Integreret media player
Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 30-10-07 18:03

Hej

Jeg har en simpel side i html, hvor jeg gerne vil have integreret en
medie afspiller. Er dette muligt med PHP og hvis det er, er der så
nogen som kender en side, hvor jeg kan lære hvordan det gøres.
Vil gerne have en afspiller, som jeg selv kan designe udseendemæssigt,
så den kommer til at passe til resten af siden.

Jeg har aldrig lavet noget i PHP, så er 100% nybegynder, men vil gerne
selv prøve at integrere afspillere for at lære mere om PHP, så derfor
ønske om side, der kan forklare hvordan det gøres. Hvis dette ikke
findes er alt andet hjælp selvfølgelig også vel modtaget.

Venlig hilsen
Ole Møller Christensen

Fra : Dan Storm

Dato : 31-10-07 08:40

Ole Møller Christensen skrev:
> [...]
> Vil gerne have en afspiller, som jeg selv kan designe udseendemæssigt,
> så den kommer til at passe til resten af siden.

Det kommer an på hvad du mener med 'integrere'? Hvis det er fordi du
gerne vil afspille medier dynamisk kan PHP da spille ind.
Design af denne med eget kontrolpanel til afspilleren er ren HTML og
JavaScript. (hint: google javascipt video controls)

> [...]
> ønske om side, der kan forklare hvordan det gøres. Hvis dette ikke
> findes er alt andet hjælp selvfølgelig også vel modtaget.

Du lærer ikke meget PHP på den måde. Prøv eventuelt at søge efter nogle
tutorials.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 31-10-07 22:20

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev:
> [...]
>kan PHP da spille ind.
>Design af denne med eget
>kontrolpanel til afspilleren er ren HTML og

Siden jeg arbejder på ligger her:
http://musik.dixib.dk
Det jeg gerne vil have er en afspiller, som ligger
ude til højre og så stream'er audio-filerne, når
man trykker på dem.
Havde også tænkt, at jeg evt. ville have en boks
som dukker op ude til højre, når man trykker på et
af numrene, og så ville der komme beskrivelse og
tekst i denne.

>Du lærer ikke meget PHP på den
>måde. Prøv eventuelt at søge efter nogle
>tutorials.

Ved godt at det ikke er den bedste måde at lære
PHP på, men er måske heller ikke så villige til at
skulle lære en hel masse. Ville dog bare gerne
lære en lille smule nu når jeg alligevel ville
have det ind på siden, så jeg ikke var helt
uforstående over for det.

Venlig hilsen
Ole

Fra : Dan Storm

Dato : 01-11-07 08:39

> [...]
> som dukker op ude til højre, når man trykker på et
> af numrene, og så ville der komme beskrivelse og

(går ud fra du har styr på lovligheden omkring den side)
Der er jo mange muligheder for dette. Personligt ville jeg nok kigge på
lidt AJAX med hensyn til infoboksene.
Men ellers er der jo mange muligheder for afspilningen. Du kan finde
mængder af gratis flash afspillere til mp3 til at implementere på dit
website (eks. <url: http://www.e-phonic.com/mp3player/>).

Og det er selvfølgelig en klar mulighed at bruge WMP til afspilningen og
så bruge javascript til at kontrollere den med, men du skal tænke på
crossbrowser problemerne med at styre det med JavaScript.

> [...]
> skulle lære en hel masse. Ville dog bare gerne
> lære en lille smule nu når jeg alligevel ville
> have det ind på siden, så jeg ikke var helt

Igen, ovenstående har ikke noget med PHP at gøre medmindre du vil gøre
det dynamisk.

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 02-11-07 09:20

Hej Dan

Kig herind: http://simplythebest.net/sounds/sound_guide.html

Hilsen
Jimmy Adetunji
www.mandkvinde.dk
www.jordemoder.net
www.ingridhegland.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 02-11-07 09:25

Jimmy skov Adetunji skrev:
> Kig herind: http://simplythebest.net/sounds/sound_guide.html

Hvorfor skulle jeg se det?

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 02-11-07 23:48

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev:
>(går ud fra du har styr på
>lovligheden omkring den side)
Ud over covernummeret af "Behind Blue Eyes", så er alle numre
mine egne, så lovligheden går nok, da siden ikke har noget
kommercielt formål :D

>Personligt ville jeg nok kigge på
>lidt AJAX med hensyn til infoboksene.
Det vil jeg så prøve at kigge på.

>Du kan finde
>mængder af gratis flash afspillere
>til mp3 til at implementere på dit
>website (eks. <url:
>http://www.e-phonic.com/mp3player/>) .
Den e-phonic afspiller ser ud til at have godt muligheder, så
den vil jeg tjekke nærmere ud.

>Igen, ovenstående har ikke noget med
>PHP at gøre medmindre du vil gøre
>det dynamisk.
Gør jo egentlig ikke så meget om det er PHP eller ej, hvis jeg
får opfyldt min ønsker. Havde bare regnet med at det var
nødvendig med PHP, ASP eller lign. for at kunne få de muligheder
jeg ville have, og så faldt valget bare på at prøve her i PHP
nyhedsgruppen.

