Nemmeste måde at skifte Ubuntu til VESA dr~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 02-11-07 12:41

Hej alle,

nu har jeg prøvet at installere Debian og Ubuntu på nogle IBM Thinkpads
(model T20 og 600), og de ender altid med at have sort skærm og dødt
tastatur første gang man booter op efter installeringen.

Ved at starte i text mode kan man give:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

og så vælge (blandt 27000 andre spørgsmål) VESA driver.

Men kan det ikke gøres nemmere? F.eks. med en boot-option?

Mvh. NKJensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 02-11-07 13:14

Niels Kristian Jensen skrev:
> [...]
>
> og så vælge (blandt 27000 andre spørgsmål) VESA driver.
>
> Men kan det ikke gøres nemmere? F.eks. med en boot-option?

Hej NK.

Jeg har ny en X60 og der har da været nogle tilsvarende problemer men
dog ikke så voildt som det du oplever.

Det jeg har gjort for at sikre mig den rigtige driver:

$ update-pciids
Dermed opdateres den liste du har af hardware i maskinen og derefter har
du det rigtige kort til skærmen.

Nu kan du så lede i apt efter xserver drivere til denne .

Jeg ved ikke om det hjælper konkret på dit problem, men de gange hvor
jeg har haft det problem - så har det hjulpet med den rigtige driver!

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : mikkelflott@gmail.co~

Dato : 02-11-07 20:23

On 2 Nov., 12:40, Niels Kristian Jensen <n...@internetDYTgruppen.dk>
wrote:
> [...]
>
> og så vælge (blandt 27000 andre spørgsmål) VESA driver.
>
> Men kan det ikke gøres nemmere? F.eks. med en boot-option?

Jeg tror det nemmeste er at boote i text-mode, og så selv rette i /etc/
X11/xorg.conf. F.eks. noget i dur med:

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
EndSection

og

Sætte Driver til vesa (Her et eks. med fglrx-driverenm):

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc RV380 [Radeon X600
(PCIE)]"
Driver "fglrx"
Option "TVFormat" "PAL-B"
Busid "PCI:1:0:0"
EndSection

Når jeg installere ubuntu, bruger jeg deres Alternative-image. Det
giver dig en text-mode install ala Debians. Der kan du vælge opløsning
lige når den booter op - måske det kan hjælpe....

/mikkel

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-11-07 08:14

"mikkelflott@gmail.com" <mikkelflott@gmail.com> wrote in

> [...]
> giver dig en text-mode install ala Debians. Der kan du vælge opløsning
> lige når den booter op - måske det kan hjælpe....

Det er faktisk Alternate-CD'en jeg har brugt. Opløsningen er ikke
problemet, det er valg af skærmdriver, som går galt (tror jeg).

Og specielt 7.10 udgaven af Ubuntu er imponerende nem at bruge, når først
det lille VESA problem er løst. Den genkendte selv min HP printer på
netværket, kunne uden videre forbinde sig til min Windows-bærbare så jeg
kunne hente mit musik-arkiv... og så videre.

Et lille problem er at shutdown ikke laver en shutdown, fordi IBM
Thinkpad T20 er så gammel at ACPI ikke enables. Det kan man klare med
acpi=force i boot options, så det må prøves.

Mvh. NKJensen