Diskkryptering og init med random data
Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-11-07 15:15

Hej

Jeg er ved at sætte noget disk kryptering op, og i den forbindelse skal
der skrives nogle random data til hele disken før brug. Det er planen at
den skal være første physical volume i en LVM volume group. Der skal
være en stor logical volume på den volume group med xfs som filsystem.
Hvilke dele af disken bliver ikke overskrevet hvis jeg fylder
filsystemet med data?

Disken skal nemlig alligevel bare fyldes op med data så jeg overvejer om
der er nogle områder jeg kan nøjes med at skrive til før formattering,
og så kommer resten når jeg fylder den med data. Evt. fylde huller ved
at skrive en fil fra /dev/urandom indtil der er fyldt helt op. Vil der
komme huller i dataene ved at gøre det sådan?

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-11-07 16:35

Lige et tillægsspørgsmål: Hvis jeg skriver initialiseringsdataene til
den krypterede device i stedet for direkte til disken, kan jeg så klare
mig med random data af en lavere kvalitet? Jeg overvejede at bruge et
lille C program med srand()/rand() til at generere data i stedet for
/dev/urandom.

/Jacob