordi alle ændringer måske kan
skade miljøet
Social-bamserne: De har store planer. Går mere op i at efterlade sig
fantastiske mindesmærker end at gøre det godt for borgerne. Lidt som
trafikministre der vil huske for en bro. Sjældent godt for vores havne
Konservative: De lave "slipse drenge" projekter. - mest fordi de selv vil
profitere af det ...
Venstre: Godt. Det støtter typisk små lokale erhversdrivende der gavner
havnene og foretrækker at disse drives af brugerne selv (andelstanken)
Protestpartier(DF, Ny alliance, VS osv): Båret af enkeltpersoner. Kan ende
med hvad som helst. Godt eller skidt.

Så det er mine prioriteter til KOMMUNE valg.

Ovenstående gælder IKKE det kommende Folketingsvalg og dækker ikke de
holdninger jeg har til partier i alle mulige andre sammnhænge. Det er
udelukkende hvis man vil gavne havnen til et kommunevalg. - og så er det
forskelligt fra kommune til kommune.

Vigtigst af alt: Vælg en sejler ind. Uanset partifarve.

Bjarke

snip

Fra : claus b. p.

Dato : 29-10-07 22:00

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47263127$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvis nu vi lige skal droppe alle andre argumenter og holdninger, men kun
> se på hvad der gavner den lokale havn, så er mine overvejelser (baseret på
> erfairnger fra Greve):

Tja, i de tilfælde jeg kan få øje på, er de kommunalt ejede havne særdeles
problematiske, i hvertfald her i Storkøbenhavnsområdet, bl.a. fordi de er
overfyldt, og så laver man begræsninger så det bliver svært at komme ind
hvis man ikke bor i kommunen. Og det er jo ikke alle kommuner der har en
lystbådehavn. Nogle steder (længere vestpå) ser det også ud til at havnene
er en del af den lokale turistindustri. Og nogle privatejede havne lider
under at nogle bådejere ser sig meget mere værd end de andre, så der bliver
ballade og ævl og bævl i ejerlauget. (Jeg læste referater fra flere havnes
bestyrelsesmøder/generalforsamlinger da jeg søgte havneplads)
Apropos rampen, så bliver Vallensbæk Havns rampe nu lukket for
ikke-medlemmer, fordi man vurderer at generne er større fra de parkerede
biler og trailere, end den omsætning/indtjening de giver. (Det er en havn
ejet af bådejerne)
Jeg ved ikke hvad der er bedst, men under alle omstændigheder tror jeg at de
havne hvor bådejerne har en positiv holdning til samarbejde kan få det
bedste ud af det.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 23:26

Vallensbæk er ellers en dejlig havn. Og lige en stor ros til deres enorme
arbejde med at arrangere kapsejladser i køge bugt kredsen.

Jeg synes ikke man skal lukke rampen. Det er et "forbyde". Jeg synes man
skal justere prisen, så den svarer til de belastning det giver i havnen.
inkl parkering.

Samarbejde er nøglen til meget her i livet.

Bjarke

Fra : claus b. p.

Dato : 30-10-07 20:30

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47265dfe$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Jeg synes ikke man skal lukke rampen. Det er et "forbyde". Jeg synes man
> skal justere prisen, så den svarer til de belastning det giver i havnen.

Det er rigtigt, men det er også sandt at der på gode sommerdage er totalt
parkeringskaos omkring strandparken og havnen. Det har jo så af indlysende
grunde ikke været særlig ofte i år. Men flere kommuner kunne joevt.
sponsorere nogle ramper på steder hvor anden trafik og parkering ikke var så
problematisk. Det kan jo sagtens gøres selvfinansierende af brugerne.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 22:31

Er det så galt ?. Havnene i Køge bugt har jo genrelt meget parkeringsplads.
I Hundige ville man da i hvert fald bare kunne bede trailer sejlerne stille
builer og trailere over på de store pladser ud mod stranden....

Hvor der er en vilje er der en vej ....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-07 13:45

Vi har både en indvendigt betalingsrampe og en udvendig
gratisrampe i Kastrup; men problemet med parkering til bilerne
med de lange trailere er ikke løst.
Der parkeres helt tæt på ramperne endda på et område for
bådoptagning med parkering forbudt skilte. Selv hen over
brandvejene parkeres. Skiltene og malingen på asfalten har ingen
virkning hverken for gæsterne eller for politiet.
Ca.: 100 meter derfra ligger en stor asfalteret parkeringsplads,
den anvendes til oplag af herreløse trailere og oplagringsplads
for kommunens afskårne plantedele og grusbunker fra deres
arbejder i Strandpsrken.
Parkeringspladsen tilhører havnen.
Halvdelen er de sidste par år gratis udlånt til den lokale
bådpusher der annoncerer og anvender den til udlejning for
opmagasisering af både for vinteren og for både som er til salg.
Havnens bedste parkeringsplads ligger hen som en losseplads og
som et kuriosum er der et skilt ved indkørslen, der fortæller at
der kun er 8 timers parkering. Skiltet er placeret på
Strandparkens område og tilhører derfor strandparken og er
havnen uvedkommende. Bådpusheren har også en stor container
placeret på en 2 timers parkeringsplads. Den har stået der i
mindst to år.
Jo, det kommunale selvstyre er effektivt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 17:48

"Harding E. Larsen (slet LNZNZ)" <harding@LNZNZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11936444240.1180416399983@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> tråde og artiklen i "Sejler" 3.2007, årgang 8, side 48.
>
> Emnet er at bevare lystbådenes landarealer og ikke de omgivende

Helt korrekt.
Et skrækexempel har vi netop oplevet i sommer, her i Rødvig.
Byen er jo en gammel fisker og havneby, med en lystbådehavn og en
fiskerihavn.
Gennem årene er begge havne blevet "klemt inde" af byudviklingen.
Den eneste mulighed vi har for oplægning af bådene, er på langs kajerne.
På den anden side af havnenejen, ligger der nogle huse, som efterhånden er
blevet købt af tilflyttere og lignende med indstillingen: Der er så dejligt
på landet-- Det må vi se, at få ødelagt--

Det overfald, som disse mennesker, i samarbejde med handelstandsforeningen
og turistforeningen har foretaget, startede med, at værtshusholderen på
havnen ansøgte om, at anlægge en minigolfbane på denne.
Altså på oplagspladsen.
På et hængende hår fik vi afværget dette, mange politikere var ellers lune
på ideen.
Så lune, at der nu, i forbindelse med den ny kommunalplan, der skal laves,
indgår forslag om, at bortvise bådene fra havnen om vinteren.
Uden at anvise andre alternativer, end folks haver.

Angående "liv" på havnen--
I år, efter den nye ejer af værtshuset er startet, har vi haft 9 sejlere, dr
i protest mod høj musik, skrig og skræl, samt flaskekast mod protesterende
bådejere, har forlangt havnepengene igen, og er sejlet ud i natten..!!

Når jeg talr om "slipsedrenge", er det et synonyn for mennesker, der alene
er interesserede i eventuelt at kunne score en fortjeneste, uden på nogen
måde at tage hensyn til dem dette går ud over.
Med andre ord:
Sådanne personager forsøger i deres grådighed at ødelægge et autentisk
havnemilieu, der formodentlig tiltrækker turister, til fordel for en
Tivolisering af havnen..!!
Exempel kan ses på :

http://www.roedvig-havn.dk

> [...]
> skure ligger o.s.v.
>
> Det er de arealer som er nødvendige for en havns funktion vil
> skal bevare og ikke overlade til byggeri.

Præcis.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-07 20:02

Ifølge en rapport der fremkom i år 2000 fremgår det at
befolkningens ønsker gennem de sidste 15 - 20 år har været
stabile. Folk vil have stilhed - det er ganske enkelt højeste
prioritet, dernæst oplevelsen ved vand og mulighederne i
lystbådehavnene, da disse primært besøges af rekretive årsager
af både bådejere og "bolværksmatroser", og fordi der allerede er
aktiviteter i bl.a. Dansk Sejlunion for at forbedre miljøet,
incl. vandmiljøet i lystbådehavnene. Havne ligger typisk nær
eller i de tæt befolkede områder. Der eksisterer infrastruktur i
form af transport og parkeringsmuligheder, isboder, toiletter m.
m.
Mange havne er allerede mål for udflugter for andre end
bådejerne og/eller udnytter fritidsaktiviteterne, incl. ferier.
Der er ofte gode adgangsforhold til vandet i form af bådebroer
og moler m.m.
De naturlige oplevelser i havnene kan forbedres med yderligere
anlæg af naturzoner.
Miljøet i havnene året igennem giver bådejere og gæster
oplevelser både på havnen og ved ture på vinterpladserne.
Det irriterende uvæsen med at omrejsende teltholdere hele
sommeren igennem foranstalter havnefester med tivoli og høj
musik det meste af natten bør standses. Det har ikke noget med
havnelivet at gøre og det giver udtryk for med godkendelserne af
sådanne arrangementer at de ansvarlige ikke viser hensyn til
havnens rette brugere og gæster.
Billederne fra Rødvig er desværre lig de oplevelser vi blev
indlagt til hele sommeren rundt i det sydsjællandske og
sydfynske ellers så dejlige naturområde.
Et rigere liv i havnene er ikke ensbetydende med at de skal
omdannes til markedspladser.
Prøv at Google lidt rundt omkring forslagene til udnyttelse af
havnearealerne som de "kulturberigende2 forestiller sig
fremtiden og se samtidigt de mange indsigelser der har været mod
planerne.
Vi har noget at stå sammen og værne om sammen med vores
organisationer.
De som skriver lokalplanerne udviser totalt mangel
kendskab/indsigt i havnenes sjæl og de rekretive områder de er i
gang med at ødelægge for altid.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 20:15

Hvem lavede den raport ?

Du har sikkert ret, for 80% af havnene er jo gamle havnebyer og der er meget
liv og det eneste der mangler er stilhed.

Jeg ligger nok i en atypisk (nyetableret) "marina" og disse ligger ofte lidt
uden for byerne hvor der lige var god plads (køgebugt strandpark, kastrup
osv ...). Vi har stilheden men mangler så livet og charmen.

Derfor undrer det mig ikke at flertallet mangler stilhed. Det skyldes
fordelingen mellem nye og gamle havne.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet VMA4C)" <harding@VMA4Clarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11937712500.744211674910776@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-07 08:53

Det gjorde COWI for Skov- & Naturstyrelsen. Den hedder "Havet i
Havnen, Konceptudvikling".
Her omtales Traditionelle Lystbådehavne hvor havnene er anlagt
på en kyststrækning beskyttet af dækmoler og hvor landarealet
rummer servicefaciliteter og vinterpladser.
Ø-typen som havnene i dit område hvor øerne rummer
servicefaciliteter medens arealer til vinteropbevaring og
parkeringspladser kan være placeret enten på øen eller på det
tilstødende landareal.
Naturligt beskyttede havne så som Karrebæksminde.
Gamle fiskerlejer oftest beliggende i naturskønne områder hvor
fiskerbåde er hjemhørende og primært bruges af gæstesejlere.
Faciliteterne er begrænsede, men på grund af omgivelserne er
disse havne meget populære mål for ferie- og weekendture.

Prøv om du kan få disse typer til at passe med forestillingen om
at havnene er gamle havnebyer.

I paranten. Den dejlige populære, godt beliggende, hyggelige
o.s.v. havn på Agersø afholdt midt i sommerferien, hvor havnen
er fuld af gæstesejlere, en kæmpehavnefest, hvor mange unge fra
fastlandet sejlede over med færgen og deltog i. Det var et
støjhelvede og sprøjter flød overalt. Det har vist ikke noget
med havneidyl at gøre.

Rapporter om hvordan havnebyernes havne kan indrettes findes der
selvfølgelig også.

De fleste større konsulentfirmaer har disse øvelser på deres
program. Ofte er facit givet af politikerne og
konsulentfirmaerne bliver bedt om at lave mellemregningen. Den
skal helst ligne skønsang og indeholde de nødvendige
ingridienser af skønked, charme, idyl ,flotte tegninger, o.s.v.
Dyre drenge sviner mest og kvinder er grønne dydsmønstre.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-07 11:53

Ka vi ikke lige få plads til denne:

En ven af mig - lidt oppe i årene - fortalte mig forleden denne
historie:
Efter at have været gift i 30 år, tog jeg en dag et kritisk blik
på konen
og sagde til hende:
"Elskede, for 30 år siden havde vi en billig lejlighed, en
billig bil, vi sov på sofaen i stuen, og så på et 10-tommers
sort/hvid TV, og jeg gik hver aften i seng med en hed kvinde på
25 år!"
"Nu har jeg et hus til 4 millioner, en bil til 750.000, en
kæmpestor dobbeltseng og et 50-tommers fladskærms-TV,
men nu må jeg hver aften gå i seng med en træt kvinde på 55!
Så vidt jeg kan se, er du ikke helt fulgt med her!

Min kone er egentligt en ganske fornuftig kvinde, hun kiggede
blot på mig og sagde:
"Gå du ret ud og find dig en hed tøs på 25 år,
så skal jeg straks sørge for, at du igen får:
En billig lejlighed, en billig bil, en sofaseng og et billigt
sort/hvid TV!"

ER kvinder ikke bar' fantastiske? De sørger for at løse ens
midtvejskriser på et øjeblik!

Fra : Claus Frørup

Dato : 29-10-07 19:42

Isang tao pinangalanan, "Bjarke M. Christensen"
<Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> nagsulat:

klip
> [...]
>private lejligheder uden bopælspligt. Det er skidt. Det fylder, sætter en
>forkert agenda og giver intet til havnen.

Sådan lidt som Bønnerup på nordsiden af Djursland?
Jeg var der i to dage på min sommertur der gik fra Brøndby til
Frederikshavn via Sundet og tilbage igen via Storebælt og
Smålandshavet. Af alle de havne jeg besøgte, var Bønnerup den
kedeligste på grund af byggeriet der lå som tomme ferielejligheder
hele vejen rundt om lystbådehavnen. At de så også havde fundet på at
alle gangarealer skal plastres til med stort perlegrus, der
umuliggjorde cykling og kørsel med rullestole og andet med tynde hjul
gjorde brugsværdien af havnen endnu mindre.

På den anden side, var fiskerihavnen med dens aktiviteter og
fiskeudsalg et gevaldigt plus.
Sjovt nok så virkede de store vindmøller overhovedt ikke generende,
selv om det blæste gevaldigt den ene af dagene.
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus