Når katte flygter
Fra : taina

Dato : 27-10-07 12:11

Hej gruppe

Jeg ved mere om heste end om katte, så her kommer et spørgsmål

Når heste flygter, skabes der en lynhurtig associasion. Altså "Jeg hørte
nogle buske rasle, jeg løb, jeg overlevede - altså gør jeg det samme næste
gang, jeg hører nogle buske rasle". Hesten tænker ikke over reaktionen, når
den løber, frigøres der en masse adrenalin, og frygten "sætter sig fast"
sammen med måden at reagere på. Han man få hesten til at stå stille med
benene - eller bevæge sig kontrolleret hen imod de raslende buske, så er det
det, den husker og vil være mere tilbøjelig til at huske den løsning - dog
med det forbehold at frygt lagres mange mange gange bedre end ikke-frygt.

Så tænker jeg på, om der gælder det samme for katte? Altså hvis jeg kommer
ud i køkkenet og min kat flygter ind under køkkenskabet, skabes der så samme
"mønster" i kattens erindring om, at flugt er den helt rigtige måde at komme
ud af den her situation på?

Man kan vel argumentere for, at katten er en jæger og derfor ikke har flugt
så velindkodet som hesten. Men på den anden side, så er det nok få katte,
der i naturen vælger at tage kampen op imod en bjørn, så flugt må ligge i
kattens værktøjskasse...

Jeg håber, I forstår mit kryptiske spørgsmål Baggrunden er min nye kat,
som "fryser", når jeg kommer ud i køkkenet. Hvis jeg så går tættere på,
flygter hun ind under køkkenskabene. Jeg tænker, at det kan være, at selve
flugten forstærker frygten, og at jeg måske skulle gå ind og ud af køkkenet
en hel masse gange, uden at fremkalde flugten...?

mvh. tina

Fra : Anette

Dato : 27-10-07 16:20

taina wrote:
> [...]
> kan være, at selve flugten forstærker frygten, og at jeg måske skulle
> gå ind og ud af køkkenet en hel masse gange, uden at fremkalde

Jeg tror ikke katte, som heste, lærer sig at flygte; men nærmere som du
skriver: katten har flugtreaktionen i sin naturlige værktøjskasse.
Dog kan man vende det om, lige i den situation du beskriver, ved at gøre det
til noget dødrart hver gang du kommer ud i køkkenet. Lad være med at se på
katten, ignorér at den flygter, læg en rigtig god lille godbid et sted hvor
den kan se at du lægger den - og gå så igen. Det kan du gøre rigtig mange
gange; men så kommer det også stille og roligt at katttens nysgerrighed
bliver større end den frygt. Man kan jo ikke være rigtig farlig når man
lægger godbidder, vel?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : taina

Dato : 28-10-07 16:08

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtig mange gange; men så kommer det også stille og roligt at katttens
> nysgerrighed bliver større end den frygt. Man kan jo ikke være rigtig

Det rareste, jeg kan gøre, er vist at gå igen. Jeg har forsøgt mig med
godbidder, men har endnu ikke ramt noget, som damen er helt fjollet med...
men jeg forsøger mig stadig frem

mvh. tina

Fra : Anette

Dato : 28-10-07 17:02

taina wrote:
> Det rareste, jeg kan gøre, er vist at gå igen.

*LOL* Det er sgutte nemt at forføre et missedyr )

>Jeg har forsøgt mig med
> godbidder, men har endnu ikke ramt noget, som damen er helt fjollet
> med... men jeg forsøger mig stadig frem

Bare bliv ved - det skal nok komme,Pirmadonna'er giver sig ikke så nemt, man
er vel kostbar

/ Anette
www.philana.dk