Bredbånd TDC og linux hjælp
Fra : jann

Dato : 12-07-01 11:21

Hej
kan nogen fortælle mig hvad jeg laver forkert.
Jeg har installeret redhat 7.1 med firewall og 2 netkort.
meningen er at den skal køre som en router/gateway mellem mit
egen net og tdc internet.
Her kommer problemmet, jeg kan uden problem koble mig op til internettet
med min linux, men alle andre pc kan ikke, jeg kan ping min gateway fra en
windows
maskine.
kan det være noget med hvad for nogen maskiner der kan få lov til at route
igennem
gatewayen.
Det skal lige siges jeg er en novice indenfor linux, nogen links med
router/gateway
opsætning ville være nogen hjælp.

Håber I kan hjælp

hilsen jann

Fra : Morten Boysen

Dato : 12-07-01 13:24

"jann" <jann_oppenheuser@mailme.dk> wrote in message
> Det skal lige siges jeg er en novice indenfor linux, nogen links med
> router/gateway
> opsætning ville være nogen hjælp.

Prøv at se på:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/>

<http://mirrors.sunsite.dk/ldp/LDP/nag2/>

Specielt kan disse bruges:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/tcp-ip-dns.html>

<http://www.sslug.dk/linuxbog/sikkerhed/bog/linux-firewalling.html>

Derudover vil det nok få mere hjælp i dk.edb.system.unix

FUT: dk.edb.system.unix

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-07-01 18:09

> [...]

>med min linux, men alle andre pc kan ikke, jeg kan ping min gateway fra en

Har du husket at slå IP-forwarding til i din Linux? Dvs.
echo 1 >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward
et eller andet sted i et startup-script.

Derudover skal du naturligvis konfigurere maskinerne på indersiden med default
gateway = linuxen, passende IP-adresse og -maske, og TDC's to DNS-servere
(medmindre du selv kører sådan én - men det gør du sikkert ikke).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jann

Dato : 13-07-01 10:35

"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Har du husket at slå IP-forwarding til i din Linux? Dvs.
> echo 1 >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward
> et eller andet sted i et startup-script.

nej det havde jeg ikke tak for dette.

Jeg har fundet en firewall/gateware/mm stykke software kaldet Clark Connect
WWW.clarkconnect.org er der nogen der kender til dette project, det er
dejlig
let at gå til samt der er en god guide med.

mange tak for svarene.

hilsen jann