Ved køb af bærebar
Fra : SB

Dato : 26-10-07 21:37

Jeg er ved at finde ud af hvilken bærebar jeg skal købe inden længe, så
vidt jeg kan se er der kun 2 muligeheder Vista eller unden styresystem.

Så derfor har jeg overvejet uden styresystem og installere Linux, men
har aldrig prøvet at bruge det, er der et system i kan anbefale til en
nybegynder som mig.

Da det er pc nr. 2 har jeg ikke planer om en supper pc, men en der kan
bruges som ekstra pc.

I min stationære pc, bruger jeg XP, Open Offices, Firefox, og et
Webcoder til at lave hjemmesider med.

Hvis jeg har 2 forskellige systemer, kan begge systemer læse det jeg
f.eks laver i et regneark/tekstbehandling eller skal jeg bruge ens
styresystemer.

--
SB

Fjern "mk", hvis du vil sende en mail direkte til mig

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-10-07 22:23

On Fri, 2007-10-26 at 22:37 +0200, SB wrote:
> Jeg er ved at finde ud af hvilken bærebar jeg skal købe inden længe, så
> vidt jeg kan se er der kun 2 muligeheder Vista eller unden styresystem.

FreeDOS, OpenSUSE og Fedora er da alternativer jeg er stødt på.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-10-07 22:28

On Fri, 26 Oct 2007 22:37:25 +0200, SB wrote:

> Jeg er ved at finde ud af hvilken bærebar jeg skal købe inden længe,
> så vidt jeg kan se er der kun 2 muligeheder Vista eller unden
> styresystem.

Dell er begyndt at sælge maskiner med Ubuntu installeret på. Gad vide om
det er nået til dell.dk endnu?

Mvh.

Adam

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-10-07 22:51

SB <sbmknospam@mail.dk> writes:

> Jeg er ved at finde ud af hvilken bærebar jeg skal købe inden længe,
> så vidt jeg kan se er der kun 2 muligeheder Vista eller unden
> styresystem.

Du ved godt at Apple sælger maskiner med Unix præinstalleret, ikke?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : SB

Dato : 27-10-07 07:54

Jeg vidste godt at Dell er begyndt at sælge med Ubrunto, men ikke Appel.

Den maskine jeg har overvejet er Vega L51, som i kan se ikke de store
krav jeg stiller, men har bare en gang imellem brug for at kunne tage
den med.

Jeg er også stødt på PCLinuxOS 2007, som et alternativ.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-07 08:11

SB <sbmknospam@mail.dk> wrote:

> Jeg vidste godt at Dell er begyndt at sælge med Ubunto, men ikke Apple.

MacOS X /er/ UNIX.

På min MacBook laptop har jeg i øjeblikket installeret hele fire
operativsystemer:

MacOS X 10.4.10 {snart 10.5}, som jeg booter i.
Windows XP Pro.
Ubunto Linux
Solaris.

De tre sidste er installeret under Parallels:

<http://www.parallels.com>

som er et program til virtuelle maskiner. Det betyder at kører de fra
MacOS X mister de 10% af hastigheden - de kører altså kun med 90% af det
en Intel Core Duo på 2 GHz kan give.

Med BootCamp, en del af MacOS X 10.5, kan man dog boote direkte ind i et
andet OS, og man behøver ikke engang at have MacOS X installeret på
maskinen, for at kunne bruge den. BootCamp applikationen skal dog bruges
for at danne en CD med nødvendige drivere, så man eksempelvis kan bruge
det indbyggede web-kamera.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : SB

Dato : 28-10-07 13:05

Per Rønne skrev:

> [...]
> operativsystemer:
>
> MacOS X 10.4.10 {snart 10.5}, som jeg booter i.

Hvorfor har du 4 operativsystemer, er et ikke nok?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-07 13:49

SB <sbmknospam@mail.dk> writes:

> Hvorfor har du 4 operativsystemer, er et ikke nok?

Den der kun har en hammer, betragter alle problemer som søm.

Har du kun et program installeret på din maskine?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-07 19:15

SB <sbmknospam@mail.dk> wrote:

> Hvorfor har du 4 operativsystemer, er et ikke nok?

Jeg har brug for Windows til forskellige ting, og bruger MacOS X som
hovedsystem. De øvrige er kun til at kunne se, hvordan de er, og vil
første gang der er pladsmangel på min harddisk ryge ud på en ekstern.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : SB

Dato : 28-10-07 20:18

Ok på den måde.

