Ny med Thunderbird
Fra : Louise

Dato : 27-10-07 13:54

Har netop installeret Thunderbird2 på min PC, men har lidt problemer med
at komme igang.
Jeg har funder de nyhedsgrupper jeg gerne vil læse, men har lidt
problemer med dem:

For det første kan jeg ikke få dem til at stå i alfabetisk rækkefølge.
Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør det?

Og så kan jeg ikke slette meddelelser, som jeg enten har læst, eller som
jeg ikke har interesse i at læse, fx. spam-meddelelser. Hvordan kan jeg
slette meddelelser manuelt?
Spam.meddelelserne skal jeg vel bare blokere?

På forhånd tak for hjælpen

Louise

Fra : kep

Dato : 27-10-07 14:03

"Louise" <louiseDOTkrarup@privatDOTdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slette meddelelser manuelt?
> Spam.meddelelserne skal jeg vel bare blokere?

Hej
Prøv at kigge her
http://kimludvigsen.dk//programmer-internet-thunderbird-ny.html

kep

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-07 15:41

Den 27-10-07 14.54 skrev Louise følgende:

> For det første kan jeg ikke få dem til at stå i alfabetisk rækkefølge.
> Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør det?

Det kan desværre ikke gøres inde fra Thunderbird. Bruger du Windows XP?
I så fald:

Luk Thunderbird (vigtigt!) => Klik på Start => Kør => Skriv:
%appdata%\Thunderbird\Profiles => OK => Åbn mappen med navnet
"tilfældigetegn".default => Åbn mappen News => Her finder du en fil, der
sandsynligvis hedder "nyhedsservernavnet".rc => Åbn filen med
Notesblokken => Du finder en række linjer i stil med:
dk.videnskab.jura: 1-184470
dk.videnskab: 1-97180

Du kan nu manuelt flytte linjerne til den ønskede rækkefølge, enten
alfabetisk, eller, som jeg foretrækker, grupperet efter emner. Gem
filen, og åbn Thunderbird.

> Og så kan jeg ikke slette meddelelser, som jeg enten har læst, eller som
> jeg ikke har interesse i at læse, fx. spam-meddelelser. Hvordan kan jeg
> slette meddelelser manuelt?

Du kan ikke slette andres meddelelser i nyhedsgrupperne, når først de er
hentet. Du kan vælge at få skjult de læste meddelelser:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-brug.html#visninger

> Spam.meddelelserne skal jeg vel bare blokere?

Du kan dog undgå at få hentet meddelelser ved hjælp af filtre. Du kan
læse lidt om filtre på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-filtre.html
Siden handler dog hovedsageligt om mailfiltre. I nyhedsgrupperne, skal
du vælge at filtrere på nyhedsservernavnet i stedet for de enkelte
nyhedsgrupper, og det er vigtigt at du vælger to handlinger: Først skal
meddelelsen markeres som læst, og først derefter skal den slettes.
Ellers får du fejl i antallet af ulæste meddelelser.

Er du i tvivl om noget, så vend endelig tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.