Søkort til SeaClear !
Fra : Per Pedersen

Dato : 24-10-07 18:26

Hej !

Er der nogen steder på nettet man kan download søkort til SeaClear ?

Mvh. Per

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-10-07 20:13

Hej Per
Prøv Google. Jeg fik 11.000 link. bl.a.: http://www.sping.com/seaclear/
hilsen
Steffen

Fra : SørenH

Dato : 24-10-07 20:58

Per Pedersen skrev:
> Er der nogen steder på nettet man kan download søkort til SeaClear ?

Det kommer an på hvad du vil ha kort over!

Som en anden skriver har man igennem lang tid kunnet få kort over USA
gratis fra NOAA, men i vores del af verden har man en anden opfattelse
af hvordan ting som skatteyderne een gang har betalt for at få målt op
skal kunne anskaffes.

På basis af det amrikanske firma Maptech's beskyttede kortformat BSB/KAP
(som SeaClear læser) sælger flere firmaer kort og kortpakker i formatet,
mest kendt måske NV Verlag http://www.nv-verlag.de/eng/index_dansk.html
hvor du kan se deres udvalg, - de er osse Maptech-forhandlere.

Da anvendelse af PC-software på vandet må/skal være i en kombination med
papirkort er det, ud fra egne erfaringer, en fordel at begge er samme
kortmateriale.
Køber du derfor KMS-kort bør du nok anvende Det Levende Søkort, og hvis
du anvender NV's udmærkede kortpakker er SeaClear eller eet af de
utallige andre BSB/KAP-kompatible PC-systemer det rigtige.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-10-07 21:28

Hej Per,

Kun for U.S.A. er det muligt, de har frie kort på webben.
Resten af verden har de nationale myndigheder en anden politik
på området.

Du kan selv fornøje dig igennem vinteren med at indlægge
selvkalibrerede kort.
De ukalibrerede kort kan du finde på:

http://www.dkconline.dk/html/menu1/sokort.htm

De selvkalibrede kort vil aldrig blive nøjagtige her skal du
købe BSB/KAP kort der er forholdsvis billige.
Læg dem ind i SeaClear og du har både gode kort og et godt
navigationsprogram. Sammen med de elektroniske kort får du også
includeret papirsækort og håndbøger.

Ønsker du de bedste kort, lig KMS´s papirkort så kan du købe
DLS det er et billigt program der tillige giver mange
vedkommende informationer for sejlere.
Køb det nye DLS 2008 der udkommer i foråret. Det vil indeholde
endnu flere funktioner end DLS 2007.

Har du disse programmer og tilhørende kort samt de almindelige
papirsøkort er du godt kørende for billige penge.
Papirsøkortene skal du have ombord under alle omstændigheder.

Mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 25-10-07 06:22

Hej Per
Jeg har nu brugt SeaClear et par sæsoner- og er meget glad for programmet.
Du kan selv scanne dine papirssøkort ind. Metoden fremgår af manualen
til SeaClear. Jeg synes, at den svenske version er let forståelig.
Jeg har bla. scannet samtlige danske søkort ind ved hjælp af en
almindelig "husmandsscanner".
Resultatet er fremragende. Nøjagtigheden har ved praktisk sejlads vist
sig som oftest at være langt bedre end diverse søkortsplottere og deres
tilhørende dyre digitale kort i alle mulige underlige udgaver!!!
Der er foretaget sammenligninger, hvor man har sejlet med begge dele!
Har du mulighed for at bruge en pc med tilhørende gps-mus i cockpittet,
får du også et langt større og bedre skærmbillede til din rådighed.
Skulle AIS være interessant for dig, kan du også anvende det i SeaClear.
Jeg har aldrig selv prøvet.
Angående BSB/KAP så kan du direkte bruge version 1,2 og 3, men desværre
ikke version 4.
Vedr. DLS som mange henviser til, så synes jeg, det er totalt ubrugeligt
som navigationsprogram:
Det er besværligt at lægge ruter ind.
Det er besværligt at finde dine gamle slæb eller spor frem.
Det er en besværlig opsætning med de 3 vinduer.
Du kan ikke selv lægge kort ind i andre formater.
Hvis du skal køre det sammen med de svenske eller det norske skal du
foretage alle mulige kunstgreb. Ellers må du slå over i disse i de
pågældende farvande.
Det dækker kun for skandinaviske farvande, og den norske version er ikke
opdateret.
Jeg skal kun sejle 40 sømil fra hjemhavnen, inden jeg er uden for
dækningsområdet (mod Rygen). Altså må jeg også have et andet
navigationsprogram.
Til gengæld er det billigt, og du får en masse oplysninger med. Hvad vi
har megen glæde af- men det er og bliver ikke et ordentligt
navigationsprogram.

I det svenske diskussionsforum: www.fendern.se er der megen god hjælp at
hente om SeaClear.

vh.
OleThomsen

Se vores hjemmeside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-07 07:55

Hej Ole,

DLS er ikke et navigationsprogram, det er beregnet til
planlægning os som et hjælpemiddel til navigationen.
I udgave 2007 tilkom en pejlefunktion bl.a.
DLS indeholder de bedste og mest detailjerede søkort der kan fås
over områderne.

Det er rigtigt at der i Norge ikke er sket opdatering, det kunne
jo bero på den omstændighed at der ikke er skabt samme
ejerforhold til produktet i Norge som vi har fået i Danmark.

Der er mulighed for at programmet i Danmark ad åre kan udvikle
sig et et navigationsprogram, det har vi selv indflydelse på.
Vi har ca.: 60.000 medlemmer i Dansk Sejlunion.
Dansk sejlunion har oprettet en klub i klubben der hedder Danske
Bådejere.
Danske Bådejere har oprettet en hjemmeside hvor alle medlemmer
under Dansk Sejlunion kan tilmelde sig.
Under denne hjemmeside er der oprettet et brugerfora i stil med
nyhedsgruppen sejlads.dk.
På dette fora har DS´s ledelse opfordret sejlerne til at give
input og dermed være med til at udbygge DLS som DS har
ejerskabet over.
Derfor er vejen fre til at dreje DLS i en retning som vi brugere
ønsker det at komme med input på brugerforaet under Dansk
Bådejere.
Tilmeld jer for pokker og få indflydelse!

Jeg er selv fremkommet med følgende input:
Det er et rigtigt godt initiativ at indrage brugerne af DLS i
den fremtidige udvikling af programmet.
Det er jo sådan at de fleste brugere som regel accepterer
programmet de har købt som det nu engang er.
Ofte findes ikke sammenligningsgrundlag for at bedømme DLS i
forhold til de mange navigationsprogrammer der findes på
markedet.
Her i sommerferien kører jeg udelukkende med DLS for at afprøve
dets funktioner og jeg kunne godt tænke mig at der var et lidt
større markeringsfelt for skift mellem planlægnings- og
sejladspanelet. Når man skifter tilbage fra sejladspanelet til
planlægningspanelet kunne jeg godt bruge at kortet forblev i
samme størrelse, da jeg anvender planlægningspanelet til at se
lidt længere frem ad ruten. Det kunne også være en mulighed at
opsætte panenerne således at f.eks. det venstre panel var et
planlægningskort og det højre var sejladskortet. En sådan
funktionalitet ville være meget ønskelig. Planlægningskortet kan
tillige anvendes som et oversigtskort og der kan indtegnes en
lille ramme visende sejladskortets placering i oversigtskortet
er.
Desuden kunne der indsættes "Knapper" i højre panelside i
sejladspanelet som en valgbar erstatning for genvejstasterne.
Desuden knapper for f.eks MOB samt til- og frakobling af
autopilot.
Det sidste kræver at der oprettes en NMEA udgang for
videregivelse af styreinformationer til autopilot og andre
instrumenter.
Det kunne også være rart om der kunne vises kortrammer med
længde- og breddeinformationer i kanterne af kortet.
En funktion hvor man kunne indsætte og fjerne bøjer, således at
ændringer som følge af EfS informationer og andet kunne markeres.
En funktion i sejladspanelet med forskellige funktioner så som
centrering af skib (som i dagens udgave af DLS) med tilføjelser
som holde kort (en funktion der var overflødig om planlægnings-
og sejladskort kunne vises samtidigt. Funktion hvor kortet
holdes og man "sejler" over kortet indtil kortgrænsen og så
kortet trækkes ned igen for at man igen kan se hele kortet frem
foran sig. En funktion hvor kortet drejes i forhold til
sejlretning (headup) vi nogle sikkert også finde var godt.
M.h.t. AIS så er det et system som vil blive mere og mere
udbredt, vil være i stand til at vise flere informationer end
fra større skibe alene. For ca.: 2.000,- vil det være en god
kommende udbygning af lystfartøjers navigationssystem og det vil
derfor være naturligt at indikationen på kort i DLS kommer med.
Det har alle nyere navigationssystemer og derfor bør DLS ikke
mangle denne funktion.

Mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 25-10-07 13:11

Hej Harding
Jeg synes, at vi tilsammen på udmærket vis begrunder, hvorfor DLS ikke
dur som navigationsprogram!
Det oprindelige initiativ var udmærket, men skal DLS blive et brugbart
navigationsprogram burde man starte forfra og lave et helt nyt program,
istedet for at reparere på noget grundliggende skidt, der oprindelig
blev brugt til landkort og søndagsturen, det bliver aldrig godt.
Sammenlign bare med et hvilket som helst navigationsprogram til PC.
Fugawi, OziExplorer, Chart Navigator, MaxSea, SeaClear eller hvad de nu
hedder allesammen....
Denne debat er hermed slut fra min side
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-07 14:23

Hej Ole,

DLS ER ikke noget navigationsprogram.

Du har ret i at grafikfladen og funktionen ikke er den bedste,
det er også det jeg har gjort opmærksom på.
Vi kan også mene at det er forkert at lave kortene i .it
formatet der ikke kan bruges i andre programmer.
De oprindelige ejere af DLS, KMS besluttede sig til den
programopsætning det nu engang er blevet til.
Programmet er i dag ikke låst og DS må gerne videreudvikle det.
DS spørger brugerne hvad de ønsker der skal gøres.
Hvis vi vil have indflydelse på det må vi reagere og begrunde
vores ændringsønsker. Derefter vil ønskerne blive vurderet og
det økonomiske grundlag skal også være tilstede.
Alle de programmer du nævner og mange flere har jeg testet og
det er erfaringer med disse programmers mest positive træk jeg
anvender i de fremsatte ønsker, under hensyntagen til at de skal
fungere i en båd der gynger.

Der er forskellige måder at programmerne fornyer sig på. DS har
valgt deres metode.
Hvis sejlerne vil have indflydelse og medbestemmelse på
fremtidens DLS-program, som udgives af vores egen organisation
DS, må vi tilmelde os Danske Bådejeres brugerforum for at få
indflydelse ad den vej.

SeaClear har igennem årene udviklet sig på samme måde, det kan
du se ud af deres historiske oversigt. Den sidste del af
udviklingen fra okt.2004 og frem kan du se her:
http://www.sping.com/seaclear/History.txt
Det viser et produkt i konstant udvikling.
DS indbyder os til at medvirke til en lignende udvikling.

Alternativet er at købe de andre programmer og så ad anden vej
skaffe sig de andre maritime oplysninger.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 26-10-07 11:33

Hej,
Jeg har fulgt debatten her - og tidligere debatter og har også selv
blandet mig fra tid til anden. Jeg kunne godt tænke mig, at alle jer
som mener at DLS "ikke er et navigationsprogram" uddyber dette. Hvad
mener I helt specifikt ? - eller hvad mangler der i DLS for at det kan
betragtes som sådan?

Jeg er helt bekendt med alle de formelle besværgelser om papirkort og
fordelene ved de forskellige kommercielle produkter, men når det
kommer ned til de rå fakta handler det vel om at programmel og kort
viser bådens nøjagtige position i kortet ud fra GPS-signaler?

