Problemer med brug af "fwrite" og "form" s~
Fra : Dynemand

Dato : 27-10-07 21:38

Jeg er ved at lave en lille funktion til min hjemmeside, så mine
anmeldere og lign. kan ændre nogle små nyheder. Jeg har en form
på én side, hvor man skriver, hvad der skal skrives ind i et
..txt-dokument, som skal loades på forsiden af min hjemmeside. Når
man trykker submit kommer man til en anden side, hvor et script
gør sådan, at den gamle .txt-fil ændres med det nye indhold.

Dokumentet med formen på ser sådan ud:

<head>

<title>Ændr nyheder</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../style.css">
</head>

<h1>Ændr nyheder</h1>

Ændr "Nyeste nyheder" på forsiden ved at skrive her.
<b>HUSK</b> at du overskriver de gamle data, når du
sletter alt i feltet og skriver noget nyt. Derfor husk
altid at kopiere de gamle nyheder (nedenfor) ind i feltet,
inden du skriver noget nyt. Husk også at skrive dato på.
/Dan Hjorth Jensen.
<h3>Gamle "Nyeste Nyheder"</h3>
<?php include("../nyeste_nyheder.txt") ?>
<form action='change_lastnews.php'>
<textarea cols="50" rows="20" name="ny_nyhed">
</textarea>
<input type='submit' value='Godkend'>

///////////

og dokumentet som skal ændre txt-filen ser sådan ud:

<?php
$filnavn = "../nyeste_nyheder.txt";
$data = $_REQUEST['ny_nyhed'];
$open = fopen($filnavn, 'w');
fwrite($open, $data);
echo "Nyeste Nyheder er blevet ændret. /n<a
href='../index.php'>Klik her for at komme tilbage til
forsiden!'</a>";
?>

////////////

Den kan godt vise den første side med formen på, men når jeg så
trykker submit, skriver den at siden ikke blev fundet. Kan I
hjælpe mig?

På forhånd tak.
/ Dan Jensen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 27-10-07 22:28

Dynemand skrev:
> <form action='change_lastnews.php'>

> og dokumentet som skal ændre txt-filen ser sådan ud:

Det ville være ret relevant at vide om scriptet så også hedder
'change_lastnews.php'. Du skal også huske at angive metoden du sender
med - er det POST eller GET?
Ligger begge filer i samme mappe? (altså, formen og scriptet)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 27-10-07 22:37

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> med - er det POST eller GET?
> Ligger begge filer i samme mappe? (altså, formen og scriptet)

Scriptet med formen hedder 'change_lastnews_form.php' og den anden hedder
'change_lastnews.php'. De ligger begge i samme mappe. Kan du forklare
POST og GET?

Fra : Dan Storm

Dato : 27-10-07 22:46

Dynemand skrev:
> Scriptet med formen hedder 'change_lastnews_form.php' og den anden hedder
> 'change_lastnews.php'. De ligger begge i samme mappe. Kan du forklare
> POST og GET?

HTTP headeren kræver at du angiver din metode at sende på. Som standard
vil denne være GET. Jeg ved ikke om det giver anledning til problemer
hvis dette ikke er angivet i dit form element.

Altså:
<form method="post" action="change_lastnews.php">

Væn dig ligeledes til ikke at anvende $_REQUEST i dine scripts, da dette
er den 'dovne' måde og kan muligvis være et sikkerhedsbrist.
Når du bruger POST, så brug $_POST og $_GET når du bruger GET.

Prøv at rette dit form element til og fortæl copy/paste den side formen
videresender til herind...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 27-10-07 22:51

> Prøv at rette dit form element til og fortæl copy/paste den side formen
> videresender til herind...

Det virker underligt nok stadig ikke, så jeg får bare "HTTP 404" siden op med
"Siden blev ikke fundet".

Fra : Dan Storm

Dato : 27-10-07 22:57

Dynemand skrev:

> Det virker underligt nok stadig ikke, så jeg får bare "HTTP 404" siden op med
> "Siden blev ikke fundet".

