MS Windows
briani 27239
Windowsudvikling
Fra : Lyrik

Dato : 23-10-07 14:26

Jeg har siddet og set Trauts(førende kerneudvikler) foredrag om det næste
tiltag i Win.

Han indrømmer de skavanker W.-systemet slås mest med. Det er følgende:

Han skammer sig over at W. skal bruge afinstallationsprogrammer for at
afinstallere software. "Det skulle have været klaret af systemet selv!",
siger han beskedent. Det var også en ting der slog mig da jeg fik Mac. Man
afinstallerer bare et program på Mac ved at smide det i papirkurven!

Den anden ting der er noget møg i Trauts øjne er registreringsdatabasen.
Han kalder det en stor kugle "Big Ball" hvor alle vigtige oplysninger om
både programmer og system ligger.

Det ville have været bedre om systemets oplysninger havde ligget i en
skuffe for sig, og programmernes- for sig. Så kunne man have opdateret ved
at hive "systemskuffen ud" og sat den nye skuffe i, siger Traut.
Nu foregår det ved at det nye system forsøger at skifte
systemoplysningerne ud. Nogle gange går det godt,-andre gange ikke,
fortsætter han.(heraf mottoet for "clean install")

MS har strippet kernen på Win ned til det absolut mindste mål, efter
mottoet KISS= Keep it Safe and Simple(det forhenværende danske firma
KISS's motto) (hackerforvansket til Keep it Simple Stupid"). Ved at gøre
det så enkelt som muligt vil MS minimere fejl i kernen.

De er faktisk rimelig glade for deres kerne og der er ingen ideer om at
skifte den ud. Den er faktisk 12- 15 år gammel!
Den enkleste udgave består af 75000 liniers programkode og fylder kun 1
megabyte!

Fremtidsvisioner:
At slanke systemet.

Tiltag:
Forestil dig at du lige oven på hardwarelaget har et minisystem kaldet
"Hypervisor"-(Fra IBM-tiden hvor de kaldte systemet for "Supervisor" og
hvor der måtte være et "übersystem" der holdt øje med systemerne, en
såkaldt "Hypervisor".)

Hypervisoren kontakter CPU og Ram. Den kører i hvad man kunne kalde "ring
-1"
Oven på den kører "Virtualisationslag", altså som virtuelle styresystemer.
De er delt i leverandører og klienter. Klienten går igennem leverandøren,
som kan kontakte hardwaren direkte-harddisken for eksempel. Disse kører i
"ring 0" ovenpå minus 1. Man kalder dem forældre og børn.(parent-child)

Ingenting udefra må kunne bryde igennem ring 0 og ned i ring -1! Derfor
enkelheden i ring 0.(virus-spyware)
Det næste Windowssystem bliver et "enlightened" system. det vil sige at
det er vakt! Det ved at det kører i et virtuelt miljø.
I første omgang bliver målgruppen servere, men vi kan formode at det
breder sig.

MS er begyndt at tage Linux i betragtning. Derfor vil man have virtuelt
miljø der kan servicere forskllige styresystemer. Mac undtaget, fordi
Apples politik er at lave hardware til styresystemets software. De vil
have begge dele i deres hule hånd, og tillader ikke samarbejde med andre
systemer og deres hardware.

Faren ved Virtuelle systemer er at de tilføjer et ekstra lag som
grafikkortudviklerne hidtil ikke har taget med i deres beregninger. Det
betyder lige nu at selv de mest avancerede virtuelle maskiner ikke kan
køre 3D spil for de kan ikke udnytte hardwaren i kortene optimalt.
Men der arbejdes på det og man kan forestille sig at i fremtiden kan et
godt virtuelt kort blive en sællert for grafikkortsfabrikanterne.

Den første VirtualPC blev faktisk udviklet til Mac og kørte på Macs
dengang PowerPC. Så kunne den køre x86 software. Den eksisterer ikke mere
men det gør den alligevel, for når der spilles "Halo" på en XBox 360 så
kører den "VirtualPC" på XBoxens 3-kernede 64-bit CPU powerpc fra IBM der
hver kører ved 3,2 Gigahertz!

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Rado

Dato : 23-10-07 15:40

On Tue, 23 Oct 2007 15:25:46 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> De er faktisk rimelig glade for deres kerne og der er ingen ideer om at
>skifte den ud. Den er faktisk 12- 15 år gammel!

Så vidt jeg ved er Vista nu skrevet helt fra bunden af - der gik kuk i
det hele til sidst da de prøvede at bygge videre på den gamle kode, og
så startede de helt forfra. Men de har jo nok genbrugt det meste af
koden alligevel.

--
Rado

"The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge."

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 16:28

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> det hele til sidst da de prøvede at bygge videre på den gamle kode, og
> så startede de helt forfra. Men de har jo nok genbrugt det meste af

Og dine udsagn er dokumenterede hvor?
Desuden er det selvmodsigende at sige det er skrevet fra bunden af med
genbrugt kode.

Synes det er lidt synd at ødelægge et så spændende indlæg fra Rado med
udokomenterede påstande.

mvh
///M

Fra : Rado

Dato : 24-10-07 07:15

On Tue, 23 Oct 2007 17:28:06 +0200, "///M" <nomail> wrote:

> [...]
>genbrugt kode.
>Synes det er lidt synd at ødelægge et så spændende indlæg fra [Lyrik] med

Jeg skrev jo også "så vidt jeg ved". Men selvom jeg måske har
misforstået noget jeg læste for nogen tid siden, er det åbenbart ikke
helt ved siden af:

"Microsoft announced on August 27, 2004 that it was making changes.
The original "Longhorn", based on the Windows XP source code, was
scrapped, and Vista development started anew, building on the Windows
Server 2003 codebase, and re-incorporating only the features that
would be intended for an actual operating system release."

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

Fra : Rado

Dato : 24-10-07 07:23

On Wed, 24 Oct 2007 08:14:46 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Server 2003 codebase, and re-incorporating only the features that
>would be intended for an actual operating system release."

Iøvrigt er der vist senere blevet lavet yderligere ændringer af ikke
helt ringe størrelse:

http://www.dslreports.com/forum/remark,15747654?hilite=vista

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-10-07 08:12

Rado wrote:

> The original "Longhorn", based on the Windows XP source code, was

NT 5.1

> scrapped, and Vista development started anew, building on the Windows
> Server 2003 codebase, and re-incorporating only the features that

NT 5.2

Jesper Poulsen