Max størrelse på mails?
Fra : Karina

Dato : 31-10-07 23:36

Hej gruppe,

Er der nogen herinde, der kan konkretisere, hvad der bestemmer max
størrelsen på en mail?

Vi har på vores domænes mailadministration sat vores max grænse til 20
mb. Alligevel fandt vi her til aften ud af, at vi ikke kan modtage en
mail på 13 mb. Derfor formoder vi, at det ikke er nok at sætte grænsen
på domænets mailserver... Hvad kan ellers sætte begrænsninger?

Mvh
Karina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-07 00:16

Den 31-10-07 23.35 skrev Karina følgende:

> Er der nogen herinde, der kan konkretisere, hvad der bestemmer max
> størrelsen på en mail?
> Vi har på vores domænes mailadministration sat vores max grænse til 20
> mb.

20 MB i mailboksen eller 20 MB i den enkelte mail? De fleste
udbydere/mailhoteller har vist en grænse på 10 MB for den enkelte mail.

Der er desuden overhead på vedhæftninger i mails. Du kan som
tommelfingerregel regne med, at en fil på ca. 6,5 MB vil fylde 10 MB som
vedhæftet fil. Så hvis du har lov at modtage mails på 20 MB, så må filen
på de 13 MB altså ramme lige netop på den forkerte side af grænsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Karina

Dato : 01-11-07 23:02

> 20 MB i mailboksen eller 20 MB i den enkelte mail? De fleste
> udbydere/mailhoteller har vist en grænse på 10 MB for den enkelte mail.

20 mb på mailboxen - som ellers var tom, så i dette tilfælde ville det
være det samme...

> [...]
> vedhæftet fil. Så hvis du har lov at modtage mails på 20 MB, så må filen
> på de 13 MB altså ramme lige netop på den forkerte side af grænsen.

Det var mailen, der fyldte 13 mb. samlet - filen fyldte ca. 10.

Mvh
Karina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-07 01:00

Den 01-11-07 23.01 skrev Karina følgende:

> 20 mb på mailboxen - som ellers var tom, så i dette tilfælde ville det
> være det samme...

Så skal det nok vise sig, at den enkelte mail ikke må være over 10 MB,
og at det er derfor, det ikke lykkedes at sende mailen med den
vedhæftede fil.

Fra : Karina

Dato : 02-11-07 13:35

> Så skal det nok vise sig, at den enkelte mail ikke må være over 10 MB,
> og at det er derfor, det ikke lykkedes at sende mailen med den
> vedhæftede fil.

Godt så.. men så spørger jeg så lige igen: Hvad/hvem er det, der sætter
grænsen på de 10 mb, når vi har sat grænsen på de 20 mb på mailboxen?

Mvh
Karina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-07 15:09

Den 02-11-07 13.34 skrev Karina følgende:

> Godt så.. men så spørger jeg så lige igen: Hvad/hvem er det, der sætter
> grænsen på de 10 mb, når vi har sat grænsen på de 20 mb på mailboxen?

Det kan være afsenderens internetudbyder, og/eller det kan være jeres
mailhotel, der har sat en grænse på 10 MB på den enkelte mail. At du har
sat en grænse på 20 MB på mailboksen har ingen virkning på den tilladte
størrelse af den enkelte mail. Det er en anden indstilling.

Hvis den enkelte mail ikke må være over 10 MB, så er det ligemeget, om
du må have 20 MB i mailboksen eller 1.000 MB i mailboksen. Mailen når
ikke frem, hvis den er over de 10 MB.

Du er velkommen til at sende mig en mail med den pågældende mailadresse,
så kan jeg prøve at sende en mail på over 10 MB. Når den ikke frem, er
det dit mailhotel, der har sat grænsen. Når den frem, er det den anden
afsender, der har en begrænsning.

Fra : Max

Dato : 02-11-07 20:02

Hej Kim

> Hvis den enkelte mail ikke må være over 10 MB, så er det ligemeget, om
> du må have 20 MB i mailboksen eller 1.000 MB i mailboksen. Mailen når
> ikke frem, hvis den er over de 10 MB.

