2 forskellige LINUX på samme maskine
Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-10-07 20:28

Mandriva kan godt finde udaf at jeg har 2 windows installationer på
maskinen, og lave en boot manager der giver adgang til at boote dem begge,
sammen med den Linux den lige har installeret.

Den kan også godt finde udaf, når man skal til at installere, at der er 2
gamle installationer, som man kan opgradere, eller installere en ny.
Hvorfor kan den så ikke finde ud af at give mulighed for at boote de gammele
linux installationer?

Nå, men så må man jo selv igang med det, men hvordan gør jeg det?

Ivar Madsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-10-07 21:05

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> gammele linux installationer?
>
> Nå, men så må man jo selv igang med det, men hvordan gør jeg det?

Du mounter din gamle linux installation, kopierer din kernel fra den gamle
installation til /boot på din nye, redigerer lilo eller grub's
konfigurationsfiler til at have en entry med den gamle kernel og den
partition den bruger som /. Geninstallerer bootloaderen (hvis du bruger
lilo) og genstarter.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 24-10-07 21:57

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> linux installationer?
>
> Nå, men så må man jo selv igang med det, men hvordan gør jeg det?

Du kan sagtens have dualboot med flere linuxinstallationer.
Der skal bare frigøres noget diskplads til den nye linux.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-10-07 15:01

Jørgen Heesche wrote:

> Du kan sagtens have dualboot med flere linuxinstallationer.
> Der skal bare frigøres noget diskplads til den nye linux.

Jeg har både Mandrake 9.1, Mandriva 2006 og Mandriva 2007 på samme disk.
Jeg bruger grub og grub i Mandriva 2006 er lagt i MBR.

/boot/grub/menu.lst i 2006 har bl.a. dette indhold:

default 2

title Mandriva-linux
kernel (hd0,6)/boot/vmlinuz root=/dev/hda7 resume=/dev/hda6
splash=silent vga=788
initrd (hd0,6)/boot/initrd.img

title Mdk91
root (hd0,4)
chainloader +1

title Mandriva-2007
root (hd0,7)
chainloader +1

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-10-07 17:19

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
>
> default 2
>
> title Mandriva-linux
> kernel (hd0,6)/boot/vmlinuz root=/dev/hda7 resume=/dev/hda6

Title er klart nok, hvad det er.
Men root, hvordan ser jeg hvad der skal stå der?
Og "chainloader +1 " hvad betyder den?

Gætter jeg så ret, når jeg gætter på at du så først skal vælge Mdk91 for at
starte den, og så kommer vider til en anden bootmenu og skal vælge vider
der?

Hvor man med Lasses løsning, får bootet den install, med den kerne man har
valgt?

Ivar Madsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-10-07 21:54

Ivar Madsen wrote:

> Title er klart nok, hvad det er.
> Men root, hvordan ser jeg hvad der skal stå der?
> Og "chainloader +1 " hvad betyder den?

Argumentet til root viser den partition, der skal bootes fra.
"Chainloader +1" udpeger boot-record på den partition.
Grub har sin egen måde at til navngivning af diske og partitions.
I grub hedder hda (hd0) og hda1 hedder (hd0,0).
Jeg har Mandrake 9.1 i hda5, i grub sprog (hd0,4).

Læs om Booting with GRUB her:
http://www.novell.com/documentation/suse91/suselinux-adminguide/html/ch07s04.html

> Gætter jeg så ret, når jeg gætter på at du så først skal vælge Mdk91 for at
> starte den, og så kommer vider til en anden bootmenu og skal vælge vider
> der?

Ja, det er rigtigt. Men hvis du sætter default rigtigt går det
'automatisk'.
I ovenstående eksempel har jeg 'default 2'. Det gør at Mandriva-2007
'automatisk' vælges.
I menu.lst i Mandrake 9.1 har jeg
"
default 0
title Mandrake
kernel (hd0,4)/boot/vmlinuz root=/dev/hda5 . . .
..
..
"
Dvs. mdk91 bootes udenvidere.

> Hvor man med Lasses løsning, får bootet den install, med den kerne man har
> valgt?

Den løsning kan ikke bruges.
Den nye linux har da sin egen kernel, den gamle kernel skal da ikke
kopieres over i den nye installation. Og den nye installation skal
ikke udnævnes til / for den gamle. Det kunne blive noget kønt rod.
Det skal være 'ægte' dual-boot analogt med dual-boot Windowa/Linux.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-10-07 11:28

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> ikke udnævnes til / for den gamle. Det kunne blive noget kønt rod.
> Det skal være 'ægte' dual-boot analogt med dual-boot Windowa/Linux.

Det var nu heller ikke det jeg mente. De to kerner skal selvfølgelig ikke
have samme navn, men ligge side om side og boote med hver deres partition
som root.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-10-07 14:31

Lasse Jensen wrote:

.... SKIP ...

> Det var nu heller ikke det jeg mente. De to kerner skal selvfølgelig ikke
> have samme navn, men ligge side om side og boote med hver deres partition
> som root.

Jeg synes stadig ikke dit forslag lyder rimeligt. Det er uoverskueligt
at lave dual-boot på den måde.
Dual-boot skal sættes op som jeg (og sikkert alle andre) har gjort det.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk