Dualcore CPU AMD Athlon 64 X2 6000+
Fra : Peter Kjær

Dato : 27-10-07 16:21

Hej,

Jeg har overvejet at skifte min cpu til sådan en fætter her, men hvad med
strømforbruget?

Det er angivet på deres hjemmeside til 125watt hvilket jeg går ud fra er ved
100% udnyttelse, men hvad så hvis man kun udnytter den med 50% falder
forbruget så til 62,5 watt?

/Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-10-07 05:09

Peter Kjær wrote:

> Det er angivet på deres hjemmeside til 125watt hvilket jeg går ud fra er ved
> 100% udnyttelse, men hvad så hvis man kun udnytter den med 50% falder
> forbruget så til 62,5 watt?

Da den har Cool'n'Quiet falder effektforbruget faktisk en del mere. Den
gør nemlig to ting - den clocker ned og den sænker core-spændingen.

http://www.ingensteder.dk/cpupower.gif

Jesper Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 28-10-07 07:17

> [...]
> ved 100% udnyttelse, men hvad så hvis man kun udnytter den med 50% falder

Nej for så ville den bruge 0W ved 0%! ;)

Den bruger nok lidt mindre ved 50% end full last, men væsentligt mindre ved
0% end ved både 50% og 100%! I min gamle stationære havde jeg en 35W mobile
CPU, dem til bærbare, men selv ud af 35W kunne jeg måle at den brugte mindre
idle end full load, selvom det var før "cool'n'quiet" og den var uden
speedstep.

Jeg kan ikke give dig nogen konkrete tal, men her har tomshardware lavet en
rimelig ny sammenligning af et Intel og et AMD system:
http://www.tomshardware.com/2007/10/19/the_truth_about_pc_power_consumption/page7.html

Brian