Ja, TDC har jo sat deres mailbox op til 250 Mb, men tillader stadigvæk
kun 10 Mb i de enkelte mail.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-07 18:33

Karina skrev:

> Godt så.. men så spørger jeg så lige igen: Hvad/hvem er det, der sætter
> grænsen på de 10 mb, når vi har sat grænsen på de 20 mb på mailboxen?

Kim og jeg har i dag udvekslet mails med store filer. Jeg kan
sende over 20 Mbyte til Kim, men han kan ikke sende mig mere end
10 Mbyte uden at få en fejl. Min mailboks har plads til mere end
1 Gbyte. Jeg ved ikke hvor begrænsningen ligger.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-07 19:21

Den 02-11-07 18.32 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> [...]
> 10 Mbyte uden at få en fejl. Min mailboks har plads til mere end
> 1 Gbyte. Jeg ved ikke hvor begrænsningen ligger.

Jeg har lige tjekket Gigahosts hjemmeside, og jeg kan intet finde om
størrelsen på de enkelte mails. Er du sikker på, at de tillader mails
større end 10 MB?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-07 20:35

Kim Ludvigsen skrev:

> størrelsen på de enkelte mails. Er du sikker på, at de tillader mails
> større end 10 MB?

Som jeg skriver til dig privat, har jeg konstateret at de har den
grænse. Imidlertid gik deres reklamer i sin tid på at de ikke
havde begrænsninger, hverken på trafik eller mails. Nu har jeg
spurgt supporten.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 20:07

On 2007-11-02 18:32:57 +0100, Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> said:

> [...]
> 10 Mbyte uden at få en fejl. Min mailboks har plads til mere end
> 1 Gbyte. Jeg ved ikke hvor begrænsningen ligger.

Det er ikke utænkeligt, at det fremgår af den fejltekst man får.
Kommer den lynhurtigt - dvs. inden man har fået den afleveret, så er
det ens egen udbyder, men kommer den først "lidt" senere, så er det
sandsynligvis modtagerens system og så burde der også være en tekst der
siger, at mail'en er for stor.

mvh Joakim

Fra : Holst

Dato : 01-11-07 08:30

Karina wrote:

> [...]
> mail på 13 mb. Derfor formoder vi, at det ikke er nok at sætte grænsen
> på domænets mailserver... Hvad kan ellers sætte begrænsninger?

Tror du ikke bare, at det er din mailboks, som kan indeholder mails med
en samlet størrelse på op til 20 MB. De fleste steder er der nemlig en
begrænsning på 10 MB for en enkelt mail.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 01-11-07 09:44

I demand that Holst <newsnov06@shelter.dk> may or may not have written in
> [...]

Alle servere som dine mails kommer igennem kan sætte deres egen grænse
for hvor stor mails kan være - det har aldrig været meningen at sende
store mails!

> Tror du ikke bare, at det er din mailboks, som kan indeholder mails med
> en samlet størrelse på op til 20 MB. De fleste steder er der nemlig en
> begrænsning på 10 MB for en enkelt mail.

Det er helt efter administratorenes for godt befindende! Så brug mails
til at sende (meget) mindre størrelser, f.eks. henvisninger til hvor de
store filer ligger henne - webserver, Google documents, ..., ..., ...

Så får folk ikke fyldt deres mailbox op og kan hente filen når/hvis de er
interesseret.

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-07 01:49

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) skrev:

> Det er helt efter administratorenes for godt befindende! Så
> brug mails til at sende (meget) mindre størrelser, f.eks.
> henvisninger til hvor de store filer ligger henne - webserver,
> Google documents, ..., ..., ...

- eller <http://www.yousendit.com/>, der er lavet netop for at
kunne sende store filer uden at få bøvl med mailboksgrænser.

Det er hurtigere at bruge for alle parter (da man undgår overhead i
mailen), og man får ikke sin egen og modtagerens mailboks fyldt med
store filer.

Har man sin egen hjemmeside, kan man selvfølgelig også bruge den -
så er man selv herre over hvor længe filerne er til rådighed. Men
yousendit-modellen er simpel fordi den håndterer upload og
mailsadvisering i en og samme omgang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SB

Dato : 10-11-07 11:54

Man kan bare sende mail over et link, f.eks.

http://www.storemail.dk/

--
SB

Fjern "mk", hvis du vil sende en mail direkte til mig