simpelt netværk virker ikke
Fra : Leonard

Dato : 04-11-07 12:08

Jeg har et simpelt netværk:

En linux-server står i garagen og hoster lidt af hvert.
På netværket er der nogle Windows XP maskiner og disse kan fint tilgå
serveren, men de kan ikke se hinanden.
Jeg har kørt guiden med et mindre kontornetværk og givet dem samme
arbejdsgruppenavn.
Når jeg i "Denne computer" vælger "Vis arbejdsgruppecomputere" kan jeg
på den nyeste se Garage-serveren og maskinen selv, men jeg kan ikke se
den maskine, der har været på netværket hele tiden og som har nogle
delte mapper?
På maskinen med de delte mapper kan jeg også kun se den nye og garagen,
men skriver \\maskinensnavn kommer de delte mapper godt nok frem.
Skriver jeg det samme på den nye maskine, kommer der en fejl om at
"maskinensnavn" ikke kan findes på netværket?
Jeg kan således heller ikke komme til at dele printeren, som er lokalt
tilsluttet på "maskinensnavn".

Nogen der har et bud på en løsning?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-07 12:30

On Sun, 4 Nov 2007 12:08:09 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

> [...]

>"maskinensnavn" ikke kan findes på netværket?
>Jeg kan således heller ikke komme til at dele printeren, som er lokalt

Jeg gætter på du kan ping'e maskinerne på kryds-og-tværs med
ip-adresser, men der bliver problemer når du begynder at ping'e på
computer navne...

I givet fald ligger problemet i navne opløsningen, formentlig fordi du
har en software firewall kørende på en-eller-flere maskiner, der
blokerer for dele af trafikken til windows fil-og-printerdeling..

<mlr>

Fra : Leonard

Dato : 04-11-07 16:21

On Sun, 04 Nov 2007 12:29:49 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Jeg gætter på du kan ping'e maskinerne på kryds-og-tværs med
> ip-adresser, men der bliver problemer når du begynder at ping'e på
> computer navne...

Du har ret.

> I givet fald ligger problemet i navne opløsningen, formentlig fordi du
> har en software firewall kørende på en-eller-flere maskiner, der
> blokerer for dele af trafikken til windows fil-og-printerdeling.

Det må være noget på min linuxserver, der også er router og firewall ud
af huset.
Jeg mener da bare at der er åbent internt og kun lukket ud af huset.
Hvilke services / porte skal være åbne?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-07 16:41

On Sun, 4 Nov 2007 16:21:28 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Du har ret.

Så har vi lokaliseret noget af problemet....

>Det må være noget på min linuxserver, der også er router og firewall ud
>af huset.
>Jeg mener da bare at der er åbent internt og kun lukket ud af huset.
>Hvilke services / porte skal være åbne?

Samba bruger portene 139 og 445.

Kører du med XP eller Vista ?

Jeg har en fornemmelse af at Vista kører 'NetBios-Less' SMB over
TCP/IP og dermed kun anvender port 445 - og det er vist ikke
understøttet af Samba...

Så check lige at alle dine maskiner kører 'NetBios over TCP/IP'.
Indstillingen hertil gemmer sig dybt i TCP/IP indstillingerne til den
relevante LAN-forbindelse...

<mlr>

Fra : Leonard

Dato : 04-11-07 18:45

On Sun, 04 Nov 2007 16:41:19 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Samba bruger portene 139 og 445.

Men Samba virker jo fint, jeg kan godt komme til filerne på serveren og
jeg kan også bruge ipadressen, så det er kun navnene, der ikke kan
bruges, altså tror jeg min firewall ikke er inde i huset.

> Kører du med XP eller Vista ?

Det er XP med SP2 maskiner jeg har problemet på - har ikke brugt Vista.

> Så check lige at alle dine maskiner kører 'NetBios over TCP/IP'.
> Indstillingen hertil gemmer sig dybt i TCP/IP indstillingerne til den
> relevante LAN-forbindelse...

Ja, OK, den indstilling fandt jeg og der stod den jo til standard "Brug
NetBios-indstilling fra DHCP-serveren". Det hjalp ikke at ændre den til
"Aktiver NetBIOS over TCP/IP".

Mon ikke det er noget på min server, der skal ændres?
Det har virket med en tidligere server og det virker også mellem 2
maskiner, der har været aktive på den gamle server, så de kan nok huske
et eller andet. Men det virker ikke med nye maskiner på netværker.