Skærm i standby - kan jeg få noget der snu~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 30-10-07 21:42

Hej

Jeg har et MediaCenter (Windows Vista på en PC), som er koblet til mit 42"
Toshiba LCD TV (via VGA-kabel, hvis det er relevant). MediaCentret er altid
tændt 24/7, og jeg bruger det vel 2-3 timer om dagen - meget ofte i kort tid
af gangen (skifte musik, se nyhederne etc).

Jeg har sat computeren til at sende skærmen i standby efter 10 minutters
inaktivitet, men mit TV understøtter åbenbart ikke standby via VGA, for
skærmen bliver ved med at være tændt - nu bare med sort skærm (men stadig
tændt). Jeg vil tro den stadig bruger strøm for fuld skrald.

Jeg har virkelig prøvet at vænne mig til at slukke fjernsynet, men jeg må
give fortabt, jeg glemmer det simpelt hen alt for tit. Det betyder, at
skærmen står tændt adskillige timer hver dag til ingen verdens nytte.

Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan få TV'et til at slukke, når
computeren vil sende den i standby? Andre ideer til at løse problemet?

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 30-10-07 21:53

"Klaus Jensen" <spammers@diefromfuckingcancer.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan få TV'et til at slukke, når
> computeren vil sende den i standby? Andre ideer til at løse problemet?

Har du prøvet at opdatere firmwaren i dit tv?

Kent.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 30-10-07 22:12

"Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> wrote in message
> Har du prøvet at opdatere firmwaren i dit tv?

Æhm.... Det var jeg ikke engang klar over var en option. Jeg vil prøve at
tjekke Toshibas webiste, og se om jeg kan finde noget.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 31-10-07 08:25

"Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> wrote in message
> Har du prøvet at opdatere firmwaren i dit tv?

Jeg har ikke kunnet finde nogen firmware-opdatering til mit TV (eller andre
TV for den sags skyld) på Toshiba's hjemmeside.

http://www.tacp.toshiba.com/customersupport/updates_notices.asp

Jeg sidder også og tænker lidt over, hvordan man evt. kan opdatere, altså
rent praktisk... Via VGA-kabel lyder ikke helt rigtigt i mine ører...

Har du nogen erfaring? Jeg vil prøve at google lidt videre, men hvis du har
et godt tip, er det meget velkomment. :)

Og tak for forslaget iøvrigt. :)

Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-11-07 01:54

"Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> wrote in message
> Har du prøvet at opdatere firmwaren i dit tv?

Hvis jeg læser manuelen ret, så opgraderer firmwaren sig selv, hvis en ny er
til rådighed (og autoupdate er enabled). Men det foregår via digitale
kanaler (kan end ikke slå autoupdate til uden at skulle gennem en
indstilling af digitale kanaler - som jeg ikke KAN komme igennem), og
eftersom jeg kun bruger analoge, er det desværre ikke en mulighed, så vidt
jeg kan læse mig til.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-10-07 11:06

"Klaus Jensen" <spammers@diefromfuckingcancer.com> wrote in

> Jeg har sat computeren til at sende skærmen i standby efter 10
> minutters inaktivitet, men mit TV understøtter åbenbart ikke standby
> via VGA, for skærmen bliver ved med at være tændt

Jeg aner intet om standby funktionen, udover at jeg affinder mig med at det
tilsyneladende virker efter hensigten på mine maskiner

Men jeg er ofte stødt på forskellige standby/suspend modes i bios. Måske
var det værd at tjekke om det blot er her der skal ændres lidt?

--
essport.dk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-11-07 01:51

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> wrote in message
> Men jeg er ofte stødt på forskellige standby/suspend modes i bios. Måske
> var det værd at tjekke om det blot er her der skal ændres lidt?

God ide, det vil jeg prøve.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 31-10-07 16:47

> [...]
>
> Er der en eller anden måde, hvorpå jeg kan få TV'et til at slukke, når
> computeren vil sende den i standby? Andre ideer til at løse problemet?

Hej Klaus

Jeg har en Sharp LCD-TV, her er der noget der hedder power control i menuen
hvor jeg kan sætte det til at lukke ned hvis der ikke er noget signal, måske
det virker for dig? Har dog ikke prøvet det med min tilsluttede PC om det
virker, men har du en tilsvarende indstilling på dit TV er det måske
forsøget værd.
Jeg kan evt. forsøge det senere på mit hvis du ikke kan få det til at virke,
men har ikke lige tid til det de næste par timer.

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-11-07 01:57

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> signal, måske det virker for dig? Har dog ikke prøvet det med min
> tilsluttede PC om det virker, men har du en tilsvarende indstilling på dit

Jeg har været manuelen igennem for en lignende funktion (som også fandtes på
det 14" Finlux jeg fik til min konfirmation i 1990)... Men uden held.

Jeg tjekkede osse lige strømforbruget: 240watt ved alm brug, under 1 watt i
standby. Jeg vil tro det står unødigt på standby ca. 3 timer om dagen (ja,
det er helt håbløst) - det giver over 400kr om året til strøm - lige ud af
vinduet.

Jeg har ikke fundet nogen gode løsninger indtil videre (mangler at undersøge
bios-muligheder), så jeg tror jeg ender med at indstille mediacentret sådan,
at det aldrig slukker skærmen. På den måde håber jeg at opdage noget før, og
får det slukket selv...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 01-11-07 14:35

On Thu, 1 Nov 2007 01:57:27 +0100, "Klaus Jensen"
<spammers@diefromfuckingcancer.com> wrote:

[klip]

> [...]
>det er helt håbløst) - det giver over 400kr om året til strøm - lige ud af

Det regnestykke må du lige forklare nærmere

Mit ser sådan ud:

Standby-forbrug < 1W

Unødigt (?) standby-forbrug pr. dag iht. dine oplysninger:
3 timer á 1 W = 3 W-timer

Unødigt standby-forbrug i 1 år ~ 365 dage:
3 W-timer x 365 = 1095 W-timer = 1,095 KW-timer

KW-timeprisen her hvor jeg bor: 1,42 kr.

Pris for unødigt standby-forbrug i 1 år:
1,42 kr. x 1,095 ~ 1,56 kr. (!)

.... eller har jeg helt misforstået dit indlæg?
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-11-07 17:04

"Gert Søgaard Jensen" <nospam@gert-soegaard-jensen.dANMARk> wrote in message

> Det regnestykke må du lige forklare nærmere

Det var en uklar formulering. Med "unødig standby" mener jeg den tid, hvor
computeren har sendt skærmen på standby, men skærmen reelt ikke ER på
standby (og altså stadig bruger 240watt). Så hvis vi ganger din pris med
240, så er vi der næsten (jeg gik ud fra en Kilowatt-timepris på 1½kr).

:)

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 01-11-07 18:03

On Thu, 1 Nov 2007 17:03:55 +0100, "Klaus Jensen"
> [...]

>standby (og altså stadig bruger 240watt). Så hvis vi ganger din pris med
>240, så er vi der næsten (jeg gik ud fra en Kilowatt-timepris på 1½kr).

OK - nu forstår jeg meningen: Din skærm "lystrer" ikke
standby-kommandoen fra PC,en.

Desværre har jeg ingen gode ideer til afhjælpning af problemet
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Lars Hjortø

Dato : 01-11-07 16:09

> Jeg har været manuelen igennem for en lignende funktion (som også fandtes
> på det 14" Finlux jeg fik til min konfirmation i 1990)...

Så skulle du jo have beholdt det...

Hvis TV'et slet ikke kan gå i standby mode af sig selv på nogen måde tror
jeg ikke der er nogen metode til at tvinge det til det. Andet end at slukke
for det. Jeg ved ikke om du på nogen mulig måde kan gøre brug af en af de
USB-EL-spareskinner der kan købes, men tror det bliver en bøvlet og
irreterende måde at gøre det på. Men måske man kan??? Ved reelt ikke helt
hvordan de fungerer. Anyone???

Hilsen Lars