OK, stort spørgsmål... (Server under Windo~
Fra : Jensen

Dato : 12-07-01 13:13

Hej NG!

Jeg har postet denne besked diverse steder, da den kommer ind på lidt
forskellige spørgsmål, som vedrører lidt alle emnerne.

Jeg er rimelig ny i at rode med servere og den slags, men jeg kunne dog godt
tænke mig at sætte en FTP-server op hjemme hos mig. Jeg har et par spørgsmål
som jeg gerne ville have lidt hjælp til.

1. Til server har jeg en ældre PC, som jeg har proppet en del RAM osv. i,
med et lille, diskret kabinet, som desuden næsten ikke siger et pip mår den
kører. I denne PC har jeg et netkort med indbygget switch. Hvordan skal jeg
gøre for at få internettet ind i denne PC og derefter gøre det muligt at
dele forbindelsen, både fysisk og softwaremæssigt, mellem alle de andre
PC'er på netværket? (Serveren kører som nævnt Windows 2000 Professionel,
internetforbindelsen kommer ind gennem Kabelmodem->LAN).

2. Hvordan laver man den ene harddisk tilgængeligt over FTP'en, og hvordan
sikrer jeg mig at folk kun kan rode i den jeg har på FTP-drevet? Hvordan
opretter jeg Login og Password's til dem som skal have adgang til FTP'en?

3. Hvordan skal de andre PC'er sættes op, for at kunne finde
internetforbindelsen via LAN? (Kører WinME og Win2K på de andre).

Jeg har købt de nødvendige IP'er og subnetmasker for at det skulle være
muligt. Hvis nogen kan henvise til en hjemmeside, gerne engelsk, hvor mine
spørgsmål eventuelt besvarer, skal i være mere end velkomne til at poste en
URL her.

På forhånd mange tak for hjælpen

Jonny.

Fra : Kim Jensen

Dato : 12-07-01 13:34

> [...]
> PC'er på netværket? (Serveren kører som nævnt Windows 2000 Professionel,
> internetforbindelsen kommer ind gennem Kabelmodem->LAN).

Du kan bruge Win2Ks indbyggede deling af din Internetforbindelse (ICS). Kig
efter "Internet Connection Sharing" i onlinehjælpen. Evt. kan du bruge
3.-partsprodukter som SyGate eller WinGate.

> [...]
> opretter jeg Login og Password's til dem som skal have adgang til FTP'en?

Alle disse spørgsmål afhænger af, hvilken FTP-serversoftware du vælger. Her
kan anbefales G6/BulletProof, ServU eller WarFTPd.

> 3. Hvordan skal de andre PC'er sættes op, for at kunne finde
> internetforbindelsen via LAN? (Kører WinME og Win2K på de andre).

Typisk ved at angive IP-adressen for din server som Default Gateway. Husk
også at sætte de rette DNS-servere (afhængig af din ISP).

> Jeg har købt de nødvendige IP'er og subnetmasker for at det skulle være
> muligt. Hvis nogen kan henvise til en hjemmeside, gerne engelsk, hvor mine

Købt subnetmasker? Hvad har du givet for dem?

mvh
Kim Jensen

Fra : Jensen

Dato : 12-07-01 14:22

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message
> [...]
> også at sætte de rette DNS-servere (afhængig af din ISP).

> Købt subnetmasker? Hvad har du givet for dem?

*LOOL*

Jensen (er ikke den der har været i strikketøjsforretning og købt
subnetmasker)

Fra : Jensen

Dato : 13-07-01 08:59

Kan godt se at det lyder sjovt. Men faktum er at efter at have købt den nye
IP, har jeg fået ny subnetmaske også. Fra at jeg tidligere kørte på default,
255.0.0.0 skal jeg, for at min nye IP kører som den skal, ændre min
subnetmaske (undernetmaske, til dem som ikke kan regne den ud) til
255.255.255.0

ERGO: Ny IP og ny Subnetmaske.

Jonny.

Fra : Steen Suder

Dato : 13-07-01 16:24

Jensen wrote:

> [...]
> 255.0.0.0 skal jeg, for at min nye IP kører som den skal, ændre min
> subnetmaske (undernetmaske, til dem som ikke kan regne den ud) til

Grunden til at der bliver reflekteret over det, er (populært udtrykt) at
en (offentlig) skal erhverves/være registreret til dig (din maskine) for
at sikre at kun du (din maskine) har denne. Subnetmasken er et
"nødvendigt onde" og følger automatisk med.
Det understøttes af at jeg f.eks. også anvender 255.255.255.0 som
subnetmaske nogle steder og det uden at have købt den.

Det svarer lidt til at når du køber en ny bil så er dén specifikke bil
din (eller bankens , men dét at dit nye køretøj er klassificeret i
klassen "bil" betyder at den må køre på vejene. Det må et køretøj i
klassen "kørestol" ikke. Et forsøg på et eksempel, der faldt mindre
heldigt ud

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-07-01 15:47

"Jensen" <a@b.com> writes:

> Jeg har postet denne besked diverse steder, da den kommer ind på lidt
> forskellige spørgsmål, som vedrører lidt alle emnerne.

Hvis det er flere usenetgrupper, så har du forhåbentlig læst om
krydspostning og followup-to på www.usenet.dk?
Hvis ikke, så se <http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

> [...]
> PC'er på netværket? (Serveren kører som nævnt Windows 2000 Professionel,
> internetforbindelsen kommer ind gennem Kabelmodem->LAN).

Du kan sikkert med fordel læse:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare>, som
omhandler deling af internetforbindelse.

> [...]
> opretter jeg Login og Password's til dem som skal have adgang til FTP'en?

Det kommer i vid udstrækning an på hvilken FTP-software du bruger, og
har som sådan ikke ret meget med netværk at gøre.

Læs i manualen til din FTP-server, eller spørg i en gruppe der
omhandler dit operativsystem og programmer til det.

> 3. Hvordan skal de andre PC'er sættes op, for at kunne finde
> internetforbindelsen via LAN? (Kører WinME og Win2K på de andre).

Det kan du læse om på ovenstående link om internetdeling.

> [...]
> spørgsmål eventuelt besvarer, skal i være mere end velkomne til at poste en

Hvad skal det sige? At du har købt flere IP-adresser? I et routed
subnet?
I så fald skal du naturligvis ikke benytte NAT som beskrevet på
ovenstående link, men i stedet give dine maskiner de IP-adresser du
har købt.

--
Jacob
My software never has bugs. It just develops random features.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt