Feder Rejer??
Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 27-10-07 22:51

Kære NG
Kan det passe at rejer feder når det gælder katte?
For det siger dyrlægen

kh
Annika

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-10-07 09:49

"Annika Leth-Olsen" <letholsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Kære NG
> Kan det passe at rejer feder når det gælder katte?
> For det siger dyrlægen
>
> kh
> Annika

Jeg mener at kalorier tæller det samme ved mennesker og katte. I 100
g. frosne rejer er der 78 kalorier og i rejer i lage er tallet 86.
Det er efter min mening ikke særligt mange kalorier.

En anden ting er, at man skal være forsigtig med at give katte for
mange rejer eller tun i vand. For det første er saltindholdet alt
for højt og der er ligeledes for mange mineraler i. Dette kan føre
til struvitsten i blæren som jo kan være meget smertefuldt.

Jeg giver kun min kat rejer og tun ved særlige lejligheder, hvilket
vil sige ikke ret tit, men i går fik hun en rå sejfilet som hun
spiste med stort velbehag. Sej er en mager fisk, så den indeholder
heller ikke ret mange kalorier.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 28-10-07 21:22

> [...]
> vil sige ikke ret tit, men i går fik hun en rå sejfilet som hun
> spiste med stort velbehag. Sej er en mager fisk, så den indeholder

Kære Annika.
Tove har så evig ret: Rejer er ikke særligt fede, men de er rigtig
usunde for katten af andre årsager.
Jeg tror, at det er det, som dyrlægen har villet sige: Du kan give din
kat rejer, som du selv ville spise chips....
Dvs det er meget usundt slik/knas, og man bør ikke spise det mere end
nogle gange om året - fedt & tilsætningsstof-indholdet er tårnhøjt!
Det samme gælder så for rejer mht nogle indholdsstoffer, der er rigtig
skidt for katten.
Der er så meget andet guf, som katten tåler bedre. Mange katte kan lide
gærtabletter, kogt eller optøet fisk (ikke skaldyr såsom rejer, og ikke
de fede fisk med højt tungmetal-indhold såsom tun, makrel osv). Sej,
torskerogn (?), div. snack-ting fra en god dyrehandler, og så alle de
sære ting, som mange katte har som deres helt egen godbid: Agurk -
yoghurt - popcorn - er nogle af de spøjse præferencer, der har været
nævnt af de kattes slaver her i gruppen.
Så prøv du at byde katten lidt af hvert, men blot ikke chokolade
(giftigt for katte!) eller de meget usunde ting.
Det er som nævnt i en anden tråd ret smart, hvis katten kan lide
forskelligt vådfoder eller kød/fisk, når man skal lokke medicin i dem
eller skifte tørfoder af helbredsmæssige årsager.
Og det er jo skønt at forkæle sin lille skat, der gør en så glad.
Held og lykke med det, og lad os endelig høre mere om din mitte
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden
- Tøm kattebakken ved privat svar