alm. kat - fæller extremt
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-10-07 22:39

Halløj.

Jeg har en kat, en ganske alm. dansk kat, dog med en snert af siameser i
sig, det så sådan ud da hun var ung.

nu er hun 4-5 år gammel, 100% inde-kat, og fæller extremt.
hun er ikke langhåret, eller særlig korthåret, jeg vil sige ganske alm.
som denne. Ja den ligner faktisk til forveksling, selv øretatoveringen :)
http://kirstensdyrebutik.dk/graphics/groups/9_m.jpg

Hvad gør jeg? hul fælder meget.
Eks. tages med 2 fingre på ryggen af hende, følger 6-10 hår med ud.
Hun er dog på ingen måde tynd i pelsen, som skrevet ligner hun katten på
billedet overfor.

Det har stået på i et par år nu, jeg er ved at være træt af det :D

eftersom hun ikke bliver skaldet, er det altså ikke stress-relateret.

Fodder? hun for ganske alm. wiskass eller tilsvarende tørfodder, og kun
tørfodder. når hun en sjælden gang får andet, vil hun enten ikke spise
det, eller kaster op et par timer senere...

Jeg har ligeledes ledt div. dyreforretninger tør efter en hanske der kan
bruges til at fjerne de løse hård, eneste jeg kan finde er en børste, og
det er hun bestemt ikke imponeret af..
Men min tanke er nu at behandle årsagen frem for symptomet...

any ideas??

mvh

Jan Rasmussen - offer for DST.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-10-07 22:58

Jan Rasmussen skrev:

<klip>

> [...]
> tørfodder. når hun en sjælden gang får andet, vil hun enten ikke spise
> det, eller kaster op et par timer senere...

Giv hende noget ordentligt mad til en start - begynd med at blande lidt
af det nye foder i hendes mad. Whiskas er slet ikke så godt som
reklamerne siger.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-10-07 22:59

Benedikte Brisson skrev:

> Giv hende noget ordentligt mad til en start - begynd med at blande lidt
> af det nye foder i hendes mad. Whiskas er slet ikke så godt som
> reklamerne siger.

Noget fodder du kan anbefale? mærke, navn, handelssted?

mvh

Jan.

Fra : Anette

Dato : 28-10-07 23:21

Jan Rasmussen wrote:
> Noget fodder du kan anbefale? mærke, navn, handelssted?

Mine katte får foder fra www.olivers.dk - Adult. Det er rigtig godt, synes
både kattene og jeg.

Men prøv også at kigge her
http://www.petfoods.dk/?gclid=CJj83tjOso8CFRGgZgodjlnZLg

De fleste af dem er gode kvalitets foderprodukter eller Hills Feline, som du
kan købe hos dyrlægen.

Et kvalitets foder er noget dyrere, men det er 510% bedre for katten, end
Whiskas.
Evt kan du også supplere med lidt lakseolie i tørfoderet - det hjælper
hurtigt på pelsen.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-10-07 23:34

Anette skrev:

> [...]
> Whiskas.
> Evt kan du også supplere med lidt lakseolie i tørfoderet - det hjælper

Med hendes nuværende forbrug, står hun mig i 40-50kr/mdr. Skulle det
fordobles, overlever vi nok begge :)

Jeg må en tur forbi Hvalsø på vej hjem fra arb. imorgen ser det ud til..

/Jan.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-10-07 23:47

Jan Rasmussen skrev:

> Noget fodder du kan anbefale? mærke, navn, handelssted?

Vi bruger Hill's Sensitive Skin, fordi Svedske har lidt sart hud. Hun
skal have ca 50 g om dagen, og sidst jeg købte hos den lokale
foderpusher gav jeg 349 kr for 5 kg. Jeg tror nok, det kan fås
billigere, hvis man kører lidt efter det.
Serien fås i varianter til alle tænkelige former for følsomhed, blandt
andet en Hairball Control, som jeg kunne tænke var noget for jer (eller
for din kat, altså).
Dyrlægen har en tilsvarende serie, der hedder noget lidt andet, men
Svedske fungerer bedst på det fra dyrehandelen.
Vi har kørt på Sensitive Skin i en tre års tid nu, og selv om hun stadig
kan få overslikkede partier over i det lyserøde, er det ikke nær så
slemt som før.
Man behøver ikke at begynde med at købe 5 kg. Der er også 1 kg poser. Og
dyrlægen har tit (næsten) gratis prøveposer af det forskellige foder, de
forhandler.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ragna

Dato : 29-10-07 18:31

Du kan også købe gærtabletter i et hvilketsomhelst supermarked og give hende
2-3 stykker pr dag.
De indeholder en del b-vitaminer, og de giver en flot og skinnende pels.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Siri

Dato : 30-10-07 09:06

Hej Jan
Ang. foder var jeg også meget i tvivl, da jeg fik min Gia. Hun var
rigtig godt træt af det Hill's, hun havde fået altid, og jeg fik fat i
forskellige prøver enten i dyrehandler eller via producenten (mail via
deres hjemmesider). Både perseropdrættere og Gia selv anbefalede Royal
Canin mest - nogle nævnte også Hill's - jeg prøvede også Olivers og
Nutro, men den lille dame var ikke i tvivl: RC Persian (godt for
pelsen!) eller RC Fit32 eller Oral Sensitive, tak.
Hvis man køber de helt store 8-10kgs sække, så er prisen nede omkring
40kr/kg - og Maxizoo har forresten tilbud i denne uge....
Der har været adskillige her i gruppen, der har skiftet fra f eks
Whiskas (der bruger flere penge på reklamer end på foderet) til
kvalitetsfoder, og de har skrevet ind om at have fået en kat som ny og
ung igen. Plus, at den spiser mindre af kvalitetsfoderet, så det går
næsten lige op
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-10-07 11:56

Siri skrev bl.a
[...]

Det er lidt OT, og jeg gider ikke rigtigt mere blande mig i foderdebatten
*gggg* MEN jeg vil da gerne dele lidt info. For faktisk kommer Whiskas og
RC i sidste instans fra det samme firma, så jeg morer mig altid lidt når man
fordømmer det ene og roser det andet til skyerne, selvfølgelig er der en
kvalitetsforskel, det er der osse når du går i Netto og køber ½ kg hakket
oksekød og du bagefter går til slagteren og køber det samme.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Siri

Dato : 30-10-07 22:54

> [...]
> kvalitetsforskel, det er der osse når du går i Netto og køber ½ kg hakket
> oksekød og du bagefter går til slagteren og køber det samme.
can be judged by how its animals are treated
> Mahatma Ghandi

Kære Marianne,
bland dig bare! Det er det, vi er her for - seriøs debat om vore kære
katte og deres velfædr.
Jow da - Brugsen har også begge dele og lidt derimellem - æg fra fineste
økologi-kvalitet af fritgående øko-høns og de billigste bur-æg.
Så kan man vælge. Om de forskellige produktionssteder har samme ejer -
jah, hele verden er jo nærmest ejet af de samme få 9 multinationale
selskaber, Unilever m fl.
Derfor kan der alligevel være forskel på de enkelte produkter.
Det er det, der sælger, der er en succes.
Derfor læser jeg varedeklarationer grundigt, og søger at orientere mig
om varens baggrund.
Derfor vælger jeg bl a foder produceret i Europa, hvor råvarerne ikke er
fløjet ind specifikt fra en helt "fjerde" verdensdel.
Vel vidende, at der er opdrættere, der har fodret i mange år med RC, og
forsvoret det pga af allergiproblemer.
Som lykkelig katteslave spørger jeg løbende de erfarne til råds - via
gruppen her, og seriøse, sobre fora som det nu desværre hedengangne
DeKatten og fugl føniks'erne: skforum.dk og debatomkat.dk
Derfor anbefaler jeg roligt både Hills og Royal Canin til de, der bruger
"Dyrlægens" og Whiskas - dyrt og dårligt, trods samme producent - for at
de kan opleve en sundere og gladere kat.
Andre vil anbefale Olivers, Nutro, og Arion.
Never mind, så længe kattene får ordentlig, lødig ernæring og bliver
glade og livlige.
Potedask fra store Jason, der har gnaflet sig igennem en halv sæk RC MCO
foder og et utal af Hills a/d dåser, og nu søger store jagtmarker.....

Fra : Siri

Dato : 31-10-07 05:07