Hvorfor bider du?
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 20:53

Heysa,

Mulle ligger saftsuseme og spreder sig ud over hele skrivebordet her nu, og
ligger og vifter med halen, så jeg dårligt kan skrive på tastaturet - næsten
hele hans røv og bagben ligger udover, hi hi hi

Hvorfor bider de små pus, når man nusser dem på maven, og de ellers ælter
med både bag og forpoter? er det en naturlig refleks? leg?

HC

Fra : Tina.

Dato : 26-10-07 05:42

"Hans Christian Vang" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor bider de små pus, når man nusser dem på maven, og de ellers ælter
> med både bag og forpoter? er det en naturlig refleks? leg?

Der er to former for bid i den situation:

Kærlighedsnap og overstimulation.

Førstnævnte er små, forsigtige "bid" der er ren hengivenhed, og som ofte
bliver fejlfortolket af ejeren der tror, der er tale om rigtige bid.

Sidstnævnte skyldes overstimulering, og katten har kort tid forinden givet
signal om, at nu er det nok. Desværre er det ofte noget med et vip med et
knurhår, et bestemt halepisk eller andet, som ejeren ikke når at opfatte, og
så er det, dyret bider.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 05:48

> [...]
> knurhår, et bestemt halepisk eller andet, som ejeren ikke når at opfatte,

Fint nok - det er aldrig noget, der gør ondt... Og jeg har luret den der med
halen, der vipper når han synes jeg er irriterende. Det plejer at være i
følgeskab af et ulmt blik, som han sender mig...

Fra : Tina.

Dato : 26-10-07 12:26

> Fint nok - det er aldrig noget, der gør ondt... Og jeg har luret den der
> med halen, der vipper når han synes jeg er irriterende. Det plejer at være
> i følgeskab af et ulmt blik, som han sender mig...

Min elsker også at blive nusset på maven - altså indtil et bestemt knurhår
vifter lidt, eller hvad han nu har af usynlige tegn for mit øje, og så bider
han, så det kan mærkes (og ses...) Men sådan er Andy bare. Nogle dage
skal vi nusse mave og tæer i timevis inden han har fået nok, og andre dage
drejer det sig om få minutter.

Kattene har hver deres måde at signalere, at nu er det nok. Nogle katte har
fanget, at mennesket er lidt tungtopfattende på dette punkt, og giver derfor
tydeligt tegn med fx hale og blik. Andre giver tegn der er så små, at
mennesket ikke kan nå at opfatte dem. Og en tredje "type" katte går selv
deres vej, når de har fået nok. Min mors kat hører til sidstnævnte gruppe.
Holder man ham fast, så overflader han en verbalt, derpå stikker han en
nogle lussinger, og virker det stadig ikke, så bider han.

Den type bid Ih skriver om i tråden, er ikke den type bid der falder, når
katten først giver tegn om velbehag ved at blive nusset på maven.

Tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-10-07 12:35

"Tina." <spørg@mig> skrev i en meddelelse

> Min elsker også at blive nusset på maven - altså indtil et
> bestemt knurhår vifter lidt, eller hvad han nu har af usynlige
> tegn for mit øje, og så bider han, så det kan mærkes (og ses...)

Joh tak ! Jeg har da i hvert fald lært at tyde signalerne.
Mini elsker også at blive kløet på maven, men en aften gik det galt
fordi jeg ikke bemærkede hendes signaler. Jeg blev bidt i håndledet,
og selvom der dårligt var hul, svulmede min hånd uhyggeligt op. En
tur på skadestuen næste dag, stivkrampesprøjte og 10 dage på
penicillin.

Så ka' jeg lære det ka' jeg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tina.

Dato : 26-10-07 20:14

> [...]
> dårligt var hul, svulmede min hånd uhyggeligt op. En tur på skadestuen
> næste dag, stivkrampesprøjte og 10 dage på penicillin.

Av av av... Der er mange risikofaktorer ved at have dyr, og alligevel kunne
jeg ikke drømme om at leve uden levende pels i min nærhed.

Tina

Fra : lh

Dato : 26-10-07 07:20

> [...]
>
> Hvorfor bider de små pus, når man nusser dem på maven, og de ellers ælter
> med både bag og forpoter? er det en naturlig refleks? leg?

Det er et almindeligt forsvarsinstinkt at en kat bider når du røre maven.
Det er deres sarteste sted i tilfælde af slåskamp. Så en kat der
tillidsfuldt lader sig klø/kæle på maven uden at reagere, har virkelig
tillid til sit menneske. men min erfaring er at de fleste katte godt nok
nyder at nusses på maven, men vil i de fleste tilfælde ende med at
bide/rive!

lh

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 23:49

> [...]
> tillid til sit menneske. men min erfaring er at de fleste katte godt nok
> nyder at nusses på maven, men vil i de fleste tilfælde ende med at

Jeg ved godt at det er meget intimt for en kat, at blive nusset på mavsen,
men Mulle har altid lagt sig til rette og viftet ud efter mine hænder, for
at jeg skal røre ved ham... Når jeg holder op med at nusse ham på maven,
fordi jeg f.eks skal svare på en mail, så vifter han ud efter mig igen,
eller rækker ud efter mig ligesom om han siger 'nej, du må ikke gå'...

HC

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-10-07 09:57

> [...]
> mail, så vifter han ud efter mig igen, eller rækker ud efter mig
> ligesom om han siger 'nej, du må ikke gå'...

Mini gør sjovt nok det samme. Jeg må ikke flytte hænderne ellers
griber hun om min ene hånd med begge poterne og trækker den ned til
sig. Det er ikke altid lige nemt at regne ud, hvad det er de vil,
men jeg er ellers ved at komme godt efter det.