Vestlige USA
Fra : Kaj

Dato : 02-11-07 14:21

HEj
Vi planlægger en tur til Det vestlige USA i starten af april. Er det for
tidligt til at besøge de forskellige Nationalparker, er der måske endnu sne
i nogle af dem? f.eks. Yosemite?

--
Venlig hilsen
Kaj

Fra : michael

Dato : 02-11-07 16:55

Jeg tror godt Yoosemite kan blive et problem. Vi var der i juni, for et
par år siden og der var nogle veje, der stadig var lukket, så vi måtte
køre en omvej. Men det burde kunne undersøges inden, tror jeg.

http://www.nps.gov/yose/

/michael

Fra : Lars Ehlers

Dato : 02-11-07 22:16

On Fri, 2 Nov 2007 14:20:34 +0100, "Kaj" <kasenxklatten@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>tidligt til at besøge de forskellige Nationalparker, er der måske endnu sne

Der er med stor sandsynlighed stadig sne i Yosemite i april måned, men
det bør ikke afholde jer fra at besøge parken, da det er en af de
smukkeste årstider. Smeltevandet fra sneen i bjergene giver ekstra
meget vand i vandlfaldene, og det er et imponerende syn.

Lej en firhjulstrækker, så behøver I ikke spekulere på snekæder og den
slags. Enkelte bjergpas er lukkede på den tid af året, mens andre
kræver firhjulstrækker eller snekæder.

Generelt varierer forårsvejret voldsomt i det vestlige USA. Enkelte
år slutter vinteren allerede i februar mens det fortsætter med at
regne/sne helt hen i maj måned i andre år. Bortset fra den mulige
regn, så er det en god årstid at besøge på. Behagelige temperaturer,
minimal tåge og der er stadig grønt mange steder (indtil solen svider
det hele af senere på sommeren).
--
Lars Ehlers

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-11-07 23:03

Lars Ehlers skriver:

> [...]
> regn, så er det en god årstid at besøge på. Behagelige temperaturer,
> minimal tåge og der er stadig grønt mange steder (indtil solen svider

Jeg har været i San Francisco flere gange, både forår og efterår.
Yosemite blev besøgt sidst i en maj måned, hvor der virkelig var vand i
vandfaldene og altid var smukt og grønt. De sidste bjergpas var netop
blevet åbent, så forvent at der kan være sne i April.

Generelt så siger min ringe erfaring mig, at vejret har været mere varmt
og solrigt i efteråret (september/oktober). Og som Lars skriver, så er
der ikke meget grønt tilbage på den årstid, alt er simpelthen svedet af
og er gult, men der er jo også en charme.

God tur til Californien - i vil kunne li' det.

/Henrik

Fra : Lars Ehlers

Dato : 05-11-07 23:06

On Fri, 02 Nov 2007 23:02:35 +0100, Henrik Hansen
<henrhans@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>der ikke meget grønt tilbage på den årstid, alt er simpelthen svedet af
>og er gult, men der er jo også en charme.

Hvis jeg skulle prioritere de bedste tidspunkter at besøge San
Francisco på, så bliver det denne rækkefølge:

1. Efterår (varme dage, lav risiko for tåge)
2. Forår (dejligt, men ustabilt vejr)
3. Sommer (tåget og køligt i San Francisco men VARMT i resten af CA)
4. Vinter (regntid - sne i bjergene)

>God tur til Californien - i vil kunne li' det.

Uden tvivl, det er et dejligt sted at besøge. Jeg ankom i foråret 1996
og er ikke rejst hjem endnu
--
Lars Ehlers

Fra : Henrik Hansen

Dato : 06-11-07 17:30

Lars Ehlers skriver:

> Uden tvivl, det er et dejligt sted at besøge. Jeg ankom i foråret 1996
> og er ikke rejst hjem endnu

Min søster kom til San Francisco i 1993 - og er aldrig rejst hjem igen
:)

/Henrik

Fra : Pernille

Dato : 08-11-07 18:08

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse

> [...]
> 4. Vinter (regntid - sne i bjergene)

> Uden tvivl, det er et dejligt sted at besøge. Jeg ankom i foråret 1996

Du kan tro, at jeg forstår dig...
Californien, er Jordens skønneste plet!
Har mest været der om sommeren og vinteren.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 04-11-07 18:16

> [...]
> tidligt til at besøge de forskellige Nationalparker, er der måske endnu
> sne i nogle af dem? f.eks. Yosemite? Venlig hilsen

Hej Kaj.
Jeg har været i Yosemite i marts, og der er rigtig smukt på det tidspunkt.
Tioga-passet er altid lukket om vinteren og foråret, og dvs at man ikke kan
komme dertil fra Nevada-siden, men nødvendigvis må komme sydfra, eller
vest-fra.
Da jeg ved samme lejlighed skulle se General Sherman-træet, var vejen ryddet
hele vejen derop, men det sidste stykke kørte vi med 2 m sne på hver side af
bilen, og Kings Canyon var lukket pga sne.
Death Valley er perfekt i Marts, hvor I kan være heldige at opleve ørkenen i
flor.
Sidste år oplevede jeg i marts, at køre fra -4 grader og masser af sne i
Bryce Canyon, og til + 30 grader i Death Valley på bare1 døgn!
Grand Canyon kan have frost-grader om natten og om morgenen helt hen til
april, men forskellen på at være oppe og nede er ca. 10 grader (varmest
nede).
Monument Valley kan være kold om natten, men 30 grader om dagen i april er
ikke ualmindeligt.
Håber at du kan bruge dette til din planlægning.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Kaj

Dato : 05-11-07 22:26

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke ualmindeligt.
> Håber at du kan bruge dette til din planlægning.

Hej Allesammen!
Tak for jeres indlæg. Det vil alt sammen indgå i vore overvejelser, men vi
er begyndt at glæde os.

--
Venlig hilsen
Kaj