SP: Vægt og tilvækst i det første halve år~
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-10-07 11:22

Hej

Jeg har lige et spørgsmål vedr vægten i det første halve år
Er der en tommelfingerregel mht vægtforøgelsen på en hvalp i det første
halve år?

Det drejer sig om en beagle hvalp, den ender med at veje mellem 14 - 16 kg
alt efter bygning/størrelse

Vores første hund kom desværre med tiden til at veje noget for meget så vi
vil tage det i opløbet denne gang ved at holde øje med vægten med faste
intervaller
Men hvalpen skal jo tage på og med en voksen hund i huset og en stor have så
får den megen motion :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : pwh

Dato : 23-10-07 19:32

Peter Lykkegaard, skrev:
> [...]
> første halve år?
>
> Det drejer sig om en beagle hvalp, den ender med at veje mellem 14 -

Jeg kan kun udtale mig om hunde i den størrelse jeg selv har,
som vejer 40-45kg som voksne.
Der siger man max 1 kg/ugen, så mon ikke din hund skal
ligge på ca 0.3-0.4kg/ugen som hvalp.
Det udjævner sig hen imod slutningen som jeg husker det

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-10-07 20:01

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> intervaller
> Men hvalpen skal jo tage på og med en voksen hund i huset og en stor have

Jeg mener ikke du må gå ud fra sådan et tal. Hunde kan have vidt forskellig
størrelse, også indenfor samme race. Det kan jo ikke nytte du lader hunden
blive skin og ben, bare fordi den måske ender med at være et kæmpestort
eksemplar. Eller omvendt.

Jeg vil anbefale at du går til hvalpetræning i en hundeklub. Det er under
alle omstændigheder en god ide, men der kan du rådføre dig med træneren, om
hunden er for tyk eller tynd, og du kan sammenligne med de andre hvalpe, og
i kan diskutere jeres hvalpes huld indbyrdes.

En god ide er det at veje hunden hver uge, og tegne det ind i en kurve.

Men ellers tror jeg det er sådan at en hund der som voksen vejer omkring
30-35 kg, tager 1 kg på om ugen som hvalp (jeg ser jeg ikke er helt enig
med Jens her ). Det stopper brat ved omkring 7 måneder.

Mvh
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-10-07 21:37

Søren LH wrote:

> [...]
> du lader hunden blive skin og ben, bare fordi den måske ender med at
> være et kæmpestort eksemplar. Eller omvendt.

Så galt går det nok ikke :)
Men med den anbefalede fodermængde fra opdrætter går det den gale vej pt
Det er meget tydeligt - og der er allerede reguleret noget opad mht
fodermængden

> [...]
> træneren, om hunden er for tyk eller tynd, og du kan sammenligne med
> de andre hvalpe, og i kan diskutere jeres hvalpes huld indbyrdes.

God ide med hvalpetræning men det findes desværre ikke her i nærheden
Jeg skal tilbringe et par timer med offentlig transport hver vej for at
komme til den nærmeste

> En god ide er det at veje hunden hver uge, og tegne det ind i en
> kurve.
Gør vi allerede og han har smidt et lille halvt kilo på fire dage
Ok han tonser også rundt i haven sammen med den store (der også har tabt sig
et halvt kilo i samme periode)

> [...]
> omkring 30-35 kg, tager 1 kg på om ugen som hvalp (jeg ser jeg ikke
> er helt enig med Jens her ). Det stopper brat ved omkring 7
Ok jeg bruger 1/2 kg som udgangspunkt lige nu og så må vi have fat i
opdrætteren

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Søren LH

Dato : 24-10-07 05:02

> [...]
> sig et halvt kilo i samme periode)

> Ok jeg bruger 1/2 kg som udgangspunkt lige nu og så må vi have fat i

Hunden må godt være mager, uden at være benet. Et godt udgangspunkt er at du
kan se konturen af ribbenene, når hunden strækker ud eller krummer sidelæns.
Forudsætter jo at det er en korthåret hund .

Mvh
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-07 07:05

Søren LH wrote:

> Hunden må godt være mager, uden at være benet. Et godt udgangspunkt
> er at du kan se konturen af ribbenene, når hunden strækker ud eller
> krummer sidelæns. Forudsætter jo at det er en korthåret hund .

Jow jeg forsøger at holde den voksne slank uden at ribbene er helt tydelige,
men kan mærkes
Beagler er korthåret
Hvalpen (8 1/2 uge) må vel gerne have noget mere sul på kroppen?

Det lidt underlige ved den forrige hund er at ribbene egentlig var tydelige
og fedtet sad på maven
Så man den oppefra kunne man endda ane en talje
Det var en dalmatinerhan på lidt over 40 kg ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : pwh

Dato : 24-10-07 10:30

Peter Lykkegaard, skrev:

> Jow jeg forsøger at holde den voksne slank uden at ribbene er helt
> tydelige, men kan mærkes
> Beagler er korthåret
> Hvalpen (8 1/2 uge) må vel gerne have noget mere sul på kroppen?

En så lille hvalp skulle jeg mene godt må værer lidt pølset
Jeg tror også mere det er store racer men skal værer lidt hys med
ikke vokser for hurtigt, jeg har ikke hørt om at Beagler har HD

/Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-07 11:01

pwh wrote:

> En så lille hvalp skulle jeg mene godt må værer lidt pølset
> Jeg tror også mere det er store racer men skal værer lidt hys med
> ikke vokser for hurtigt, jeg har ikke hørt om at Beagler har HD

B er det "værste" jeg har hørt om hos Beagler :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : pwh

Dato : 24-10-07 10:27

Søren LH, skrev:

> [...]
> omkring 30-35 kg, tager 1 kg på om ugen som hvalp (jeg ser jeg ikke
> er helt enig med Jens her ). Det stopper brat ved omkring 7

Jeg synes da ikke vi er uenige, det med 1 kg om ugen har jeg fra
min dyrelæge, dog lå mine som regel på 1.2 kg om ugen.
Det stoppede så ikke brat for mine med at vokse, men det gik
bare langsommere de sidste par mdr. Ved ca 10 mdrs alderen
havde de ca den størrelse de har idag.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-10-07 16:05

On 23 Okt., 12:22, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige et spørgsmål vedr vægten i det første halve år
> Er der en tommelfingerregel mht vægtforøgelsen på en hvalp i det første
> halve år?

Der er en oversigt over forskellige hunderacers typiske tilvælkst her.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/134/8/2027S

Beagler er også med på grafen.

Hilsen Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-07 20:36

Kim Christensen wrote:

> Der er en oversigt over forskellige hunderacers typiske tilvælkst her.

Jeg vil formode at oversigten er fra Amerika pga den lave vægt på beagler?

> Beagler er også med på grafen.

Jow, men problemet er at den amerikanske beagle er noget mindre end den
engelske beagle

American Kennel Club standard foreskriver max 38 cm hvor Kennel Club (UK) og
Fédération Cynologique Internationale (FCI) tillader beagler op til 41 cm
Den danske beagle er lidt midt i mellem helst under 40 cm

Men den kan sagtens bruges some guideline :)
Man kan vægte lidt anderledes så slutvægten kommer op på ca 16 kg
Charlies far er Oscars oldefar på mors side og Charlie ligger på en 14 - 15
kg

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!