køb fra tyskland - der er osmose :-(
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 14:12

Hej alle

Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender gode advokater der kan
tage sager af den art?

m.v.h.
peter

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-10-07 16:25

Peter D. Mortensen wrote:
> [...]
> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender gode advokater der kan

Du har vel besigtiget skibet i bunden eller skrevet ind i kontrakten at
der tages forbehold for osmose mv.?

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 18:03

hej lars
naturligvis - men ser problemer ved at ophæve handelen... båden er hentet af
extern skipper i berlin og leveret til mig i kiel... får man ikke problemer
med "alt der er ødelagt" hvis handelen går retur?

Fra : claus b. p.

Dato : 28-10-07 08:43

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> wrote in message
> [...]
> af extern skipper i berlin og leveret til mig i kiel... får man ikke
> problemer med "alt der er ødelagt" hvis handelen går retur?

Det er nok OT for denne gruppe, men du skal selvfølgelig henvende dig til
sælger, og gøre ham opmærksom på problemet. I værste fald kan båden jo være
så ødelagt at der ingen ide er i at transportere den tilbage til Tyskland.
Men det vil jo være nemmest hvis du kan blive enig med ham om betingelserne
for en tilbagetagelse uden at skulle rettens vej.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 08:45

Helt enig; Bortset fra det bestemt ikke er OT ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 11:34

øhhhhhhhhhhhhhhhh, hva betyder OT?

mvh
peter

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47243e16$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-07 13:27

Peter D. Mortensen wrote:
> øhhhhhhhhhhhhhhhh, hva betyder OT?

off topic - et begrep man benytter på Usenet når emnet bevæger sig væk
fra det oprindelige emne i tråden eller om indlæg der ikke ligger inden
for gruppens fundats.

http://usenet.dk er rigtig god læsning inden man benytter
nyhedsgruppeerne i dk. hierakiet. Her vil man også finde fundatser for
de danske nyhedsgrupper.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 13:36

ok... så blev jeg så klog

Fra : claus b. p.

Dato : 29-10-07 21:09

Undskyld jeg fortsætter din topposting...
Jeg mener bare at ud over at det handler om en båd, så er emnet nok mere til
en jura gruppe. Selvfølgelig kan der være en læser i denne gruppe der kender
en advokat, men specialet må være købeloven i international sammenhæng.
Derfor juragruppen. Umiddelbart er der ikke den store forskel på dansk og
tysk lov på dette område, og da der er tale om en alvorlig skjult fejl, vil
mit bud være at sælger skal tage båden tilbage eller give et afslag i
prisen. Men det er jo afhængig af om der er noget i købsaftalen der kan
tolkes i anden retning. Og er den købt privat er det jo altid sværere at
gøre krav gældende end overfor en forhandler.

Mvh. Claus

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47243e16$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 21:41

Det er helt OK.

Jeg så bare gerne at erfaringerne spredes her i gruppen; uanset hvor de
stammer fra. Det er trods alt ganske relevant for mange af os.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-07 10:20

claus b. p. wrote:

> [...]
> Men det vil jo være nemmest hvis du kan blive enig med ham om betingelserne
> for en tilbagetagelse uden at skulle rettens vej.

Det behøver vel ikke nødvendigvis resultere i en tilbagetagelse. En
repration kan vel også gøre det hvis sælger og Peter kan blive enige om
det. Hvis det er drømmebåden som der måske ikke er så mange af derude,
ville jeg da foretrække en rep.
Men inden du, Peter, begynder på alt muligt juridisk halløj, så tag en
snak med sælger om problemet. Det kunne jo være sælger var en fornuftig
og reel mand.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-07 10:23

Peter D. Mortensen wrote:

> [...]

problemer
> med "alt der er ødelagt" hvis handelen går retur?

Hvilken en af delene var det? Har du selv haft syn for sagen eller er
der taget forbehold?
Hvad er det forøvrigt for en båd vi taler om?

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 11:32

ved ikke om jeg kan udrede det hele her i skrift - men vil da meget gerne
snakke over telefon om problemet?
m.v.h.
Peter

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-07 13:36

Peter D. Mortensen wrote:
> ved ikke om jeg kan udrede det hele her i skrift - men vil da meget gerne
> snakke over telefon om problemet?

Det behøver ikke være en længere smøre. Men det er vel essentielt at
vide om du, eller en anden kyndig udpeget af dig, har haft mulighed for
at kigge båden og specielt bunden efter inden du satte din underskrift
på købskontrakten, hvis vi skal have en reel mulighed for at komme med
gode idéer og råd.
En telefonsamtale er en ret begrænset kommunikationsform - ikke at jeg
har noget imod dem. Du får ikke udbredt budskabet til ret mange ad
gangen. Ved at oytre dig her i nyhedsgruppen når du flere læsere der
måske ligefrem har været i samme situation som du og som kan berette om
forløbet i deres "sag" samt udfaldet.
Jeg tror, uden at vide det 100%, at du står ret dårligt hvis du har haft
mulighed for at inspicere bunden forud for købet. Der kan dog være
formildende omstændigheder som f.eks. at båden måske har stået på land i
lang tid inden du har set den. Så er det sværere at se osmoseblærene.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 14:25

Bunden blev inspiceret inden købet - mægleren havde et måleinstrument
> med der viste at der IKKE var osmose i båden - hverken jeg eller min
> bådkonsulent opdagede noget - først da båden kommer på land i Danmark
> opdages det af en bådbygger - og det kan vel ikke have noget at gøre med
> at den kommer fra ferskvand og ud i saltvand? - det burde jo virke
> modsat - eller?

