GRUB error 17?
Fra : Rander

Dato : 01-11-07 15:28

Jeg har forsøgt at få Debian til at spille på min maskine, men det går
ikke lige som jeg vil have det...

Jeg har fire HD'er i maskinen, og ryddede den fjerde til brug for
projektet. Henter Debian netinst, og det kører også fint. Når den når
til installationen af GRUB svarer jeg nej til at lægge den i MBR på
første disk, og vælger i stedet at installere den på /dev/sdd (da alle
fire HD'er er SATA), hvilket den også gør uden problemer.

Så rebooter den, og jeg vælger via BIOS-menuen at boote fra fjerde
harddisk. GRUB-menuen fremkommer, men når jeg vælger at boote Debian
stopper den med "Error 17: Could not mount filesystem" eller noget i den
stil... Prøver jeg "for sjov" at vælge WinXP i GRUB-menuen giver den
ingen fejl, men den booter heller ikke Windows - den stopper efter at
have skrevet "chainloader+1".

Jeg har prøvet at hente en Ubuntu-CD og boote på den for at se om jeg
kunne se nogen fejl. Ubuntu mounter glad og gerne partitionerne, og jeg
kan umiddelbart ikke se nogen problemer...

"fdisk -l" giver bl.a.

Disk /dev/sdd: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x9b37dbdf

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdd1 1 19457 156288321 5 Extended
/dev/sdd5 * 1 1824 14651217 83 Linux
/dev/sdd6 1825 3040 9767488+ 82 Linux swap / Solaris
/dev/sdd7 3041 19457 131869521 83 Linux

(det fulde output kan ses på <http://dbhome.dk/rander/fdisk.txt>)

sdd5 er /, sdd7 er /home, begge formateret med ext3.

Jeg prøvede først at lave dem som primære partitioner (eller rettere,
det gjorde partitions-guiden under installationen), men det gav samme
problem. Lidt Googleri tydede på at det måske kunne hjælpe hvis man
lavede partitionerne som logiske, men det hjalp (som i kan se) heller
ikke...

/boot/grub/menu.lst indeholder bl.a.

title      Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-5-amd64
root      (hd3,4)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.18-5-amd64 root=/dev/sdd5 ro vga=791
initrd      /boot/initrd.img-2.6.18-5-amd64
savedefault

(den fulde fil på <http://dbhome.dk/rander/menu.lst.txt>) og det ser da
også ganske fornuftigt ud?

Nogle idéer?

http://bamsepetting.dk

Lær at adlyde, før du giver ordrer. (Solon)

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-11-07 16:11

Rander wrote:
> [...]
> stil... Prøver jeg "for sjov" at vælge WinXP i GRUB-menuen giver den
> ingen fejl, men den booter heller ikke Windows - den stopper efter at

.... skip ...
> Nogle idéer?

Disken er måske ikke mappet i /boot/grub/device.map

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-11-07 16:15

Jørgen Heesche wrote:

> ... skip ...
>>
> Disken er måske ikke mappet i /boot/grub/device.map

Se navne konventioner for grub her:
Booting with GRUB
http://www.novell.com/documentation/suse91/suselinux-adminguide/html/ch07s04.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-11-07 16:17

Jørgen Heesche wrote:

> Se navne konventioner for grub her:
> Booting with GRUB
> http://www.novell.com/documentation/suse91/suselinux-adminguide/html/ch07s04.html

De også her:
GNU GRUB FAQ
http://www.gnu.org/software/grub/grub-faq.en.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Rander

Dato : 01-11-07 16:27

Jørgen Heesche skrev noget i denne stil, den 01-11-2007 16:10:
> Disken er måske ikke mappet i /boot/grub/device.map

/boot/grub/device.map indeholder

(hd0)   /dev/sda
(hd1)   /dev/sdb
(hd2)   /dev/sdc
(hd3)   /dev/sdd

Er det ikke som det skal være?

http://bamsepetting.dk

Nogle kastede sten på hans grav. Derfor stod Jesus op og blev jøde,
og så blev der stor opstandelse. (Sofie, 9 år)

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-11-07 16:39

Rander wrote:

> /boot/grub/device.map indeholder
>
> (hd0) /dev/sda
> (hd1) /dev/sdb
> (hd2) /dev/sdc
> (hd3) /dev/sdd
>
> Er det ikke som det skal være?

Jo, det er er vist godt nok.

En anden mulighed (måske et lidt vildt gæt) er BIOS opsætning, men jeg
ved ikke lige hvad jeg skal pege på.
Der er noget om error 17 og BIOS her:

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-07 16:39

Den Thu, 01 Nov 2007 16:26:48 +0100 skrev Rander:
> [...]

"chainloader+1" kan ikke give en fejl. Det betyder "load en bestemt
sektor, og JMP til den".

> /boot/grub/device.map indeholder
>
> (hd0)   /dev/sda
> (hd1)   /dev/sdb
> (hd2)   /dev/sdc
> (hd3)   /dev/sdd
>
> Er det ikke som det skal være?

Når du fortæller BIOS at du vil boot'e fra sdd, vil det normalt være
den der hedder hd0.

BIOS har som sådan ikke nogen mulighed for at fortælle OS'et hvilken
harddisk der bootes fra, i stedet mapper den diskene om. Og da GRUB
spørger BIOS, vil den skulle bede om hd0 for at få boot-disken.

Og hvis det ikke hjælper, så har GRUB en (efter forholdene) avanceret
kommando-linje, som kan læse bl.a. ext2/3, og dermed kan bruges til
at finde ud af hvor pokker kernen ligger set fra GRUB's synespunk.

Mvh
Kent

Fra : Rander

Dato : 02-11-07 01:12

Kent Friis skrev noget i denne stil, den 01-11-2007 16:39:
> [...]
> harddisk der bootes fra, i stedet mapper den diskene om. Og da GRUB
> spørger BIOS, vil den skulle bede om hd0 for at få boot-disken.

Det lyder jo egentlig logisk nok når man tænker over det...

Så jeg prøvede at ændre grubs root til (hd0,4) istedet for (hd3,4), og
så spillede det bare!

Nå ja, spillede og spillede - lyd er der ikke så meget af, for det er
åbenbart en større omgang der kræver rekompilering af kernen og jeg ved
ikke hvad at få mit SoundBlaster XFI Platinum til at spille noget som
helst... :-/

http://bamsepetting.dk

Mishandlede lig er begyndt at vaske op på Øst-Timors strand. (Radioavisen)

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-07 17:02

Den Fri, 02 Nov 2007 01:11:48 +0100 skrev Rander:

> [...]
> åbenbart en større omgang der kræver rekompilering af kernen og jeg ved
> ikke hvad at få mit SoundBlaster XFI Platinum til at spille noget som

Min GRUB har heller ingen lyd, det er vist meget normalt

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-11-07 22:36

Rander wrote:
> [...]
> kunne se nogen fejl. Ubuntu mounter glad og gerne partitionerne, og jeg
> kan umiddelbart ikke se nogen problemer...

Lad os lige begynde forfra.
Det var en stor fejl at installere grub i bootrecord på fjerde disk.
Fik du ikke en besked noget i denne retning: "OK, du har altså en
anden bootloader" ?.
Selvom du I BIOS sætter fjerde disk forrest i boot-rækkefølgen er jeg
ikke sikker på at bootrecord på den disk bliver til 'Master Boot
Record'. Alle partitions har en bootrecord, og som jeg opfatter det,
er MBR en bootrecord foran den første partition på den første disk.
Jeg tror du skal ændre bootrækkefølgen igen, så første disk er
forrest. Derfefter skal du med live-cd'en som rescue-cd installere
grub i MBR

.... skip ...

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-11-07 22:57

Jørgen Heesche wrote:

.... skip ...

> [...]
> Jeg tror du skal ændre bootrækkefølgen igen, så første disk er forrest.
> Derfefter skal du med live-cd'en som rescue-cd installere grub i MBR

Her er en wikipedia om boot-records:
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk