ENDELIG fået kat - update
Fra : taina

Dato : 27-10-07 11:59

Kære gruppe

I må hellere lige høre, hvordan det går med siameserpigen Nugga, som
flyttede ind hos mig for tre uger siden

Siden den sidste tråd har der været Feliway i stikkontakten og bachs i
vandskålen. Der er sket en del siden da, men nogen spinde-kælemis har jeg
ikke fået - endnu
De første par uger så jeg hende i alt tre gange, inklusiv da jeg lukkede
hende ud af transportkassen og susede ind under klædeskabet. Pludselig en
aften så jeg hende seks gange på samme dag - det var vildt. De første par
gange så jeg kun måsen af hende, da hun drønede ind i sit hul bag
køkkenskabene - tredje gang sad hun stille og kiggede bebrejdende på mig, og
så stak hun lige hovedet frem og lurede på mig nogle gange.

Siden har jeg kunnet komme tættere og tættere på hende, inden hun flygter -
vi er nået ned på et par meter en enkelt gang. Men jeg tror, hun har været
tættere på nu - i morges lå der et stykke legetøj ved siden af sengen. Jeg
synes, det går laaangsomt - men i det mindste stadig den rigtige vej.

mvh. tina

Fra : lh

Dato : 27-10-07 13:58

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været tættere på nu - i morges lå der et stykke legetøj ved siden af
> sengen. Jeg synes, det går laaangsomt - men i det mindste stadig den

Åh, det er godt det går den rigtige vej, men jeg har faktisk ondt af den
stakkels kat!

lh

Fra : taina

Dato : 28-10-07 15:33

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Åh, det er godt det går den rigtige vej, men jeg har faktisk ondt af den
> stakkels kat!
>
> lh
Det har jeg også. Jeg trøster mig med, at hun er tryg ved hjemmet og blandt
andet ligger og slumrer i sofaen, når jeg ikke er der - så render hun da
ikke rundt med halen imellem benene hele tiden...

mvh. tina

Fra : ^#^

Dato : 28-10-07 08:28

taina wrote:
> [...]
> tror, hun har været tættere på nu - i morges lå der et stykke legetøj
> ved siden af sengen. Jeg synes, det går laaangsomt - men i det

Forhåbentligt vender hun, men det virker som om at det tager meget lang tid.
Har du nogen mulighed for at evt. lukke hende ude på badeværelset i nogen
tid - forudsat du kan få fat i hende?
Hvis du kan det, kan du "tvangs"-sammenføre hende med dig selv (og
"tvangs"-nusse hende) i 2-3 timer, så hun ikke kan stikke af fra dig eller
gemme sig hver gang - husk en masse godbidder og en god bog. Det plejer at
hjælpe, når katten oplever at du ikke er farlig, lærer din duft at kende,
får mad af dig og at den oplever at du bare nusser den behageligt.
På den måde kan du speede processen lidt op. Det hjælper i hvert fald med
min egen kat, der er kronisk overgearet voldsomt bange for alle andre end
mig.
Men det kræver, at du kan få hende på badeværelset eller andet lille rum,
hvor hun ikke kan komme væk eller gemme sig og at du investerer et par timer
eller 4.

Ellers må du bare fortsætte som nu med miniaturefremskridt, selvom det
åbenbart tager meget lang tid at gøre hende tryg.

/M

Fra : taina

Dato : 28-10-07 15:45

"^#^" <not.available.for.spam@notworking.net> skrev i en meddelelse

klip

> På den måde kan du speede processen lidt op. Det hjælper i hvert fald med
> min egen kat, der er kronisk overgearet voldsomt bange for alle andre end
> mig.

Mange tak for dit bud! Jeg kan sikkert godt få hende ind i badeværelse eller
soveværelse (de eneste rum med døre), og jeg har overvejet tvangsnusseri.
Men der hvor jeg fik hende fra, fortalte de, at da de var kommet hjem med
hende som killing, for hun ind bag ved en tændt kakkelovn. Det var manden i
huset, som rakte ind og trak hende ud derfra - og siden har hun aldrig
nogensinde siden villet have noget med ham at gøre i de tre år, de har haft
hende. Så jeg er også lidt bange for at komme til at tricke hendes følelse
af at blive overfaldet. Det ER selvfølgelig to forskellige situationer - men
hvordan sikrer man, at katten får det rigtige ud af det?

Jeg har også overvejet at lukke hullet til hendes gemme bag køkenskabene (nu
er hun jo tit ude, så det vil sagtens kunne lade sig gøre). Men på den anden
side, hvis det er der, hun føler sig mest tryg, så er jeg også ked af at
tage trygheden fra hende...

Hun er jo meget aktiv sent om aftenen og om natten, mens jeg tror, at hun
tilbringer det meste af dagen på sofaen. Jeg har overvejet at tvinge hende
lidt mere ud, mens jeg er her, ved at sætte maden væk, når jeg ikke er
hjemme. Er det en ide? Hun spiser gerne, når jeg er på samme etage, så hun
kommer ikke til at dø af sult...

mvh. tina

mvh. tina

Fra : ^#^

Dato : 28-10-07 20:29

taina wrote:
> [...]
> overfaldet. Det ER selvfølgelig to forskellige situationer - men
> hvordan sikrer man, at katten får det rigtige ud af det?

Ro på
Step one er at få hende ind i et lille aflukket rum, hvor hun IKKE kan gemme
sig mere end at du meget let kan komme til hende. Badeværelset er som regel
bedst, da hun så ikke kan gemme sig under sengen. Sørg for at hun ikke kan
komme til at gemme sig BAG eller under ting.
Step to: Afsæt 3 timer. Når hun først er i rummet, så find en god bog frem
(el krydsogtværs ell lign - men IKKE avis), lav en spand te/kaffe, sluk
mobilen og tv'et og stereoanlægget, hent en masse godbidder og lidt legetøj
(sprøjt det evt med lidt katnip), et tæppe til at sidde på og så brug den
første ½ time på at være helt rolig (sid stille) og læs. Ignorer hende (det
hader mange katte så meget at de fleste tager kontakt).
Step tre; Forsøg stille og rolig kontakt, se om hun reagerer på små
godbidder eller vil lege lidt, alt sammen med stille og rolige bevægelser.
VIl hun ikke det, så giv det en ½ time med læsning og mere te..
Step 4: Reagerer hun stadig ikke, så gå igang med forsigtig tvangsnusseri
med meget rolige, blide bevægelser, prøv om hun vil snuse til dig. Start med
et par minutter, læs et par sider og gentag så step 3 (dog kan du nøjes med
5-10 læsning).
Step 5: Forfra næste dag med step 1. Se om du kan nøjes med 2 timer.

Hun skal lære din duft, bevægelser og lyde at kende og det lærer hun kun ved
at komme tæt på dig. Gør du det på ovenstående måde, bør hun ikke forbinde
det med den gamle situation, såfremt du undlader at "hive" hende frem til
tvangsnusseriet. Stille og rolige bevægelser i bedste yoga-stil er vejen
frem

> [...]
> gøre). Men på den anden side, hvis det er der, hun føler sig mest
> tryg, så er jeg også ked af at tage trygheden fra hende...
Vent og se om tvangnusseriet giver pote. Gør det ikke det, så luk af for
hendes gemmested, så hun ikke kan gemme sig SÅ godt. Men lad os se om det
andet ikke virker

> [...]
> når jeg ikke er hjemme. Er det en ide? Hun spiser gerne, når jeg er
> på samme etage, så hun kommer ikke til at dø af sult...
Du kan prøve, men vær opmærksom på at hun rent faktisk spiser. Nogle katte
er frygtelige stædige og vil ikke spise, hvis de føler sig bange, utrygge
eller stressede.

Fra : taina

Dato : 29-10-07 19:20

"^#^" <not.available.for.spam@notworking.net> skrev i en meddelelse

> Ro på

Mange mange tak for den udførlige beskrivelse!!

Jeg tror, det største problem bliver at få hende lokket ind på
badeværelset - jeg har ikke indtryk af, at det er der, hun er mest - hvis
overhovedet. For at fange hende i farten og slæbe hende derop er nok ikke så
smart

Jeg vil give hende ugen ud, hvor jeg kun har mad fremme, når jeg er hjemme.
Faktisk tænker jeg på at sætte maden ind i soveværelset om natten, så hun
skal komme tættere på. Jeg er meget obs på, om hun spiser - det er jo
ligesom betingelse nummer et Men da hun sådan set er faldet godt til i
hjemmet, mangler jeg jo bare, at hun forholder sig til MIG - som andet end
noget, der bør humme mig, så hun kan komme til sin mad og bakke. Hvis jeg
ikke synes, at den ændrede madpolitik virker, flytter jeg maden og bakken
til badeværelset i weekenden og ser, om hun kan lokkes derop. På
badeværelset er der rum under skabene, hvor hun kan gemme sig, men hvor man
godt kan få en arm ind. Jeg tror faktisk, at det er et plus i forhold til at
få hende derop - ellers kan jeg tydeligt se et billede for mig af en kat,
der stryger panisk ud af døren imellem mine ben, når jeg nærmer mig for at
lukke døren

Så må hun bo deroppe, indtil hun vil kæles, nå! Det var nok der, jeg simpelt
hen skulle have lukket hende ud i første omgang... sådan bliver man jo
klogere hele tiden.

mvh. tina

Fra : ^#^

Dato : 30-10-07 00:26

taina wrote:
> Mange mange tak for den udførlige beskrivelse!!
You're welcome

> Så må hun bo deroppe, indtil hun vil kæles, nå! Det var nok der, jeg
> simpelt hen skulle have lukket hende ud i første omgang... sådan
> bliver man jo klogere hele tiden.

Jeps, vi lærer hele livet
En god ting med nervøst anlagte katte er altid at starte med et lille rum,
hvor mulighederne for at gemme sig er begrænsede og så ellers starte i en
weekend/ferie, hvor man har tid til at hive timer ud af kalenderen til
"tvangs"-sammenføring og -nusning til katten har lært dens nye ejer lidt at
kende
Selvfølgelig i bedste meditationsstil og masser af spændende bøger
Skriv gerne en update
/M

Fra : taina

Dato : 01-11-07 00:29

> Skriv gerne en update

HURRAAAAAH!!! Jeg har kælet med min kat i dag - to gange endda!!! Ikke bare
kælet, men nærmest voldkælet, hvor missen smed sig på ryggen på gulvet og på
mig og spandt og spandt og gnækkede. Det har alt i alt ellers været en
skoddag - men alligevel er det en fantastisk dag - det er sådan noget, katte
kan

Jeg havde i øvrigt helt glemt, hvor gode katte er til at time deres
hyggetid, så den er allermest ubelejlig for de tobenede - den allerbedste
tid er selvfølgelig den, hvor man lige skal til og ud ad døren. Det er
bestemt også noget, katte kan!!

mvh. tina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-11-07 00:39

> [...]
> hyggetid, så den er allermest ubelejlig for de tobenede - den allerbedste
> tid er selvfølgelig den, hvor man lige skal til og ud ad døren. Det er

hej Tina
jeg har fulgt med i din beretning om din nye kat og er fuld af beundring
over din udholdenhed. Nu blev den så belønnet, ved at katten har overvundet
sin skyhed.
Stort tillykke med det.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : taina

Dato : 01-11-07 17:51

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har fulgt med i din beretning om din nye kat og er fuld af beundring
> over din udholdenhed. Nu blev den så belønnet, ved at katten har

Mange tak Der er nu ikke så meget at beundre - alternativet til at vente
ville være at sende middekatten hjem til, hvor hun kom fra. Og der var jo en
grund til, at hun skulle flytte derfra, og så skulle hun jo flyttes et andet
sted hen alligevel... og så ville jeg jo ikke have haft hende

mvh. tina

Fra : Louise

Dato : 01-11-07 11:23

taina skrev:
> [...]
> hyggetid, så den er allermest ubelejlig for de tobenede - den allerbedste
> tid er selvfølgelig den, hvor man lige skal til og ud ad døren. Det er

Hvor er det godt at høre at du er blevet taget til nåde af Mislingen
Det lyder swom om at du inden længe har en kat der ikke viger så meget
som 5cm fra din side, lige meget hvad du skal...
Glæder mig tila t høre fortsættelsen

Louise
- Og Buster, som inspicerer kattegården i skrivende stund.

Fra : taina

Dato : 01-11-07 17:53

"Louise" <louiseDOTkrarup@privatDOTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det lyder swom om at du inden længe har en kat der ikke viger så meget som
> 5cm fra din side, lige meget hvad du skal...

Der går vist lige lidt tid, før vi når dertil Hun flygter stadig, når
jeg kommer gående, så der er et godt stykke vej endnu

mvh. tina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-11-07 11:49

> [...]
> hyggetid, så den er allermest ubelejlig for de tobenede - den allerbedste
> tid er selvfølgelig den, hvor man lige skal til og ud ad døren. Det er

Stort tillykke herfra også!
jeg har også fulgt med fra sidelinjen og håbet at missen snart ville tø op,
og det lader da så sandelig til at hun er ved at få "stuetemperatur"! (-;

Det er så skønt når det endelig lykkedes, det som så mange ikke fatter
skulle være lykke, er bare så stort når man selv står i det.

Mvh. Marie

Fra : taina

Dato : 01-11-07 17:55

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4729af39$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Det er så skønt når det endelig lykkedes, det som så mange ikke fatter
> skulle være lykke, er bare så stort når man selv står i det.

