Fejl i $PATH
Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-10-07 16:10

Efter at have installeret Mandriva 2008 Powerpark kørte den automatisk
installeret skype uden problemmer, men nu vil den ikke længer, kan ikke
finde udaf at åbne et lib.

| [ivar@localhost ~]$ skype
| skype: error while loading shared libraries: libQtDBus.so.4: cannot open
| shared object file: No such file or directory
| [ivar@localhost ~]$ locate libQtDBus.so.4
| /usr/lib/qt4/lib/libQtDBus.so.4
| /usr/lib/qt4/lib/libQtDBus.so.4.3
| /usr/lib/qt4/lib/libQtDBus.so.4.3.1
| /usr/lib/qt4/lib64/libQtDBus.so.4
| /usr/lib/qt4/lib64/libQtDBus.so.4.3
| /usr/lib/qt4/lib64/libQtDBus.so.4.3.1
| [ivar@localhost ~]$

Jeg er kommet så langt så jeg har fundet ud af at den mangler i $PATH,

$ echo $PATH
/usr/bin:/bin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin/:/usr/games:/usr/lib/qt3//bin:/home/ivar/bin:/usr/lib/qt3//bin

Men hvordan tilføjer jeg den?

$PATH = $PATH + /usr/lib/qt4/
ville jeg gætte på, men det virker ikke.

ANY ONE?

Ivar Madsen

Fra : Jan Birk

Dato : 24-10-07 16:18

> [...]
>
> $ echo $PATH
> /usr/bin:/bin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin/:/usr/games:/usr/lib/qt3//bin:/home/ivar/bin:/usr/lib/qt3//bin

MÃ¥ske leder du efter:

LD_LIBRARY_PATH istedet?

Ellers er PATH tilføjelsen (også) sådan:

PATH=$PATH:/ny/path ; export PATH

/Jan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-10-07 16:39

Jan Birk wrote:

> MÃ¥ske leder du efter:
>
> LD_LIBRARY_PATH istedet?

Den er tom.

$ echo $LD_LIBRARY_PATH

[ivar@localhost home]$

> Ellers er PATH tilføjelsen (også) sådan:
>
> PATH=$PATH:/ny/path ; export PATH

Og efter at have konstateret, at man sætter noget i LD_LIBRARY_PATH på samme
måde, så virker skype igen

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-10-07 10:26

Ivar Madsen wrote:

> Og efter at have konstateret, at man sætter noget i LD_LIBRARY_PATH på
> samme måde, så virker skype igen

Det hjælper at sætte LD_LIBRARY_PATH hver gang jeg har bootet, men er der
ikke en måde, jeg kan sætte den, så det ikke skal gøres hver gang?

Jeg har lige lagt følgende i et script i ~/.kde/Autostart
#!/bin/bash
LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/ ; export LD_LIBRARY_PATH

(Har så ikke testet om det virker) men er der ikke en mere korekt måde at
gøre det på?

Ivar Madsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-10-07 10:45

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/ ; export LD_LIBRARY_PATH
>
> (Har så ikke testet om det virker) men er der ikke en mere korekt måde at

Læg LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/ ; export LD_LIBRARY_PATH
i /home/<user>/.bashrc

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-10-07 10:51

Jørgen Heesche wrote:

> Læg LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/ ; export LD_LIBRARY_PATH
> i /home/<user>/.bashrc

PS.
Det behøver ikke at være en sammensat kommando.
export LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/
er OK.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-07 11:00

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Det behøver ikke at være en sammensat kommando.
> export LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/
> er OK.

Med mindre man ønsker at køre tingene under gamle sh-versioner på
diverse ukurante Unixmaskiner....
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 29-10-07 19:07

Ivar Madsen wrote :

> [...]
> LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/qt4/lib/ ; export LD_LIBRARY_PATH
>
> (Har så ikke testet om det virker) men er der ikke en mere korekt måde at

I Slackware ville jeg lægge linien /usr/lib/qt4/lib ind i
/etc/ld.so.conf og så køre kommandoen 'ldconfig' som root.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-10-07 22:28

Thomas Overgaard wrote:

> I Slackware ville jeg lægge linien /usr/lib/qt4/lib ind i
> /etc/ld.so.conf og så køre kommandoen 'ldconfig' som root.
Metoden er ikke enestående for Slackware.
Mandriva har også /etc/ld.so.conf
Nu kender jeg ikke så meget til ldconfig, men det ser ikke ud til at
der genereres en environment variabel, men et "internt" link, som
linkeren kan bruge.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk