Att. Anette: hyrdehunde?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-10-07 09:17

Hej Anette

Når Blackie får lov til at løbe frit fx. på stranden og han er i humør til
det begynder han at hønse rundt i cirkler

Dét kender jeg godt fra de retreivere og labrador'er jeg har haft eller har
passet.

Hos Blackie er der dog yderligere en dimension:

Han gør af os - sådan neutralt, vil jeg mene men Zofia kan dog godt blive
lidt utryg.

Nu frem til spørgsmålet:

Er dét en hyrdehundereaktion vi oplever - hvor han prøver at drive os
sammen?
Hans

Fra : Anette

Dato : 28-10-07 13:40

Hej Zofia og Hans

> Er dét en hyrdehundereaktion vi oplever - hvor han prøver at drive os
> sammen?

Ja, han hyrder Jer. Holder sammen på flokken.
Prøv at løbe i hver sin retning, så får han tralvt, vil formentlig løbe fra
den en til den anden og gø højt ad Jer. Ikke for langt væk fra hinanden de
første gange, det vil gøre ham for utryg. Han skal lige lære at det er en
leg I har sammen.Ros ham når han "fanger Jer"
Bliv ikke forskrækkede hvis han snapper ud efter en af jer - det er ikke for
at være ond, men fordi sådan gør hyrdehunde når de ikke kan få fårene til at
lystre

Måske skulle I - til sommer - lade ham hyrdeteste. Det er vildt sjovt når
hundens instinkt bliver vækket og pludselig er det meget tydeligt hvad
hunden er beregnet til. Det giver en forståelse for de mange pudsige
reaktioner hos hunden , der ellers får en til at klø sig i håret og tænke
"hva har den lige gang i?" .o)

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-10-07 13:58

Anette skrev:

> Ja, han hyrder Jer.

Hæ hæ

> [...]
> Bliv ikke forskrækkede hvis han snapper ud efter en af jer - det er
> ikke for at være ond, men fordi sådan gør hyrdehunde når de ikke kan

LOL

Ved nærmere eftertanke opstår fænomenet altid når vi vender om på vores tur
på stranden og begynder at gå tilbage LOL

> [...]
> pudsige reaktioner hos hunden , der ellers får en til at klø sig i
> håret og tænke "hva har den lige gang i?" .o)

Ja, jeg har kigget noget på ham i de her situationer som jeg som sagt ikke
kender fra andre af vores hunde

Tak for dit svar - Zofia morede sig over at læse det
Hans

Fra : Zofia Paulin

Dato : 28-10-07 14:47

Hej Anette!
Jeg har yderligere spørgsmål angående dit svar. Jeg synes det er meget
morsomt at i Blackies øjne er vi hans får.

Mit spørgsmål er : hvad forventer han af os i det øjeblik?
bliver han stresset af det hvis vi ikke reagerer
efter hans forventninger?
Skal vi stoppe ham - om muligt - eller lade ham
bare løbe så længe han har kræfter til det?

På forhånd tak for dit svar. Det hjalp mig meget allerede alt det du
skrev som svar til Hans for hans gøen og nappning har både forbavset mig og
gjorde utryg i starten.

Kærlig hilsen - Zofia.

Fra : Anette

Dato : 28-10-07 15:37

Zofia Paulin wrote:
> Jeg har yderligere spørgsmål angående dit svar. Jeg synes det er
> meget morsomt at i Blackies øjne er vi hans får.

He he - I er bare hans flok, og flokken skal holdes samlet - i hyrdehundes
øjne, ellers kan han jo ikke passe på Jer.

> [...]
> reagerer efter hans forventninger?
> Skal vi stoppe ham - om muligt - eller
> lade ham bare løbe så længe han har kræfter til det?

Når han mest gør det når I vender rundt for at gå den anden vej, er det
formentlig fordi Blackie synes I skal blive tæt sammen og at I fortsætte
fremad - og det skal han ikke bestemme. Det bestemmer I. Han stresser ikke
over at han ikke får lov til at bestemme - tværtimod det giver ham ro at det
ikke er hans ansvar.Han er jo bare en hund, og hunde er ikke beregnet til at
ltage ansvar for en "menneskeflok"

Hvis I gør det til en leg, vil han synes det er sjovt at gå tilbage, og det
er god motion for alle deltagere i legen.
I kan formentligt ikke løbe ham træt. Hyrdehunde bliver selvfølgelig trætte,
men de bliver ved til de "besvimer" - så I sætter grænsen for hvornår legen
er slut. Som gode flokledere bestemmer I hvor, hvornår og hvordan der skal
leges og også hvor længe

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Zofia Paulin

Dato : 28-10-07 16:44

Kære Anette!
Tak for dit svar. Vi vil prøve i de kommende dage lege lidt med ham og
hans behov for at samle sin flok.
Kærlig hilsen - Zofia.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-10-07 13:29

Anette skrev:

> [...]
> tværtimod det giver ham ro at det ikke er hans ansvar.Han er jo bare
> en hund, og hunde er ikke beregnet til at ltage ansvar for en

I dag var vi igen på stranden - og dér gik Zofia og jeg tæt op og ned af
hinanden på udturen, hvilket tilsyneladende var beroligende for Blackie

For at forhøje effekten undervejs begyndte jeg at bræge som et lam; men
gjorde ham snarere lidt urolig, så det holdt jeg hurtigt op med igen!

Da vi kom til dét sted hvor vi vender på udturen fik jeg fat i kraven på
ham, snor på og så hjemad igen i stram snor - ingen uro

Efter et par 100 m. slap jeg ham og dér havde han så fattet at vi var på vej
hjem
Hans

Fra : Anette

Dato : 29-10-07 18:09

Hans Paulin (6310) wrote:
> I dag var vi igen på stranden - og dér gik Zofia og jeg tæt op og ned
> af hinanden på udturen, hvilket tilsyneladende var beroligende for
> Blackie

Super!

> For at forhøje effekten undervejs begyndte jeg at bræge som et lam;
> men gjorde ham snarere lidt urolig, så det holdt jeg hurtigt op med
> igen!

He he - det er da også en underlig lyd.....især hvis han ikke kender får
))))))

> [...]
> på ham, snor på og så hjemad igen i stram snor - ingen uro
>
> Efter et par 100 m. slap jeg ham og dér havde han så fattet at vi var

Han er nu kvik, Jeres Blackie.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-10-07 23:10

Anette skrev:

> Han er nu kvik, Jeres Blackie.

Ja, han er ikke den værste

I morges i sengen da jeg stoppede med at klø ham rakte han en pote frem og
lagde den på min åbne hånd
Hans