Det er nemlig rigtigt. Nu har jeg lige siddet og rodet med hende på
køkkengulvet i tre kvarter, og det er sjovt, når man sidder med sådan en kat
og ikke skal tænke på andet - al stress siver stille og roligt ud af
kroppen. Tænk, jeg havde helt glemt, at det er sådan at have kat. Det er jo
noget helt andet med de katte, man lige klør bag ørerne hist og her...

mvh. tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 12:28

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:47290fd6$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> [...]
> den allerbedste tid er selvfølgelig den, hvor man lige skal til
> og ud ad døren. Det er bestemt også noget, katte kan!!

Hej Tina.

Hvor det dog glæder mig, at tilliden ser ud til at bære frugt. Jeg
er ikke tilhænger af, at tvinge en kat til noget som helst, den skal
helst have lov til at komme af sig selv, og at det så er lykkedes er
bare dejligt. Den har da selvfølgelig fundet ud af, at du er et godt
menneske, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad den har
været ude for inden du hentede den. Hovedsagen er at I kan få kælet,
og en Siameser er jo en pragtfuld og social (og snakkende ) mis.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : taina

Dato : 01-11-07 18:06

> [...]
> hentede den. Hovedsagen er at I kan få kælet, og en Siameser er jo en
> pragtfuld og social (og snakkende ) mis.

Mjaaah, jeg snød jo lidt! Ved kun at have foder fremme, når jeg er hjemme -
og da jeg fandt ud af, at hun godt kunne spise, når jeg var i samme rum, så
blev det til, at foderet stod HELT tæt på mig. Sådan en siameser kan godt
nok fortælle en meget meget lang historie om, hvor elendigt, hårdt og
frygteligt livet er, når mennesket ikke hummer sig, når det skal - mens den
kigger en lige ind i øjnene )

Nå, men når hun nu var helt tæt på og optaget af at spise, så kunne jeg jo
stryge hende lidt over ryggen (og heldigvis buede hun den rigtige vej - mod
hånden), og så blev staklen helt forvirret - skulle hun spise eller kæle?

Jeg tror faktisk, at missen har haft det rigtig godt før. Der er i hvert
fald ikke nogen tvivl om, at hun har været højt elsket. Jeg skriver med den
tidligere ejer, og da jeg bad om en bunke gammelt tøj, fik jeg det tilsendt
fluksen! Den tidligere ejer sagde, at hun er meget sky (altså bare ikke over
for hende selv) og altid har været den, der trækker sig over for andre
katte. Selv hendes egen killing på 13 uger har hun flyttet sig for. Jeg
håber, at et lidt mere roligt hjem måske kan gøre hende lidt mere fremme i
skoene med tiden - måske hun så også engang kan få en lille makker, det må
vi se...

mvh. tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 19:14

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:472a0784$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> [...]
> historie om, hvor elendigt, hårdt og frygteligt livet er, når
> mennesket ikke hummer sig, når det skal - mens den kigger en lige

Det var også derfor jeg foreslog at du lånte "Katte i huset" af
Doreen Tovey på biblioteket. Du vil more dig kongeligt hvis du læser
den. De siamesere i bogen er bare *så* herlige, og snakkende.

> [...]
> hun den rigtige vej - mod hånden), og så blev staklen helt
> forvirret - skulle hun spise eller kæle?

Det går efterhånden bare den helt rigtige vej.

> Jeg tror faktisk, at missen har haft det rigtig godt før. Der er
> i hvert fald ikke nogen tvivl om, at hun har været højt elsket.

Så har det jo nok "bare" været flytningen, nye omgivelser og savnet
af den gamle slave der har skræmt hende. Som om det ikke også kan
være nok. Glæder mig til at høre mere nyt om missepigen, og også om
du evt. får lånt og læst bogen, jeg tror ikke du vil fortryde det,
og det er ikke en tommetyk bog, så den kan læses på et par aftener.

Fra : taina

Dato : 01-11-07 21:18

> Det var også derfor jeg foreslog at du lånte "Katte i huset" af Doreen
> Tovey på biblioteket. Du vil more dig kongeligt hvis du læser den. De
> siamesere i bogen er bare *så* herlige, og snakkende.

Jeg tror måske, at jeg har læst den. Men den er blevet skrevet op til senere
brug - hvis jeg har læst den, kan jeg alligevel ikke rigtigt huske den
Lige nu bruger jeg jo monstermeget tid på at sidde på gulvet og høre på
dåsens beklagelser over livet - dem skal hun åbenbart lige igennem, inden
hun vil noget som helst. Og så selvfølgelig også mens vi kæler. Sjovt som
den kat gnægger...

