Kunstig befrugtning!
Fra : -= JF =-

Dato : 21-10-07 20:39

Hej.

En kvinde i vores omgangskreds har opgivet at finde en mand men har ikke
opgivet ønsket om et barn, og overvejer nu kunstig befrugtning.

Hun har gået og tumlet med tanken i stilhed et lille års tid, og har nu
besluttet sig for at ville det.

Hun har en aftale til en samtale med sin praktiserende læge i slutningen
af den kommende uge, men vil gerne læse lidt på lektien inden da.

Kan nogen i gruppen henvise til sider der beskriver reglerne, og også
meget gerne sider der beskriver selve 'indgrebet'.

På forhånd tak!
--
Mvh. John

Fra : Workingmom

Dato : 21-10-07 21:50

-= JF =- skrev:
> [...]
>
> Kan nogen i gruppen henvise til sider der beskriver reglerne, og også
> meget gerne sider der beskriver selve 'indgrebet'.

Altså - med mindre hun har en aftale med en mand, så mangler hun jo en
vigtig ingrediens - sæd.

Hvis hun kan skaffe det på en eller anden vis, så er proceduren, hvis
ellers hun har normal ægløsning, at man anbringer sæden i skeden så højt
oppe mod livmoderhalsen som muligt - evt inden i et pessar, som man så
tager på.

Hvis der er vanskeligheder af en eller anden grund, kan man sprøjte
sæden helt op i livmoderen - det giver større sandsynlighed for succes.

Jeg ved faktisk ikke, om lægerne medvirker til det, når det ikke er par.

Der er en klinik, der hedder noget med Stork. Nina Stork driver den, og
hun er jordemoder. Hun inseminerer i al fald par, men om hun har en stab
af sæddonorer - det ved jeg ikke.

Ditmar

Fra : -= JF =-

Dato : 21-10-07 22:14

Workingmom skrev:

> Altså - med mindre hun har en aftale med en mand, så mangler hun jo en
> vigtig ingrediens - sæd.

Se - Der er der den kunstige befrugtning kommer ind i billedet
Hun fortæller at der siden 1/1-07 er åbnet mulighed for kunstig
befrugtning af enlige kvinder, også selv om der ikke ligger sygdom til
grund for barnløsheden.

En af de ting hun er usikker på, er den aldersgrænse der er sat.
Hun ved at grænsen er 45 år, men ved ikke om det er befrugtningen eller
fødslen skal ske inden det fyldte 45. år.

Tak for din beskrivelse af proceduren, som jeg vil lade gå videre til
hende - Men med mit kendskab til hende er det absolut ikke noget hun
giver sig i kast med selv! Det skal nok ske på en klinik.

> Der er en klinik, der hedder noget med Stork. Nina Stork driver den, og
> hun er jordemoder. Hun inseminerer i al fald par, men om hun har en stab
> af sæddonorer - det ved jeg ikke.

Den klinik talte hun faktisk om, så den kender hun.

Tak for dit input!

--
Mvh. John

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-10-07 23:45

-= JF =- wrote:

> En af de ting hun er usikker på, er den aldersgrænse der er sat.
> Hun ved at grænsen er 45 år, men ved ikke om det er befrugtningen
> eller fødslen skal ske inden det fyldte 45. år.

en 45 årig kvinde der vil have et barn, med en "anonym" mand...
please fortæl mig at "STOP" skiltet også er tændt andre steder end i mit
hoved...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Workingmom

Dato : 22-10-07 07:51

Rasmus M. Jensen skrev:

> en 45 årig kvinde der vil have et barn, med en "anonym" mand...
> please fortæl mig at "STOP" skiltet også er tændt andre steder end i mit
> hoved...

Barnet kan let risikere at blive 'forældreløst' i en alder af 20 -
selvfølgelig kan man klare sig selv som 20-årig, men der er til den tid
ikke andre. Ingen søskende, ingen bedsteforældre - ingen 'voksne'.

Det er ikke forsvarligt, og jeg håber, at lægen og naturen siger nej.
Jeg var ved et uheld gravid som 43-årig (med mand og to børn allerede og
et godt netværk). Det gik til af sig selv, og det gør mange graviditeter
på kvinder i den alder - heldigvis.

Ditmar

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-10-07 11:17

Workingmom wrote:

> [...]
> og et godt netværk). Det gik til af sig selv, og det gør mange
> graviditeter på kvinder i den alder - heldigvis.

det var dog befriende at høre fra en kvinde...
jeg synes i hvert fald det er helt hen i vejret og kan da kun bifalde den
holdning den holdning din læge har...

det er jo 130% egoistrelateret at skal have et barn som enlig kvinde i den
alder...

Fra : Holst

Dato : 22-10-07 21:34

Rasmus M. Jensen wrote:

> det er jo 130% egoistrelateret at skal have et barn som enlig kvinde i den
> alder...

At få børn, hvad enten man er enlig eller ej, er i høj grad en egoistisk
ting.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-10-07 21:44

Holst wrote:

> At få børn, hvad enten man er enlig eller ej, er i høj grad en
> egoistisk ting.

det er det sikkert nok, men at få det som enlig kvinde i den alder er bare
endnu mere egoistisk...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-07 22:22

On Mon, 22 Oct 2007 22:34:14 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>At få børn, hvad enten man er enlig eller ej, er i høj grad en egoistisk
>ting.

Den forstår jeg ikke en dyt af...

Jeg har ikke haft et sekund til mig selv eller konen siden det første
barn kom for 16 år siden.

Det er ungerne der bestemmer hvad vi skal spise, hvad vi skal se på TV
og hvor vi skal hen på ferie. Min løn går til deres tøj og
fritidsinteresser. Selv bilen har de bestemt: Ud med den lækre
2-personers cabriolet og ind med en børnevenlig stationcar.....

Egoistisk - Min bare

<mlr>

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-10-07 23:02

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> fritidsinteresser. Selv bilen har de bestemt: Ud med den lækre
> 2-personers cabriolet og ind med en børnevenlig stationcar.....

hehe... tak for dit ironiske indlæg... :-9

Fra : ben9

Dato : 23-10-07 06:46

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> fritidsinteresser. Selv bilen har de bestemt: Ud med den lækre
> 2-personers cabriolet og ind med en børnevenlig stationcar.....

til gengæld har du en glad kone

sludder om igen

til gengæld bor du sammen med en glad mor

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-10-07 18:16

> en 45 årig kvinde der vil have et barn, med en "anonym" mand...
> please fortæl mig at "STOP" skiltet også er tændt andre steder end i mit
> hoved...

Det er også tændt i mit hoved. I min familie er man bedsteforældre/tæt på i
den alder.

Mvh Maria

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-10-07 21:02

Maria Frederiksen wrote:

> Det er også tændt i mit hoved. I min familie er man
> bedsteforældre/tæt på i den alder.

ehh.. jow jow da... roooolig nu...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-10-07 17:24

> ehh.. jow jow da... roooolig nu...

Født rolig. Har ikke været det siden

Mvh Maria

Fra : Workingmom

Dato : 22-10-07 07:49

-= JF =- skrev:

> En af de ting hun er usikker på, er den aldersgrænse der er sat.
> Hun ved at grænsen er 45 år, men ved ikke om det er befrugtningen eller
> fødslen skal ske inden det fyldte 45. år.

Hvis hun er omkring 45 år, skal hun overveje det meget nøje.

Jeg fik min sidste, kort før jeg fyldte 39 år - og det var hårdt. Jeg
havde endda en mand til at tage halvdelen af slæbet.

Man skal også overveje, at når barnet skal konfirmeres, så er man på
alder med de andre børns bedsteforældre.

Min læge ville ikke inseminere kvinder over 40 - der var ingen lov mod
det, han ville bare ikke.

Ditmar

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-10-07 02:13

Nu er er det altså ikke gennemsnitligt i Danmark, at blive bedsteforældre
når man er ml. 40 og 45 år! Gennemsnitsalderen for førstegangsfødende er pt.
lige omkring de 30 og kvinderne er jo dermed typisk en 33-35 år når de får
det andet barn. De fleste 40 årige mødre vil så have børn i alderen fra 10
år og nedefter og først selv blive bedstemødre når deres ældste barn selv
får børn omkring de 30 år, hvor moren så selv er over 60.

Jeg kender selv til masser af tilfælde, hvor folk har fået en efternøler
oppe i 40'erne - på ganske naturlig vis. Det er ikke min opfattelse, at
disse mennesker har lidt nogen nød og de har da også alle deres forældre
endnu, selvom de er voksne og har egen familie.

