Frit Søg
Fra : UG

Dato : 27-10-07 17:56

Hvad gør man når hunden glad løber rundt og søger, finder genstanden men
ikke vil komme hjem til føreren med genstanden? Vi har prøvet trækkeleg og
vi har prøvet at løbe væk fra feltet for at få hunden til at komme.
Det er i DCH programmet.
Mange hilsener fra
Ulla

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 20:19

"UG" <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke vil komme hjem til føreren med genstanden? Vi har prøvet trækkeleg og
> vi har prøvet at løbe væk fra feltet for at få hunden til at komme.

Har i prøvet at sætte jer på hug, passive, med ryggen til hunden?
det var løsningen for mig og min abekat, som heller ikke havde spor lyst til
at aflevere "hittegodset".

Mvh. Marie

Fra : Bodil

Dato : 27-10-07 20:42

> [...]
> ikke vil komme hjem til føreren med genstanden? Vi har prøvet trækkeleg og
> vi har prøvet at løbe væk fra feltet for at få hunden til at komme.

Vender øvelsen om og træner aflevere først, hunden siddende foran dig,
genstand i mund og kommando slip, når du har genstand bliver det jule aften,
udvid med hund sid du går baglæns genstand lægges du går lidt mere baglæns
og kalder på hund evnt. med en apport kommando, snor på i lang tid for at
forhindre fejl.
Husk jule aften det skal simpelthen være det sjoveste i verden når du har
genstanden.
Bodil

Fra : Is

Dato : 27-10-07 22:03

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dig,
> genstand i mund og kommando slip, når du har genstand bliver det

"jule aften"

Faktisk et rigtig godt udtryk, synes jeg.

Erik Isager

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-10-07 22:38

I meddelelse: 47236dab$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev UG bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> men ikke vil komme hjem til føreren med genstanden? Vi har prøvet
> trækkeleg og vi har prøvet at løbe væk fra feltet for at få hunden

Hej
Hvad gør hunden i stedet for at komme?
Min yngste Vizsla løb rundt og ville gerne fanges. Nej, det passer ikke
hun ville gerne have mig til at løbe efter sig.
Løsningen for os var at træne "plads", så hun også reagerede positivt på
komandoen på afstand (altså som indkald), og at jeg satte mig på hug
samtidig med komandoen blev givet.
Og så masser af "juleaften" (herligt udtryk Bodil) når hun afleverer.

Jeg har set nogen der siger at det virker afstressende på hunden at den får
lov til at løbe med byttet, men det virker altså vildt stressende ejeren,
ihvetrfald når ejeren er mig

--
MVH Per, Herringe

Fra : qfha

Dato : 29-10-07 09:15

On 27 Okt., 17:56, "UG" <famgerl...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> ikke vil komme hjem til føreren med genstanden? Vi har prøvet trækkeleg og
> vi har prøvet at løbe væk fra feltet for at få hunden til at komme.

Trækkeleg er den mest ødelæggende øvelse for aflevering af en
apportgenstand, så hold lige lidt igen med den øvelse pt.
At aflevere til føreren er udtryk for tillid, og at ville slås med
hunden om en genstand går ikke. Du må opbygge tilliden påny.
Start i et lille rum hvor du bor. Gerne i en smal gang, hvor du
"lukke" for mulighed for den kan rende et andet sted hen.
Kast en genstand, hunden tager den og du kalder den til dig for
aflevering. Du må gerne starte med en afstand på ca. en meter. Når
hunden kommer og det kan være at din arm kan nå den, bytter du med en
godbid. Sid helst på hug og lyd overældende glad når hunden har
afleveret. Husk du må først give godbidden når den har afleveret
perfekt til hånden. Øg afstanden når den gør et korrekt, men pas på
ikke at gøre det for hurtigt. Når det sidder inde går I til haven
eller et afgrænset område ude. Forsæt herfra. Går det galt må du
indendørs igen.

Hvis den ikke vil tage gensanden kan du smøre f. eks leverposteg på
den. Overdriv ikke

mvh
qfha