Gabby opdatering
Fra : Brian

Dato : 27-10-07 14:02

Hejsa allesammen.

Gabby er en blanding af Grand Danois og Rottweiler, de "gamle" brugere
vil nok huske hende :)

Min kæreste var ude at gå med Gabby her for lidt siden, og pludselig fik
hun en underlig opførsel (hunden altså). Der kom et ældre ægtepar gående
og pludselig rejste hun børster og blottede tænder mens hun knurrede af
dem. Hun har aldrig gjort noget lignende og Elise (min kæreste) havde
svært ved at holde hende. Hun trak haltien af og var ved at vælte Elise.

Vi har ALDRIG før set sådan en opførsel hos hende. ALDRIG!

For 2 måneder siden fik vi en datter, Marie, og siden da er Gabby blevet
mere og mere besværlig. Hun får stadig 2 timers sammenhængende gåtur
hver dag, ud over alle tisseturene. Vi træner med hende hele tiden og
hun er da også blevet rigtig dygtig til alle sine tricks!

Gabby er kun 16 måneder gammel, og på alle måder en super dejlig hund!
Men vi kan ikke acceptere den opførsel, og kan derfor ikke rigtig se
nogen anden mulighed end at gå af med hende eller få hende aflivet. Vi
vil bare ikke aflive en hund der er så dejlig og har mange gode år foran
sig!

Hun har været en krævende hund lige fra starten, og derfor har vi sat
meget mere tid af til hende end vi overhovedet havde forestillet os var
nødvendigt. Vi tog med andre ord "kampen" op med hende, og gjorde alt vi
kunne for at give hende så godt et liv som muligt.
Vi har brugt positiv forstærkning som træningsredskab og hun har
reageret rigtig flot på det!

Vi er ret enige om at det er fordi hun er understimuleret, og det er (nu
vi ser tilbage) kommet i forbindelse med hendes første løbetid, cirka 2
måneder siden. Hun får al den tid vi har. Og derfor kan vi ikke rigtig
intensivere træningen.. det er bare så pisse frustrerende! Gabby er en
dejlig hund, men når hun ikke får nok af os, så vil vi hellere overlade
hende til nogen der kan tage sig af hende, som hun har brug for!

Vi har ikke nogen i vores omgangskreds der vil kunne give hende de
udfordringer hun har brug for - og derfor skriver jeg her.. kan I hjælpe
mig? Jeg skal bruge råd, og helst hurtigt!

--
-Brian
http://www.ikast-boisen.dk/wordpress

Fra : Anette

Dato : 27-10-07 14:33

Brian wrote:

> Vi er ret enige om at det er fordi hun er understimuleret, og det er
> (nu vi ser tilbage) kommet i forbindelse med hendes første løbetid,
> cirka 2 måneder siden.

Hmmm hvis det er ca 8 uger siden hun var i løb - kan det måske være at
hjernen slår klik fordi hun er falsk drægtig?.
Min ene tæve bliver " skør i bøtten" og glemmer ALT hvad hun har lært af
lydighed, når hun er falsk drægtig. Det plejer at tage en uges tid. I den
uge drosler vi ned for motionen og kløer hårdt på med hjernearbejde ( finde
guffer rundt i stuen, give pote, o.s.v.) i stedet for - det hjælper lidt.

Hvis det er fordi Gabby er falsk drægtig ( og lidt understimuleret) så skal
I vel egentligt lige se tiden lidt an, giv hende en uge eller to mere til
lige at blive sig selv igen.

Men - det er synd for jer alle at det er så træls

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 15:09

Anette skrev:

> [...]
> lige at blive sig selv igen.
>
> Men - det er synd for jer alle at det er så træls

Tak for rådet, er der en måde vi kan se om hun skulle være falsk drægtig?

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 15:27

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for rådet, er der en måde vi kan se om hun skulle være falsk drægtig?

Tjek efter mælk. Hun kan også blive mere fikseret på bamser og lignende. Der
er sikkert også flere tegn, men det er de 2 tegn, jeg lige husker fra Bibi.
Hun blev meget rede og bamsefikseret og bamser interessere hende normalt
ikke.

Krydser for, at det bare er det, der er problemet....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 15:33

Buffy skrev:
> [...]
> ikke.
>
> Krydser for, at det bare er det, der er problemet....

Ingen mælk og ikke nogen synderlig rede- eller anden fiksering :(

Fra : Anette

Dato : 27-10-07 16:08

Brian wrote:
> Tak for rådet, er der en måde vi kan se om hun skulle være falsk
> drægtig?

Philana's eneste tegn er at hun bliver "skør i bøtten", nærmest
åndsfraværende " Hvem? mig? - agtig i de første dage. Derefter lukker hun
ørerne af for os og bliver voldsomt dominerende overfor resten af flokken.
Philana er i forvejen ikke pjattet med fremmede gæster her i huset, men i de
dage går det da helt i skoven med hende, hun knurrer og bliver bare ved-
uanset hvad - så der må hun ind på værelset med kødbenet, mens der er
besøg.
Hun har ikke mælk i mælkekirtlerne og det har vist kun været en enkelt
periode at hun byggede rede ( kartede gulvtæppet under skrivebordet til
atomer :o| )
Hun er en smule hævet bag i - mindre end ved løbetid, ellers er der intet.

Som en anden har skrevet, gå en tur til dyrlægen med hende, få udelukket at
der kan være noget der gør ondt på hende.
Der er ingen af mine hunde der viser tegn på smerte - det er vist ikke
velset i en hundeflok at vise smerte, så risikerer man at blive udelukket af
flokken. Det skal være rigtig rigtig galt før der kommer et piv.

Og prøv også minutiøst at gå igennem hvad skete der på den tur hvor hun
blev vred. Var der noget tidligere på turen der kan have stresset hende op?
Eller hjemme , inden turen? Har der været andre konflikter med hende lige
inden, mange irrettesættelser o.s.v Mange irettesættelser i en for vred tone
kan stresse hunden, som derfor nemt kan "køre overskudsadrenalinen af" på
tilfældige forbipasserende.

Er Gabbi blevet mere beskyttende overfor sin familie, efter I har fået baby?
Kan det være den vej rundt, at hun passer mere på?

Jeg tænker lige videre )))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 16:35

Anette skrev:

> [...]
> atomer :o| )
> Hun er en smule hævet bag i - mindre end ved løbetid, ellers er der intet.

Ingen hævelse :( og hun viser heller ikke andre underlige tegn..

> [...]
> velset i en hundeflok at vise smerte, så risikerer man at blive udelukket af
> flokken. Det skal være rigtig rigtig galt før der kommer et piv.

Ja, men Gabby plejer ikke at skjule når det gør ondt. Vi har haft nogle
forskellige småting, og der har hun ikke skjult det - tværtimod, hun får
jo mere omsorg og ekstra kælen, når hun er lidt ynkelig.

> [...]
> kan stresse hunden, som derfor nemt kan "køre overskudsadrenalinen af" på

Ja, men heller ikke her er der bonus. Det var, inden tur, ligesom altid
inden en tur.. jeg fatter det simpelthen ikke.
De kom bare gående og smilede - ligesom alle andre.. normalt møder vi
mange hunde og Gabby plejer da også køre op - men der havde ikke været
andre hunde på denne tur, og hun har som sagt aldrig fået afløb for
overskuds-energi på den her måde før..

> Er Gabbi blevet mere beskyttende overfor sin familie, efter I har fået baby?
> Kan det være den vej rundt, at hun passer mere på?

Til dels. Men kun når vi har barnevognen med på gåturene. Så sørger hun
for at folk ikke kommer aaaalt for tæt på, ihvertfald ikke før de har
sagt goddag til hende..

> Jeg tænker lige videre )))

Tak :) men jeg tror altså vi er nået frem til at hun skal videre eller
aflives, desværre.. for det viser sig at vi begge har gået og følt os
som rigtig dårlige hunde"forældre" flere gange ugentligt.. Gabby er
desværre kommet til at falde lidt i baggrunden hvor hun, før Marie, var
det absolutte centrum for al opmærksomhed.

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 17:51

Brian, skrev:

> [...]
> desværre kommet til at falde lidt i baggrunden hvor hun, før Marie,
> var det absolutte centrum for al opmærksomhed.

Jeg syntes også jeg ret hurtigt fornemmede at beslutningen var taget.
På sin vis fair nok, vi laver alle bommerter i vores liv og lærer forhåbentligt
noget af det. I har nok opdaget som jeg selv gjorde det, at en hund altså
fylder ret så meget i hverdagen. Selv har jeg taget tiden fra mit arbejde,
hvor jeg førhen tog betaling for overarbejde afspaserer jeg alt nu.
Ikke specielt af hensyn til hundene, men jeg foretrækker simpelthen
at værer sammen med dem frem for arbejde og frem for penge

Vil du omplacerer Gabby så gør den næste den tjeneste at værer
helt åben omkring hende, faktisk mest for Gabby's egen skyld.
Jeg er sikker på at i burde kunne finde et hjem til hende,
mange mennesker (bare her i gruppen) sværger jo til genbrugshunde
Kommer det endelig til en aflivning, som jeg selv ville foretrække
frem for at afleværer min hund på et internat. Så husk på at det er
jer og ikke Gabby det gør ondt på, tror ikke på at hunden ægrer
sig når den først er død. Betal så evnt det ekstra og få dyrelægen
til at komme hjem til jer, så stresser hun ikke op over det.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 18:23

pwh skrev:
> Jeg syntes også jeg ret hurtigt fornemmede at beslutningen var taget.

Jeg synes også at jeg skrev det ret tydeligt.

> [...]
> Ikke specielt af hensyn til hundene, men jeg foretrækker simpelthen
> at værer sammen med dem frem for arbejde og frem for penge

Vi har skam hele tiden vidst at en hund tager tid. Vi går begge to
hjemme nu, og alligevel har vi ikke tid til at være gode nok for Gabby.
Det er 100% Gabby vi prøver at tage hensyn til (og dermed andre, som hun
kunne komme til at skade, hvis ikke der bliver gjort noget nu).

> Vil du omplacerer Gabby så gør den næste den tjeneste at værer
> helt åben omkring hende, faktisk mest for Gabby's egen skyld.

Det er skam også planen!

> [...]
> sig når den først er død. Betal så evnt det ekstra og få dyrelægen
> til at komme hjem til jer, så stresser hun ikke op over det.

Jeg har det for at være helt ærlig af helvede til med at aflevere hende
på et internat - hellere aflive hende eller finde et nyt sted til hende
selv. Helst et sted hvor der er hunde og de børn der skal fødes er født.

Fra : Anette

Dato : 28-10-07 03:01

Brian wrote:

> [...]
> desværre kommet til at falde lidt i baggrunden hvor hun, før Marie,
> var det absolutte centrum for al opmærksomhed.

Okay - det lyder som om I har taget beslutningen.
Uanset om I vælger omplacering eller aflivning, bliver det hårdt for jer.

Hvis det lykkes Jer at omplacere Gabby, så husk at give de nye ejere og
Gabby den bedst mulige start ved at være 110% ærlig om hendes adfærd. Der er
ikke noget flovt ved at fortælle at der måske lige er de eller de "kiks" i
opdragelsen eller hvad der nu kan være. Som ejer lærer man at leve med mange
"småfejl".
Modsat er det besværligt at overtage en hund, hvor man har fået at vide at
problemet er "kun" X, når man så selv flere uger efter opdager at der er
ikke kun X, men også Z Æ Ø og Å.
Man kommer hurtigere i gang med adfærdsbehandling, træning o.s.v, når man
ved hvad der er galt fra starten af.

/ Anette - med 3 omplaceringshunde.
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 27-10-07 15:30

Hej Brian,

I utrolig mange tilfælde, hvor en hund pludselig udviser agression, skyldes
det smerter. Så prøve at få hende checket hos dyrlæge (og evt. kiropraktor).

Derudover kan jeg virkelig ikke se at hun skulle være understimuleret, med
alt det I gør. Ikke mindst i betragtning af de racer der indgår, som jeg
ikke mener er krævende racer på det punkt. I hvert fald er der hunde der
klarer sig med langt mindre (min egen f.ex.) uden at blive agressive af den
grund. Men hvis I endelig vil gøre mere, så erstat noget mere af gåturene
med træning.

Mvh
Søren

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 15:37

Søren LH skrev:
> [...]
> grund. Men hvis I endelig vil gøre mere, så erstat noget mere af gåturene

Fysisk er hun i topform - der er ingen smerter at mærke på hende - har
lige haft hende lagt ned på gulvet hvor jeg mærkede efter overalt, om
alle led var i orden og så videre.. hun viser ingen tegn på smerte,
tværtimod syntes hun at det var en rigtig sjov leg vi havde gang i.

Som skrevet træner vi allerede sindssygt meget med hende - og jeg tror
virkelig ikke at det vil have nogen effekt at gå mindre og træne mere..
hun bruger jo snuden og dermed hovedet rigtig meget når vi er ude på
gåturene. Hun er rigtig dygtig til at gå spor og elsker at sprinte ud
over markerne.

For satan da hvor er det bittert, men jeg tror hun har brug for mere
opmærksomhed end vi kan give hende. Måske et hjem med en eller flere
hunde i forvejen - hun elsker at lege med andre hunde..

Fra : Søren LH

Dato : 27-10-07 22:56

> [...]
> led var i orden og så videre.. hun viser ingen tegn på smerte, tværtimod
> syntes hun at det var en rigtig sjov leg vi havde gang i.

Jeg ville lade en dyrlæge checke det. Du kan da ikke alt det en dyrlæge kan.
Og du kan da ikke fremkalde et piv ved f.ex. en indre smerte, som ikke er
afhængig af udvendig tryk eller manipulation. Hvis det står mellem at aflive
hunden eller ej, så der de 500 kr til dyrlægen da småting.

> Som skrevet træner vi allerede sindssygt meget med hende - og jeg tror

Hvordan kan du så sige hun er understimuleret.

> [...]
> hun bruger jo snuden og dermed hovedet rigtig meget når vi er ude på
> gåturene. Hun er rigtig dygtig til at gå spor og elsker at sprinte ud over

Drop det med at hun er understimuleret. Masser af hunde lever med en
fjerdedel af den stimulering i giver hende, eller mindre, uden at være
agressive. Min nabos rotweiler får kun en kort spadseretur hver morgen og
aften, og ikke andet. Den er da jordens bedste hund alligevel.

Jeg tror i det hele taget ikke på myten om understimulerede hunde. Når jeg
er bortrejst i f.ex. tre dage får min hund ingen stimulering overhovedet.
Den er da fuldstændig den samme alligevel, når jeg kommer hjem. Men gamle
hund fik i omkring et halvt år dårlig nok en daglig gåtur, i den periode vi
flyttede og istandsatte det nye hus.

Mvh
Søren

Fra : Brian

Dato : 28-10-07 11:48

Søren LH skrev:
> [...]
> afhængig af udvendig tryk eller manipulation. Hvis det står mellem at aflive
> hunden eller ej, så der de 500 kr til dyrlægen da småting.

Som jeg har skrevet andetsteds i tråden, snakker jeg med dyrlægen
snarest om hvad der er det bedste - læs nu hele tråden inden du skriver!

> Hvordan kan du så sige hun er understimuleret.

Det gik jeg ud fra. Men du, som aldrig har set min hund og slet ikke
aner en bjælde om hvordan hun er, kan da hurtigt fortælle mig det, ikke
sandt?

> [...]
> agressive. Min nabos rotweiler får kun en kort spadseretur hver morgen og
> aften, og ikke andet. Den er da jordens bedste hund alligevel.

Jeg forstår ikke at man vil være bekendt at nøjes med så lidt - men det
er nok noget med forskellige folk har forskellige grænser.

> [...]
> hund fik i omkring et halvt år dårlig nok en daglig gåtur, i den periode vi

Sikke et hundeliv hva'? Det kan godt være at folk synes jeg giver op,
men Gabby har haft et bedre liv hos os end de fleste andre hunde får lov
at opleve. Når vi så ikke kan styre hende længere, er det da at leve op
til sit ansvar som hundeejer at prøve at stoppe den uheldige udvikling!
På den ene eller den anden måde.

Hvad ville folk skrive hvis jeg istedet, om 2 måneder, skrev et indlæg
om at hun havde fået fat i det gamle par. At de begge lå på hospitalet
med brækkede hofter og hundebid? Der ville da ikke være nogen, ved deres
fulde fem der mente at vi ville kunne give Gabby det hun har brug for.
Jeg vil hellere være på forkant med udviklingen og stoppe det i opløbet!
Men jeg har ikke tid til at intensivere træningen og som skrevet
tidligere er tilliden brudt. Det er ikke rart ikke at kende sin hund
pludselig!

Fra : jopa

Dato : 28-10-07 12:14

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev >> Hvordan kan du så sige hun er
understimuleret.

> Sikke et hundeliv hva'? Det kan godt være at folk synes jeg giver op, men
> Gabby har haft et bedre liv hos os end de fleste andre hunde får lov at
> opleve.

Det er jo et ?
En af grundene til at folk får "problemhunde" er manglende erkendelse af at
hunden er et dyr og som sådan skal behandles.
En stor fejl hos mange uerfarne hundeejere er at de menneskeliggør hundene
blandt andet ved at de lader dem komme i møblerne/sengen.
Den skal kende sin plads i hierakiet og det er aller nederst.
Farmand/mor bestemmer suverænt, og ordrer skal lystres.

Hunden har det faktisk bedst med at vide at ansvaret ligger andetsteds.

Brian det er helt fair at du ikke magter opgaven og erkender det, men tror
faktisk at Søren er inde på noget rigtigt.
Min bliver da også "understimuleret" men gøer da ikke af folk når vi er i
blandt sådanne.

Vi tager tit færgen til Fanø og i starten mente Milo at han bestemte hvem
der måtte komme med og det var kun os.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Brian

Dato : 28-10-07 12:56

jopa skrev:
> [...]
>
> Vi tager tit færgen til Fanø og i starten mente Milo at han bestemte
> hvem der måtte komme med og det var kun os.

Med andre ord, vi kunne lade hende gå i en løbegård og hun ville have
det bedre? Det tror jeg ikke!
Og er et liv nok? Jeg er af den opfattelse at en hund skal have et godt
liv! Det kan godt være at du mener han er inde på noget af det rigtige,
det mener jeg ikke - og jeg tror ikke du får nogen
hundeadfærdsbehandlere eller hundetrænere til at sige at det er godt for
hunden at blive understimuleret!

Gabby kommer ikke i møblerne og hun har altid haft en fin forståelse for
at hun er nederst i hierakiet - men jeg kan ikke acceptere at hun
pludselig flipper!

Fra : jopa

Dato : 28-10-07 12:26

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev>>
> Med andre ord, vi kunne lade hende gå i en løbegård og hun ville have det
> bedre?

Nu er verden jo ikke sort og hvid.
Min ligger forøvrigt i hundegården pt.
Den ville selv derind
Det er dens domæne tilsyneladende.

> og jeg tror ikke du får nogen hundeadfærdsbehandlere eller hundetrænere
> til at sige at det er godt for hunden at blive understimuleret!

Nu er jeg sjældent enige med sådanne.
Der er intet der tyder på at din er understimuleret.
Problemerne er nok opstået på anden vis.

Skarphed findes skam også ved hunde der er meget stimulerede.
Jeg havde en tjenestehund (Cooper) der var meeeeget stimuleret.
Han troede fejagtigt at min nabo var figurent fordi han altid gik med en kæp
i hånden når han skulle forbi vores ejendom.
Da hunden ville checke ham af viftede han med kæppen og satte dermed hunden
i selvsving og han endte på hospitalet bla fordi han slog hunden med kæppen.

Den hund jeg har nu ville formentlig gøre det samme, men jeg har lært af
historien.
Har man potientielle "farlige" hunde må man være ekstra obs hele tiden.
Magter man ikke det så er det jeg siger: anskaf ikke sådanne store hunde, og
specielt ikke blandingsracer hvor du ikke kender deres karakter i voksen
udgave.

> Gabby kommer ikke i møblerne og hun har altid haft en fin forståelse for
> at hun er nederst i hierakiet - men jeg kan ikke acceptere at hun
> pludselig flipper!

Det er ligesom med børn der kommer problemerne også på et tidspunkt.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-10-07 17:41

jopa, skrev:

> Vi tager tit færgen til Fanø og i starten mente Milo at han bestemte
> hvem der måtte komme med og det var kun os.

ROFL

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-10-07 17:50

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> ROFL

Ja det var et cirkus.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-10-07 17:54

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Ja det var et cirkus.

Et loppecirkus måske

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-10-07 18:01

"pwh" <gætselv@.dk> skrev > jopa, skrev:

> Et loppecirkus måske

Ægte hunde har aldrig lopper

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-10-07 18:45

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Ægte hunde har aldrig lopper

nemlig (o;

Mvh. Marie

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 28-10-07 13:14

> Søren LH skrev:
KLIP>>

> Det gik jeg ud fra. Men du, som aldrig har set min hund og slet ikke aner
> en bjælde om hvordan hun er, kan da hurtigt fortælle mig det, ikke sandt?

KLIP

Har du kontakt med hendes søskende, er der problemer med dem?
Hvis hendes søskende har udviklet (en måske endnu større) uønsket adfærd,
kunne det jo give et finderpeg om, at Gabby måske er genetisk disponeret for
aggresiv adfærd?

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : Brian

Dato : 29-10-07 09:45

Jeannie Kristensen (4700) skrev:
> [...]
> kunne det jo give et finderpeg om, at Gabby måske er genetisk disponeret for

Desværre nej. Jeg lagde mit nummer hos dem vi købte hende af, og bad dem
om at lade nummeret gå videre til hendes søskendes nye ejere, men
tilsyneladende har disse ikke været interesserede i at kontakte os.

Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 13:15

> [...]
> en bjælde om hvordan hun er, kan da hurtigt fortælle mig det, ikke sandt?

Ja, det kan jeg, en rotweiler eller GD som får 2 timers gåtur og bliver
trænet sindssygt meget med, bliver ikke agressiv grundet understimulering.
Det er jeg 100 % sikker på.

> Jeg forstår ikke at man vil være bekendt at nøjes med så lidt - men det er
> nok noget med forskellige folk har forskellige grænser.

Det gør jeg heller ikke. Min pointe var ikke at det er et fedt hundeliv, kun
at hunden altså på trods af det ikke er agressiv.

> Sikke et hundeliv hva'?

Tja, men det var en periode.

> [...]
> prøve at stoppe den uheldige udvikling! På den ene eller den anden måde.

Klart!

> [...]
> har ikke tid til at intensivere træningen og som skrevet tidligere er
> tilliden brudt. Det er ikke rart ikke at kende sin hund pludselig!

OK, det er dig der kender hunden og har oplevet situationen. Jeg skal ikke
gøre mig til dommer over det i større stil. It's you decision.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 13:28

> [...]

> har ikke tid til at intensivere træningen og som skrevet tidligere er
> tilliden brudt. Det er ikke rart ikke at kende sin hund pludselig!

Jeg vil da forresten give dig ret så langt at der er forskel på at have en
agressiv hund, som man kan magte fysisk, og en agressiv hund man ikke kan
holde. Sidstenævnte situation er selvfølgelig ikke holdbar.

Mvh
Søren

Fra : Brian

Dato : 29-10-07 09:52

Søren LH skrev:
> [...]
> agressiv hund, som man kan magte fysisk, og en agressiv hund man ikke kan
> holde. Sidstenævnte situation er selvfølgelig ikke holdbar.

Morgengåturen i dag var helt af helvede til.. Gabby blev bange for
bilerne på vejen. Forståeligt nok hvis vi var ude blandt dem, men vi gik
på fortovet med en cykelsti imellem os og vejbanen. Vi har gået turen
mange gange før og den her videreudvikling af ændret adfærd fik mig til
at bede dyrlægen komme så hurtigt som muligt - så vi kunne få tjekket
hende.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 16:29

> For 2 måneder siden fik vi en datter, Marie, og siden da er Gabby blevet
> mere og mere besværlig.

*klip*

og det er (nu
> vi ser tilbage) kommet i forbindelse med hendes første løbetid, cirka 2
> måneder siden.

Det er specielt de to udsagn jeg hæfter mig ved!
og jeg tror at det er her problemet ligger, omvæltningen og "det indre kaos"
en løbetid kan medføre, omvæltningen ved en lille ny "hvalp" i huset, jeg
tror at hun er i uballance, usikker på det hele, hendes "rolle" i familien.
og så tror jeg bestemt ikke hun er understimuleret, måske tvært i mod, for
mig at se ihvertfald.

Jeg synes i skulle tage kontakt til en god adfærdsbehandler, som evt. i
kombination med noget naturmedicin kan hjælpe hende og jer videre, måske kan
en sterilisation hjælpe på hende også, det holder ihvertfald hendes tilstand
mere stabil så i slipper for de store udsving når hun går i løb, både før,
under og efter.
Nogle tæver reagerer meget når de er i løbetid, andre bemærker man det stort
set ikke på, Gabby er måske en af de førstnævnte.

Mvh. Marie

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 16:40

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> [...]
> og så tror jeg bestemt ikke hun er understimuleret, måske tvært i mod, for

Altså hvis vi ikke leger med hende, snakker med hende eller på anden vis
involverer hende i mere end 10 minutter, så piver hun og vil ud. Når hun
så kommer ud, er alting dejligt indtil vi kommer hjem igen.. så går der
måske 5 minutter - hvis vi for eksempel ser noget i tv, og så starter
koncerten igen..

> [...]
> Nogle tæver reagerer meget når de er i løbetid, andre bemærker man det stort
> set ikke på, Gabby er måske en af de førstnævnte.

Der har ikke været nogen særlige reaktioner i forbindelse med løb.. ikke
udover at hun vaskede sig meget.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 17:07

> [...]
> så kommer ud, er alting dejligt indtil vi kommer hjem igen.. så går der
> måske 5 minutter - hvis vi for eksempel ser noget i tv, og så starter

Så vil jeg mene at i skal koncentrere træningen med at lære hende at holde
sig i ro!.
når hun har været ude at gå, i har trænet eller andet, så skal der ro på,
hun skal hen på sin plads og forholde sig i ro. ros hende og giv hende lidt
godt når hun bliver på sin plads og er i ro, det er også træning i sig selv.
Det er ikke meningen at hun skal beskæftiges hele tiden.
Så er det jo hende der styrer, og ikke jer, det er jer der skal tage
initativerne til leg, motion mv.
Jeg holder stadig på at hun ikke er understimuleret, men hælder mere til det
modsatte, for ikke at sige at jeg er sikker, sådan som du beskriver det.

> Der har ikke været nogen særlige reaktioner i forbindelse med løb.. ikke
> udover at hun vaskede sig meget.

du skrev ellers som det første, at problemerne opstod i forbindelse med
løbetiden?
man behøver såmænd heller ikke at se noget direkte, hvad der foregår i
hovedet på tæverne er svære at se sådan lige umiddelbart.
Jeg tror at det er en kombi af ny baby og 1.løbetid og hendes rolle i
familien som 1. vælger af aktiviteter (efter hvad jeg tolker ud fra det du
skriver).

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 17:40

> [...]
> hende lidt godt når hun bliver på sin plads og er i ro, det er også
> træning i sig selv. Det er ikke meningen at hun skal beskæftiges hele

Helt enig.
Stod det til mine hunde (specielt Tyson) kunne jeg ikke foretage
mig andet end at underholde dem.
Her i huset er det også mig der i 99% af tilfældene bestemmer
hvornår der skal leges, men jeg kan da lokkes i den 1%
Faktisk fungerer det sådan at jo mere der bliver plaget,
des mindre bliver der leget.

> Jeg holder stadig på at hun ikke er understimuleret, men hælder mere
> til det modsatte, for ikke at sige at jeg er sikker, sådan som du
> beskriver det.

Igen enig.
Jeg tror at Brian måske har lavet den klassiske "fejl" at lege/beskæftige
sig for meget med Gabby da hun var helt ny og spændende,
den fælde ryger man jo let i
I mine øjne skal man fra start af ikke vænne sin hund til et højere
aktivitetsniveau end man også selv gider eller kan overkomme
når den også er blevet voksen, jeg tror det er svært at aflærer sidenhen.
Det er jo den erfaring jeg selv har gjort mig med min egen Tyson,
han er også umættelig, men ved dog at plageri gør mig knotten
Angel som jeg ikke har leget nær så meget med hviler meget
bedre i sig selv, og kan også underholde sig selv.

/Jens (som ikke kan tåle plagende dyr/mennesker)

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 17:56

pwh skrev:
*klip*
> Igen enig.
> Jeg tror at Brian måske har lavet den klassiske "fejl" at lege/beskæftige
> sig for meget med Gabby da hun var helt ny og spændende,
> den fælde ryger man jo let i

Det har vi ikke. Hun har tidligere fint kunnet acceptere at blive ladt i
fred. Koncerterne er startet indenfor den sidste måned. Vi ligger op til
træning - og mht. overstimulering så stopper vi altid træningen inden
hun bliver uopmærksom og så videre - vi prøver altid at skabe en
succesoplevelse for hende :)

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 17:53

> [...]
> modsatte, for ikke at sige at jeg er sikker, sådan som du beskriver det.

Vi gør de ting du beskriver..

> [...]
> Jeg tror at det er en kombi af ny baby og 1.løbetid og hendes rolle i
> familien som 1. vælger af aktiviteter (efter hvad jeg tolker ud fra det du

Jeg skrev om løbetiden for at få alle aspekter med..

Faktum er at jeg ikke føler det forsvarligt at have en 45 kilo tung hund
der viser begyndende aggressiv adfærd, når vi også har et barn som
begynder at vralte rundt og fægte med arme og ben før vi får set os om..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 17:59

> Vi gør de ting du beskriver..

Nej ikke som du beskriver det;

citat-
[...]
-citat slut-

> Jeg skrev om løbetiden for at få alle aspekter med..

og det er en meget væsentlig detalje i hele forløbet!.

> Faktum er at jeg ikke føler det forsvarligt at have en 45 kilo tung hund
> der viser begyndende aggressiv adfærd, når vi også har et barn som
> begynder at vralte rundt og fægte med arme og ben før vi får set os om..

det har du så helt ret i, med mindre man sætter ind med målrettet træning.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 18:05

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> det har du så helt ret i, med mindre man sætter ind med målrettet
> træning.

Er det ikke lidt samme situaton som Bettina P har været i med Thea,
det kan da værer at Brian kan finde nogle guldkorn i hendes tråde.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 18:09

> [...]
> så kommer ud, er alting dejligt indtil vi kommer hjem igen.. så går der
> måske 5 minutter - hvis vi for eksempel ser noget i tv, og så starter

Jeg har formuleret mig forkert i så fald. De 5 minutter er ikke
umiddelbart lige efter vi kommer hjem. Hun bliver bedt om at lægge sig
hen i kurven. Og rost for det, når hun gør det.

> det har du så helt ret i, med mindre man sætter ind med målrettet træning.
>
> Mvh. Marie

Jeg har allerede skrevet at vi ikke har tid til det. Hvis ikke det var
for Marie ville jeg gøre hvad som helst, for jeg elsker den hund, men
jeg elsker min datter højere!

Jeg synes det virker som om der er en opfattelse herinde at vi
A) ikke ved hvad vi laver mht. hundetræning
og
B) at vi er idioter fordi vi ikke kan magte opgaven længere..

Vi har knoklet med den hund! Det tog os ½ år at få gjort hende renlig!
Hun har været ved at hive mig ud foran lastbiler på vejen, når der kom
et blad flyvende! Og en hel masse andre ting! Alt det her har vi taget i
stiv arm, og gjort noget ved det - når vi så når dertil at vi har svært
ved at stole på vores hund, så er det sgu ikke særligt fedt at få en
spand lort i hovedet, når man prøver at gøre det bedste man kan: at
finde et sted hvor hun kan være og få det hun har brug for!

Og det her er ikke udelukkende til dig Marie..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 18:50

> [...]
> hun kan være og få det hun har brug for!
>
> Og det her er ikke udelukkende til dig Marie..

det er helt ok, og jeg forstår at der er følelser i klemme, men jeg og de
øvrige har såmænd ikke gjort andet end at forsøge at finde problemet og
finde mulige løsninger, jeg kan ikke se nogen spande med lort der er hældt
ud over dig nogen steder.

vi svarer dig ud fra hvad vi kender til dig, Gabby og jeres situation, og
for hvad du beskriver, at du så ikke mener det du skriver kan jeg jo ikke
vide noget om.

Men hvis det blot er at få en accept af jeres beslutning her fra gruppen,
om at overdrage Gabby til et andet sted, eller at aflive hende, så har du
min fulde forståelse!.
Hellere det end at det går i hårdknude for alle parter.

Mvh. Marie

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 18:52

> [...]
> for hvad du beskriver, at du så ikke mener det du skriver kan jeg jo ikke

At jeg ikke mener hvad jeg skriver? At jeg kom til at skrive noget så
det ikke er helt tydeligt hvad menes, kan da ikke være det samme som at
jeg ikke mener det!

> [...]
> min fulde forståelse!.
> Hellere det end at det går i hårdknude for alle parter.

Det er skam ikke for at få en accept, men jeg tager det som om det
første indlæg bliver læst med en underlig betoning.. faktisk skriver jeg
jo ret tydeligt at beslutningen er truffet, og alligevel kommer der
alternativer..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 19:00

> de

> At jeg ikke mener hvad jeg skriver? At jeg kom til at skrive noget så det
> ikke er helt tydeligt hvad menes, kan da ikke være det samme som at jeg
> ikke mener det!

jeg læser hvad du skriver og svarer dig ud fra hvad jeg læser.
jeg synes ellers at det har været klar læsning og har sådan set ikke været i
tvivl om hvad du mener.
så sorry hvis jeg ikke læser hvad du mener (-;

> [...]
> indlæg bliver læst med en underlig betoning.. faktisk skriver jeg jo ret
> tydeligt at beslutningen er truffet, og alligevel kommer der

ja, for du slutter indlægget med at søge råd..

Håber i finder den bedste løsning for hende.
Hellere aflivning end at ende som kastebold hos forskellige familier.

Mvh. Marie

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 19:03

> [...]
> tvivl om hvad du mener.
> så sorry hvis jeg ikke læser hvad du mener (-;

Det må du nok sige ;) ej jeg ved hvad du mener :)

> ja, for du slutter indlægget med at søge råd..

Og i den her sammenhæng må det forståes som råd om hvordan jeg kan finde
et godt sted til hende.

> Håber i finder den bedste løsning for hende.
> Hellere aflivning end at ende som kastebold hos forskellige familier.

Fuldstændig enig!

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 19:06

Brian, skrev:

> [...]
> at få en spand lort i hovedet, når man prøver at gøre det bedste man
> kan: at finde et sted hvor hun kan være og få det hun har brug for!

Det synes jeg ikke er sådan helt fair overfor gruppen,
og jeg føler mig ikke selv ramt af kritikken
Men dit indlæg kunne altså sagtens læses som at du søgte råd
om hvordan situationen kunne taksles så i kunne beholde Gabby.
Hvis dit indlæg udelukkende var for at fortælle at Gabby nu søgte
et nyt hjem burde du nok have skrevet det som Topic,
evnt også have brugt markedsgruppen hvor der nok vil værer
mere held mht at finde et nyt hjem.
Var det for at fortælle os at hun skal aflives ved jeg ikke rigtigt
hvad vi skal bruge den oplysning til.
Det er jo klassikeren med at der kommer et barn til,
og så kan hunden pludselig værer i vejen.
Gabby's historie minder mig fulstændigt en en Rottetæve jeg kendte,
den gik også hen og blev for skarp efter at de fik et barn,
og blev ret kort tid efter aflivet. Før barnet var Mini deres
lille barn, det var hun pludselig ikke mere.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 19:33

> [...]
> og blev ret kort tid efter aflivet. Før barnet var Mini deres
> lille barn, det var hun pludselig ikke mere.

Det ER en klassiker!.
hunden skal finde ud af det hele, det kan være en stor omvæltning for en
hund der måske har været "enebarn".
At hun (Gabby) pludselig reagerer aggressivt overfor fremmede kan meget vel
være fordi hun føler at hun skal beskytte familien og måske har svært ved at
finde sin plads.

Min egen han, Loui er også meget beskyttende overfor ungerne her, går meget
bevidst ind foran dem, når her er fremmede, og jeg er sikker på, at havde
det fået lov at stå til, uden at jeg overbeviste ham om, at jeg nok skal
klare paragrafferne, så ville han også gå hen og blive skarp i de
situationer.

Mvh. Marie

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 19:35

pwh skrev:

> [...]
> og blev ret kort tid efter aflivet. Før barnet var Mini deres
> lille barn, det var hun pludselig ikke mere.

Kopieret fra det første indlæg:
[...]

Jeg kan ikke se hvordan det kan misforståes. De råd jeg udbedte mig gik
på hvordan jeg kunne finde et godt hjem til Gabby.

Gabby er vores barn - men et potentielt farligt barn, vil man fandeme
også flytte til et sted hvor denne kunne få den hjælp, barnet behøver!

Men jeg kan ligesom fornemme at jeg ikke kan finde nogle råd om hvordan
jeg finder et godt hjem til hende, herinde - og må så prøve mig frem
andetsteds! Jeg gik bare udfra at folk herinde ikke ville fordømme, men
istedet prøve at hjælpe mig (og dermed Gabby) til den bedst mulige løsning.

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 19:58

Brian, skrev:

> [...]
>
> Jeg kan ikke se hvordan det kan misforståes. De råd jeg udbedte mig
> gik på hvordan jeg kunne finde et godt hjem til Gabby.

Så var det ikke særligt hensigtsmæssigt formuleret Brian
Netop når du skriver at du ikke rigtigt kan se en anden mulighed,
så kan det jo sagtens opfattes som at du ønsker at andre her
i gruppen kan se andre muligheder for at du kan beholde hende.
Sådan læste jeg dit første indlæg, men med en klar fornemmelse
af at du allerede havde truffet beslutningen,
og ingen probs i det for mit vedkommende.

> Gabby er vores barn - men et potentielt farligt barn, vil man fandeme
> også flytte til et sted hvor denne kunne få den hjælp, barnet behøver!

Nu er alle hunde vel potentielt farlige, og du skriver at det er en
enestående oplevelse, en gang er jo ingen gang som man siger
Der kom så vidt jeg forstod det ingen til skade, der skulle da en del
mere til før jeg tænkte på aflivning eller omplacering af mine hunde
end at de havde virket agrassive overfor nogle mennesker.
Det kan der værer mange forklaringer på, du har allerede fået en del.

> Men jeg kan ligesom fornemme at jeg ikke kan finde nogle råd om
> hvordan jeg finder et godt hjem til hende, herinde - og må så prøve
> mig frem andetsteds!

Markedsgruppen kunne du prøve, eller DBA, der er vist også
efterhånden nogle formidlingssider oppe og kører på nettet.

> Jeg gik bare udfra at folk herinde ikke ville
> fordømme, men istedet prøve at hjælpe mig (og dermed Gabby) til den
> bedst mulige løsning.

Jeg synes da ikke du er blevet fordømt, men du kan da ikke skælde
folk i en hundegruppe ud for at mene at de synes at den bedste løsning
vil værer at arbejde med hunden i stedet for at aflive/omplacerer den.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 20:03

pwh skrev:
> [...]
> af at du allerede havde truffet beslutningen,
> og ingen probs i det for mit vedkommende.

Jeg undskylder hermed at det ikke skinnede nok igennem. Men beslutningen
er taget fordi vi vurderer at vi ikke har tid/energi til at hjælpe hende
mere.. desværre.

> [...]
> end at de havde virket agrassive overfor nogle mennesker.
> Det kan der værer mange forklaringer på, du har allerede fået en del.

Jeg har måske en anden personlig grænse for hvor mange mennesker min
hund må virke truende overfor end du. Sådan er vi alle jo så forskellige.

> Jeg synes da ikke du er blevet fordømt, men du kan da ikke skælde
> folk i en hundegruppe ud for at mene at de synes at den bedste løsning
> vil værer at arbejde med hunden i stedet for at aflive/omplacerer den.

Synes såmænd heller ikke jeg skælder nogen ud - for mig er det noget en
forælder gør overfor et uartigt barn og børn er der, så vidt jeg ved,
ingen af herinde.
Jeg skriver hvad jeg tænker, og formulerer mig måske lidt hårdt, fordi
det er en pisse svær beslutning at tage. Fordi savnet efter hende vil
være enormt! Fordi vi har lagt så meget arbejde i at give hende så godt
et liv som muligt! Fordi.. ja, fordi jeg elsker den hund!

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 20:22

Brian, skrev:

> Jeg har måske en anden personlig grænse for hvor mange mennesker min
> hund må virke truende overfor end du. Sådan er vi alle jo så
> forskellige.

Nu render mine hunde nu ikke rundt og er truende overfor folk
Angel kan hvis bølgerne går højt knurrer af mennesker som hun mener
er truende overfor os, det sker måske 1 gang om året, så intet problem.
Agrassiv adfærd er der altid blevet sat hårdt ind imod her i huset,
så kom jeg i en lignene situation som den med Gabby ville den af
mine hunde der gjorde det blive *meget* ked af det.
Var folk selv skyld i at de var agrassive ville de såmænd kun få ros

> [...]
> være enormt! Fordi vi har lagt så meget arbejde i at give hende så
> godt et liv som muligt! Fordi.. ja, fordi jeg elsker den hund!

Jeg kan da sagtens følge dig, og misunder dig på ingen måde.
Derfor skal du heller ikke fra min side hører et ondt ord om din beslutning,
går det galt og hun bider nogle uskyldige mennesker vil du aldrig
kunne tilgive dig selv.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 20:22

> [...]
> andetsteds! Jeg gik bare udfra at folk herinde ikke ville fordømme, men
> istedet prøve at hjælpe mig (og dermed Gabby) til den bedst mulige

Jeg vil hel klart mene, at det er bedre, at omplacere end, at aflive- en
opfattelse jeg åbenbart er ret ene om herinde. Anyway- står selv i samme
situation pt., da vi har taget en af vores hvalpe tilbage. Dem der havde
købt ham var gået fra hinanden og Bamse er vokset op sammen med en anden
hund og kan nu ikke være alene hjemme. Det skulle gå stærkt med, at komme af
med ham og vi ville ikke have, at han skulle ende på et internat, derfor er
han her, indtil vi kan finde et godt hjem til ham.