Jamen, hvilken adresse står der i adressebaren hvor 404 siden kommer frem?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 08:46

Der står: http://www.nsite.frac.dk/php_koder/change_lastnews.php

Fra : Dan Storm

Dato : 28-10-07 08:51

Dynemand skrev:
> Der står: http://www.nsite.frac.dk/php_koder/change_lastnews.php

Så poster den det rigtige sted hen.
Jeg har en fornemmelse af at change_lastnews.php ikke har det navn du
har forestillet dig. Istedet for at bruge formen til at tilgå scriptet,
så må du jo kunne finde det ved at taste adressen ind i adressefeltet.

Jeg er ret sikker på det er en fejl 40 du oplever.
Du kan eventuelt forbinde til din FTP server og lægge et screenshot op
hvor vi kan se mappens indhold.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 09:16

> [...]
>
> Jeg er ret sikker på det er en fejl 40 du oplever.
> Du kan eventuelt forbinde til din FTP server og lægge et screenshot op

Jeg har uploadet et billede til Imageshack af mappen i FTP, hvor begge
filer ligger i:
http://img528.imageshack.us/img528/2012/screenshotfilezillald9.jpg

Fra : Dan Storm

Dato : 28-10-07 09:36

Dynemand skrev:

> Jeg har uploadet et billede til Imageshack af mappen i FTP, hvor begge
> filer ligger i:
> http://img528.imageshack.us/img528/2012/screenshotfilezillald9.jpg

Det er altid rart at få syn for sagen:
change_lastnews.php er stavet forkert - i ordet change er g'et byttet ud
med c og derfor får du 404 fejl.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 10:22

> change_lastnews.php er stavet forkert - i ordet change er g'et byttet ud
> med c og derfor får du 404 fejl.

Tusind tak for hjælpen. Det havde jeg slet ikke set. Nu har jeg bare nogle
problemer igen. Den viser ingen fejlmeddelelse, men dokumentet som skal
ændres, når man trykker på en knap, bliver ikke ændret. I stedet bliver det
der står i dokumentet bare slettet:

<?php
/* Dette dokument ændrer txt-filen, som har data om "Nyeste Nyheder" */
$filnavn = "../nyeste_nyheder.txt";
$data = $_post['ny_nyhed'];
$open = fopen($filnavn, 'w');
fwrite($open, $data);
echo "Nyeste Nyheder er blevet ændret. <br /><a href='../index.php'>Klik her

Fra : Dan Storm

Dato : 28-10-07 10:30

Dynemand skrev:
> [...]
> echo "Nyeste Nyheder er blevet ændret. <br /><a href='../index.php'>Klik her
> for at komme tilbage til forsiden!</a>";

Det kan hurtigt løses ved at kigge i manualen <url: http://php.net/fopen>

// w åbner filen og sletter al indholdet.
$open = fopen($filnavn, 'w');

// a åbner filen og tillader at 'appende' (tilføje' til filen
$open = fopen($filnavn, 'a');

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 10:32

> // w åbner filen og sletter al indholdet.
> $open = fopen($filnavn, 'w');

Det ved jeg, men derfor skal det nye, jeg har skrevet, stadig tilføjes til
dokumentet.

Fra : Dan Storm

Dato : 28-10-07 11:02

Dynemand skrev:

> Det ved jeg, men derfor skal det nye, jeg har skrevet, stadig tilføjes til
> dokumentet.

Læste du ikke mit indlæg?

> // a åbner filen og tillader at 'appende' (tilføje' til filen
> $open = fopen($filnavn, 'a');

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 12:24

> Læste du ikke mit indlæg?

Jo, det gjorde jeg, men det virker stadig ikke.

Fra : Birger

Dato : 28-10-07 12:44

"Dynemand" <Dynemand@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> her
> for at komme tilbage til forsiden!</a>";

Måske ville det være en ide, også at lukke filen, så data ikke bare roder
rundt i hukommelsen, men faktisk bliver skrevet til filen.

