Solaris: Om at lukke ned og indstille ur
Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 09:03

Jeg har netop installeret Solaris på min MacBook {under Parallels}, og
ser øjeblikkelig to mangler:

1. Jeg vil naturligvis gerne instille urets visning, så den bliver »på
dansk«, men jeg ser ingen mulighed for at ændre »9:58 AM« til almindelig
24-timers ur.

2. Man kan synkronisere uret med bestemte lokationer, men der er ikke
listet nogen. Måske skal man hente en fil et sted, for at få disse
opdateringer?

3. Der er en knap for at logge ud, men ingen knap for at lukke ned.
Heller ikke selv om kan er logget ud. Det virker som om man skal logge
ud, og derefter gå ind i et terminalvindue for at skrive 'shutdown'
eller lignende ?

Solaris-installationen er beregnet til netop det den er installeret fra,
og er downloaded fra Suns hjemmeside, efter henvisning fra Parallels.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-11-07 15:17

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> 1. Jeg vil naturligvis gerne instille urets visning, så den bliver »på
> dansk«, men jeg ser ingen mulighed for at ændre »9:58 AM« til almindelig
> 24-timers ur.

Jeg har netop installeret Solaris Express Developer Edition 9/07, og
svarene gælder hvis du har samme version.

Uret i menubjælken sættes ved at højreklikke på det, vælge Preferencer
og 24 hour clock.

> 2. Man kan synkronisere uret med bestemte lokationer, men der er ikke
> listet nogen. Måske skal man hente en fil et sted, for at få disse
> opdateringer?

Under vmware synkroniserer uret med værtsmaskinen - er der ikke en
tilsvarende facilitet i Parallels? Ellers skal du søge efter "public
ntp servers" på Google.

> Heller ikke selv om kan er logget ud. Det virker som om man skal logge
> ud, og derefter gå ind i et terminalvindue for at skrive 'shutdown'
> eller lignende ?

Jeg mindes også det som en fejl i en tidligere version af Developer
Edition. Den er der nu, lige under logud i "Startmenuen".

> Solaris-installationen er beregnet til netop det den er installeret fra,
> og er downloaded fra Suns hjemmeside, efter henvisning fra Parallels.

Kan anbefale denne - det er den mest helstøbte Solaris jeg har set
endnu.

Jeg har dog installeret fra medie, ikke hentet en VM.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 12:22

> Jeg har netop installeret Solaris Express Developer Edition 9/07, og
> svarene gælder hvis du har samme version.
>
> Uret i menubjælken sættes ved at højreklikke på det, vælge Preferencer
> og 24 hour clock.

Det virker i hvert fald.

> Under vmware synkroniserer uret med værtsmaskinen - er der ikke en
> tilsvarende facilitet i Parallels? Ellers skal du søge efter "public
> ntp servers" på Google.

Det ser i hvert fald ud til at det sker automatisk.

> Jeg mindes også det som en fejl i en tidligere version af Developer
> Edition. Den er der nu, lige under logud i "Startmenuen".

Den kan jeg ikke finde, men jeg er nu også logget ind som root. Ifølge
hjælpen skulle man komme til nedlukning gennem System->Shut Down, og man
logger ud gennem Sysem->Log Out /username/, men hvis System er den store
knap nederst til venstre, så er der i hvert fald kun valgmuligheden Log
Out.

Og så skal jeg se at få tastaturet sat rigtigt op; dansk synes ikke at
være en kendt option ...