ER der en Linux til alm, bærbar ( Medion L~
Fra : jama

Dato : 26-10-07 09:07

Det jeg mener er, kan jeg få en Linux, som er let at installeres a.la.indows
XP? Jeg har en Medion Life Bærbar(MD 5932), der er ca. 3 år gammel, som jeg
vil install. Linux på. Men hvad med driver etc. til Harwaren f.eks, er de
til at finde, hvis Medion ikke selv har Linux driver og findes der en ny
Linux OS, som er let, at install for ny Bruger. Jeg har prøvet Linux
Virtuelle udgave, som kan startes op fra XP og den tiltalte mig, så nu vil
jeg sgu prøve, om ikke Linux er noget for mig istedet for Microsofts OS. Og,
hvor får jeg Linuxen fra, skal jeg Downloade den eller skal jeg købe den?
Mvh.Jama

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-10-07 09:26

jama wrote:

> hvor får jeg Linuxen fra, skal jeg Downloade den eller skal jeg købe den?

Prøv denne:
http://www.xubuntu.org/

Lidt om Xfce:
http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/3668006

Grunden til at jeg foreslår Xfce-baseret Ubuntu er at din maskine er
relativt lille. Jeg ved ikke hvor meget eyecandy S3 kan trække, så en
distro uden for meget eyecandy er nok den sikre løsning i første omgang.

Selv anvender jeg Ubuntu 7.10 med alt eyecandy slået til. Mit grafikkort
er et GF6600GT og PC'en har 1024 MiB RAM. Min Athlon64 3500+ træder
sjældent ud af Cool'n'Quiet-mode.

Jesper Poulsen

Fra : jama

Dato : 26-10-07 09:37

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Selv anvender jeg Ubuntu 7.10 med alt eyecandy slået til. Mit grafikkort
> er et GF6600GT og PC'en har 1024 MiB RAM. Min Athlon64 3500+ træder

Grafiken er 32MB ram delt, jeg har ellers hørt, at Linux kan køre på selv en
gammel486 maskiner. Mit OS er XP pro og det skulle da kræve mere end et Liux
OS? Eller har jeg misforstået noget, jeg har altid troet Linux ikke krævede
store Maskiner.
jama

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-10-07 11:04

jama presented the following explanation :

> Grafiken er 32MB ram delt,

Ja, men mængden af RAM er ikke det eneste at tage i betragtning.
Hastigheden af grafik-chipen er også væsentlig hvis alt det smarte
grafik-gejl skal slås til.

> jeg har ellers hørt, at Linux kan køre på selv en gammel486 maskiner.

Ja. Bare husk på at det er Linux-KERNEN. Det svarer til selve motoren.
Al karoseri og interiør (skrivebord og programmer) kan sagtens være
helt umulige at køre på en 486'er.

> Mit OS er XP pro og det skulle da kræve mere end et Liux
> OS? Eller har jeg misforstået noget, jeg har altid troet Linux ikke krævede
> store Maskiner.

Du skal ha' fundet en distrubtion der ikke er unødvendig krævende for
din maskine. Computeren skulle jo gerne virke "frisk". Ellers bliver
det hurtigt surt.

--
Lars

Fra : jama

Dato : 27-10-07 10:27

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal ha' fundet en distrubtion der ikke er unødvendig krævende for din
> maskine. Computeren skulle jo gerne virke "frisk". Ellers bliver det

Takker, hvad forslår du så, hvis jeg går fra XP til Linux Jeg mener,kan den
køre XP rimlig hurtig ( jeg sætter selvfølgelig mere Ram i, Grafik kan jeg
ikke optimere) men kan jeg køre XP så burde Linux vel også ku køre? Og selv
med skrivebord og programmer, burde jeg da ku få et Linux OS, ellers må jeg
beholde XP, som køre fint og hurtig på min Life Bærbar. Jeg har somsagt
længe tænkt på Linux også fordig jeg mener det er fremtiden, og går det godt
så ryger Linux på min "530AcerTravelMate 2,20 CPU 512 MB Ram 120 GB
Harddisk, INTEL(R) EXTREME GRAPHICS 2 m.64MB Ram.
Mvh.Jama

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-10-07 23:47

jama has brought this to us :

> Takker, hvad forslår du så, hvis jeg går fra XP til Linux Jeg mener,kan den
> køre XP rimlig hurtig ( jeg sætter selvfølgelig mere Ram i, Grafik kan jeg
> ikke optimere) men kan jeg køre XP så burde Linux vel også ku køre?

Jo, det burde køre helt fint.

> Og selv
> med skrivebord og programmer, burde jeg da ku få et Linux OS, ellers må jeg
> beholde XP, som køre fint og hurtig på min Life Bærbar.

