Gæstebog - sikring mod uønskede ind
Fra : Søren Bay

Dato : 02-11-07 10:37

Hejsa

Jeg har en lille simpel gæstebog, der nu desværre bliver fyldt med
skrammel, sandsynligvis fra en bot. IP-adressen og teksten i indlæggene
er forskellig hver gang.

Nogen ideer til hvordan jeg så simpelt som muligt undgår det?

Evt. lidt hjælp til hvordan man kan generere en tilfældig tekst som skal
tastes ind for at kunne "gemme" sit indlæg!

//Søren

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 02-11-07 11:03

On 02-11-2007 10:37 Søren Bay wrote:
> Nogen ideer til hvordan jeg så simpelt som muligt undgår det?

To måder:

1) Lav et ekstra felt i din formular og bed brugeren om at skrive noget
i feltet, som kun et menneske kan regne ud hvad er. F.eks. "Skriv navnet
på det dyr der siger 'øf' i feltet her"

Når formularen indsendes, så tjekker du om der står "gris" i feltet -
hvis ikke, så ryger den ud til højre.

Det er en næsten skudsikker løsning, men den er ikke så "pæn" for
brugerne, da de skal udfylde et ekstra felt.

2) Lav et ekstra felt i din formular, giv det et tilfældigt navn og
skjul det med css (f.eks. <input type="text" name="etellerandet"
style="display: none">).

Min er erfaring er, at langt de fleste spamrobotter ikke forstår at
feltet er usynligt, og udfylder det alligevel. Derfor skal du bare
tjekke, om der er skrevet noget i feltet når formularen indsendes og
smide den væk, hvis der står noget.

Det er en pænere løsning for brugeren, da han ikke kan se, at der er et
ekstra felt - til gengæld virker tricket kun indtil spamrobotterne lærer
at læse css!

> Evt. lidt hjælp til hvordan man kan generere en tilfældig tekst som skal
> tastes ind for at kunne "gemme" sit indlæg!

Ovenstående er lettere!

Mvh. Mikkel

--
"But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"

www.mzh.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-07 11:08

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev:

> 2) Lav et ekstra felt i din formular, giv det et tilfældigt navn og
> skjul det med css (f.eks. <input type="text" name="etellerandet"
> style="display: none">).

Giv det et meningsfuldt, engelsk navn som robotterne forstår,
f.eks. email. Så er chancen for at de udfylder det, større.

Navnet er jo rent internt, så brugeren opdager det ikke.

--
Bertel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 02-11-07 11:49

On 02-11-2007 11:07 Bertel Lund Hansen wrote:
> Giv det et meningsfuldt, engelsk navn som robotterne forstår,
> f.eks. email. Så er chancen for at de udfylder det, større.

Tja, du har nok ret - men robotterne udfylder nu lystigt mit
"bodum"-felt på http://www.mzh.dk/skriv.html.

Man skal i hvert fald undgå at kalde det "spamcheck", "robotcheck" eller
noget andet, som spammerne kan fatte mistanke til (hvis man da kan sige
det om robotter).

Mikkel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-11-07 14:17

> 2) Lav et ekstra felt i din formular, giv det et tilfældigt navn og skjul
> det med css (f.eks. <input type="text" name="etellerandet" style="display:
> none">).

Man kan måske også forlænge den tid, det tager, før robotterne opdager
tricket, ved at sætte stylingen i den eksterne css-fil???