Orme
Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 09:07

Hej,

Hvad er det for nogle orme der er i min kats opgylpede hårboller:
http://www.vizla.dk/diverse/orme.jpg

Det er en huskat, jeg synes slet ikke den plejer at lave hårboller
overhovedet.

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 28-10-07 09:20

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.vizla.dk/diverse/orme.jpg
>
> Det er en huskat, jeg synes slet ikke den plejer at lave hårboller

Det er helt klart spoleorm og du skal få behandlet din kat med et
ormemiddel. Når først de brækker dem op, sige det de er voldsom plaget af
orm. Desværre kan de også gå i lungerne ved svære angreb. Det har jeg prøvet
engang med en stor killing.
Så igang med en ormekur så hurtigt som muligt.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-07 10:14

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> angreb. Det har jeg prøvet engang med en stor killing.
> Så igang med en ormekur så hurtigt som muligt.

Det er ganske som lh skriver spolorm, og jeg synes også at det ser
ret voldsomt ud. Jeg plejer, hvis mine katte har haft orm, at bruge
Drontal som er et bredspektret middel, d.v.s. at det også tager
bændelorm som katte jo nemt får, hvis det er udekatte og de spiser
mus og andre ting. det er også muligt at kuren skal gentages efter
et stykke tid når det er så voldsomt. Drontal er receptpligtigt.

Angående hårboller, så er det lige så almindeligt for indekatte. De
slikker jo pelsen lige så meget som udekatte og der ryger temmelig
mange hår i maven når de fælder. Nu skriver du huskat, så jeg ved
ikke om du med det mener indekat eller at det ikke er en racekat.

http://www.netdyredoktor.dk/sw10613.asp

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 10:35

> [...]
> hår i maven når de fælder. Nu skriver du huskat, så jeg ved ikke om du med
> det mener indekat eller at det ikke er en racekat.

Hej

Tak for info til begge.

Ja, så må jeg jo omkring dyrlægen. Eller er der midler man kan få i håndkøb,
som kan bruges?

Det er en inde/udekat af "racen" huskat :
http://www.lemanszone.dk/basse/index.htm

Mvh
Søren

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-07 11:56

> Ja, så må jeg jo omkring dyrlægen. Eller er der midler man kan få
> i håndkøb, som kan bruges?
>
> Det er en inde/udekat af "racen" huskat :
> http://www.lemanszone.dk/basse/index.htm

Hej igen Søren.

I alle de år jeg har købt ormemidler (ikke ret ofte), har man
skullet have en recept. Jeg er så i den heldige situation, at jeg
køber dem på vort dyrehospital hvor jeg ikke behøver recept. Jeg kan
købe en hel æske eller bare det antal jeg har brug for til én
behandling, ligeledes med loppemiddel. Jeg tror receptpligten er
indført, fordi der meget let kan udvikles resistens over for de
nævnte midler.

Jeg glemte at skrive før, at man som noget ret nyt kan købe
Milbemax, som også er bredspektrede (og receptpligtige) piller. Det
er i hvert fald meget virksomt. Man kan desuden købe ormemidlet
Profender som pipetter (også receptpligtige), der skal gives ligesom
loppemidlerne i nakken på katten. Man skal dog huske at læse
indlægssedlen grundigt, da det er noget giftigt stads. Det er
faktisk anbefalelsesværdigt til dem hvis katte bliver desperate, når
man skal give dem piller. Min datter har en af slagsen, han går
fuldstændig amok når han skal have piller.

Ormemidler og loppemidler er efter min mening alt for dyre. Jeg
giver 120.- kr for 2 små Milbemax piller, og Drontal er også ret
pebret. Man kan vist også få dem i udlandet uden recept. Jeg har dog
ikke checket nettet.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 15:51

> Ormemidler og loppemidler er efter min mening alt for dyre. Jeg giver
> 120.- kr for 2 små Milbemax piller, og Drontal er også ret pebret.

Har lige givet knapt 500 kr. for 10 stk. Milbemax, men så er der også til,
at de kan få et par gange- alle 5.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren LH

Dato : 29-10-07 20:18

> [...]
> vist også få dem i udlandet uden recept. Jeg har dog ikke checket nettet.

Dyrlægen gav mig Profender, til at dryppe i nakken. Smart! Han har lige fået
det. Min kone har fortalt at han har gået og jamret sig idag, så han har nok
haft det skidt. Ikke så mærkeligt hvis man har maven fuld af krible-krable
:-/. Håber det virker hurtigt.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 20:58

> [...]

> har nok haft det skidt. Ikke så mærkeligt hvis man har maven fuld af
> krible-krable :-/. Håber det virker hurtigt.

Ved ikke, hvor hurtigt nakkemidlet virker, men alm. ormepiller får som regel
kul på ormene, i løbet af en dags tid, så missen skal nok snart være på
toppen igen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-07 21:58

> [...]
> sig idag, så han har nok haft det skidt. Ikke så mærkeligt hvis
> man har maven fuld af krible-krable :-/. Håber det virker hurtigt.

Det var godt Søren. Stakkels lille Basse. Det er heller ikke så
spændende hvis ormene begynder at vandre rundt i kroppen, så vi må
da håbe at Profender er så virkningsfuldt som der bliver skrevet om.

Du må da meget gerne melde tilbage når I har fået bugt med dem, og
Basse har det bedre. Jeg overvejer meget at købe Profender hvis Mini
skulle få orm.

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-07 00:53

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Det var godt Søren. Stakkels lille Basse. Det er heller ikke så spændende
> hvis ormene begynder at vandre rundt i kroppen,

Nu er det jo kun larvestadiet der vandrer rundt, det kan katten nok ikke
mærke.

> [...]
> om.
>
> Du må da meget gerne melde tilbage når I har fået bugt med dem, og Basse

Joda, men det er jo svært at konstatere. Her til aften kunne vi ikke mærke
noget på Basse, og hans afføring ser vi som sagt ikke.

> Jeg overvejer meget at købe Profender hvis Mini skulle få orm.

Jeg forstod på dyrlægen at det kommer når de fanger mus og fugle. Jeg troede
ærlig talt den dovne kat var holdt op med det pjat for længe siden.......
.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-07 20:40

> Du må da meget gerne melde tilbage når I har fået bugt med dem, og Basse
> har det bedre.

Tak, Basse havde det bedre allerede dagen efter (igår), der var der intet at
mærke på ham .

Mvh
Søren

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 10:23

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, Basse havde det bedre allerede dagen efter (igår), der var
> der intet at mærke på ham .
>
> Mvh
> Søren

Hej Søren.

Tak for tilbagemeldingen. Det er dejligt for Basse (og dig), at de
væmmelige orm er væk. Du skal nok så vidt det er muligt holde øje
med ham, for det er ikke altid at ormene forsvinder ved én
behandling, men nu ved du så hvordan du skal forholde dig. Når
misserne spiser både mus og fugle, er de jo altid ekstra udsat for
ormeangreb.

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-07 22:13

> [...]
> du så hvordan du skal forholde dig. Når misserne spiser både mus og fugle,
> er de jo altid ekstra udsat for ormeangreb.

Hej Tove,

Tak. I det mindste fandt jeg da så ud af at den dovne og slappe mis
alligevel tager sig en mus eller fugl i ny og næ .

Mvh
Søren
Mv

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 15:35

> Ja, så må jeg jo omkring dyrlægen. Eller er der midler man kan få i
> håndkøb, som kan bruges?

Nej, du skal lige have fat i dyrlægen. Vi har lige fået ormemidlet
Milbemax.vet til vores katte. De render også ude og inde og har så fået til
2 gange denne gang, så sparer vi et receptgebyr. Her får kattene ormekur
hver 3. eller 4. måned.

> Det er en inde/udekat af "racen" huskat :
> http://www.lemanszone.dk/basse/index.htm

Sød mis.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-07 16:01

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-07 16:07

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

Her
får kattene ormekur hver 3. eller 4. måned.

Der er jeg så lidt i tvivl. Jeg kan huske, at min dyrlæge engang
sagde til mig, at man ikke skal give kattene ormepiller med mindre
man kan se orm i deres afføring. Jeg troede ellers at man bare
skulle give med visse mellemrum. Gad vide hvad der egentlig er
rigtigst. Mini er jo også delvis udekat, dog ikke så meget for
tiden, hun synes nok det er for koldt, men hun har da fanget mange
mus i dette efterår, og der er ikke engang halen tilbage når hun er
færdig.

Undskyld dobbeltpostningen, kom til at trykke på send i stedet for
klip.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 28-10-07 16:40

> [...]
> deres afføring. Jeg troede ellers at man bare skulle give med visse
> mellemrum. Gad vide hvad der egentlig er rigtigst. > --

hej Tove
det er også, hvad min dyrlæge siger, og min tidligere dyrlæge mente endda,
at det var helt normalt/naturligt, at katte havde en vis mængde orm, men når
der var så mange, at de enten blev kastet op eller kom ud med afføringen,
skulle der en ormekur til.

Det er for at undgå, at ormene udvikler resistens overfor ormemidlet, at man
kun skal anvende det som behandling og ikke forebyggende.

Venlig hilsen, Anelise - hvis katte, trods det, at de er i kattegård, i
løbet af den sidste måned alligevel har fået nedlagt to mus, der ved et
uheld (for musene) var kommet ind i kattegården et sted, hvor der er en
ganske lille sprække mellem lægten og husets fundament. Tænk at blive
modtaget af hele 4 morderiske katte.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 16:42

> Der er jeg så lidt i tvivl. Jeg kan huske, at min dyrlæge engang sagde til
> mig, at man ikke skal give kattene ormepiller med mindre man kan se orm i
> deres afføring.

Jeg giver også kun, når jeg kan se orm ( som regel bændelorm-led ) i deres
pels bagpå og det er ca. hver 3.til 4. måned. Ser aldrig noget i deres
afføring. Vores Panda, havde så lige en udflugt på nogen måneder, her i
sommers og fik så pillen efter de andre og her var så også spolorm, som på
Sørens kat, så tror at det passer meget godt med de 3-4 måneder, når de
render og æder mus m.m.
Det er i hvert fald ulækkert, når der først begynder, at komme lange spolorm
ud begge veje-så så længe venter jeg ikke....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 17:12

> [...]
> mig, at man ikke skal give kattene ormepiller med mindre man kan se orm i

Jeg ser aldrig mine kattes afføring, det bliver lagt ude.

Normalt laver han heller ikke hårboller, men han har i perioder haft nogle
mærkelige opgylpninger. Dog uden orm.

Mvh
Søren