Katten har skæl og kløe
Fra : Calle

Dato : 27-10-07 16:21

Vores nu ca. 2 årige British Shorthair er begyndt at klø og kradse sig,
han virker meget urolig, kan tage et spring op i luften hvorefter han klør
sig og slikker i pelsen.
Vi har flere gange redt ham med en tæt kam, men der ingen tegn på
lopper eller loppeeskrementer, til gengæld finder vi nogle små hvide
skæl.
Har nogen erfaring med hvad der eventuelt kan genere ham ?
Vi har ikke været hos dyrlægen med ham endnu.

Calle

Fra : Sabina H.

Dato : 27-10-07 16:42

"Calle" <nordteknikspam@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> skæl.
> Har nogen erfaring med hvad der eventuelt kan genere ham ?
> Vi har ikke været hos dyrlægen med ham endnu.

det kan være han døjer med tør hud eller allergi...
jeg ville prøve at give ham en anden type kost til hudproblemer (husk at
lave gradvis skift) og så se tiden an lidt, men hvis det ikke hjælper ville
jeg drøne afsted til doktor dyr.....
--
Knus,
Sabina

Fra : cc

Dato : 27-10-07 23:45

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| jeg ville prøve at give ham en anden type kost til hudproblemer (husk at
| lave gradvis skift) og så se tiden an lidt, men hvis det ikke hjælper

Hejsa,
Jeg ville nu godt nok anbefale, at kigge ind til dyrlægen hurtigst mulig.
Hvis det viser sig ikke at være foderallergi, men en anden form for allergi,
kan man risikere at allergien udvikler sig i negativ retning og bliver
sværere at behandle.
Desuden siges det, at det minimum tager 4 og helt op til 8 uger før man kan
være sikre på, at katten ikke får allergiske reaktioner overfor et andet
foder (dermed ikke sagt, at det ikke kunne være en god ide med det samme at
gå over på en hyper allergen fodertype.
Held og lykke med ham.
Hilsen
Claus (har bengaler med foderallergi)

Fra : Calle

Dato : 28-10-07 11:20

"cc" <cc_sepFJERNDETTE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være sikre på, at katten ikke får allergiske reaktioner overfor et andet
> foder (dermed ikke sagt, at det ikke kunne være en god ide med det samme

Tak for svarene -

Med hensyn til foder så har han fået det samme i ca. et år, men vi
har først bemærket noget den sidste måneds tid.
Tørfoder er Royal C. Sterilised 37 og Kitekat vådfoder, måske
et af de produkter du har problemer Claus ?
Vi har bemærket når han er ude så generes han tilsyneladende ikke.
Det er som om når vi rører ved ham herinde, at det kan give et prik i
hånden.
Kan der være statisk elektricitet i huset som generer ham, eller er det
helt ude i hampen ?

Calle

Fra : cc

Dato : 28-10-07 22:42

"Calle" <nordteknikspam@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

| "cc" <cc_sepFJERNDETTE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

| > |
..

> [...]
| hånden.
| Kan der være statisk elektricitet i huset som generer ham, eller er det

Hej Calle,
Foderallergi kan komme "som lyn fra en klar himmel", lige pludselig kan de
ikke tåle den
mad de tidligere har fået. Så vidt jeg har googlet mig frem til, har man
ikke nogen forklaringer på
dette. Jeg tør heller ikke sige hvorvidt den Royal Canin version i fodre med
kan være årsagen (vi er
så blevet lidt "overtroiske" over for RC, primært fordi allergien startede
ca. da vi skiftede over til RC.

P.t. er vi på 3 forskellige slags allergimedicin og lige startet på noget
hyperallergenfoder - så må vi se,
hvordan det udvikler sig.

Statisk elektricitet er vidst nok meget normalt på denne årstid og hen over
vinteren. Vi leverer i hvert
fald en del små stød til misserne, men jeg ved desværre heller ikke om det
kan have indflydelse.

hilsen
Claus

Fra : Calle

Dato : 30-10-07 18:33

> [...]
> vinteren. Vi leverer i hvert
> fald en del små stød til misserne, men jeg ved desværre heller ikke om det

Tak for svaret -

Jeg har i mellemtiden talt med en opdrætter af perserkatte, han fortæller
at små skæl i pelsen ses af og til på hans udstillingskatte, uden at det
tilsyneladende generer katten.
Så i første omgang vil vi nok prøve med et mere allergivenligt foder, for
så at se om kattens problemer bedres, i modsat fald må vi tage
turen til den dyre doktor og så eventuelt prøve med allergimedicin.

Tak til dem der har svaret på mit spørgsmål.

Venlig hilsen -
Calle

Fra : Denise

Dato : 28-10-07 18:30

Calle wrote:
> [...]
> skæl.
> Har nogen erfaring med hvad der eventuelt kan genere ham ?
> Vi har ikke været hos dyrlægen med ham endnu.

Da vores Blonde for mange år siden havde slem foderallergi, der var det også
som det kriblede og krablede på ham, og han kløede sig også helt vildt. Så
hvis det ikke er lopper, så prøv og skift foder til f.eks. proteintyper med
Lam eller Kanin.
Hvad får han at spise i dag,

--
Hilsen Denise