Gigabit netværk hastighed ?
Fra : Mads

Dato : 27-10-07 19:11

Hej

Jeg har 2 computere, begge med gigabit netværk på bundkortet.
De har begge to forbindelse til Internet og til hinanden via en
gigabit switch.

Det hele fungerer egentligt fint nok, men jeg spekulerer på om
hastigheden imellem de to maskiner kunne blive bedre.
Når jeg overfører større filer imellem maskinerne går det med
en hastighed på lige over 300 Mbit, altså under en trediedel af
hvad det skulle kunne køre. ( målt med NetMeter )

Er der en nem måde at undersøge om f.eks. et af netkablerne
burde skiftes ud med et af bedre kvalitet? Der er brugt CAT5
kabler, men dog nogen forholdsvis billige nogen. De to kabler
er hhv. 5 og 20 meter lange. Det ville være træls at skifte det
lange kabel uden at det gav nogen forbedring, da dette kabel
er trukket over loftet til den anden ende af huset.

Har I nogen tips ?

mvh Mads

Fra : Madsen58

Dato : 27-10-07 21:12

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en hastighed på lige over 300 Mbit, altså under en trediedel af
> hvad det skulle kunne køre. ( målt med NetMeter )

Mon ikke at det er den hastighed din Harddisk kan klare at overføre.
Har målt en lignende hastighed som ca. var den hastighed som den langsomste
HD kunne levere (Bærbar pc).

Fra : Nicolai

Dato : 27-10-07 22:08

> Når jeg overfører større filer imellem maskinerne går det med
> en hastighed på lige over 300 Mbit, altså under en trediedel af
> hvad det skulle kunne køre. ( målt med NetMeter )

Det er klart dine diske der er flaskehalsen :)

Fra : Mads

Dato : 27-10-07 23:24

On Sat, 27 Oct 2007 23:08:13 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Det er klart dine diske der er flaskehalsen :)

Er du sikker?
For hvis jeg overfører imellem 2 diske i samme maskinen
går det ca dobbelt så hurtigt som når jeg flytter den samme
fil over netværket.

Alle diskene er rimeligt nye SATA2 diske.

Internt tager det ca 17 sek at flytte en fil på 715 Mb
mens det over netværket tager 33 sek at flytte den
samme fil.

Desuden svinger hastigheden på netværket, målt
med NetMeter. Fra omkring 200 Mbit op til næsten
det dobbelte.

mvh Mads

Fra : Nicolai

Dato : 28-10-07 00:30

> [...]
> samme fil.
>
> Desuden svinger hastigheden på netværket, målt
> med NetMeter. Fra omkring 200 Mbit op til næsten

Så KAN det være bussen. Hvilket bundkort?

Fra : Mads

Dato : 28-10-07 11:36

On Sun, 28 Oct 2007 01:29:38 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Så KAN det være bussen. Hvilket bundkort?

Asus P5K Wifi Deluxe i den ene og et
Asus A8N-E i den anden

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 23:12

Mads skrev:

> Asus P5K Wifi Deluxe i den ene og et
> Asus A8N-E i den anden
>
> mvh Mads
En sidste mulighed kunne være window size. Du kan selv regne lidt på
det, men en simpel test kunne være at lave flere samtidige tcp
forbindelser(overførseler) og se om ikke du sammenlagt kommer over de
300Mbit. husk lige overhead... 300Mbit er jo noget mere på mediet.

En lille tanke.. Kan man udnytte muligheden for jumbo-frames på alm
billig gig-net og windows??

Klaus

Fra : Nicolai

Dato : 30-10-07 20:48

> En sidste mulighed kunne være window size. Du kan selv regne lidt på

Det er ikke relevant internt i en switch, da latency vil ligge på ~0,2ms

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-10-07 23:15

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> [...]
> samme fil.
>
> Desuden svinger hastigheden på netværket, målt
> med NetMeter. Fra omkring 200 Mbit op til næsten

Der er flere mulige "syndere" - dels netkortene i hver sin ende, men
også din gigabit switch. Prøv at koble computerne direkte op mod
hinanden og gentag målingerne med NetMeter.

Kai

Fra : Mads

Dato : 30-10-07 00:38

On Mon, 29 Oct 2007 23:14:35 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Der er flere mulige "syndere" - dels netkortene i hver sin ende, men
>også din gigabit switch. Prøv at koble computerne direkte op mod
>hinanden og gentag målingerne med NetMeter.

Det kan jeg kun ved at skifte kabel og jeg har ikke lige et ekstra
liggende, men jeg må jo se om jeg kan låne et.

Tak for tippet.

mvh Mads

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 31-10-07 21:22

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> Det kan jeg kun ved at skifte kabel og jeg har ikke lige et ekstra
> liggende, men jeg må jo se om jeg kan låne et.

Langt de fleste GigE netkort har auto-MDI/MDIX, dvs de selv detekterer
om det er et 'lige' eller et 'krydset' kabel der er i - prøv, det sker
der ikke noget ved.

Kai

Fra : Mads

Dato : 01-11-07 18:16

On Wed, 31 Oct 2007 21:22:23 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Langt de fleste GigE netkort har auto-MDI/MDIX, dvs de selv detekterer
>om det er et 'lige' eller et 'krydset' kabel der er i - prøv, det sker
>der ikke noget ved.

I know that. Det er ikke det der gør det svært at sætte de
to maskiner sammen direkte. Problemet er at kablet er trukket
over loftet og inde i væggen og ikke kan nå den ene maskine
direkte. Der mangler en halv meter, selv hvis PC'en ligger ned
på siden. Den ka sgu ikke komme tættere på.

mvh Mads

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 30-10-07 22:12

Mads wrote:

> Når jeg overfører større filer imellem maskinerne går det med
> en hastighed på lige over 300 Mbit, altså under en trediedel af
> hvad det skulle kunne køre. ( målt med NetMeter )

Prøv at teste med iperf (evt. test med UDP). Så kan du tjekke hvor meget
du kan skyde gennem bus, netkort og kabel.

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Knus
Regnar

Fra : Hans J

Dato : 31-10-07 09:23

> Prøv at teste med iperf (evt. test med UDP). Så kan du tjekke hvor meget
> du kan skyde gennem bus, netkort og kabel.
>
> http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Jeg har også forsøgt mig med iperf, men jeg forstår ikke helt hvad der sker,
da mit hjemmenetværk ikke kan komme over 50Mbit på UDP. Det er fra en
Windows til en Linux igennem en gigabit managed switch.
Skal jeg forstå det sådan, at mit netværk kun kan klare 50Mbit UDP, da der
derefter kommer pakketab?

Fra : Nicolai

Dato : 31-10-07 23:24

> [...]
> en Windows til en Linux igennem en gigabit managed switch.
> Skal jeg forstå det sådan, at mit netværk kun kan klare 50Mbit UDP, da der

Glem UDP på en windows-maskine der der skal rodes i registry for at få
performance.

Prøv:

På windows klienten:

iperf -c10.10.10.10 -i1 -w64k