Er der et min. behov for ram og proc. for at køre linux, regner ikke med
at det er lige så krævende om Vista

Fra : Lyrik

Dato : 27-10-07 12:31

On Sat, 27 Oct 2007 09:11:22 +0200, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]
> operativsystemer:
>
> MacOS X 10.4.10 {snart 10.5}, som jeg booter i.
Ja den er jo helt fin, jeg har også én. Kører dog "kun" ægte dualboot.
Men SB sender ret kraftige signaler om at det skal være noget billigt.
MacBook er ikke billig. Man siger jo idag at Linux kan køre de fleste
bærbare. Kun skal du sikre dig-SB-at en anden person har kørt Linux på
maskinen, så er du helt sikker.

Ubuntu eller Kubuntu er et godt valg. Da de kører OpenOffice så kan dine
maskiners filer snakke sammen. Billeder og videofiler kan også snakke
sammen. Så du kan godt have forskellige systemer.
Endvidere kan du køre virtuelt styresystem på Linuxen-"Q" hvorpå der kan
installeres Windowssystemer og endda Dos. Der er gratuis systemer til
download. Dog ikke Windows i fuldt flor.
--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-10-07 14:41

SB wrote:
> [...]
>
> Så derfor har jeg overvejet uden styresystem og installere Linux, men
> har aldrig prøvet at bruge det, er der et system i kan anbefale til en

Hent Ubuntu-CD'en (www.ubuntu.com) og stop den i din stationære PC
derhjemme. Når computeren booter fra CD'en, kan du bede den om at starte
Ubuntu op uden at installere det. Så kan du se hvad det er for noget,
uden at skulle installere det først.

Mvh. Michael.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-07 13:18

On Sun, 28 Oct 2007 13:05:05 +0100, SB wrote:

> Hvorfor har du 4 operativsystemer, er et ikke nok?

Der kan være mange grunde:

* Portering/test af programmer
* Benchmarking på tværs af styresystemer
* Support -"-
* Programmer der kun findes til et specifikt styresystem
* Nysgerrighed

Etc. etc.

Mvh.

--
"I've used about 20 operating systems in my career Adam Sjøgren
and written two. I've programmed in over 40 languages. asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-10-07 22:04

SB wrote:
> [...]
>
> Så derfor har jeg overvejet uden styresystem og installere Linux, men
> har aldrig prøvet at bruge det, er der et system i kan anbefale til en

Det kommer udelukkende an på din vilje til ikke at stoppe første gang
noget ikke opfører sig som du tror Windows XP ville gøre.

Jeg har haft god succes med Ubuntu til ikke tekniske brugere. Min
kæreste klarer selv sin ASUS barebone laptop med Ubuntu 7.10 (ja, hun
klikkede på "opgrader" forleden)

Peter

Fra : SB

Dato : 29-10-07 16:20

Lyder godt, har bestilt en Vega L51H uden styresystem, den var billig,
så må jeg håbe at den dur.

Jeg er nu rimeligt god til PC installation og udskiftning af hardware,
så jeg tror godt jeg kan få det til at virke.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-10-07 17:10

Den Mon, 29 Oct 2007 16:19:52 +0100 skrev SB:
> [...]
>
> Jeg er nu rimeligt god til PC installation og udskiftning af hardware,
> så jeg tror godt jeg kan få det til at virke.

Hvis du med "PC installation" mener Windows, så er du i den kategori
der typisk har det sværest med Linux.

Folk med generel computerkendskab (er måske startet med en Commodore 64,
programmeret ASM på Amiga, videre til DOS (adr), og senere Windows
3.0 (Kalder I det "multitasking"?), osv, har normalt nemt ved at
forstå sammenhængen i et Linux-system.

Totalt begyndere skal lige hjælpes over problemet med at "internettet"
er en orange ræv, i stedet for et blå "e", så klarer de sig lige så
godt i Linux som i Windows.

Men mellem-gruppen, Windows-eksperterne, der kan alt under Windows
går ofte fuldstændig i selvsving over hvor svært det er at ændre
i en tekstfil, i forhold til at finde den rigtige guid i regedit,
og selv hvis de kommer over det chok, så er det svært at komme
over at man lige pludselig er på begynder niveau igen.

Dermed ikke sagt at du får det lige så svært, det kommer helt an på
hvilke holdninger og forventninger til systemet du starter ud med.

Mvh
Kent

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-07 19:33

On Sun, 28 Oct 2007 20:18:06 +0100, SB <sbmknospam@mail.dk> wrote:

> Ok på den måde.
>
> Er der et min. behov for ram og proc. for at køre linux, regner ikke med
> at det er lige så krævende om Vista

Du kan ikke købe en maskine der er så småt konfigureret i dag at Linux
ikke kan køre på den. Og XP også for den sags skyld.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech