Længere levealder
Fra : Per Hagemann

Dato : 12-10-07 22:03

For nylig havde TV2 som hovednyhed at levealderen var steget. Dette er
unægteligt en gammel nyhed for statistikkendere, da levealderen er steget
stort set alle år i mands minde.

Problemet for Danmark har i perioder været at levealderen kun steg langsomt,
mens den i Sydeuropa steg med op mod 1 år årligt. Derfor sakkede Danmark
bagud på EU-plan. I de sidste 10 år er levetiden i Danmark steget nogenlunde
tilfredsstillende, efterhånden som færre har en direkte destruktiv levevis.
Måske har det også hjulpet at hospitalerne er begyndt at gøre noget
effektivt ved de vigtige folkesygdomme.

Her er de danske levetidstal fra www.statistikbanken.dk :

Mænd Kvinder
Middellevetid
0 år
1981:1982 71,38 77,44
1982:1983 71,50 77,54
1983:1984 71,52 77,54
1984:1985 71,58 77,54
1985:1986 71,63 77,52
1986:1987 71,77 77,62
1987:1988 71,84 77,70
1988:1989 71,98 77,69
1989:1990 72,02 77,68
1990:1991 72,18 77,81
1991:1992 72,45 77,93
1992:1993 72,50 77,81
1993:1994 72,63 77,88
1994:1995 72,72 77,92
1995:1996 72,87 78,02
1996:1997 73,28 78,36
1997:1998 73,68 78,65
1998:1999 74,03 78,80
1999:2000 74,34 78,98
2000:2001 74,52 79,19
2001:2002 74,65 79,23
2002:2003 74,89 79,48
2003:2004 75,19 79,89
2004:2005 75,64 80,24
2005:2006 75,88 80,43

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 22:51

On Fri, 12 Oct 2007 23:02:51 +0200, "Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>tilfredsstillende, efterhånden som færre har en direkte destruktiv levevis.
>Måske har det også hjulpet at hospitalerne er begyndt at gøre noget

<snip statistik>

Jeg hørte en tåbelighed angående dette i radioen i sidste uge (eller
forrige uge)... Der var en der påstod at det skyldes rygeforbudet og
den deraf mindre passive rygning...

Fra : pm

Dato : 12-10-07 23:28

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen(at)yahoo(dot)com> skrev i en meddelelse

> <snip statistik>
>
> Jeg hørte en tåbelighed angående dette i radioen i sidste uge (eller
> forrige uge)... Der var en der påstod at det skyldes rygeforbudet og
> den deraf mindre passive rygning...

Kan supplere med en oplysning i pressen, som mente antallet af
hjertetilfælde
var drastisk faldet, efter rygeforbudet... på 1 måned.... Ved sgu ikke hvad
der foregå
i hovederne på folk

pm

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-10-07 01:26

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hjertetilfælde
> var drastisk faldet, efter rygeforbudet... på 1 måned.... Ved sgu ikke

Det er fint nok med fejlagtige forklaringsforslag i en kvalificeret debat,
hvor andre kan fejlrette.

Jeg tror den vigtigste årsag til faldet i hjertetilfælde er fjernelsen af
transfedtsyrer fra madvarerne, men jeg kan ikke være sikker på at den
forklaring er bedre end journalisternes forslag, da jeg ikke har
kontrolleret om transfedtstofferne blev fjernet før eller efter
hjertetilfældene begyndte at falde.

I øvrigt skal man ved sundhedsstatistiske sammenligninger først og fremmest
se på de aldersbetingede tal, og desuden selvfølgelig om
datatilvejebringelsen er sket ensartet og sammenligneligt.

Fra : Jens G

Dato : 13-10-07 08:29

On Sat, 13 Oct 2007 00:28:28 +0200, "pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

> [...]
>hjertetilfælde
>var drastisk faldet, efter rygeforbudet... på 1 måned.... Ved sgu ikke hvad

Var det hjerteanfald i Danmark der blev snakket om?
Jeg hørte for nogen tid siden at der i en radioavis taltes om fald i
hjertetilfælde, men det var i et af de lande der indførte rygeforbud
tidligere.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-10-07 11:38

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg hørte for nogen tid siden at der i en radioavis taltes om fald i
> hjertetilfælde, men det var i et af de lande der indførte rygeforbud

Og da antallet af hjertetilfælde nok er faldet i alle vestlige lande mangler
der et sammenligningsgrundlag. Kun hvis antallet er faldet kraftigere i
rygestoplande end i de sammenlignelige lande, har man noget at bygge på.

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-10-07 23:53

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen(at)yahoo(dot)com> skrev i meddelelsen

> <snip statistik>
>
> Jeg hørte en tåbelighed angående dette i radioen i sidste uge (eller
> forrige uge)... Der var en der påstod at det skyldes rygeforbudet og
> den deraf mindre passive rygning...

Det kan skyldes så meget, men jeg er sikker på at det ikke har meget med
hospitalsindustrien at gøre.

Bemærk at fremgangen starter efter kommunismens sammenbrud omkring 90.
Folk er blevet mere frie og glade efter dette - færre kredsløbssygdomme.
Desuden er det starten på mildere vintre. Det betyder mindre
lungebetændelse, og der er færre gamle der skrider på fortovet med bækken-
eller kraniebrud til følge efterfulgt af hurtig død.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-07 09:40

> [...]
>
> Bemærk at fremgangen starter efter kommunismens sammenbrud omkring 90.
> Folk er blevet mere frie og glade efter dette - færre kredsløbssygdomme.

Var folk virkelig dybt bekymrede ved russrnes abombe-missiler?
Jeg tror den generelle velstandsfremgang holder psykosomatisk sygdom lidt
nede.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-10-07 13:33

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Var folk virkelig dybt bekymrede ved russrnes abombe-missiler?

Ja.

> Jeg tror den generelle velstandsfremgang holder psykosomatisk sygdom lidt
> nede.

Det er jo et tveægget sværd - jf fedmeepidemien.

Jeg tvivler på at hospitalsindustrien har hjulpet ret mange til længere liv.
Dem jeg kender der har fået kræftdiagnose er døde - og jeg tror behandlingen
har fremskyndet dette. Lægerne er konger - de laver selv deres statistik, og
det småklynkende folk er bange for dem.

Oderint dum metuant

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 13-10-07 16:21

Martin Larsen skrev:
> Oderint dum metuant

Faktisk passer det forbavsende på dine undlæg,
du udtrykker tydeligt din frygt gennem dit had.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-10-07 17:07

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Faktisk passer det forbavsende på dine undlæg,
> du udtrykker tydeligt din frygt gennem dit had.

Skråt op med dig

Fra : Wilstrup

Dato : 13-10-07 18:37

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Skråt op med dig

Nå, sandheden om dig sved åbenbart? Ramte han et ømt punkt?

Fra : Vidal

Dato : 14-10-07 12:36

Martin Larsen skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Skråt op med dig

Hehe ...
--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Joakim

Dato : 14-10-07 11:11

> Oderint dum metuant

"Lad dem hade blot de frygter".

Du er vist en rigtig vildmand.

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-07 16:33

"Joakim" <noac@count.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Lad dem hade blot de frygter".

Du kender Israelsk politik Jokke!

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-07 02:37

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> destruktiv levevis. Måske har det også hjulpet at hospitalerne er begyndt
> at gøre noget effektivt ved de vigtige folkesygdomme.

Vær præcis om hvad kan effektivt gøre mod hvilke sygdomme? JEg tvivler på at
det er meget.

HVis tobak overhovedet påvirker livslængde, så er det oftest med årtiers
forsinkelse og kan ikke aflæses endnu

Japanernes rekord i levetid har nok at gøre med at de ofrer i templet i
stedet for at gå til læge
og de har i århundreder eller årtusinder tilskyndet fattige der ikke kunne
forsøge en ørneflok , at de lader de mest handicappede nyfødte dø

Desuden giver det optimisme at have en god korpsånd og at medborgerne alle
har en god moral og at arbejdsløsheden er lav og man lærer en masse i skolen
så man har gang i hjernecellerne hele tiden

Snart vil også kineserne overgå os i godt helbred og i visse regioner har de
i årtier overgået os i lav spædbarndødelighed, fordi de bærer barnet på
kroppen og gør det selvhjulpent og ikke pylrer.

Vesten bortforklarer psykosomatik med at japanerne spiser sundt og fiskerigt
og meget vegetarisk og at de går vildt meget op i hygiejne. Det sidste er et
ritual som de føler sig godt tilpas med,
SOM GIVER DEM SELVTILLID,
men da næsten ingen i de rige lande dør af de infektionssygdomme, der kunne
tænkes forebygget via hygiejne (fx Salmonella) , så har dette næppe noget på
sig. At der er blevet mange overvægtige japanere og mange hamburgerspisende
har ikke nedsat levealderen

Selvmords-tendens er cirka ens i DK og Japan, men langt lavere i USA hvor
man afreagerer aggressioner med at skyde hinanden og ikke sig selv

Tuberkulose er en stor dræber for russere og den slags, men påvirkes næppe
af hygiejne - den er "noget som slumboere vælger som dødsårsag".