> [...]
> og læst bogen, jeg tror ikke du vil fortryde det, og det er ikke en
> tommetyk bog, så den kan læses på et par aftener.

Jeg tror, det er det. I forvejen er hun sky og "hjemsyg" - hun er aldrig
blevet set uden for egen have, selv om den ikke var indhegnet. Så er det nok
endnu sværere at flytte, end hvis man er en bulderbasse, der vælter på
ryggen for den første, der kommer forbi.

mvh. tina

Fra : lh

Dato : 02-11-07 06:39

> [...]
> nok endnu sværere at flytte, end hvis man er en bulderbasse, der vælter på
> ryggen for den første, der kommer forbi.

Siamesere snakker meget. Så det vil den nok altid gøre. Jeg har altid hørt
at netop med siamesere er det nemmest at have to fordi de er så
tryghedssøgende og snakkende, men om det passer ved jeg ikke!

lh

Fra : taina

Dato : 03-11-07 01:29

> Siamesere snakker meget. Så det vil den nok altid gøre. Jeg har altid hørt
> at netop med siamesere er det nemmest at have to fordi de er så
> tryghedssøgende og snakkende, men om det passer ved jeg ikke!

Hehe, stemmetøjet er en af racens store charmer, synes jeg Jeg havde
faktisk også tænkt mig, at jeg skulle have to katte - men to
siameserkillinger ville rykke lige rigeligt i pengepungen. Så jeg var
begyndt at kigge efter to "almindelige" killinger, da jeg fandt hende her,
som i hvert fald ikke trivedes med hjemmets to andre katte. Nu prøver vi som
alenekat i første omgang - så må vi se, om det alligevel bliver for stille
for hende, og vi skal have en mere...

mvh. tina

Fra : ^#^

Dato : 03-11-07 10:50

lh wrote:
> Siamesere snakker meget. Så det vil den nok altid gøre. Jeg har altid
> hørt at netop med siamesere er det nemmest at have to fordi de er så
> tryghedssøgende og snakkende, men om det passer ved jeg ikke!

I princippet korrekt. Siamesere har det ofte bedst med en anden artsfælle,
bl.a. fordi de er så afhængige af den fysiske kontakt til andre katte. Men
nogle siamesere trives bare bedst alene, specielt hvis de har en fortid,
f.eks. kommer fra katterier med for mange katte el har andre dårlige
oplevelser med i bagagen. Tina gør i den her situation det helt rigtige:
giver hende plads til at falde til og så senere hen vil vurdere om hun kunne
have godt af andet siameserselskab.

/M

Fra : ^#^

Dato : 01-11-07 19:35

taina wrote:
> [...]
> alt i alt ellers været en skoddag - men alligevel er det en
> fantastisk dag - det er sådan noget, katte kan

Super, godt gået - tak for update
Det kan være svært nogen gange at bevare tålmodigheden og det kan virke helt
håbløst, men det er hele belønningen værd.
I er kommet gennem den hårdeste periode, men du vær opmærksom på, at der af
og til kan ske et tilbagefald, hvor hun muligvis trækker sig af uvisse
årsager. Du skal dog nok få dig en hengiven ven for livet

> [...]
> allerbedste tid er selvfølgelig den, hvor man lige skal til og ud ad
> døren. Det er bestemt også noget, katte kan!!
Jeps, den evne må være medfødt hos vores feline venner!

Fra : taina

Dato : 01-11-07 21:12

> Super, godt gået - tak for update

Det var da det mindste

> [...]
> af og til kan ske et tilbagefald, hvor hun muligvis trækker sig af uvisse
> årsager. Du skal dog nok få dig en hengiven ven for livet

Ja, i dag har hun hvæset ad mig, fordi jeg gik for hurtigt hen imod hende.
Så jeg ved godt, at det er et kæmpestort skridt - men langt fra hele vejen
Tilbagefald er jo også en del af vejen frem.... selv om de er trælse.

Mange tak for dine input, M - det har været en stor hjælp!!

mvh. tina

Fra : Kate

Dato : 03-11-07 21:47

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote in

> HURRAAAAAH!!! Jeg har kælet med min kat i dag - to gange endda!!!
> Ikke bare kælet, men nærmest voldkælet, hvor missen smed sig på
> ryggen på gulvet og på mig og spandt og spandt og gnækkede.

Ej, hvor godt Tina. Nu kan det da kun gå fremad for jeres forhold

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.