Besøgshund
Fra : lh

Dato : 24-10-07 19:21

I anledning at Tove Kriger i Ng katte, nævner besøgshunde/katte hos ældre.
Jeg har ved et tilfælde fået kontakt til en ensom gammel dame som jeg giver
en hjælpende hånd. Hun kunne ikke selv mere have dyr og da hun hørte om min
lille hund, bad hun om jeg tog den med næste gang jeg kom. Og jeg må sige at
min lille hund viste sig at være alle tiders som ""besøgshund". Den er SÅ
nem at have med, stille, rolig, omgængelig og meget kærlig, men ikke
overstrømmende. Men elsker alle og går bare ind i alles hjerter.
Da jeg så den glæde min lille hund kunne sprede på den times tid, så tænker
jeg lidt på at jeg gerne ville tilbyde at komme en times tid på et
plejehjem/ældrehjem eller hvad det alle hedder nu om dage.
Men da jeg ingen kontakt har til plejehjem via slægtninge eller andre der
har sin gang der, så spekulere jeg på hvordan jeg evt kommer igang med
projektet.
Hvis min lille hund kunne bringe lidt glæde frem en times tid om ugen, så
ville jeg meget gerne bruge tiden på det - og naturligvis ville og skal jeg
følges med hunden.

lh

Fra : Ralph

Dato : 24-10-07 21:08

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænker jeg lidt på at jeg gerne ville tilbyde at komme en times tid på et
> plejehjem/ældrehjem eller hvad det alle hedder nu om dage.

Jeg har haft nøjagtig samme tanke, min hund er dog lidt stor - 32 kg. sort,
og meget sød.
Nogen der gerne vil have besøg af min kone eller jeg + hund i Nyk.
Mors-området, måske ikke så meget snak, men en gåtur med hunden vil vel give
afveksling for hundeelskere der ikke tør købe en hund pga. høj
alderdom/handicap.

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-10-07 09:06

> [...]
> Mors-området, måske ikke så meget snak, men en gåtur med hunden
> vil vel give afveksling for hundeelskere der ikke tør købe en

Hvis du læser medfølgende link, så vil du kunne se at den dejlige
hund som hedder Chavez er samme type hund som din, altså stor og
sort. Jeg tror ikke at størrelsen på hunden er afgørende, bare at
den er rar og omgængelig, hvad de fleste hunde da heldigvis er.

Tidligere på året (her i gruppen) skrev Ellen som bor i Italien, at
hun havde været hjemme i Danmark og besøge sin mor på plejehjem.
Hendes mor havde Alzheimers og Ellen fik udvirket at Chavez kom på
besøg på plejehjemmet. Det blev en kanon succès, hvilket du kan læse
dig til på denne hjemmeside:

http://www.hunde-service.dk/

Bare der dog ville blive taget initiativer som du også foreslår, til
at glæde ældre som har brug for lidt opmuntring i hverdagen. Jeg er
lige ved at tro, at samfundet kan spare meget medicin til de ældre
på den konto, da dyr jo bevisligt har en forbløffende god
indvirkning på ældre og syge mennesker. Som en sidegevinst ser det
jo også ud til, at hunden har et stort udbytte af sine nye
venskaber.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anette

Dato : 24-10-07 21:42

lh wrote:
> Men da jeg ingen kontakt har til plejehjem via slægtninge eller andre
> der har sin gang der, så spekulere jeg på hvordan jeg evt kommer
> igang med projektet.

Hej

Jeg ved egentlig heller ikke hvordan "man" gør det rigtigt - men er det
ikke bare at snuppe telefonen og ringe til forstanderen/lederen på de(t)
plejehjem/ beskyttede boliger og fortælle dem det samme som du har skrevet
her?
De skal sikkert have tilladelse fra "højere sted", så de kan sikkert ikke
svare dig med det samme.
Du kan da prøve - det værste der kan ske er at de siger nej

Held og lykke med projektet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-10-07 09:15

> [...]
> ugen, så ville jeg meget gerne bruge tiden på det - og
> naturligvis ville og skal jeg følges med hunden.

Hvor er det bare dejligt at høre, at din lille hund kan sprede så
megen glæde omkring sig.
Jeg synes at du skulle prøve at kontakte et plejehjem i din nærhed
og tilbyde dem at komme på besøg med din hund. Jeg vil tro at sådan
et tilbud mange steder vil blive modtaget med kyshånd. Det vil da
også kunne aflaste personalet sådan et sted skulle man tro. En lille
glad og kærlig hund kan give så meget, som vi andre tobenede ikke
altid er i stand til.

Held og lykke med forsøget.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-10-07 10:33

> [...]
> Hvis min lille hund kunne bringe lidt glæde frem en times tid om ugen, så
> ville jeg meget gerne bruge tiden på det - og naturligvis ville og skal

Næsten alle hunde, viser sig at være fortrinlige besøgshunde.

Af den simple grund, at hunde, i stille og rolige omgivelser, også er stille
og rolige.

Det er nok deraf, ordsproget kommer, en hund er som sin ejer....

M.V.H....Benny..