Jeg er dynamit, sagde en filosof!(gæt hve~
Fra : Bo Warming

Dato : 08-10-07 01:56

Jeg er dynamit, sagde en filosof!

Sandhedssøgning bliver let kritik af vanetænkning og det er hvad Nietzsche
zoomede ind på, da han "filosoferede med hammeren" og gik bananas i sine
metaforer ved at sige "jeg er ikke et menneske, jeg er dynamit".

At Gud er død, havde den jødisk-tyske frankofile lyriker Heinrich Heine sagt
før ham. Skønt præstesøn og ret kristen videreføre Nietzsche denne
provokation ved at analysere ondskaben i teologisk moraliseren,
medlidenhedens skadelighed og egoismens fortræffeligheder

Filosofi betyder kærlighed til sandhed, og Nietzsche ku li tysk
bondefornuftig fysik og kemi og var tidligt ude med at tale om "god kemi"
mellem to mennesker, der gir og tar harmonisk. Han rev tæppet væk under
dogmer om at velmenende kirkefolk opnår særlig altruistiske resultater, og
han frygtede at al ateisme er overfladisk, for "Gud er i gramatikken" - Vort
sprogs ord er skabt til demagogi, hvor dobbelttydighed forvirrer, og vi
bliver godhedsindustriens lydige slaver.

ORD OM FILOSOFI

" A modern thinker is always in the throes of an unfulfilled
desire. He is looking for life - "warm, red life - in order to pass
judgement on it. Nietzsche i Alle drifter kan styre en
filosofi fordi forståelsen bare er et redskab for drifterne, findes der
ingen ren ubesmittet drift til viden Nietzsche

" Alle er sindsyge, men den, der kan analysere sine
vildfarelser, kaldes en filosof. Voltaire

" At gøre nar af filosofien, betyder i sandhed at filosofere.
Pascal.

" De store erobreres og kongers sejre er for intet at regne
mod virkningerne af én stor tanke. Egon Friedell

" Disregard of everything present and momentary lies in the
essence of the great philosophic nature. Nietzsche

" Enhver filosofi skjuler en anden filosofi Enhver opfatning
er et gemmested. Ethvert ord er en maske Nietzsche

" Et folk af gammel kultur trænger ofte mindre til at lære
det, det ikke ved, end til på ny at lære det, det har glemt.
Lao Tse"

" Filosofi er at kunne hævde, at det ingen skam er at være
fattig. Laurence Peters

" Filosofi er den videnskab, som arbejder med sandhed.
Aristotles

" Filosofien triumferer let over de forbigangne og de kommende
ulykker, men de nærværende ulykker triumferer over den. La Rochefoucauld

" For religionen er kun der hellige sandt, for filosofien kun
det sande helligt. Ludwig Feuerbach

" Hvis man virkelig ønsker sig en politisk katastrofe, skal
man gøre filosoffen til politiker. Filosoffen, der hævder at der findes det
gode og det sande,m altså det platoniske system. Det er afgjort det
allerfarligste. Hannah Arendt

" I am writing for a race of men which does not exist yet:
for the lords of the earth.Nietzsche Jeg skriver for en menneskehed der
endnu ikke eksisterer - for overmennesket. Nietzsche

" Man kender en filosof på, at han går af vejen for tre
glansfulde og højrøstede størrelser: berømmelsen, fyrsterne og kvinderne:
hvormed ikke være sagt, at de ikke kommer til ham. Nietzsche

" Når tingene gennemtænkes meget længe, falder de sammen til
ingenting. Gottfried Benn 1886-1956

" Philosophy: A route of many roads leading from nowhere to
nothing. Ambrose Bierce 1842-1914

" Superstition sets the whole world in flames, philosophy
extinguishes them. Francois de Voltaire

" The Philosopher has to be the bad conscience of his age.
Nietzsche

" What is the first and last thing a philosopher demands from
himself. To overcome his age in himself, to become "timeless". With what
then does the philosopher have the greatest fight? With all that makes him a
child of his time. Nietzsche

" When anyone speaks "badly" of man, the lower of knowledge
should perk up his ears. Nietzsche

fiac .Filosoffens påståede foragt for rigdom eller ædelbyrd er
blot et udtryk for hans selvforherligelse La
rochefoucauld

fiAn Jeg har en ny filosofi. Jeg har tænkt mig at grue for én dag
ad gangen. Søren Brun i RADISENE af Charles M. Schulz

fif Filosoffens påståede foragt for rigdom eller ædelbyrd er
blot et udtryk for hans selvforherligelseLa Rochefoucauld

fihm- Alle vil nu udforske mennesket, udefra, indefra. Sandhed,
hvor redder du dig hen fra den grusomme jagt.Goethe(Komplementaritet: Når
det undersøgte befamles, forstyrres det, og man finder noget
ikke-representativt - sted og hastighed for partikel, kan ikke samtidig
bestemmes.)

fihmelor Filosofien triumferer let over de forbigangne og de kommende
ulykker, men de nærværende ulykker triumferer over den.
La Rochefoucauld

fihq "Man må sidde trygt på SIG SELV, man må stå tappert på sine
to ben, ellers KAN man slet ikke elske. Det ved kvinderne i sidste ende kun
alt for godt.:

fiht Damen man møder bliver roman, damen man strejfer bliver
poesi damen der udebliver, bliver filosofi,
Jacob Paludan

fihtth En filosof er en mand, som af mangel på en kvinde omfavner
hele verden.

fiJeg filosoferer med hammeren. Nietzsche

fike Idleness is the parent of all psychology.
Nietzsche

filhm Enhver filosofi skjuler en anden filosofi. Enhver mening er
også et gemmested. Hm Ethvert ord er en maske. Nietzsche

fimrz En filosofs moral giver et tydeligt vidnedsbyrd om HVEM han
er - dvs om rangordningen mellem de inderste drifter i hans natur. Nietzsche

Finally you see things as they really are, and that is the most horrible
thing in the world". Oscar Wilde

finder udveje til at beskæftige sig med deres kærlighed uden at beskæftige
sig med det væsen de elsker.La Rochefoucauld

fipy An intellectual is someone whose mind watches itself.
Albert Camus

Fipy Psykologi er en omnibus, der ledsager et luftskib.
Karl Kraus

Fipy Visse mennesker kan altid få psykologien til at passe i deres
eget kram. Ja de kan få hvad som helst til at passe i hvilket kram det skal
være. Måske skulle vi ikke altid nøjes med at trække på skulderen. Palle
Lauring

fiPYåz Nietzsches anelser og indsigter, der ofte på en overraskende
måde hang sammen med psykoanalysens møjsommeligt indvundne resultater Freud,
der for sin uafhængigheds skyld først læste om sublimering efter
Drømmetydning. Selbsdarstelling Safransky(andre forskere lægger vægt på at
Freud skjulte sine studier og sin gæld til Nietzsche )

fipyux Nietzsche anelser og indsigter ofte på en overraskende måde
hang sammen med psykoanalysens møjsommeligt indvundne resultater Freud, der
for sin uafhængigheds skyld først læste om sublimering efter Drømmetydning.
Selbsdarstelling. Safransky

fisid It might be said of psychoanalysis that if you give it your
little finger it will soon have your whole hand.
Sigmund Freud

Fisprog Philosophy is a battle against the bewitchment
of our intelligence by means of language L Wittgenstein

fiud En filosof agter jeg kun for, hvad han kan være eksempel på
Nietzsche

fivi Filosofiens historie er en hemmelig rasen mod livets
forudsætninger.Nietzsche

fiVi Frie ånder omvurderer alle værdier og er inkarnerede
krigserklæringer imod det gamle begreb om "sandt" og "usandt", Nietzsche

fivi Intelligens er den åndelige egenskab, takket være hvilken
vi omsider begriber, at alt er ubegribeligt.
Emile Picard

fivi Metaphysics is a dark ocean without shores or lighthouse,
strewn with many a philosophic wreck. Immanuel Kant

fivicx Being a philosopher, I have a problem for every solution.
Robert Zend

fiVih Filosofferne har kun fortolket verden forskelligt; men det,
som det kommer an på, er at forandre den. Karl Marx

fiVisa Sæt at sandheden er en kvinde, - hvordan skulle nu det gå
for sig? Kan man ikke have en mistanke om, at alle filosoffer, i den grad de
var dogmatikere, forstod sig dårligt på kvinder. Friedrich Nietzsche

fivitv Without doubt some things determine certain
physilogical and

fiVItvi Det første skridt mod filosofi er skepsis. Denis
Diderot (sidste ord)

Fra : El Trabajador

Dato : 08-10-07 15:32

> [...]
> sprogs ord er skabt til demagogi, hvor dobbelttydighed forvirrer, og vi
> bliver godhedsindustriens lydige slaver.

Du mangler:

En ekspert er en der ved alting om ingenting. En filosof er en der ved
ingenting om alting.

(fra min matematiklærer i gymnasiet)
--
El Trabajador