Ubuntu / Kubuntu
Fra : Mort1s1

Dato : 03-11-07 23:26

Hvad er den reelle forskel på Ubuntu og Kubuntu?

Mort1s1

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 04-11-07 00:25

"Mort1s1" <wema@mail.dk> wrote in message
> Hvad er den reelle forskel på Ubuntu og Kubuntu?
>
> Mort1s1
Jeg har lige hentet Kubuntu, efter råd fra min kammerat, der er Linux "nørd"

Forskellen skulle være, at Kubuntu er med KDE og Ubuntu med Gnome. Jeg
glæder mig til at få det op og køre i morgen.

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-07 01:04

/Ole (6000) wrote:

> Jeg har lige hentet Kubuntu, efter råd fra min kammerat, der er Linux "nørd"

Jeg anbefaler personligt Ubuntu, da jeg ikke kan fordrage KDE.

> Forskellen skulle være, at Kubuntu er med KDE og Ubuntu med Gnome. Jeg

Præcis.

Jesper Poulsen

Fra : Mort1s1

Dato : 04-11-07 08:28

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg anbefaler personligt Ubuntu, da jeg ikke kan fordrage KDE.

> Præcis.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

OK - men jeg er ganske grøn på området, så - hvad menes med Gnome / KDE

Mort1s1

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-07 08:58

Den Sun, 4 Nov 2007 08:27:55 +0100 skrev Mort1s1:

> OK - men jeg er ganske grøn på området, så - hvad menes med Gnome / KDE

Det er to forskellige grafiske brugergrænseflader. Linux er kun
kernen, den blander sig ikke i hvordan brugergrænsefladen skal se
ud. Der skal noget software ovenpå, og det kunne fx være Gnome eller
KDE.

KDE er den mest Windows-agtige af de to, hvorimod Gnome kigger mere
på Apple. Så hvis man foretrækker noget der minder om Windows, er
det nok KDE man skal kigge på, hvorimod hvis man vil væk fra noget
der minder om Windows, så skal man nok kigge på Gnome (eller noget
helt tredje).

Et eksempel er placeringen af knapper. Apple og Gnome placerer altid
den bekræftende knap "OK", "Next", "Finish" i højre side af vinduet,
hvorimod KDE og Windows placerer den forskelligt afhængig af hvad
der står på den, med deraf følgende risiko for at clicke forkert,
hvis man har for travlt til at læse hvad der står på knappen.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 04-11-07 11:16

Mort1s1 wrote:

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> OK - men jeg er ganske grøn på området, så - hvad menes med Gnome / KDE

Gnome og KDE er to forskellige 'window managers', dvs. systemer til
styring af 'vinduer' på skærmen (desktop).
For at kunne køre grafikprogrammer i linux anvendes et grafiksystem
(Xwindow, X11, XFree86). Grafiksystemet overlejres af en Window
Manager (WM). Gnome og KDE er de mest brugte, men der er mange andre.
Det er en smagssag, hvilken man foretrækker; det kan diskuteres i
det uendelige.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 04-11-07 11:50

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> [...]

Hvad er forskellen med KDE & Gnome ?

Mvh

Kim, der som Ole også roder på sandkasse niveau

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-11-07 12:23

2007-11-04 Kim Jørgensen wrote

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Hvad er forskellen med KDE & Gnome ?

På brugerniveau er det vist mest udseende.

KDE har (eller havde) et ry for at være mere justerbart, altså du kan ændre
en hulens masse parametre. Jeg ved dog ikke om det stadig gælder.

Selv bruger jeg KDE og det er jeg vist ganske tilfreds med.

En feature jeg bruger meget er at kunne diktere at netop "dette"
program altid skal køre i desktop-6 og altid ligge øvest, også oven på
menubaren o.s.v. Den slags tror jeg ikke du kan lave direkte i gnome,
men må istedet ty til et 3. parts program (som jeg ikke lige kan huske
navnet på)

Jeg synes nu også det er praktisk at det ligner windows lidt, da jeg
af og til alligevel bliver nødt til at færdes i den (under)verden.

/Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-07 12:55

Den Sun, 04 Nov 2007 11:23:21 GMT skrev Morten Guldager:
> [...]
>
> KDE har (eller havde) et ry for at være mere justerbart, altså du kan ændre
> en hulens masse parametre. Jeg ved dog ikke om det stadig gælder.

Medmindre KDE har ændret sig på det sidste, gør det. Forskellen skyldes
ikke at Gnome er mindre fleksibel, den kan skam justeres lige så meget.
Man har bare valgt en anden tilgang til brugervenlighed hos Gnome - man
mener at for mange indstillingsmuligheder bare gør brugeren forvirret,
så man putter kun de mest relevante på menuen, og gemmer resten i
"GConf".

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-11-07 13:21

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> Hvad er forskellen med KDE & Gnome ?

KDE er ret inspireret af Windows med farver og striber. Gnome er mere
lidt småsær for sig selv og er pænt kaffefarvet i Ubuntu 7.10 (synes
jeg).

Det er en smagssag hvad man bedst kan lide.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-07 15:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> KDE er ret inspireret af Windows med farver og striber. Gnome er mere
> lidt småsær for sig selv og er pænt kaffefarvet i Ubuntu 7.10 (synes

Vel ikke småsær for sig selv?
Solaris 9 har det som alternativ og Solaris 10 er baseret på det.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-07 17:49

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Vel ikke småsær for sig selv?

> Solaris 9 har det som alternativ og Solaris 10 er baseret på det.

Det bliver det ikke mindre småsært af - det jeg prøvede at sige var at
Gnome ikke i lige så høj grad er inspireret af et eksisterende system.

Man bør prøve begge dele og se hvad man bedst kan lide - det er jo
samme programmer nedenunder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Karl Erik

Dato : 04-11-07 09:23

Den Sun, 04 Nov 2007 08:27:55 +0100 skrev Mort1s1:

> OK - men jeg er ganske grøn på området, så - hvad menes med Gnome / KDE
>
> Mort1s1

Gnome og KDE er grafiske brugerflader. Derfor er der forskel i hvorledes
de anvendes på maskinen. KDE "ligner" en windows brugerflade, medens
Gnome er lidt anderledes - bedre hvis du spørger mig. Nogle programmer
fungerer med Gnome - Banshee, som er et "ITunes" lignende musikafspiller
program, er det ikke lykkedes mig at få til at køre på KDE. KDE har så
Amarok, som er noget lignende. Prøv at hente begge versioner, kør dem så
"live" fra cd-rommen et stykke tid, så finder du ud af hvad du bedst
synes om. Den "grundliggende" Linux er den samme (nu er der nok nogle der
opponerer, men "stort set" den samme). Begge er nemme at bruge, jeg har
dog haft færre problemer med Gnome - b.la. trådløst net på min bærbare,
men kører med KDE, som også fungerer fint nu. Det er blot vigtigt IKKE at
installere programmer, der er beregnet for Gnome, på KDE, og vise versa.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 04-11-07 11:50

Den Sun, 04 Nov 2007 10:15:46 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Det er en smagssag, hvilken man foretrækker; det kan diskuteres i
> det uendelige.

Især af folk som higer efter at gøre opmærksom på, hvor "kloge" de er.
Men de gør det sjældent nemmere for spørgeren at forstå essensen.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-11-07 22:27

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> det nok KDE man skal kigge på, hvorimod hvis man vil væk fra noget
> der minder om Windows, så skal man nok kigge på Gnome (eller noget

At sige at KDE minder om Windows tangerer om en fornærmelse :-/
Jeg hader Windows' ekstremt begrænsede vindueshåndtering, men elsker
KDEs, der er fyldt med nyttige funktioner som f.eks.:
- mulighed for at definere egenskaber for vinduer, f.eks. at rdp altid
skal være i en given opløsning og uden borders, eller at mplayers
videovindue altid skal vises på samtlige desktops.
- mulighed for genvejstaster til bestemte vinduer (a la Ctrl-Alt-F for
Firefox)

Derudover er kioslaves meget nyttige, f.eks. er det uhyre let at hente
sager fra sin telefon over bluetooth.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-11-07 22:29

Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> writes:

> Det er blot vigtigt IKKE at installere programmer, der er beregnet
> for Gnome, på KDE, og vise versa.

Der må være noget galt med din opsætning, hvis ikke det virker for
dig. For mig har det altid virket glimrende at bruge programmer på
kryds og tværs. Nånej, Yakuake virkede ikke i Gnome med Compiz, men
jeg tror ikke at det skyldes Gnome/KDE.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04