Hans-Henrik

Fra : HO

Dato : 26-10-07 14:03

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hejsa
Ja det kunne jeg også godt tænke mig at få uddybet.
Utroligt, at jeg har kunnet sejle både til det ene og andet sted i DK, ja
nok nogle tusinde sømil igennem mange år, kun med DLSK.
Det mest utrolige er, at den største modstander, selv har sejlet et helt
år - og er den største fortaler for at udbygge DLSK.
DLSK skal IKKE udbygges til andet end det, det er, nemlig et program som
alle kan betale, og have gavn af.
Alle de kloge Åger det fører sig frem på portalen hos DS, skulle hellere
finde noget fornuftig at give sig til.
OG så købe et nav. system til 5 - 8 tusinde, hvis det er det i vil have -
lad være med at gøre DLSK dyrer end det er.
MVH
Hans Olsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-07 14:49

Hvem er den største modstander og kun har sejlet et helt år?

DLS bliver udbygget som DS ønsker det under medvirken af sejlere
der giver bidrag til det.

Prisen holder DS helt sikkert nede på en størrelse som skaber
det fornødne salg. Ellers vil produktet dø.

Bidrag til udviklingen således at det fortsat er rentabelt For
vores egen organisation at købe og distrubuere digitale danske
søkort med fortsat udvikling af det program som sejlerne ønsker.
Øfferiet kan ikke bruges til noget!!!

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 14:36

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> OG så købe et nav. system til 5 - 8 tusinde, hvis det er det i vil have -
> lad være med at gøre DLSK dyrer end det er.

Du skal huske på, at der findes mennesker, der er utroligt autoritetstro.
Står der på forsiden: Ikke til navigationsmæssige formål, eller lignende
ansvarsfraskrivning, stoles der blindt på dette.
Findes der forøvrigt elektroniske kort, der ikke tager et sådant forbehold?

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-07 18:40

Hej Egon,

Det er da glædeligt at læse at det er muligt at forandre sig fra
blind autoritetstro uden indsigt i de virke lige forhold, til ud
at have en sund skepsis for det man bliver præsenteret for.

Ansvarsfraskrivning, ja det står der på både elektroniske søkort
på på grundlaget for fremstillingen af papirsøkort.
Anvendelsen af begge former for medie er overladt til
skibsføreren der har det fulde ansvar for at udføre sikker
navigation på sit skib.

Vi lever i et retssamfund.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 13:38

"Harding E. Larsen (slet 22JNX)" <harding@22JNXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11934207390.64472767184871@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> blind autoritetstro uden indsigt i de virke lige forhold, til ud
> at have en sund skepsis for det man bliver præsenteret for.

???????????????????

> [...]
> Anvendelsen af begge former for medie er overladt til
> skibsføreren der har det fulde ansvar for at udføre sikker

Det er der jo dem, der på står

Egon

Fra : tjow

Dato : 26-10-07 18:35

Hej Hans mfl.
En gentagelse fra tidligere i strengen:
[...]

SeaClear, som jeg synes, er et blandt mange gode navigationsprogrammer
er forøvrigt gratis og kan frit downloades fra nettet.

Iøvrigt er jeg også i tvivl om, hvad gavn jeg har af Dansk Sejlunion som
tursejler udover ankerbøjerne, jeg er også medlem af SKS (Svenska
Kryssarklubben), en sammenligning falder ikke ud til "Dansk kapsejlads
Unions" fordel.

Forøvrigt foretrækker jeg en pæn og fordragelig tone i debatten.Jeg
bestemmer selv, hvor jeg vil debattere.
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-07 08:41

Hej Ole,

Er du i tvivl så begynd at undersøg hvad DS laver. Begynd med
deres hjemmeside:

http://www.sejlsport.dk/

Prøv at hvor meget der gennem DS påvirkning af
beslutningstagerne kommer os sejlere til gode. Det er ofte meget
langsigtede sager der medvirkes til at rette til, til vores
fordel.
Prøv også at undersøge hvad de enkelte bestyrelsesmedlemmer
deltager i af mødegrupperinger, alt sammen til glæde for
sejlerne.

Jeg giver dig fuldt ret i at tonen på ethvert fora skal være pæn
og fordragelig.

Selvfølgelig bestemmer du selv hvor du vil debattere; men vil du
have indflydelse så må du optræde der hvor der stilles spørgsmål
og svar der kan bidrage at at påvirke og flytte på tingene.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 14:30

[...]

Efter min opfattelse kan man da godt bruge det.
Det er blot lidt klodset, og der har været en del bøvl med at få bæstet til
at spille sammen med gps-mus.
Bedst har det for mig fungeret i forbindelse med en furono GPS, men er
stadig ikke helt pålideligt.

Programmet fra Nautisk Verlag er, efter min oplevelse, på samme maskine,
betydeligt mere sikkert.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-07 18:48

Hej Egon,

Det er rigtigt at der var problemer da vi testede 2006 udgaven.
2007 udgaven er ikke behæftet med de problemer for de testede
opstillinger. Her fungerede alt i de solgte produkter.
Jeg opfatter ikke problemet med GPStilslutningen som et større
problem, bare man kan klikke på den rigtigt port i opsætningen
skulle det virke.
Det er mere i driften, som jeg skriver i foraet Danske bådejere,
at der kunne indføres forbedringer når programmet anvendes på
vandet.

Opsætningen afprogrammet fra Nautisk Verlag (Maptech programmet)
skal også indstilles korrekt, det er jo en betingelse for alle
programmer, Dette program giver en meget mere navigatorisk
oplevelse; men kan du ikke beskrive hvori sikkerheden er bedre
end med DLS?

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 13:47

"Harding E. Larsen (slet QVASU)" <harding@QVASUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11934212520.279455202658419@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> programmer, Dette program giver en meget mere navigatorisk
> oplevelse; men kan du ikke beskrive hvori sikkerheden er bedre

Hvad der egentlig var årsagen til, at programmet stundom kollapsese, 2006
udgaven, blev jeg egentlig aldrig helt klar over.
Af den enkle grund, at jeg fandt det mere forsvarligt, at anvende NF
systemet, der aldrig er gået ned.
I år, efter at have skiftet laptop,IBM, indlæste jeg forsøgsviis DLS i
denne.
Den gamle top var også en IBM, forøvrigt.
Efter at PCen 4 gange var kollapset under forsøg på at køre programmet, og
jeg mener totalt kollapset, med formattering og genindlæsning af XP til
følge, har jeg totalt opgivet enhver form for tillid til dette program.
(Det skal indskydes, at jeg på ingen måde er novise udi IT)

Idag bruger jeg kortplotter med C-map, og er ovenud glad for dette system.
Maptec ligger klar på Toppen, sammen med C-map planlægningsværktøjet.
DLS?
Nix.
Aldrig mere.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-11-07 11:32

Der var nogle fejl i en Microsoft opdatering som fik 2006
versionen til at gå i sort.
Du kan læse om fejlretningen på DS´s hjemmeside under
fanebladet "Tursejlads".
Problemet lå ikke i DLS2006.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-07 13:08

"Harding E. Larsen (slet 7EK0O)" <harding@7EK0Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11944318840.0437722000510128@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> versionen til at gå i sort.
> Du kan læse om fejlretningen på DS´s hjemmeside under

Det vil jeg da nok sige--
Den første labtop med problemet kørte win.2000
Den anden XP.pro.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-11-07 15:45

Har du set denne side fra Microsoft?

http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?
pocId=&freetext=924867&DisplayLang=da

og i forkortet version:

http://tinyurl.com/2zwhz2

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 18:55

Meget enig. Harding (der ellers normalt serverer det fedeste forklaringer)
sender en maxsea manual som forklaring på hvad et "rigtigt"
navigationsprogram. Men det er jo ikke et samantisk holdbart svar.

Hvad er forskellen på "et rigtigt navigationsprogram" og "legetøj" ?? Hvad
er det springende punkt ?

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 01-11-07 21:00

Jeg kunne også godt tænke mig Bjarke's indlæg blev besvaret.

mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47222a1b$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : SørenH

Dato : 26-10-07 20:32

Venner!
Lad nu ikke dette blive en religionskrig, - dem har vi sgu nok af i
disse dage!

DLS eller ej??
Som alle andre navigationshjælpemidler (læg mærke til ordet) har det
sine fordele og ulemper.
Harding har valgt den positive attitude at gå ind i en udvikling af DLS
til et fullblown program, - og al ære værd for det!!
Alt andet lige ville det da være fedt med et dansk/skandinavisk produkt
som indeholdt det bedste af det vi oplever i andre produkter, baseret på
kopier af danske KMS-kort (og tilsvarende fra Sverige og Norge) vi
kender så godt, og måske til en langt billigere pris end det andre
navigationshjælpemidler koster.
Som alle der har haft DLS kørende véd (osse Harding!!! - indrøm det nu
for pokker!), så kan man sagtens sejle efter DLS, selvom tracking og
rutelægning ikke fungerer optimalt, og brugerfladen er lidt bøvlet!
Jeg bruger Maptechs Chart Navigator, men i danske farvande slår jeg over
i DLS fordi mine papirkort og DLS viser det samme, og det er at
foretrække (jvnf. mit svar oppe i toppen til den oprindelige spørger).

DS eller ej??
Lad det være slået fast: Vi har ikke selv valgt DS eller deres blad!!
Via en proces som kaldes demokratur er flertallet af danske lystsejlere
medlemmer af DS på godt og ondt, men jeg er ret sikker på at en
urafstemning ville nedlægge DS!
Alt det fis om bredden holder ikke i byretten! DS's primære interesse er
elitesejlsport, og det ses enormt tydeligt i det blad vi modtager (-og
læser på 1 min. og kyler i skraldespanden).
Jeg gjorde mig allerede for små 20 år siden grumme upopulær hos ledelsen
af DS ved at kritisere makværket "Tursejlerhåndbogen" i Bådnyt, og
holdningerne og manglen på græsrodsfornemmelse har ikke ændret sig
siden, - osse selvom man nu har lanceret en ny hjemmeside (hurrahhh!).
Det er der nogen der synes om, lissom der er nogen som går ind i
arbejdet ("If you can't beat them, join them"), og som sagt: Al ære og
respekt for det, - det er bare ikke "min" forening!!
Men jeg lever med at en del af mit kontingent går til noget jeg ikke
sympatiserer med, og nyder det sammenhold og de nære relationer jeg
har/får i havnen, - og s'mænd osse i denne news-gruppe!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- fra i morgen kl. 8 på land!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-07 21:57

Hej Søren,

Tak for din altid positive indfaldsvinkel.

Ja jeg har testet DLS for DS lige som andre skribenter i dette
forum har gjort.

Når DS nu ligefrem beder sejlerne om input til forbedringer af
DLS synes jeg ikke at vi skal undlade det.
Kortmaterialet og de mange informative sider er lavet for at
højne videns niveauet blandt sejlerne.
Og ja selve det styreprogram og den grafiske visning DS overtog
fre KMS er ikke den bedste; men med vores input kan det bringes
frem til bedre funktionalitet.

Selvfølgelig kan man bruge DLS også når man er på vandet. Det er
ikke det mest logiske og lette program at anvende på vandet og
det er netop dette vi skal medvirke til at forbedre.

Jeg har da selv brugt det i årets sommerferie. Der kan lægges
ruter ud og man kan følge den ligesom på et almindeligt
spilleprogram. i den nye version kan man fra bådens position få
pejling og afstand til de punkter som courseren placeres på. I
vinduet øverst kurs og fart...men, men men der mangler stadigt
meget i bare at genanvende de dicipliner man har lært på
navigationskurserne.
Jeg tillod mig at henvise til Maxseas manual jeg kunne have
henvist til mange andre navigationsprogrammers manualer.
Ideen var at ved at læse en sådan manual igennem og sammenligne
med den lille folder som medfølger DLS, så ville man nok
forbløffes over den slående forskel.
Vi kan nok komme noget af vejen med DLS i udbygningen af
funktionaliteten. Det jeg har foreslået i første omgang er at
selve den grafiske flade forbedres.

