Kløe i numsen / (Krampe?)
Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 20:41

Er der nogen der kender til dette problem?

Begge mine børn ( 3 og 5 år) kan vågne efter nogle timers søvn og klage over
enten kløe i numsen ved numsehullet eller ligefrem ondt. Jeg troede først at
de måske trængte til at komme på toilettet og lave stort, men det når jeg
spørger, er det ikke det de trænger til. Det eneste der hjælper er hvis
jeg - udenpå tøjet - masserer ved numsehullet. Derefter falder de i søvn,
men kan vågne efter 5-10 minutter igen. Det er ikke fordi de er beskidte i
enden af f.eks. afføring eller lignende. Jeg har også forsøgt at vaske dem
med en kølig klud eller en lunken klud når det klør/gør ondt.

Jeg troede det måske kunne være børneorm, men der er intet at se i deres
afføring. Kan det være noget de spiser i løbet af dagen? Er der nogen der
ved noget, så HJÆLP!

Hilsen Anne-Lise

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 23-10-07 20:54

Trekroner skrev:
> [...]
> afføring. Kan det være noget de spiser i løbet af dagen? Er der nogen der

Jeg tror, det er børneorm, også selv om du ikke kan se det. Ormen
stikker snuden ud og ser sig omkring for at lægge sine æg et nyt snedigt
sted.
Du kan få en ormekur i håndkøb på apoteket - ellers må der
receptpligtige midler til, men de smager til gengæld godt (ikke for ormen).

Venlig hilsen Dikte

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 23-10-07 21:17

Benedikte Brisson skrev:

<klip>

> Du kan få en ormekur i håndkøb på apoteket - ellers må der
> receptpligtige midler til, men de smager til gengæld godt (ikke for ormen).

Nåja, og så skal hele husstanden naturligvis behandles.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Rikke og Per

Dato : 23-10-07 22:49

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> afføring. Kan det være noget de spiser i løbet af dagen? Er der nogen der

Mit bud er også børneorm, kommer tit først på aftenen og især under den
varme dyne. Jeg vil anbefale dig den receptpligtige medicin, da hver person
ikke skal have så mange piller, som i håndkøbsmedicinen, endvidere må
håndkøbsmedicinen ikke tygges, da det kan give misfarvning af tænderne. Mht.
afføring, kan børneorm som regel ikke ses deri.

Mvh Rikke

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-07 06:44

"Rikke og Per" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> må håndkøbsmedicinen ikke tygges, da det kan give misfarvning af tænderne.
> Mht. afføring, kan børneorm som regel ikke ses deri.

Jeg havde efter 4 års ulandsarbejde børneorm og det forsvandt af sig selv og
inficerede ikke kone og børn trods afslappet hygiejne

Kløen er der kun når orme er nær anus. Stik en finger ind og grav lort ud og
se - uden lup.

Jeg tror meget kløe er hypokondrisk og man gejler sig op til at fornemme
ubehag selvom det er en meget lille fjer der blir 5 høns.

Hygiejne betyder meget lidt.

Fra : Mette

Dato : 24-10-07 16:27

> [...]
> at vaske dem med en kølig klud eller en lunken klud når det klør/gør ondt.

Det lyder helt sikkert som børneorm, som jeg efterhånden er blevet ekspert
i, da min datter havde mange tilfælde da hun var mellem 2 og 5 år.
Mange gange har jeg ligefrem "fisket" efter ormene, når de stak hovedet frem
og fanget dem én efter én. Knapt så lækkert, men hvad gør man ikke for sit
barn, der er fortvivlet af smerter? :)

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-10-07 22:46

Mette wrote:

> [...]
> hovedet frem og fanget dem én efter én. Knapt så lækkert, men hvad
> gør man ikke for sit barn, der er fortvivlet af smerter? :)

hvorfor får børn dem?

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-10-07 05:53

> hvorfor får børn dem?

Fordi børn er nogle uhygieiniske bæster som ikke vasker hænder når de har
kløet sig i numsen....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ben9

Dato : 25-10-07 06:51

> Fordi børn er nogle uhygieiniske bæster som ikke vasker hænder når de har
> kløet sig i numsen....

lissom mange voksne.....

håndhygiejnen i dette land er helt i bund

og så lærer børnene heller ikke at vaske hænder

stil dig op på toilettet henne i centret og tjek ud hvor mange der ikke
vasker hænder efter toiletbesøg..... bobbob

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-10-07 07:14

ben9 wrote:

> [...]
>
> stil dig op på toilettet henne i centret og tjek ud hvor mange der
> ikke vasker hænder efter toiletbesøg..... bobbob

enig! folk er nogle svin mht. håndvask...
især udlændinge - jeg ser ofte de kommer ud fra en toiletbås og så bare går
direkte ud fra toiletrummet.. ydrk...

Fra : ben9

Dato : 25-10-07 07:57

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> især udlændinge - jeg ser ofte de kommer ud fra en toiletbås og så bare
> går direkte ud fra toiletrummet.. ydrk...

og hvorfor skal vi så lige til at diskutere udlændinge - underlig
argumentation der ikke fører til bedre håndhygiejne....

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-10-07 09:01

ben9 wrote:

> og hvorfor skal vi så lige til at diskutere udlændinge - underlig
> argumentation der ikke fører til bedre håndhygiejne....

Ved du ikke, det ALTID er udlændingenes skyld?

Vidste du i øvrigt, at mange "udlændige" synes, vi er niogle svin, forbi vi
bare tørrer lorten af i papir i stedet for at vaske os bagi - og så spiser
vi endda med samme hånd, vi tørrer os med!

Sådan er der så mange synsvinkler - og skikke.

Per V

--
Læs om min nye bog her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm !

Fra : ben9

Dato : 25-10-07 20:53

> [...]
> spiser vi endda med samme hånd, vi tørrer os med!
>
> Sådan er der så mange synsvinkler - og skikke.

ja - og er vi forkølede putter vi snottet i lommen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-10-07 23:48

ben9 wrote:

> og hvorfor skal vi så lige til at diskutere udlændinge - underlig
> argumentation der ikke fører til bedre håndhygiejne....

hvad jeg skrev er baseret på flere uafhængige observationer fra min side...
jeg er sgu ligeglade hvad de synes om at vi bruger papir... i det mindste
vasker vi sgu da fingre...

Fra : ben9

Dato : 26-10-07 07:42

> [...]
> side...
> jeg er sgu ligeglade hvad de synes om at vi bruger papir... i det mindste

jamen det er så spørgsmålet om "vi" gør det

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-10-07 08:47

ben9 wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> jamen det er så spørgsmålet om "vi" gør det

Opgiv det, Ben9. Visse folk kan få ALT til at handle om deres egen afsky for
udlændinge.

Per V

Fra : ben9

Dato : 26-10-07 09:20

> Opgiv det, Ben9. Visse folk kan få ALT til at handle om deres egen afsky
> [...]

tjae - den dag vi opgiver kampen mod fascisme. føjda for et ringe liv vi så
får.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-07 07:17

"ben9" <dont.filter@me> skrev i en meddelelse

> tjae - den dag vi opgiver kampen mod fascisme. føjda for et ringe liv vi
> så får.

Jeg bekæmper godhedsindustriens fascisme fx BZ-volden - men får også rigt
liv ud af saligt at modargumentere skadelig overdreven hygiejne og det er
skandaløst at netdoktor og wikipedia ikke nævner den bedste kur mod orm, at
grave ud med finger langt skråt op.. Ingen ulemper ved det, når man renser
hånd bagefter.
Iøvrigt har man aldrig konstateret børneorm der fortsatte længe af at blive
ignoreret.- det helbreder sig selv, og i ulandene lærte jeg af erfarne
engelske læger at al orm har fordele pr sekundær immunitet mod helt andre
sygdomme - måske jeg får senere tarmkræft eller færre influenzaer ved at jeg
levede ti år med børneorm og undlod ormekur

Driver du en ond ånd ud, kommer der en anden, siger Jesus - NISSEN
FLYTTER MED, summen af laster er konstant.

Muslimer går op i ritualer og har ikke fornufts-analyse af dem - de tørrer
sig bag i med venstre hånd men spiser oftest med begge hænder og har ikke
færre infektioner end os, '

Andre hvide end mig fik i ZAmbia og Afghanistan 1972-76 hepatitis og meget
andet slemt - jeg havde vaccineret mig ved aldrig at vaske mig meget, så jeg
havde bæredygtig, naturlig modstandkraft og bliver stadig sjældnere syg af
infektioner

Pislugt i mit hjem er en udfordring at bekæmpe - ingen risiko for smitte fra
det, og min ældste søn der er læge, har ikke fundet tegn på eller viden om
at hans universitetslærdom er sand "at blærebetændelse kan fremmes af
urinbakterier udefra"

Hans mor fik skedeinfektion (trikonomas) da han var minus ½ år men det var
hormonelt og ikke fordi vi tog karbad sammen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-07 06:40

> Opgiv det, Ben9. Visse folk kan få ALT til at handle om deres egen afsky
> for udlændinge.

Blandt de få positive ting vi kan lære af de fremmede i landet, er et mere
afslappet forhold til hygiejne.
Jeg har ikke fået eller påført sygdom ved i 4 årtier siden mine
ulandsarbejderår at have vasket mig minimalt.

Når jeg skal være sammen med nogen ved møde, hvor de kunne være irriteret
over lugt, så etagevasker jeg med vand og sæbe ved armhule og skridt - kun
der kommer der luft fra, når man da som jeg går barfodet og derfor aldrig
har fodsved.

En kok bør vaske hænder grundigt efter toiletbesøg, men ellers er der ikke
beviser på gavn af "ritualet"

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-10-07 07:12

Andreas M. Hansen wrote:

> Fordi børn er nogle uhygieiniske bæster som ikke vasker hænder når de
> har kløet sig i numsen....
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

ehh... ok...

Fra : Holst

Dato : 25-10-07 08:08

Andreas M. Hansen wrote:

> Fordi børn er nogle uhygieiniske bæster som ikke vasker hænder når de har
> kløet sig i numsen....

Og det passer så ikke lige.

Hvis de ikke i forvejen har børneorm, kan de klø sig lige så meget i
røven, som de har lyst til, og efterfølgende slikke sig på fingrene,
uden at de af den grund får børneorm.

Meget ofte smitter børneorm fra menneske til menneske via ormenes æg.

Du kan læse mere om børneorm her:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/boerneorm.htm

og navnlig om smittevejene her:

http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rneorm

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-10-07 23:47

Holst wrote:

> [...]
> uden at de af den grund får børneorm.
>
> Meget ofte smitter børneorm fra menneske til menneske via ormenes æg.

tak...

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 27-10-07 09:17

De får dem også ved at spise sand eller jord som katte har skidt i..

Katte elsker at besørge i en sandkasse der ikke er dækket til.

Hilsen
Peter

Fra : ben9

Dato : 27-10-07 15:49

Fra : Bo Warming

Dato : 27-10-07 06:57

> hvorfor får børn dem?

SMERTE er overdrivelse men kløen fik mig til desperat at stikke en
pegefinger langt "skråt op" og grave orme og lort ud,
STRAKS ER KLØE SÅ TOTALT VÆK -
og lærer man børn det, også bagefter grundig håndvask, så har man gjort
børnene SELVHJULPNE. Der er ingen fordele ved lavement frem for "grave ud"
og ulækker er subjektiv bagatel. - SMAGSSAG

At vi er renligere end tidligere har ikke mindsket børneorm, hvis æg flyver
med husstøvet overalt og kommer i børns mund

HER LIDT OM SMAGSSAG - bl.a. fordi de første to citater er stærke argumenter
for at bevare VKO og det sidste viser godhedsindustriens skjalds intolerance

" Almindelige mennesker skal ikke
acceptere ekspertudtalelser som det sidste udsagn og den skinbarlige
sandhed, for så snævres den offentlige debat ind og bliver til sidst en
debat mellem eksperter. Anders Fogh Rasmussen

"Befolkningen skal ikke finde sig i løftede pegefingre fra
såkaldt eksperter, der mener at vide bedst. Eksperter kan være gode nok til
at formidle faktisk viden. Men når vi skal træffe personlige valg, er vi
alle eksperter på vores eget liv Anders Fogh Rasmussens første nytårstale

" A grain of wrong pertains even to good taste. Nietzsche

Sm Every man to his taste. Proverb

Sma Taste has no system and no proofs.
Susan Sontag

smb En søn ænser ikke, at hans moder ikke er smuk, saa lidt, som
en hund, at dens herre er fattig. Ordsprog

Smb How good bad music and bad reasons sound when we march against
an enemy! Nietzsche

smC All of life is a dispute over taste and tasting.
Nietzsch e

Smc Enhver finder det, han ikke er vant til, barbarisk.
Michel de Montaigne

smc Happiness is in the taste, and not in the things.
La Rochefoucauld

smc Ikke tingene påvirker menneskene, men deres mening om tingene.
Epiktet

smd Gør endelig ikke mod andre, hvad du ønsker de skal gøre mod
dig Deres smag behøver jo ikke være den samme.
George Bernard Shaw

Smd Between good sense and good taste there is the difference
between cause and effect. Bruyere (1645-1696)French
Classical Writer

Smd Enhver generation finder forældrenes smag rædselsfuld.
Frithiof Brandt
md Mode er for kvinder uden smag, etikette for mennesker uden
opdragelse. Maria af Rumænien
ff Vi har kun afsmag for andres forfængelighed, når vor egen
forfængelighed har afsmag for den. Nietzsche
si Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og
selv du er lidt mærkelig. Robert Owen

smd In Boston they ask, How much does he know? In New York, How
much is he worth? In Philadelphia, Who were his parents?Mark Twain

smd Kunstværker inddeler jeg i to kategorier: dem, som jeg kan
lide, og dem, som jeg ikke kan lide. Jeg kender ikke andre kriterier. Anton
Checkov

Smd One is roused by this, another finds that fit: each loves the
play for what it brings to it. Goethe

smf Is it progress if a cannibal uses knife and fork?
Stanislaw J. Lec

smf Man har ofte indvendinger mod en opfattelse, hvis det bare er
måden, den præsenteres på, der er usympatisk.
Friedrich Nietzsche

Smf På Ny Guinea har jeg truffet en indfødt kok, der i fuld alvor
hævdede, at han kunne smage forskel på japanere og europæere. Jens
Bjerre

SMf There is no accounting for tastes, as the woman said when
somebody told her her son was wanted by the police.
Frank P. Adams

smf Troen, der bygger på autoritet, er dommer over det
overnaturlige og åbenbarede. Pascal

Smn Der er for meget vuffelivov, en lille båd der gynger,
strømpebukser og discotango i Danmark. Der er for meget halvdumt plat tjald
i Danmark. Det kalder jeg dofo. Lad os få den hørm ud af landet.
Kim Larsen

Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-07 18:50

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor får børn dem?

Det kommer som lyn fra en klar himmel og der er ikke visse steder hvor der
er bevist mindre risiko end andre. Måske æg føres langt med luften. Måske
børn med børneorm rør får æg på fingrene og gør andre børn på institutioner

MÅSKE KLØEN NÆVNT I TRÅDSTART KOM AF OVERDREVEN VASK MED SÆBE SOM HAR
IRRITERET SLIMHINDEN VED ANUS

Hvis det var børneorm, ville der ses orme netop når kløe