hvordan compiler man mplayer
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-10-07 22:46

Efter endelig at have insalleret faad får je gfølgende fejlbesked når
jeg prøver at afspille quicktimevideoer med mplayer:

Trying to force audio codec driver family libmad...
Requested audio codec family [faad] (afm=faad) not available.
Enable it at compilation.
Cannot find codec for audio format 0x6134706D.
Read DOCS/HTML/en/codecs.html!
Audio: no sound

Hvordan compilerer jeg mplayer - jeg har aldrig compileret noget under
linux før

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : none

Dato : 30-10-07 07:22

Lars Hoffmann skrev:
> [...]
> Read DOCS/HTML/en/codecs.html!
> Audio: no sound
>

> Hvordan compilerer jeg mplayer - jeg har aldrig compileret noget under

Kogebog for standard-kompilering:

1) Pakken downloades. Vi kalder den ´Pakken'.
Den er komprimeret, og skal udpakkes med programmet tar.
Ved extension gz: tar zxvf Pakken.gz
Ved extension bz2: tar jxvf Pakken.bz2
2) Konfiguration:
cd til til udpakningsdirektoriet, og kør
./configure --prefix=/usr/local
(prefix er vigtig, for du kan ødelægge dit system ved at instalere

oven i systemet)
3) kompilering:
make all
4) Installering:
sudo make install
Dette virker hvis alle nødvendige pakker er tilgængelige.
Sandsynligheden for at der mangler et eller andet er stor.
og man får en besked om at et eller andet mangler, som vi kalder
xxx.
ved at benytte urpmf
urpmf xxx
fås en ovesigt over programpakker der indeholder xxx.
Installer herefter den manglende pakke med urpmi
sudo urpmi pakkexxx
og begynd forfra.
Det kan eventuelt være nødvendigt at fintune konfigurereringen.
Kør ./configure --help for at få en oversigt over options, og læs
alle README-filerne.

Mplayer er ikke nem at kompilere. Den er ikke i sync med f.eks
den nyeste ivtv-version, og man skal enten patche eller tilbageinstalere
gamle pakker. Og det er noget bøvl.

mvh
jhp

Fra : mikkelflott@gmail.co~

Dato : 02-11-07 20:48

On 29 Okt., 22:45, Lars Hoffmann <private.hoffm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Read DOCS/HTML/en/codecs.html!
> Audio: no sound
>
> Hvordan compilerer jeg mplayer - jeg har aldrig compileret noget under

Hej Lers,

Prøv at følge deres install-guide. Der står hvilke stykker software
der skal være på maskinen - for at oversætte MPlayer med succes.
http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/install.html

I følge Mplayer's FAQ (http://wiki.multimedia.cx/index.php?
title=MPlayer_FAQ), så skyldes "Requested audio codec family [faad]
(afm=faad) not available." at biblioteket "libfaad", ikke har været på
systemet, som har oversat din version af MPlayer. Så hvis du
installere libfaab, samt de biblioteker, som er listet op i MPlayer's
install guide, så tror jeg der sker noget.

Har du installeret MPlayer's codex-pakke (http://www.mplayerhq.hu/
design7/dload.html#binary_codecs) - måske der er noget som får din
MPlayer til at spise din QuickTime fil.