At bakke
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-10-07 22:35

Hej NG

Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik ret
dårligt.
Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet skrue.

Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.

Båden reagerer rimeligt hurtigt når der sejles forlæns, så ved havne manøvre
kanter jeg mig lidt rundt,
da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand
forbi roret og derved giver en effekt.

Håber på nogle erfaringer...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-10-07 08:44

Langkølede både kan næsten aldrig umiddelbart styres, når der bakkes for
motor.
I mange tilfælde kan problemet afhjælpes på to måder:
1) Du finder ud af, hvilken vej hækken drejes, når du bakker (det vil altid
være samme vej, pga. propeller-effekten) og udnytter det i din vendemanøvre.
2) Du giver en masse gas med motoren, slår herefter i frigear og styrer,
herefter igen gas osv. Dette er for at elliminere propeller-effekten, når du
bakker, og du vil ofte kunne styre båden på denne måde. Du kan ikke både
trække med motoren og styre samtidig.

Held og lykke - det er altid spændende at manøvrere en langkølet båd i en
snæver havn ;0)

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Specks6812

Dato : 25-10-07 10:43

Det bliver endnu mere spændende når båden har skruen placeret agten for
og oven over rorpladen på en langkølet båd.

Fra : SørenH

Dato : 25-10-07 11:30

Specks6812 skrev:
> Det bliver endnu mere spændende når båden har skruen placeret agten for
> og oven over rorpladen på en langkølet båd.

Hørt!
Jeg ejede en Bandholm 26 (Danmarks smukkeste iøvrigt ) i mange år, og
på den er der ikke skruevand på roret.
Den var helt uforudsigelig under bak, - især hvis det blæste bare en smule.
Da jeg engang, mildt bebrejdende, spurgte konstruktøren Knud Olsen
hvorfor han dog havde gjort det så besværligt, svarede den lune knark at
så ku jeg da bare lade være med at bruge motoren!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-10-07 14:35

Isang tao pinangalanan, Specks6812 <findit@hotmail.com> nagsulat:

>Det bliver endnu mere spændende når båden har skruen placeret agten for
>og oven over rorpladen på en langkølet båd.

Så skulle du prøve en langkølet båd hvor akslen er vinklet i forhold
til bådens centerlinie og skruen ovenikøbet sidder på siden af kølen.
Se, det er spændende
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : Jens Jespersen

Dato : 25-10-07 09:08

> [...]
> manøvre kanter jeg mig lidt rundt,
> da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand

Hej Jan

Jeg har haft glæde af denne :
http://www.kignaeshavn.dk/PDF/havnemanoevre.pdf

Mvh. Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-07 09:23

Hej Jan,

Ja det kan være lidt af en kunstart at manøvrere en båd.
Der er mange forhold der spiller ind.
Fælles for alle er vindens, og strømmens påvirkning på båden.
Dertil kommer bådens udformning, kølens længde, rorets placering,
propellens placering, propellens omløbsretning, motorens styrke,
m.m. og sidst men ikke mindst rorsmandens evner og gå på mod.

Er det en motorbåd med mange HK kan man med rorets stilling og
en hurtig bevægelse af gashåndtaget få hhv. bådens stævn eller
hæk til at dreje som man ønsker uden nævneværdig fremdrift.
For slet ikke at tale om motorbåde med to motorer og måske også
en bovpropel, hækpropel og endda det nye Volvosystem kan være
inde i billedet.
Motorbåde er relativt lette i forhold til deres motorkraft.

Med sejlbåde er det anderledes.
Her er der en relativ lille motorkraft.
Skrog og køl har et godt greb i vandet, forskelligt om det er en
langkølet eller kortkølet båd.
Der skal arbejdes mere med motoren og forstanden/ evnen til at
forudse og bedømme situationen.
Propellens omdrejningsretning har stor indflydelse på at bådens
hæk slår ud til en af siderne.
Båden skal gøre fart for at roret har nogen nævneværdig
indflydelse.
Rorets placering i forhold til propellen og dermed muligheden
for at ændre retning over tid.
Manøvre egenskaberne er forskellige for de forskellige bådtyper.
Vand er ikke som asfalten under bilen der står fast på
underlaget.
Båden er som et stykke vådt sæbe på en glasplade. Der er flere
parametre der skal tages i betragtning og man skal kunne reagere
i forhold til disse.
Det kræver mange øvelser under forskellige forhold at kunne lave
de perfekte manøvre.
Især havnemanøvre hvor der er flere personer ombord der skal
medvirke. Det kræver samarbejde og evnen til også hos
besætningen på dætk til at forudse og handle korrekt.
Er man alene ombord er man alene om at forudse og påvirke bådens
bevægelser. Mange gange er det det nemmeste for man gennemtænker
hele senariet først og planlægger sin ageren derefter.