Vi har annonceret i dba og guloggratis, men den vej igennem skal man være
klar til, at sortere lidt i henvendelser fra folk, da ikke alle henvendelser
er lige seriøse. Derudover kommer jeg på forskellige foraer med dyreglade
mennesker og har så skrevet om Bamse der, da jeg håber, at nogen kender
nogen, for så tror jeg, at man har en god chance for, at finde et godt hjem
til hunden og så giv jer tid til, at snakke med folk og vær ærlig omkring
Gabby, så skal det nok lykkedes, at finde et godt hjem. Går ud fra, at i har
tid til, at vente den tid det tager ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 20:26

Buffy, skrev:
> "Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil hel klart mene, at det er bedre, at omplacere end, at aflive-
> en opfattelse jeg åbenbart er ret ene om herinde.

Jeg mener det nu kun i forhold til at den skal på et internat og måske
ende op med at blive omplaceret flere gange.
Så ville jeg alligevel heller give mine en fredelig smertefri død.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 21:08

> Jeg mener det nu kun i forhold til at den skal på et internat og måske
> ende op med at blive omplaceret flere gange.
> Så ville jeg alligevel heller give mine en fredelig smertefri død.

Nårhh, ok. Jeg er heller ikke meget for internater- det var også derfor, at
vi tog Bamse hjem.

Men kan forstå på Brian, at det er en hastesag, at Gabby kommer væk og det
kan jo immervæk godt tage lidt tid, at finde det rette hjem for hunden.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-07 20:47

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil hel klart mene, at det er bedre, at omplacere end, at aflive- en
> opfattelse jeg åbenbart er ret ene om herinde.

du er slet ikke alene!, jeg er også fortaler for omplaceringer. Jeg har kun
haft to hunde, som jeg har haft fra hvalpe af, resten har været
omplaceringshunde, de fleste med spøgelser i skabet af en eller anden art.

grunden til jeg skriver at en aflivning er at foretrække frem for
omplacering, er at jeg tolker det som en hastesag ud fra Brians indlæg, og
ikke noget de har "tid" til at vente på.
Det er et stort arbejde og ansvar, både overfor hunden og for de
potentieller nye ejere, at finde det helt rigtige hjem.
Og er Gabby så krævende, som Brian beskriver, så er det ikke en hr. eller
fru hvem-som-helst, der skal overtage hende.

Mvh. Marie

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 21:00

> [...]
> Og er Gabby så krævende, som Brian beskriver, så er det ikke en hr. eller
> fru hvem-som-helst, der skal overtage hende.

Lige præcis - vi har mistet tilliden til hende, tør ikke have hende
trådløs og er ikke trygge ved at gå blandt andre folk - for hvad nu hvis
hun ikke bare er tæt på næste gang.. jeg er bange for at hun måske kan
komme til at gøre noget rigtigt slemt, for hun er en stor hund der er
RIGTIG stærk..

Nu ser vi lige tiden an indtil jeg har snakket med dyrlægen om hvad han
mener er bedst.

Der er jo mange facetter jeg ikke kan beskrive her, der ligger til grund
for at vi reagerer som vi gør.. men tilliden er brudt og hvis vi ikke
har tillid til hende - kan hun mærke der er noget helt galt.. og det kan
vi sgu heller ikke byde hende..

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 21:20

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> grunden til jeg skriver at en aflivning er at foretrække frem for
> omplacering, er at jeg tolker det som en hastesag ud fra Brians indlæg, og
> ikke noget de har "tid" til at vente på.

Ja, det har jeg også opfattet nu, efter Brians seneste indlæg.

Meget enig....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : jopa

Dato : 27-10-07 19:46

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes det virker som om der er en opfattelse herinde at vi
> A) ikke ved hvad vi laver mht. hundetræning
> og
> B) at vi er idioter fordi vi ikke kan magte opgaven længere..

Jeg ved ikke om i er idioter, men historien er klassisk.
Folk anskafer sig hund og kasserer den efter forgodtbefindende.

Nu har du vel lært at hund magter du ikke så nøjes med et marsvin næste
gang.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 19:55

jopa skrev:
> [...]
> Folk anskafer sig hund og kasserer den efter forgodtbefindende.
>

> Nu har du vel lært at hund magter du ikke så nøjes med et marsvin næste

John, jeg har altid læst dine beskeder med et smil på læben, men det her
gjorde mig ked af det. Det er du ligeglad med, det ved jeg godt..

Vi har igennem længere tid kørt målrettet træning på Gabby, og den
episode i dag var bare dråben. Jeg kan ikke have en potentielt farlig
hund i nærheden af mit barn - kan du klandre mig for det?
Vi har ikke anskaffet os hende, og prøver nu at kassere hende efter
forgodtbefindende, vi indrømmer at hun kræver mere træning end vi kan
give hende - er det kriminelt? Hvis du ikke kan se logikken i det er du
dummere end vådt tagpap..

Hun har været en udfordring og vi har taget kampen op med hende - vi har
nydt at træne med hende, men det er som om der er et eller andet der har
slået klik i hendes hovede, og vi erkender at vi ikke er dygtige nok til
at hjælpe hende og vil derfor gøre det vi synes er bedst for hende.. at
hun kan bo et sted hvor de kan give hende det hun har brug for!

Fra : Hm

Dato : 27-10-07 20:32

> [...]
> at hjælpe hende og vil derfor gøre det vi synes er bedst for hende.. at
> hun kan bo et sted hvor de kan give hende det hun har brug for!

Hej Brian, jeg forstår godt din frustration, det er den værst tænkelige
situation at komme i, derfor tror jeg også du er lidt "hudløs", må
indrømme,at jeg også læste dit indlæg som om du bad om hjælp, for en mulig
anden løsning end formidling/aflivning. Derfor gav jeg heller ingen svar, da
jeg også mener at situationen er uholdbar, som du beskriver den. Jeg har
altid fulgt dine indlæg som lyste af kærlighed til din hund, og ved I har
gjort et stort arbejde.
Nu skriver jeg nok noget som vil få nogle op af stolene, men jeg mener, man
skal passe på med at blande forskellige store racer som ikke er inden for
samme kategori, det kan nemt komme til en konflikt i hunden om hvad den
faktisk er for en og det kan være det som du kan se, "slår klik" for hende.
Jeg ved ikke, om jeg ikke personligt ville foretrække en aflivning, så ved
man hun har haft et godt hundeliv, måske kort men godt.
Håber I finder en hurtig og for jer en god løsning .

Hanne/ som syntes John var lidt hård

Fra : Brian

Dato : 27-10-07 20:37

Hm skrev:
> [...]
> man hun har haft et godt hundeliv, måske kort men godt.
> Håber I finder en hurtig og for jer en god løsning .

Tusind tak Hanne - og jeg tror at vi får hende aflivet.. desværre.. vi
har snakket om det hele aftenen og har begge tudet øjnene helt tørre..
Vi vil ikke kunne garantere at hun får et liv som hun fortjener
andetsteds og derfor hellere at hun sover stille ind herhjemme i sin
kurv. Vi tør ikke have hende trådløs mere, vi stoler simpelthen ikke på
hende længere. Så jeg ringer til dyrlægen og fortæller ham hvordan det
står til og hvis han er enig i at aflivning er for det bedste, så gør vi
det.. for helvede hvor er det bare svært!

Fra : pwh

Dato : 27-10-07 20:45

Hm, skrev:
> [...]
> ikke er inden for samme kategori, det kan nemt komme til en konflikt
> i hunden om hvad den faktisk er for en og det kan være det som du kan

Jeg er såmænd enig med dig, feks. har jeg hørt om flere uheldige
eksemplarer af blandingen Rottweiler/Schæfer, der er stadig et tydeligt
tandmærke i Tysons halsbånd efter mødet med en i hans unghundetid.
Dertil vil jeg så påstå at jeg endnu har til gode at møde en agrassiv
blandingshund hvor der er en god portion Labrador i,
så Labblandiger har jeg kun gode erfaringer med.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 27-10-07 20:35

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i meddelelsen

> John, jeg har altid læst dine beskeder med et smil på læben, men det her
> gjorde mig ked af det. Det er du ligeglad med, det ved jeg godt..

Nej det er jeg ikke men regner med det gør indtryk på dig.
Jeg har selv hele livet haft potientielt farlige / skarpe hunde, og også
sammen med børnene da de var små, så jeg forstår udemærket din bekymring.
Derfor siger jeg også at de situationer skal man tænke på inden man får
hund, for er man ikke forberedt på det så kommer problemerne.

Mit råd vil altid være køb aldrig hund i panik.
Forbered det.
Vælg den ultimative race.(børnevenlig) og aldrig en stor hund til at starte
med.

Ved godt det er lidt forsent men så til andre.

> Vi har igennem længere tid kørt målrettet træning på Gabby, og den episode
> i dag var bare dråben. Jeg kan ikke have en potentielt farlig hund i
> nærheden af mit barn - kan du klandre mig for det?

Ja lidt du skulle nok have gennemtænkt forløbet fra start, og ja det kan jeg
sagtens sige når jeg efterhånden har haft 20 + hunde efterhånden.

> [...]
> hende - er det kriminelt? Hvis du ikke kan se logikken i det er du dummere

Er tagpap dumt ?
Brian jeg kan kun snakke ud fra mig selv, og jeg mener generelt hvad jeg
skrev til at begynde med.

Jeg trænede med min til den var ca på jeres hunds alder, derefter sker der
faktisk ikke så meget for den ud over den daglige luftetur samt nogen gange
til stranden.
Den tuller såmænd blot rundt her på ejendommen og venter på at der skal
komme en den kan bide

Hvis du snakker agressiv hund skulle du prøve at komme her forbi, og derfor
tager jeg mine forholdsregler.
Den får under ingen omstændigheder lov at lege med børn uden jeg er til
stede.
Så jeg kender udemærket dit problem.
Jeg forsøger så i stedet at gøre noget ved det.

Orker i ikke mere, så er det fair nok.
Min pointe var måske også lidt hvem kom først

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 27-10-07 23:02

> [...]
> så kommer ud, er alting dejligt indtil vi kommer hjem igen.. så går der
> måske 5 minutter - hvis vi for eksempel ser noget i tv, og så starter

I har vel lært hende at hvis hun piber kommer hun ud. Så hun er lederen, og
hun så hele tiden lige have bekræftet at I fortsat vil hoppe og danse efter
hendes pibe. Det piveri må ignoreres, og så er det jer der bestemmer hvornår
hun skal ud og ind.

Enig

Ikke enig her. Undersøgelser har vist at hunde bliver oftere mere agressive
efter sterilisation, end de bliver mindre agressive.

Hvis den hændelse, du har oplevet, kun har fundet sted én gang, er det da
lovlig tidlig at foretage sig drastiske ting.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 28-10-07 11:33

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Hvis den hændelse, du har oplevet, kun har fundet sted én gang, er det da
> lovlig tidlig at foretage sig drastiske ting.

Syntes jeg også.
Er i øvrigt enig i det du skriver.
De fleste problem er findes ikke os hundene men ejerne.
Manglende lederevner og misforståelse af hundens signaler.

Gøer hunden af mennesker på gaden så er det vel et fast ryk i snoren og et
NEJ det vil den efterhånden lære betydningen af.
Dybest set bør man inden anskaffelsen bruge tid på at forske i hvilken hund
man kan magte, og nok ikke anskaffe sig blandingsracer af den store slags.

Hvis lederskabet er i orden behøver hunden faktisk ikke at gø af folk på
gaden den ved at far/mor har styr på situationen.
Den gøer formentlig fordi den er usikker og måske tror den skal passe på
famlien.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Brian

Dato : 28-10-07 11:39

jopa skrev:
> [...]
> gaden den ved at far/mor har styr på situationen.
> Den gøer formentlig fordi den er usikker og måske tror den skal passe på

Ja, og som jeg har skrevet andetsteds i den her tråd er det, ret beset
umuligt for mig at komme med alle grundene til at vi ikke kan magte det
længere. Gabby har alle dage været en mundfuld at have med at gøre, men
vi har taget "kampen" med hende og hun har ikke været SÅ aggressiv før.
I morges da vi var ude, fik hun et flip igen - hun plejer at være rolig
og nem at have med at gøre - og til trods for at jeg vejer godt til, så
var hun lige ved at trække afsted med mig, da hun så nogle mennesker
komme gående nede af vejen. Jeg kan slet ikke kende min hund mere..

Jeg siger ikke at hunden er skyld i noget som helst, tværtimod erkender
jeg ret tydeligt (og flere gange nu) at vi tilsyneladende ikke kan give
Gabby det hun har brug for - læs eventuelt hele tråden en gang til.

Fra : jopa

Dato : 28-10-07 11:47

> [...]
> længere. Gabby har alle dage været en mundfuld at have med at gøre, men vi
> har taget "kampen" med hende og hun har ikke været SÅ aggressiv før.

Det er også fair nok at i har smidt håndklædet i ringen, men derfor ikke
mindre vigtigt at pointere for andre potientielle nye hvalpekøbere det
vigtige af at tænke sig rigtig grundigt om inden anskaffelsen

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 13:18

> [...]
> mindre vigtigt at pointere for andre potientielle nye hvalpekøbere det
> vigtige af at tænke sig rigtig grundigt om inden anskaffelsen

Herunder om der snart er en baby på vej :-/.

Mvh
Søren

Fra : Brian

Dato : 29-10-07 09:46

Søren LH skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Herunder om der snart er en baby på vej :-/.
>
> Mvh
> Søren

Ingen tvivl om at I kender til drægtighedsperioden på en hund, men et
menneske er kun gravid, som det hedder, i 9 måneder. Gabby er 16 måneder
gammel, og da vi fik hende var det ikke planen der skulle komme en baby.

Fra : Søren LH

Dato : 28-10-07 13:22

> [...]
> længere. Gabby har alle dage været en mundfuld at have med at gøre, men vi
> har taget "kampen" med hende og hun har ikke været SÅ aggressiv før.

Jeg begynder at forstå at der er en del vi ikke har hørt om, og at det med
gøeri ad et ældre par ikke er det eneste. Men jeg kommenterer jo kun ud fra
hvad vi får at vide i din mail.

> [...]
> hun lige ved at trække afsted med mig, da hun så nogle mennesker komme
> gående nede af vejen. Jeg kan slet ikke kende min hund mere..

Nej, det lyder ikke godt. Men det lyder heller ikke som en hund man med god
samvittighed kan overdrage til andre mennesker.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-07 17:14