Nu er det engang sådan at DS er klubbernes samlende organisation.
Klubberne har ud over det sociale engagement igennem årene stået
for uddannelse af sejlerne både i teoretisk navigation, praktisk
boathandling og kapsejlads.
Kapsejlads har fyld meget i klubberne, mere tidligere end nu
hvor de fleste klubbers medlemmer alder er steget en del.
Ved kapsejlads og navigationssejlads læerer man at sejle.
Klubberne har gjort meget for disse områder og DS har støttet
fuldt op.
De bedste sejlere er kommet videre og det er vel naturligt at DS
har været den organisation der har taget hånd om at bringe
eliten frem.
Det giver en feed-back til klubberne der hermed får nye personer
som vil lære at sejle og det giver klubberne nye medlemmer.

Det er rigtigt at vi ikke har valgt DS og de personer der sidder
her. De er indirekte valgt og det minder lidt om det der foregår
i disse dage omkring det politiske.
Det har vi også lært at leve med selvom vi ikke altid er enige
hverken indbyrdes eller med den politik der føres.
Sådan er det nu engang.
Sammenholdet i klubberne og det videreførte arbejde ud i
kredsene er med til at DS sejlernes organisation. En
organisation der arbejder for alle sejlerne og det sker på mange
forskellige områder. Jeg vil tro at der arbejdes på mange flere
områder end det enkelte klubmedlem har fantasi til at forestille
sig.
Prøv bare at se i det sidst udkomne blad, her omtales nye tiltag
som unionen vil arbejde med for os sejlere.
Det kan godt ske at det er hurtigt læst og interessen ikke sådan
lige er til at få op; men vent og se hvis der ikke arbejdes med
tingene så kan det ske at vi kommer til at opleve svenske
tilstande hvor havnene bliver overtaget af investorer der bygger
ejendomme på havnenes vinterpladser og sætter lejen for
vandpladserne op til 90.000,- kr om året for en plads. Det er
hvad der er sket.
Politisk er den nem at komme igennem med for de få sejleres
kryds på kommunens stemmeseddel ændrer ikke meget for de fleste
små havne med især de nye store kommuner.
I sådanne sager skal vi have andre kræfter ind end lokalklubbens
bestyrelsesformand.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 14:00

"Harding E. Larsen (slet MLSCY)" <harding@MLSCYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11934325870.666360463238441@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> små havne med især de nye store kommuner.
> I sådanne sager skal vi have andre kræfter ind end lokalklubbens

Netop sådant, er der personager i henholdsvis erhvervsforening og
turistforening, der har gang i i Rødvig.
De har lugtet guld, og desværre er der en del kommunalpolitikere, der er
yderst følgagtige over sådanne mordforsøg på havnen.
Du nævner DS som "forkæmper" og "hjælper" mod sådant.
Vi er da også i klubben opmærksomme på den artikel netop om sådant, der var
i sidste nummer af bladet.
Ja har faktisk sendt en kopi til samtlige udvalg i kommunen.
Om det så hjælper, tjah--
Problemet i nævnte retning er vel, at det er yderst svært for DS at påvirke
politikere lokalt.
Men tiltaget, som omtalte artikel forhåbenlig er en start på, bør ganske
givet støttes.
Dette kan kun gå for langsomt.
Et grusomt exempel på pengemænds hærgen har i på Vejrø.
De nye priser her, skal nok afholde alle andre end mennesker i havsnød i at
anløbe havnen.

MVH
Egon

Fra : SørenH

Dato : 27-10-07 14:41

Vi er vist ved at ryge en hel del OT, men jeg blir nødt til at reagere:

Øhhh, - jeg har svært ved at se hvordan DS kan ændre eller påvirke noget
vedr. havne for lystsejlere.
Vi lever da i et senkapitalistisk samfund, og hverken kommunalrødder
eller private havneejere er blinde for indtjeningsmulighederne.
Alle sejlere véd da at gæsteafgifter er steget lisså voldsomt som
antallet af lystbåde, - man presser citronen hvor man kan.
Kommunalrødderne har da langt mere respekt for en sejlklub med en
handlekraftig bestyrelse end for DS, - der er jo byrådsstemmer i det, og
en lokal opinion, som kan bevæges med den rette argumentation fra
sejlerne, med ladede ord som rekreation, ungdomsaktiviteter,
bæredygtighed, miljø, naturskønhed osv.