Takker mange gange for hjælpen indtil nu, så må vi jo se, om jeg
kan finde ud af at få det til at virke.

Hilsen
Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-11-07 00:17

Den 02-11-07 23.48 skrev Ole Møller Christensen følgende:
> Ud over covernummeret af "Behind Blue Eyes", så er alle numre
> mine egne, så lovligheden går nok, da siden ikke har noget
> kommercielt formål :D

Det har ingen betydning, om der er et kommercielt formål. Mht.
coverversionen skal du have tilladelse af ophavshaver, og hvis
ophavshaver er medlem af KODA eller en lignende organisation, skal du
have tilladelse af dem, og du skal ganske givet også betale for at have
nummeret liggende på din hjemmeside.

Selv dine egne kompositioner kan du få problemer med. Hvis du er medlem
af KODA, skal du have tilladelse af dem, og hvis der medvirker andre
udøvende kunstnere skal de også give tilladelse og evt. have penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 03-11-07 09:38

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:
>Det har ingen betydning, om der er
>et kommercielt formål.
Ved godt at det ikke er tilladt på den måde, men er sikker på at
jeg ikke vil komme i fedtefadet om Peter Townshend skulle finde
ud af at jeg har en cover version af hans nummer liggende på min
side. Vil måske højest blive bedt om at fjerne den. Hvis jeg på
nogen måde prøvede at promovere mig selv og min musik i
kommercielt henseende, så ville det være en helt anden sag.

>Selv dine egne kompositioner kan du
>få problemer med. Hvis du er medlem
>af KODA, skal du have tilladelse af
>dem, og hvis der medvirker andre
>udøvende kunstnere skal de også
>give tilladelse og evt. have penge.

Om mine egne kompositioner er registreret hos KODA eller ej, er
jeg stadigvæk ejer af dem og kan gøre med dem hvad jeg vil. Der
vil dog ikke være nogen mulighed for indkræven af afgifter for
afspilning af numrene på nogen måde, hvis det ikke er
registreret hos KODA, at de ligger på siden. Men som sagt er der
ikke noget kommercielt formål med siden, så derfor ikke noget
behov for nogen registrering i den henseende.
Desuden er komposition og indspilning helt udført af mig selv,
så ingen andres interesser kan komme til at spille ind hvad det
angår.

Hilsen
Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-11-07 11:17

Den 03-11-07 09.37 skrev Ole Møller Christensen følgende:
> [...]
> jeg ikke vil komme i fedtefadet om Peter Townshend skulle finde
> ud af at jeg har en cover version af hans nummer liggende på min

Så kommer du ganske givet til at lære det på den hårde måde. Peter
Townshend er måske ligeglad og vil ganske givet være helt uvidende om
din hjemmeside og din coverversion. Men han - og langt de fleste andre
kunstnere - har en aftale med KODA om at håndtere deres rettigheder. Og
KODA tjekker løbende hjemmesider for numre, der ikke er givet tilladelse
til, og som der ikke er blevet betalt for.

> Vil måske højest blive bedt om at fjerne den.

Nej, du vil ganske rigtigt blive bedt om at fjerne nummeret, men
samtidig vil du få en regning for den hidtige brug. Faktisk vil
resultatet være det samme, hvis du havde fået lov af Townshend. Det er
KODA, der håndterer tilladelser og opkrævninger.

Prøv at tjekke dette indlæg:
http://groups.google.com/group/dk.kultur.musik/msg/fd07e41dbac30a9d?

> Om mine egne kompositioner er registreret hos KODA eller ej, er
> jeg stadigvæk ejer af dem og kan gøre med dem hvad jeg vil.

Nej, hvis du er medlem af KODA, har du overgivet visse rettigheder til
dem. I nettets ungdom skulle kunstnerne endda betale for at have deres
egne numre liggende. I dag kan de slippe for betalingen, men de skal
stadig have lov af KODA. Hvis du er medlem af KODA, så tjek din aftale
med dem.

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 04-11-07 12:14

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:
>Så kommer du ganske givet til at
>lære det på den hårde måde.

Det tror jeg nu ikke, at jeg kommer til, men hvis
det skulle ske, så er det jo bare ærgerligt.
Jeg ved godt, at det ikke er lovligt at have
liggende, men er sikker på at i det format som
siden har nu, ville det ikke være interessant for
KODA/NCB at bruge tid på opkrævning i forhold til
denne brug af det. Men igen hvis det sker, så må
jeg jo tage den der fra.

>Nej, du vil ganske rigtigt blive
> [...]

Det lyder som om hun har haft original versioner
liggende, hvilket jeg er ret sikker på der bliver
kigget på med andre øjne end et cover nummer jeg
selv har indspillet, som jeg har liggende. Er dog
også sikker på at hvis hun kontaktede den gældende
kunstner og fik dem til at fortælle KODA, at de
faktisk har givet tilladelse til brugen af
numrene, så ville de trække deres krav tilbage, da
KODA er non-profit og kun opkræver gebyrer for
kunstnernes skyld og derfor ikke har behov for at
opkræve hvis kunstneren ikke er interesseret i det.

> [...]
>du overgivet visse rettigheder til
>dem. I nettets ungdom skulle
>kunstnerne endda betale for at have deres

Ifølge loven om ophavsret har den skabende
kunstner retten til brugen af det skabte. KODA
står kun for opkrævning ved brug af numrene, men
har igen ret til at bestemme brugen og derved
heller ikke om der SKAL opkræves for denne brug.

Lov om ophavsret kapitel 1 §2:
Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
indskrænkninger, eneret til at råde over værket
ved at fremstille eksemplarer af det og ved at
gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig
eller ændret skikkelse, i oversættele,
omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart
eller i anden teknik.

Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver
direkte eller indirekte, midlertidig eller
permanent og hel eller delvis eksemplarfremstiling
på en hvilken som helst måde og i en hvilken som
helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses
også det forhold, at værket overføres på
indretninger, som kan gengive det.

Hvis dette ikke var tilfældet ville sites som
mymusic og myspace jo få ufatteligt store
regninger på numre som deres brugere har upload'et
til deres sider og som jeg er 100% sikker på at
størstedelen ikke har oplyst til KODA eller lign.
selskaber.
Desuden ville der også findes meget mindre
mulighed for f.eks. at finde tabs/akkorder og
tekster til sange, da disse er beskyttet under
samme lov, men alligevel findes der utallige sider
af denne slags (og jeg ved godt, at de danske
sider faktisk (stort set) er fjernet pga. denne
lov, men nu snakker vi ikke et dansk nummer, så
derfor denne sammenligning alligevel).

Hilsen
Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-07 16:34

Den 04-11-07 12.13 skrev Ole Møller Christensen følgende:

> Det lyder som om hun har haft original versioner
> liggende, hvilket jeg er ret sikker på der bliver
> kigget på med andre øjne end et cover nummer jeg
> selv har indspillet, som jeg har liggende.

Det var originale numre, omend det ene nummer ikke var udgivet. Du kan
læse hele tråden ved at klikke på linket "Deprimerende opkald" over
indlægget.

> [...]
> kunstner og fik dem til at fortælle KODA, at de
> faktisk har givet tilladelse til brugen af
> numrene, så ville de trække deres krav tilbage

Det gjorde de i ovennævnte tilfælde (selvom de reelt ikke havde behøvet
at gøre det), men du har jo ikke ligefrem en tilladelse, du kan henvise til.

> [...]
> står kun for opkrævning ved brug af numrene, men
> har igen ret til at bestemme brugen og derved
> heller ikke om der SKAL opkræves for denne brug.

Hvis du er medlem af KODA, så læs din aftale. Ophavshaver har
selvfølgelig stadig sin ophavsret, men han har overladt visse andre
rettigheder til KODA. Og det er ikke kun i forhold til KODA, den slags
er sædvane. Jeg har en forlagsaftale med Libris, og den indeholder
lignende betingelser. Jeg skal fx have særlig tilladelse til at placere
materiale fra mine hæfter på min egen hjemmeside.

> [...]
> til deres sider og som jeg er 100% sikker på at
> størstedelen ikke har oplyst til KODA eller lign.

Hvis det er brugerne egne kompositioner og fremførelser, og hvis de ikke
er medlemmer af KODA eller lignende, så skal de heller ikke have tilladelse.

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 04-11-07 23:01

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:
> [...]
Det havde jeg ikke lige lagt mærke til, så tak for
det :D
Er ikke medlem af KODA, så det er ærgerlig, at det
link, som der er til deres regler desværre ikke
virker, da jeg ikke selv har kunne finde dem på
deres hjemmeside. Men må sige at hvis de ting, som
der står i svarene passer, så kommer jeg nok
heller aldrig til at blive det...

> [...]
>lignende betingelser. Jeg skal fx
>have særlig tilladelse til at placere
>materiale fra mine hæfter på min egen hjemmeside.

Det er da også sygt, at man pludseligt ikke frit
kan benytte sine egne "kompositioner". Kan forstå
at det er smart at de bliver informeret om at de
er brugt på ens egen eller andres sider uden at
der skal opkræves vederlag, men at man ligefrem
skal bede om tilladelse er langt ude.
Og at man ligefrem skal være tvunget til at
registrere alle sine kompositioner er næsten mere
langt ude end alt det andet!

>Hvis det er brugerne egne
>kompositioner og fremførelser, og
>hvis de ikke
>er medlemmer af KODA eller lignende,
>så skal de heller ikke have tilladelse.

Nu er jeg sikker på, at en stor del af mymusic's
bruger er medlem af KODA. Og på myspace vil jeg
formode at det samme er gældende om det er KODA
eller hvad der er tilsvarende i kunstnernes eget land.