Ja, du kan jo godt have begge dele på maskinen. Altså så du vælger OS
når maskinen startes.

> Jeg har somsagt længe
> tænkt på Linux også fordig jeg mener det er fremtiden,

Tjoe. Fremdiden er nok også Microsoft... et godt stykke tid endnu

> og går det godt så
> ryger Linux på min "530AcerTravelMate 2,20 CPU 512 MB Ram 120 GB Harddisk,
> INTEL(R) EXTREME GRAPHICS 2 m.64MB Ram.

Godt skal du jo bare kaste dig ud i det.
God tur

--
Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-10-07 11:24

jama wrote:
> [...]
> OS? Eller har jeg misforstået noget, jeg har altid troet Linux ikke krævede

XP har ikke noget eyecandy. Det eyecandy jeg har på min maskine sender
Vista direkte tilbage til IT-stenalderen.

Linux kan køre upåklageligt på en, efter dagens standard, meget lille
maskine... Men for at det kan køre på så lille en maskine kræver det at
man fravælger nogle optiske virkemidler som feks. 3d-Desktop,
hardware-accelereret vindues-effekter og lign.

Jesper Poulsen

Fra : jama

Dato : 27-10-07 11:18

> [...]
> man fravælger nogle optiske virkemidler som feks. 3d-Desktop,
> hardware-accelereret vindues-effekter og lign.

Med eyecandy, mener du da det, som i Vista hedder Areo? altså 3D grakken.
Det er jeg heller ikke interreseret i og det kan vel fravælges, som i Vista.
Jeg tænker på en Linux a.la. XP m. (skrivebord og programmer) Jeg mente, jeg
så ville få et OS, der var hurtigere end Windows? Eller er det heller ikke
rigtigt. Jeg bytter selvfølgelig ikke OS, for at få noget der er langsommere
end mit nuværende XPpro SP2.
jama

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-10-07 00:58

jama wrote:

> Med eyecandy, mener du da det, som i Vista hedder Areo? altså 3D grakken.

Eyecandy er 3D-effekter. Vista Aero er bare ikke på højde med
Compiz-Fusion i Linux.

> Jeg tænker på en Linux a.la. XP m. (skrivebord og programmer) Jeg mente, jeg
> så ville få et OS, der var hurtigere end Windows? Eller er det heller ikke

Ja, markant hurtigere. Ubuntu med alt eyecandy er markant hurtigere end
Windows 2000 på den samme hardware her hos mig.

Jesper Poulsen

Fra : jama

Dato : 27-10-07 19:29

> [...]
>
> Selv anvender jeg Ubuntu 7.10 med alt eyecandy slået til. Mit grafikkort
> er et GF6600GT og PC'en har 1024 MiB RAM. Min Athlon64 3500+ træder

Efter, at ha læst alle beskederne, tror jeg nu jeg forstår, hvad du mener
med "meget eyecandy den kan trække" dvs la.Vistas "Areo" hedder det vist,
altså 3D Grafikken. Og jeg tror heller ikke den kan trække det helt store i
den retning, så jeg kan se, at jeg har en del, at lære om Linux endnu.
Mvh.Jama

Fra : jama

Dato : 26-10-07 09:40

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiltalte mig, så nu vil jeg sgu prøve, om ikke Linux er noget for mig
> istedet for Microsofts OS. Og, hvor får jeg Linuxen fra, skal jeg
Selvfølgelig m.Dansk OS

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-10-07 22:33

On Oct 26, 10:06 am, "jama" <nons...@mail.com> wrote:
> Det jeg mener er, kan jeg få en Linux, som er let at installeres a.la.indows
> XP?

Jeg bruger selv Mandriva Linux på min bærbare. Jeg er totalt grøn ud i
inux og Unix og har intet forstand på alle mulige konsol kommandoer,
alligevel syntes jeg at Mandriva er dejlig nemt at gå til. Jeg har
meget få problemer og selve instalationen går fuldstøndig smertefrit.

Download Mandrive One 2008 fra www.mandriva.com og brænd det ned på en
CD. Du kan nu starte det op fra CDen og prøve det før du installerer.
år du syntes at du er tilfreds med hvordan det virker, har du et link
på din desktop hvormed du kan installerer til selve harddisken. Hvis
du ikke bryder dig om systemet har du ikke mistet andet end hvad en
brændbar CD har kostet dig. Det er dejligt at kunne prøvekøre et
operativ systm inden man reelt installerer det. Jeg mener at Ubuntu
kan det samme, men jeg fandt Mandriva noget nemmere at gå til som
linux begynder.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann