Hvordan kan jeg logge en bruger af? (linux~
Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 26-10-07 13:20

Hej gruppe.

Jeg har adgang til en maskine hvor jeg glemte at logge mig af sidst
jeg var i serverrummet. Når jeg kører kommando
$ w

kan jeg se at jeg stadig er på to gange (og jeg vil gerne smide mig af
fra "tty1"

Hvordan kan logge mig af? elelr smide mig ud?

På forhånd tak!
/Jesper

blog: www.justaddwater.dk/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-10-07 14:16

Jesper Rønn-Jensen <jesperrr@gmail.com> wrote in

> [...]
> fra "tty1"
>
> Hvordan kan logge mig af? elelr smide mig ud?

Du skal bruge "kill" kommandoen, "w" viser det proces-nummer (ID) som du
skal "myrde".

Mvh. NKJensen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-10-07 14:43

Jesper Rønn-Jensen wrote:
> [...]
> fra "tty1"
>
> Hvordan kan logge mig af? elelr smide mig ud?

Kommamdoen er vistnok.
skill -KILL -u <userid>

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-10-07 14:58

Jørgen Heesche wrote:

> Kommamdoen er vistnok.
> skill -KILL -u <userid>

Jeg har afprøvet kommandoen, den er god nok.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-10-07 15:40

=?iso-8859-1?q?Jesper_R=F8nn-Jensen?= <jesperrr@gmail.com> writes:

>kan jeg se at jeg stadig er på to gange (og jeg vil gerne smide mig af
>fra "tty1"

>Hvordan kan logge mig af? elelr smide mig ud?

Den "pæneste" måde er at fortælle systemet, at den startende
shell er blevet væk:

# w
klaus pts/0 18Oct07 2days 0.40s 0.40s -bash

# ps -ef | grep pts/0
klaus 5726 5725 0 Oct18 pts/0 00:00:00 -bash

# kill -HUP 5726

Fordelen ved HUP er, at når du HUP'er brugerens login-shell, vil
den tage alle de processer med, der er startet under den shell.
Medmindre de er startet i baggrunden. Yderligere har det den
fordel, at startede applikationer får en chance for at stoppe
"pænt". Man river altså ikke bare tæppet væk under dem med evt.
datatab til følge.

At processen er en login-shell ser man ved, at navnet på shellen
har et foranstillet minus (-bash i stedet for blot bash).

Du kan se betydningen af de enkelte signaler i "man 7 signal".
Min "kill -HUP" sender altså signalet SIGHUP ("Hangup"), og den
har følgende beskrivelse:

Signal Value Action Comment
SIGHUP 1 Term Hangup detected on controlling terminal
or death of controlling process

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-10-07 16:10

Den Fri, 26 Oct 2007 14:40:10 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> klaus pts/0 18Oct07 2days 0.40s 0.40s -bash
>
> # ps -ef | grep pts/0
> klaus 5726 5725 0 Oct18 pts/0 00:00:00 -bash

Helt præcist så fortæller du login-shell'en at modem'et har lagt
røret på (HUP = Hang UP).

Mvh
Kent

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 28-10-07 20:46

Tak for jeres udførlige svar allesammen!

Det var super hjælp. Nu har jeg logget af serveren i serverrummet uden
at behøve at gå derned :)

Så lærte jeg noget nyt. PS. har holdt pc-fri weekend, derfor det sene
svar...

/Jesper
blog: www.justaddwater.dk/