Birger

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 12:55

> Måske ville det være en ide, også at lukke filen, så data ikke bare roder
> rundt i hukommelsen, men faktisk bliver skrevet til filen.
>
> Birger

Tak for det. Det havde jeg ikke tænkt på. Nu ser filen sådan her ud, men det
virker stadig ikke:

[...]
fclose($open);

Fra : Dan Storm

Dato : 28-10-07 13:18

Dynemand skrev:

> $data = $_post['ny_nyhed'];
skal være
$data = $_POST['ny_nyhed'];

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dynemand

Dato : 28-10-07 13:47

Mange tak. Virkelig god hjælp. Nu virker det hele uden problemer.

Med venlig hilsen

Fra : Lakridserne

Dato : 28-10-07 16:00

On 27 Okt., 21:38, Dynemand <dynema...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Den kan godt vise den første side med formen på, men når jeg så
> trykker submit, skriver den at siden ikke blev fundet. Kan I

Lige en lille kommentar til at du gemte det i en tekstfil.

Det er meget bedre at bruge en database, fordi at du kan bl.a. søge i
databasen, uden problemer.

Undskyld ulejligheden.
Jeg ville bare bruge en database til det...

Lakridserne

Fra : Birger

Dato : 28-10-07 16:24

"Lakridserne" <lakridserne@gmail.com> skrev i en meddelelse
8X
[...]

Hvis man må kommentere på kommentaren...

Som jeg forstår Dynemand, så er der kun een "nyeste nyhed", og det er
bestemt ikke nødvendigt med en database til at opbevare den i.
Der er vist heller ikke brug for at søge i nyheden.
Men det kan faktisk også lade sig gøre meget enkelt at søge i tekstfiler.

"meget bedre" er temmeligt intetsigende. Hvorfor skulle det være "bedre" at
gemme en tekst i en database end i en fil? (databasen gemmer jo faktisk også
indholdet i filer).
Een databse med een tabel med een række, er vist at skyde langt over målet,
hvis behovet er en simpel tekst-fil.

Birger

Fra : Rander

Dato : 29-10-07 01:35

Birger skrev noget i denne stil, den 28-10-2007 16:24:
> Som jeg forstår Dynemand, så er der kun een "nyeste nyhed", og det er
> bestemt ikke nødvendigt med en database til at opbevare den i.

Så er jeg sgu også sat af... Hvis han kun vil have én, hvorfor vil han
så appende den til tekstfilen?

http://bamsepetting.dk

Det er Gud, der ejer solen. Han slår den fra om
natten for at spare på strømmen. (Nicole, 5 år)

Fra : Birger

Dato : 29-10-07 09:42

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> Så er jeg sgu også sat af... Hvis han kun vil have én, hvorfor vil han så
> appende den til tekstfilen?

I Dynemand's indlæg står :
"
[...]

Det læser jeg som at der kun er een fil, og at det er den person der ændrer
"nyeste nyheder", der faktisk bestemmer hvor meget af den gamle nyeste
nyheder, der skal medtages i den nye.

Faktisk er det ikke Dynemand, der vil appende - det er Dan Storm. ;>)

Birger

Fra : Dan Storm

Dato : 29-10-07 09:48

Birger skrev:
> Faktisk er det ikke Dynemand, der vil appende - det er Dan Storm. ;>)

Jaeh, når man har nyheder skal de vel tilføjes... :p men min fejl, hvis
jeg har misforstået idéen.... :p

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Birger

Dato : 29-10-07 09:56

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse

> Jaeh, når man har nyheder skal de vel tilføjes... :p men min fejl, hvis
> jeg har misforstået idéen.... :p

At svare på en anmodning om hjælp, kan vel ikke være en fejl ;>)
Om det er dig eller mig eller ingen af os, der har forstået oplægget
"rigtigt" eller "forkert" må Dynemand vel afgøre.

Birger

Fra : Lakridserne

Dato : 28-10-07 17:40

On 28 Okt., 16:24, "Birger" <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> indholdet i filer).
> Een databse med een tabel med een række, er vist at skyde langt over målet,

Ok jeg har måske skrevet lidt for guddommeligt om databasen.
Det må i undskylde.
Jeg havde også troet at dynemand ville have flere nyheder...

Lakridserne.
PS: Jeg undskylder mange gange.