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 16:54

Ja, det er rigtigt. Jo mindre salt vandet er jo større er risikoen for
osmose.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 17:11

så du mener at det først er blevet rigtigt synligt efter at båden er kommet
ud i det salte vand? - eller ?

meddelelse news:4724b0b6$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Mogens

Dato : 28-10-07 22:38

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse

> så du mener at det først er blevet rigtigt synligt efter at båden er
> kommet ud i det salte vand? - eller ?

Både, som ligger i ferskvand, har større risiko for at få osmose end både
der ligger i saltvand. Forskellen mellem osmoseblærens saltholdighed og
vandets saltholdighed er her størst. Osmoseblærer konstateres bedst om
efteråret eller ved landsætning, da blærerne formindskes ved udtørring i
fri luft, men osmosen eksisterer stadig i båden.
www.hempel.com/Internet/IneDKC.nsf/vHEMPELDOC/6BE639E05D011EF9C1256C4700420AFF?OpenDocument&1

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 23:02

ja det er præcis hvad jeg mener

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 22:40

En båd er *disponeret* (svaghed) for at udvikle osmose. Det skyldes dårlig
oplagt glasfiber. Styrken er sikkert OK, men der er microskopiske lufthuller
i den.

En båd kan *udvikle* osmose, hvis den er disponeret for det. Lavt
saltindhold og manglende/dårlig priming øger risikoen

En Båds osmose kan *ses* når den er våd og lige kommet op af vandet. Men når
båden tører går trykket af blærerne og de kan kun ses hvis det har været så
slemt, at materialet er ødelagt. Osmose der kun er i svagt udviklet kan ikke
ses på en tør båd.

Så nej. Enten er det lige opstået (det ville undre mig.. hvad er
sansynligheden for det?) eller også har den gamle ejer bare ikke bemærket
det. - eller ignoreret det.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 23:04

båden har ligget i ferskvand hele året.. de sidste 16 år---kan det have
indflydelse?

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:472501a5$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 23:08

Ja, det øger jo risikoen for at luftenboblerne udvikles til osmose. - hvis
der er den slags problemer i glasfiberen.

Det siger mig bare, at det ikke kan være flytningen til DK der har fremkaldt
det. Det må have været der før.

Er det en bådtype der er kendt for at have de problemer. - som fx Granada 27
fra halvfjerdserne ?

Man skal nu ikke gå i spåner over det. Det kan sagtens repareres, hvis ikke
det er meget slemt. - og det formoder jeg det ikke er, hvis der skal en
bådebygger til at opdage det.

Har den rådgiver du har brugt (ham med måleapparetet) ikke en forsikring mod
fejlagtig rådgivning ? det kan være det er lidt lettere hvis han er dansker.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 08:15

Båden er en holiday mansion commander - ikke een der er kendt i Danmark. Og
skaden er ret slem - bådbyggerens overslag er 200.000 så det er da en slags
penge - og endeligt hvad angår rådgiveren - så ved jeh ikke om han er
forsikret desværre

meddelelse news:4725084c$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 08:46

Ja, dem er der ikke mange af i Danmark (hvis nogen overhovedet). Problemet
med osmose opstod i halvfjerdserne da man havde lidt for travlt med at bygge
både og eksperimenterede med "shortcuts" til at producere hurtigere (sjusk
eller nye uafprøvede metoder). De fleste osmoseramte både jeg har set er fra
slutningen af halvfjerdserne og starten af firserne, men det er selvfølgelig
individuelt fra værft til værft.

Ja 200.000 skal man ikke kimse af....

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-10-07 10:10

> [...]
> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender gode advokater der kan

Hej

Du kan nok få nogle "guldkorn" i news:dk.videnskab.jura

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 11:30

vil kikke der - tak for tippet

Fra : HKN

Dato : 29-10-07 21:37

Står der ikke noget i kontrakten om det?

Jeg vil tro at samtlige mæglere i DK bruger det afsnit fra DS
slutsedlen om netop osmose. Jeg mener at der ½ års reklamationsret.

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 21:52

Ja, men det er ikke så nemt i Tyskland. Jeg har selv handlet båd i tyskland
og de kan jo ikke dansk. Jeg prøvede med den gode engelske fra den engelske
yacht club (så var vi på fælles grund), men det er altså svært med engelsk,
hvis den tysker sælger er over 50. Og det er mange af dem jo. De yngre
tilhører den generation hvor man skal arbejde for pengene og de har ikke så
mange både.

Jeg måtte æde det i mig og bruge den tyske std formular, som næsten alle
bådmæglere bruger. Den er ufattelig kortfattet.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-07 21:06

mystikken breder sig
Er blevet kontaktet af bådebyggeren som konstaterede osmosen-symptomerne -
efter båden har stået 4 dage på bedding er alle er væk---det er vel tegn på
at transporten fra fersk til salt-vand har udløst symptomerne - og de så er
forsvundet efter at påvirkningen af saltvand er væk?

/peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-11-07 23:00

> [...]
> symptomerne - og de så er forsvundet efter at påvirkningen af saltvand er

Hej

Jeg er sikker på blærene er tøret ud, de er ikke "væk", og kommer nok igen
når båden kommer i vandet til foråret!

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-07 00:29

Så er han komplet ukvalificeret, hvis han ikke ved at de tørrer ud.

Bjarke