PC tænder, men ingen POST - idéer??
Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 24-10-07 15:14

Hej

Min PC er begyndt at have følgende skavank:

Når den tændes kommer der strøm til alle enheder - dvs alle LED's lyser,
blæserne snurrer og HD spinder delvist op.
Men PC'en komme aldrig igang med POST, dvs man kan end ikke komme i BIOS.
Der kommer end ikke et lille bip. Slukker man den så og tænder igen hurtigt
så booter den normalt i 2. 3. eller 4. forsøg.

Har haft hver af de to hard-diske taget fra, har haft DVD taget fra, har
haft grafik kort (AGP) taget ud og sat i igen. Har endnu ikke forsøgt med
RAM og CPU.

Der er ikke foretaget noget hardware ændringer for nyligt. Sidste ændring
var opgradering af RAM fra 512 MB til 1 GB for ca 1/2 år siden, og den har
kørt uproblematisk siden - nå, ja, dvs den begyndte ikke at ville detektere
DVD drevet under POST med mindre den blev rebootet. Og så kørte DVD drevet
også uden problemer.

Enhederne har aldrig været overclocked, faktisk kører den underclocked i en
bestæbelse på at gøre den så lydløs som muligt.

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt? Defekt PSU, RAM, CPU,
motherboard, eller ...

mvh/Kjeld Olesen

PS: Ja, jeg har taget omhyggelig backup af alle data

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-07 18:11

Ustabil RAM er nok et godt bud...

<mlr>

Fra : ShutEye

Dato : 24-10-07 20:10

> Ustabil RAM er nok et godt bud...

Yep. Eller en træt PSU.

Fra : Peter

Dato : 25-10-07 11:52

"Kjeld Olesen [2000]" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt
> så booter den normalt i 2. 3. eller 4. forsøg.

Har du tjekket kondensatorerne på bundkortet?
Min har lidt samme symptomer, med at starte efter 3-4 forsøg, afbrudt af
div. blå skærme, et tjek af bundkortet viser 5-8 kondensatorer der buler i
toppen.

PeterB

Der godt kunne bruge et socket A bundkort

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 25-10-07 12:21

Har kigget lidt på systemets strømstyrker med Winfast SpeedGear programmet,
som fulgte med mit MB.

På PSU'en står 5V outputtet ret så klippefast på 4.999V mens 3V outputtet
hopper lidt op og ned imellem 3.1 og 3.3

Ved system voltage hopper både Vcore og Vmem. Vmem imellem 2.44 og 2.56,
Vcore imellem 1.56 og 1.6. Vddq (hvad det så er) står ret stabilt på 1.664V

Så vidt jeg da husker stod disse altid stabilt tidligere, så det er vel en
god indikation på at det er PSU'en der er træt??

Kjeld

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 25-10-07 12:29

Fra http://www.fonerbooks.com/power.htm#power%20supply%208

If the power supply comes on but you don't get a live screen, switch off and
try again. You may have to hold the power switch in for five or more seconds
before the system powers back down. If it fails to power down, you can turn
off the switch on the back of the power supply, turn off your power strip,
or unplug the cord. A PC that boots on the second or third try is most
likely suffering from a quick power_ok (or power_good) signal, coming on
before the power supply has stabilized. The presence of the power_ok signal
tells the motherboard that the power supply is stable, while its absence
tells the motherboard to stay off to protect itself. It's possible the power
supply isn't quite up to the current ATX standard or the motherboard is a
little too demanding about timing. Booting twice every time you want to turn
on the PC isn't an ideal situation, so unless you leave it on all the time,
look into buying a higher quality power supply, ideally one recommended by
the motherboard manufacturer.

OK, jeg tror en ny PSU kunne være et forsøg værd.

Kjeld

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 27-10-07 18:56

.... må det vel næsten være bundkortet - eller hvad?

Har også haft RAM ude og inde igen.

vh/Kjeld

Fra : Henning

Dato : 28-10-07 08:24

On Sat, 27 Oct 2007 19:55:54 +0200, "Kjeld Olesen [2000]"
<kol.nospam@crc.nospam.dk> wrote:

>... må det vel næsten være bundkortet - eller hvad?

Hjalp ikke på hvad?? Hint - i stedet for at starte en ny tråd, bedes
du svare på dit oprindelige!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-10-07 10:17

Henning wrote:

> Hjalp ikke på hvad?? Hint - i stedet for at starte en ny tråd, bedes
> du svare på dit oprindelige!

Han har ikke startet en ny tråd, han har bare skiftet subject.

Jesper Poulsen