Kan nogen nævne et lægevidenskabeligt fremskridt, der kan have øget
levealder
Ikke transplantationer
Ikke socialmedicin
Ikke vitaminpiller
Ikke psykolog-ynk

Jeg nød i Japan badeanstalternes fællesskab, hvis ånd smittede, selvom min
forlovede hørte de andre badende sladre om den sindsyge udllænding, mig.
Alle udlændinge er efter gennemsnitsjapanerens opfattelse rablende sindsyge.
Kender du en sygdom som kan tænkes forebygget ved langvarige bade - udover
lyskesvamp, som ingen dør af?

Tobak vælges nok i høj grad af egosvage, der ønsker accept af kameraterne,
og måske genet for at ku li cigaretter er overlappende genet for at dø af
kræft

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-10-07 12:21

> Vær præcis om hvad kan effektivt gøre mod hvilke sygdomme? JEg tvivler på
> at det er meget.

Mange kræftsygdomme var i gamle dage en dødsdom, mens man nu kan operere
mere præcist takket være scanninger, kemoterapien er blevet bedre,
patienterne kommer til kontrol i stedet for at afvente at kræften har fået
godt fat igen. Hvor stor en del af den forbedrede overlevelse hos
eksempelvis brystkræftpatienter, som skyldes at kvinderne hjælpes af
alternative helbredere i højere grad, vides ikke, men da du hverken tror på
lægernes eller de alternatives helbredelser, så må den længere overlevelse
med kræft vel være bevis nok. Eller mener du kræftpatienternes
psykosomatiske tilstand er blevet bedre med årene?

> [...]
> noget på sig. At der er blevet mange overvægtige japanere og mange
> hamburgerspisende har ikke nedsat levealderen

Japan er slet ikke så langt foran i levetid. Lande som Island, Italien og
Hongkong er fint med. Overvægt er skadeligt for helbredet og levealderen, så
den stigende levealder skyldes sikkert den hovedandel af befolkningen, som
fortsat er normalvægtige. Det blev nævnt at på Tonga er normen at være svært
overvægtig, så vi må finde levetidstal derfra for at få spørgsmålet belyst
nærmere.

> Selvmords-tendens er cirka ens i DK og Japan, men langt lavere i USA hvor
> man afreagerer aggressioner med at skyde hinanden og ikke sig selv

Umiddelbart tror jeg ikke på at selvmord er færre i USA end i Danmark.
Officielle selvmordstal i et registreringsprimitivt land som USA kan ikke
bruges. Som i Danmark begås de fleste selvmord i USA sikkert af gamle mænd,
men af religiøse årsager skjuler de pårørende og deres læge måske
dødsårsagen.

> Kan nogen nævne et lægevidenskabeligt fremskridt, der kan have øget
> levealder

Det kan alle læger sikkert. På stående fod kan jeg nævne blødermedicin, som
har fået levealderen til at eksplodere for blødere.

Fra : Vidal

Dato : 13-10-07 09:25

Per Hagemann skrev:

> Her er de danske levetidstal fra www.statistikbanken.dk :

Kan man finde forventet levetid for mennesker på en
vis alder. F.eks. kan et menneske på 50 eller 60 år
forvente at leve længere end det levetidstallet
angiver?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-10-07 11:49

> Kan man finde forventet levetid for mennesker på en
> vis alder. F.eks. kan et menneske på 50 eller 60 år
> forvente at leve længere end det levetidstallet
> angiver?

Ja, det er nok bedre med disse tal, så man får frasorteret forbedringerne i
børnedødeligheden, ulykker og selvmord blandt yngre og andet.

Her er tabellen for de 60-årige, men desværre har jeg glemt hvordan jeg fik
drejet tabellen for de 0-årige, så tabellen bliver ret uoverskueligt
gengivet her:

Dødelighedstavle (2-års tavler) efter dødelighedstavle, alder, køn og
tid
1981:1982 1982:1983 1983:1984 1984:1985 1985:1986 1986:1987 1987:1988
1988:1989 1989:1990 1990:1991 1991:1992 1992:1993 1993:1994 1994:1995
1995:1996 1996:1997 1997:1998 1998:1999 1999:2000 2000:2001 2001:2002
2002:2003 2003:2004 2004:2005 2005:2006
Middellevetid
60 år
Mænd 17,14 17,21 17,18 17,22 17,28 17,41 17,47 17,52 17,49 17,61 17,73 17,59
17,63 17,66 17,73 18,04 18,28 18,50 18,75 18,92 19,04 19,20 19,44 19,75
19,94
Kvinder 21,59 21,61 21,60 21,63 21,63 21,73 21,75 21,73 21,71 21,67 21,65
21,45 21,45 21,45 21,46 21,70 21,87 21,94 22,03 22,21 22,27 22,41 22,75
23,02 23,12