Selvfølgeligt gør det ikke noget at der er hjælpsomme mennesker
på land og i nabobåde. i stedet for typerne med kortslagte
armer, der blot ser til, kommenterer og nyder synet af den
ankommendes problemer.

Der er kun en løsning hav teorien på plads omkring bådens
bevægelser og derefter træning, træning og atter træning.
Bådens bevægelser og iagtagelsen af vejrliget og
omstændighederne på stedet skal gå op i en højere enhed
reaktionsmønsteret for bådens manøvrering skal sidde i rygraden.
Der findes mange generelle beskrivelser som du kan finde på
nettet, blandt dem skal du udvælge og dyrke dem der er optimale
for dig og din båd.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 25-10-07 16:52

> [...]
> skrue.
>
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.

Hej
Giv den næsten fuld gas baglæns, efter ca 1 meter kobler du i frigear og
styrer med roret.
Jeg kunne aldrig bakke, indtil jeg lærte mig ovenstående, det giver så meget
fart at båden kan styres.
MVH
Hans
PS ligger du i sydhavnen i Kolding ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 14:38

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> styrer med roret.
> Jeg kunne aldrig bakke, indtil jeg lærte mig ovenstående, det giver så

I visse kredse, kalder vi det Revers.
At Bakke, er noget man gør i en bil

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-10-07 16:49

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> I visse kredse, kalder vi det Revers.
> At Bakke, er noget man gør i en bil
>
> MVH
> Egon

"At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
Steffen

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-10-07 19:07

Isang tao pinangalanan, "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> nagsulat:

>"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

>"At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
>Steffen

Hmm... går der så ild i fokken når man ligger underdrejet?

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 14:01

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> "At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
> Steffen

Nix.
På en pibe "babber man"
Hvad sker der dog med sproget?

Egon

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-11-07 16:10

> "At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
> Steffen

AHA. Deraf kommer så det gode udtryk "to bak or not tobak" ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 18:57

Det hedder IKKE ordkløver !!!

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-07 11:46

Revers er et engelsk ord der også bruges på dansk revers, på en
jakke.

Reverse er også et engelsk ord og det betyder noget helt andet
se:

http://www.onlineordbog.dk/wordnet/da/4d/reverse.php

Det er ikke noget specielt maritimt ord; men et ord der bruges
som hhv. et tillægsord, et navne ord og et udsagnsord.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 14:08

"Harding E. Larsen (slet KX2QA)" <harding@KX2QAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11934822820.499600173297466@dtext.news.tele.dk...

> Det er ikke noget specielt maritimt ord; men et ord der bruges
> som hhv. et tillægsord, et navne ord og et udsagnsord.
>
> Mvh/Harding

At det er et maritimt ord, er der ingen som helst tvivl om.
Anvendt optil omkring 1960erne, hvor mange bilister stak til søs, og medtog
landkrabbeordet.

At ordet er maritimt, kan man overbevise sig om, ved at læse faglitteratur
og erindringer fra tiden for de første hjælpemotorers fremkomst og op til
omkring nævnte årstal.

Ligeledes kan man på Rødvig Skibsmotormuseum se talrige exemplarer af
maskiner med, ja netop: Reversgear.

De fleste fiskere her i Rødvig anvender såmænd ordet den dag i dag, og kan
godt finde på at håne dem, der ikke gør, men siger "bakker".

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-07 15:53

Findes der revers der bakker?

Husk nu det "e" i enden af ordet ellers giver det ingen mening.

Det er nok lidt svært forklare at alle engelske ord er maritime
ord.
Du kan prøve at se i denne ordbog:
http://www.jmarcussen.dk/oversigtord.html
Her indes mange ord som nok ikke stammer fra den maritime verden
direkte.
Måske skulle vi alle nøjes med et sprog: Maritimt, så kan
fiskerne ikke udstille deres manglende sprogkundskaber.

Mvh/Harding

Fra : claus b.p.

Dato : 25-10-07 17:32

> [...]
> manøvre kanter jeg mig lidt rundt,
> da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand

Jeg sejlede med en 12m kanalbåd i Frankrig, og konstaterede som du at det er
fuldstændig ligegyldigt hvordan roret står nå man bakker, den sejler
alligevel derhen hvor den selv vil. Et problem når man er kommet for tæt på
en sluse, og der er nogen der gerne vil ud af den i din retning...
Nu sejler jeg med 2 skruer, og det er stadig umuligt at bruge roret ved
bakning, men ved at regulere gassen frem og tilbage på hver motor, kan man
dreje og vende 36 fod på en femøre. Blot seriøs krise da den ene motor satte
ud under havnemanøvre i Tyskland. Hvis du vil sejle med minimalt antal
gaster bør du få monteret en bovskrue.

Mvh. Claus

Fra : Karl Erik

Dato : 26-10-07 15:50

Den Fri, 26 Oct 2007 15:38:08 +0200 skrev Egon Stich:

> I visse kredse, kalder vi det Revers. At Bakke, er noget man gør i en
> bil
>
> MVH
> Egon

Revers er da noget man har på en jakke

mvh.
Karl Erik.

Fra : P.C.

Dato : 28-10-07 12:07

On Oct 26, 3:50 pm, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:

> Revers er da noget man har på en jakke
>
> mvh.
> Karl Erik.

Når du slår revers virker roret ikke Basta.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 16:19

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Revers er da noget man har på en jakke
>
> mvh.
> Karl Erik.

Når du slår revers virker roret ikke Basta.

I nogen både gør det, i andre ikke=
Bestemt.

Egon

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-11-07 16:30

> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
> skrue.
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.

Rådet med skiftevis bak og styring er det, du umiddelbart har mest glæde af.

Nu bad du - ud over en mindre sprog-palaver - også om erfaringer, så du får
mit lille bidrag.
Selv har jeg en mindre motorbåd med lidt køl under næsten hele bådens
længde. Den er forsynet med en påhængsmotor, hvis skrue sidder umiddelbart
agter for kølen, og lige så rar, den er at håndtere i fremad lige så uduelig
er den i bak: ren opvaskebalje!
En PropGuard hjalp gevaldigt - en simpel lampeskærm rundt om skruen, men
min skrue drejer sig jo også i modsætning til din.
Se evt. http://www.mmc.dk/pdf/DK372.pdf

Jeg har tidligere set konstruktioner, hvor roret udgør en clinder/dyse
omkring en fast skrue. Tror, det hed Braassen-ror efter dets norske(?)
opfinder. Det findes vist ikke mere, men kig evt. på
http://www.becker-marine-systems.com/03_products_content/03_products_pdf/becker_kort_nozzle.pdf
for at se princippet.
Hvis pladsen tillader det, kunne en simpel udgave af det måske være en
løsning.

VH,
Lars
Odense

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-11-07 23:36

Hej Lars

Hmm... jeg tror det bliver for omstændigt at lave disse modifikationer.

Men jeg har erfaret at båden rent faktisk drejer når den kommer i frigear.

Jeg har endnu ikke været ude at udforske om den kan styre med skruen i
tomgang, men fra absolut intet at kunne er jeg dog kommet nærmere

Mvh
JR

Fra : Lars Hansen

Dato : 06-11-07 13:57

> Hmm... jeg tror det bliver for omstændigt at lave disse modifikationer.

Det lyder sandsynligt!

> Men jeg har erfaret at båden rent faktisk drejer når den kommer i frigear.

Og det er jo både en nem og billig mulighed

> Jeg har endnu ikke været ude at udforske om den kan styre med skruen i
> tomgang, men fra absolut intet at kunne er jeg dog kommet nærmere

Og den situation står vi alle sammen over for med jævne mellemrum! Et skridt
frem og en ny udfordring - kedeligt bliver det aldrigt, der må vi overlade
til de stenrige, der sætter andre til at løse problemerne.

VH,
Lars