Og hvad Vejrø angår:
Det er en 100% privat havn (på en privat ø), hvor alt skal sejles til, -
og affald fra.
De får ikke en rød reje fra stat eller omgivende kommuner.
Havnen og faciliteterne er totalt renoveret, og rigtigt indbydende nu, -
men altså dyr!
Mange som kom der tidligere - og beklagede sig over de dårlige
faciliteter - vil undlade at komme på grund af priserne, men vi er osse
mange som vil stikke dertil måske en gang om året for at nyde den
enestående natur og dyrelivet, og det kan vi, fordi ejerne trods alt har
valgt at holde øen og havnen åben, i modsætning til alt for mange andre øer!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- nu på land, OG UDEN EEN ENESTE RUER I ÅR!!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-07 16:35

Hej Søren,

DS påvirker sikkert på samme måde som de gjorde med
holdingtanksage, bundmalingssagen, skydebanesagen broerne over
Københavns havn o.s.v.
De påvirker der hvor afgørelserne træffes som helhed og det er
nok ikke i kommunerne selvom de er blevet lidt større.

Ja, Vejrø er blevet dyr. Det koster når byrden kun skal ligge på
få. De har jo ikke kommuner der står for anlæg og henter pengene
i statskassen under forskellige påskud.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-07 16:43

Hej Egon,

Ja den slags findes der mange af. Det er godt at I lokalt følger
det tæt.
Desuden vil DS mere overordnet sikkert blande sig.
Det er på samme måde som med regionsplanen frem til 2016. Her
ville amterne, nu regionerne, tillade at der med en afstand på
10 km langs hele Danmarks kyster kunne oprettes skydebaner som
den på Mandehoved.
Dette blev heldigvis stoppet med DS´s hjælp og indflydelse i de
rette kredse.
Vi er nu kommet så langt at Hjemmeværnet annoncerer skydninger
på TV2´s hjemmesider for at meddelserne kan komme ud til flest
mulige mennesker.

Fra : HH

Dato : 27-10-07 15:16

Hej gruppe,
Det var da en forfærdelig lang diskussion der kom ud af mit enfoldige
ønske om at få defineret hvad et navigationsprogram er til forskel fra
DLS.
Lad mig tillade mig at konkludere, at det åbenbart er
ambitionsniveauet i funktionalitet der afgør om et program kan gøre
sig fortjent til titlen efter ihvertfald Hardings mening.
For mig er et navigationsprogram et jeg kan bruge til min navigation,
og der har jeg ikke haft brug for andre funktioner end dem der er i
DLS. Og hos mig har det virket meget stabilt, positioner fra GPS
(Garmin 128) er helt præcise, jeg kan endda se om jeg ligger på min
egen plads i havnen. Jeg har ikke været ude for at programmet er gået
ned, jeg har ikke været ude for at rutelægning etc. ikke har været
eksakt det samme som ved brug af papirkortene. Jeg er også udmærket
tilfreds med brugerfladen etc. Noget kunne selvfølgelig være lettere/
anderledes men man lærer jo at elske den man får!
Så for mig er et 7tommer fjernsyn også et fjernsyn, det starter ikke
ved 32tommer!
Jeg synes ikke at der er nogen særlig grund til at kritisere DS for
rollen som udgiver af DLS. Sagen er vel den enkle, at hvis DS ikke var
gået ind i sagen så var produktet formodentligt dødt. Som det er sket
med søsteren "Det levende Danmarkskort" som man kunne købe frem til
2001 hvor KMS ikke længere solgte kort. Det er da rigtigt, at det nye
forum i Danske Bådejere kun er for DS medlemmer og det er derfor kun
disse der her kan debattere eventuelle nye funktionaliteter i
programmet. Men for alle de kommercielle produkter er der vel slet
ingen brugerindflydelse? så jeg synes vi alle (medlemmer og ikke-
medlemmer) skal være glade for dette prisbillige produkt der kan
tilfredsstille moderate ambitioner om et "navigationsprogram"
Man kunne jo frygte, at hvis man virkelig vil udvikle DLS til at være
konkurrencedygtigt med de kommercielle programmers funktionalitet, ja
så bliver det nok til en anden pris.

Hans-Henrik