For det tredje, så vokser en meget stor procentdel af danske børn op i en
familie med kun een forælder. Nogle har så en regelmæssig kontakt til den
anden forælder - andre har ikke. Begge dele er bestemt ikke noget særsyn og
der kommer oftest ganske udemærkede mennesker ud af denne løsning, selvom
mange sikkert på forskellige tidspunkter i deres opvækst har ønsket, at
deres mor og far boede sammen.

For det fjerde er det, at man får sit første barn som 22 årig, desværre ikke
nogen garanti for at man lever længe nok til at sætte sit barn godt i vej.
Alle kan risikere at blive syge eller komme ud for en ulykke. Når man sætter
et barn i verden accepterer man samtidig risikoen for, at man ikke altid kan
være der for det. Med en forventet levetid på 75-80 år, så vil barnet være
30-35 år når man falder fra, selvom man først får det som 45 årig. Det er
faktisk længere end mennesker typisk nåede at have deres forældre for bare
få generationer tilbage, hvor den forventede middellevetid var kortere.

Sluttelig, så betyder det, at man ikke lever i et fast ægteskabslignende
forhold, jo ikke at barnet ikke får noget netværk. Moren har måske søskende
med store familier, fætre/kusiner eller nære venner - allesammen mennesker
som vil blive en del af barnets netværk og som måske selv har børn som er
jævnaldrende med barnet. Man kan sagtens leve i en kernefamilie på mor, far
og 2 børn og ikke have andre i hele verden, ligesom man kan være enebarn hos
en enlig mor og have nær kontakt til mostre, onkler, fætre, kusiner og
venner og deres børn og have en kæmpe familie. Det er et spørgsmål om
indstillingen til hvem man vil indrage i sin nære familie.

Jeg tror man skal gøre op med sig selv om mange af indvendingerne ikke mest
skyldes fordomme om hvad der er "normalt" og moralske levn fra en tid hvor
det at være "enlig mor" var stigmatiskeret og lig med at "være kommet i
ulykke". Den kernefamilie som vi allesammen synes er det "normale" er
faktisk lidt af et særsyn efterhånden

Hvis jeres veninde ellers har gjort sig de samme fornuftige og praktiske
overvejelser som alle andre der ønsker at stifte familie og ellers er sund
og rask - både fysisk og mentalt, så er det vist mest moralske eller
religiøse indvendiger der skulle tale imod. Hun kan så risikere at hun ikke
er særlig fertil og at der ikke bliver nogen graviditet ud af det, selvom
hun bliver insemineret flere gange. Den eneste forskel på en naturlig
undfangelse og almindelig insimination er, at man bruger en sprøjte i stedet
for en penis når man anbringer sæden i kvinden...

Er der tale om opsætning af egne eller måske endda donerede befrugtede æg,
er det en helt anden og mere kompliceret procedure...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-10-07 07:57

Gainsbourg wrote:
> [...]
> årige mødre vil så have børn i alderen fra 10 år og nedefter og først
> selv blive bedstemødre når deres ældste barn selv får børn omkring de
Maria skriver "tæt på" - og nej... det er nok ikke det mest "normale"
heller, men det er dog langt mere naturligt for kroppen at få børn i 18-30
års alderen end det er mellem 30 og 45... det er jo prestige i at få et
barn... og man skal naturligvis klæde barnet i designer-tøj for rigtigt at
vise det frem...

> [...]
> opfattelse, at disse mennesker har lidt nogen nød og de har da også
> alle deres forældre endnu, selvom de er voksne og har egen familie.

jeg kender så også et par stykker der har haft forældre der har været 40 +
og det kan man godt mærke at det har haft indflydelse på deres opvækst...

> [...]
> mennesker ud af denne løsning, selvom mange sikkert på forskellige
> tidspunkter i deres opvækst har ønsket, at deres mor og far boede
det er jo den samme plade vi hører hver gang...
bare fordi en stor del vokser op med kun een forældre er det sgu da netop
ikke nogen grund til at man ligefrem bevidst vælger at få et barn sådan...
men i dagens Danmark handler det jo i væsentlig grad mindre om børnene og
mere om hvordan jeg "får nok tid til mig selv" og undgå det kedelige
opdragelse og i stedet lade pædagoger tage sig af den slags samt at få
barnet til at underholde sig selv med playstation/xbox osv... det er meget
nemmere...

> [...]
> længere end mennesker typisk nåede at have deres forældre for bare få
> generationer tilbage, hvor den forventede middellevetid var kortere.
nej... men til gengæld er det naturligt for kroppen at få barn som 22
årig...
det er det sgu ik som 42 årig...

> [...]
> deres børn og have en kæmpe familie. Det er et spørgsmål om
> indstillingen til hvem man vil indrage i sin nære familie.
korrekt... jeg er bare ved at brække mig af al den selv-realisering og
ego-holdning mange forældre har i dag...
det er hele tiden mig mig mig... og jeg tror bare ikke der kommer noget -
ligefrem bedre - ud af kun at vokse op med een forældre... Jeg tvivler på at
langt de fleste af disse børn ikke på et eller andet tidspunkt vil savne den
manglende forældre - og også har brug for dette modstykke...
Jeg bliver bare så harm over at se hvor mange der *vælger* at få børn for 2
år efter at blive skilt... det er yderst problematisk og min opfattelse er
som sagt at forældrene er ekstremt egoistiske og hvis ikke jeg kan få det
som jeg vil og ... så gider jeg ikke finde mig i noget... vi skal skilles...

> [...]
> at "være kommet i ulykke". Den kernefamilie som vi allesammen synes
> er det "normale" er faktisk lidt af et særsyn efterhånden

og det tror du er en god ting??
bare se på hvordan børn begår kriminalitet i en tidligere alder... drikker
sig stang-barcardi i en tidligere alder osv osv osv...
du tror måske ikke det kunne have noget at gøre med din iihhh-så-dejlige
alenemor og det svigt der har været??

> Er der tale om opsætning af egne eller måske endda donerede
> befrugtede æg, er det en helt anden og mere kompliceret procedure...

jaaa... helt naturligt jo... ikke?

Fra : Workingmom

Dato : 23-10-07 15:38

Rasmus M. Jensen skrev:
> [...]
> opdragelse og i stedet lade pædagoger tage sig af den slags samt at få
> barnet til at underholde sig selv med playstation/xbox osv... det er meget

Når jeg tænker på alle de gange, jeg har været ved at smide ungerne ud
af vinduet og hvor taknemmelig jeg har været for, at der liiige var en
med-forælder, der kunne tage over, så priser jeg mig lykkelig for to ting:

- At vi er to forældre
- At vi bor i stuen.

Tine Ditmar

Fra : ben9

Dato : 23-10-07 17:31

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinduet og hvor taknemmelig jeg har været for, at der liiige var en
> med-forælder, der kunne tage over, så priser jeg mig lykkelig for to ting:

enig - for ikke at snakke om at det var overstået inden jeg fyldte 50

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-10-07 17:35

> enig - for ikke at snakke om at det var overstået inden jeg fyldte 50

For mit vedkommende før - og hvor er det dejligt at kunne lege og hygge med
barnebarnet uden at være plaget af skavanker og "nej, det er bedstemor for
gammel til". Det bedste er dog at kunne aflevere afkommet og få sin
nattesøvn i fred

Mvh Maria

Fra : ben9

Dato : 23-10-07 17:48

> [...]
> med barnebarnet uden at være plaget af skavanker og "nej, det er bedstemor

min sidste er lige fyldt 18 og stor blir den dag hvor jeg ringer til
3*34.....

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-10-07 18:05

Ja, det er helt sikkert bonussen

Fra : Workingmom

Dato : 23-10-07 23:00

ben9 skrev:
> "Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> enig - for ikke at snakke om at det var overstået inden jeg fyldte 50

Det er mit så ikke - jeg var som sagt næsten 39, da den sidste kom.

Jo, vinduessmideriet er overstået.

Tine Ditmar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-10-07 17:33

> [...]
> barn... og man skal naturligvis klæde barnet i designer-tøj for rigtigt at

"Trofæbørnene". Ja, dem kender vi alle - for ikke at glemme "panikbørnene"
(de børn, der fødes af en mor over 35, der pludselig finder ud af at vil hun
have børn, så er det nu).
Vi ved vel også efterhånden alle sammen at risikoen for gendefekt eller
mongolbarn stiger voldsomt når moderen er over 35 for at nå kritiske højder,
når moderen er over 40.

Og er det så et problem? Måske ikke, men det er noget hun bør tage med i
sine overvejelser.

Mvh Maria

Fra : ben9

Dato : 23-10-07 17:47

> [...]
> højder, når moderen er over 40.
>
> Og er det så et problem? Måske ikke, men det er noget hun bør tage med i

trofæbørn - LOL - fedt udtryk

Fra : Workingmom

Dato : 23-10-07 23:01

Maria Frederiksen skrev:
> Vi ved vel også efterhånden alle sammen at risikoen for gendefekt eller
> mongolbarn stiger voldsomt når moderen er over 35 for at nå kritiske højder,
> når moderen er over 40.

Ikke destomindre bliver langt de fleste Downsbørn født af mødre under 40
- simpelthen fordi langt de fleste børn bliver født af mødre under 40

Tine Ditmar

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-10-07 00:38

Maria Frederiksen wrote:

> "Trofæbørnene". Ja, dem kender vi alle - for ikke at glemme
> "panikbørnene" (de børn, der fødes af en mor over 35, der pludselig
> finder ud af at vil hun have børn, så er det nu).

hehe... det var sådanne benævnelser jeg ledte efter...

> Og er det så et problem? Måske ikke, men det er noget hun bør tage
> med i sine overvejelser.

jeg siger ikke at sådanne børn ikke kan få et godt liv, men personligt mener
jeg nu stadig at der er en stor grad af forældre-egoisme involveret i
beslutningen om at få et barn der f.eks. er multihandicappet hvis det er
kendt på forhånd...

Fra : Holst

Dato : 24-10-07 08:10

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> jeg nu stadig at der er en stor grad af forældre-egoisme involveret i
> beslutningen om at få et barn der f.eks. er multihandicappet hvis det er

De færreste vælger jo at få et multihandicappet barn, hvis de i tide får
at vide, at barnet er multihandicappet.

Og selv for kvinder over 40 år er der en overvejende sandsynlighed for
at få et ganske normalt barn.

Jeg møder ganske mange handicappede børn, og selvfølgelig er der
indimellem også nogle gamle mødre blandt børnenes forældre. Men langt
den største del af mødrene har været 25-35 år, da de fik det
handicappede barn.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-10-07 18:18

> [...]
> indimellem også nogle gamle mødre blandt børnenes forældre. Men langt den
> største del af mødrene har været 25-35 år, da de fik det handicappede

Måske netop fordi man kender den øgede risiko, når man er over 40 og derfor
vælger børn fra? Eller får taget de nødvendige prøver for at sikre et sundt
barn?

Mvh Maria

Fra : -= JF =-

Dato : 23-10-07 18:38

Gainsbourg skrev:

Først, tak for dit indlæg som jeg er meget enig i.
Jeg må indrømme at jeg også har svært ved at se det tilyneladende meget
odiøse i at blive mor som 45-årig, af netop de grunde du angiver.
Jeg har bare ikke lyst til at indgå i en større polimik med 45-årige
bedstemødre om sagen, på baggrund af et spørgsmål som er stillet på
vegne af en anden, og dybest set slet ikke berører mig.

> Hvis jeres veninde ellers har gjort sig de samme fornuftige og praktiske
> overvejelser som alle andre der ønsker at stifte familie og ellers er sund
> og rask - både fysisk og mentalt,

Hun har som sagt ruget over det i et års tid, så jeg tror da at hun har
vejet alle fordele og ulemper op, og hendes helbred er der vist ikke
noget i vejen med.

> Hun kan så risikere at hun ikke
> er særlig fertil og at der ikke bliver nogen graviditet ud af det, selvom
> hun bliver insemineret flere gange.

Det er hun helt indforstået med!

> Den eneste forskel på en naturlig
> undfangelse og almindelig insimination er, at man bruger en sprøjte i stedet
> for en penis når man anbringer sæden i kvinden...

Så der er altså ingen forudgående hormonbehandling?

> Er der tale om opsætning af egne eller måske endda donerede befrugtede æg,
> er det en helt anden og mere kompliceret procedure...

Det tror jeg ikke at der er tale om. Det drejer sig vist 'kun' om
befrugtning.

Ren privat nysgerrighed:
Får kvinderne et valg mht. donoren, så de f.eks. kan vælge en mørkhåret
eller blåøjet doner å barnet vil kunne ligne reten af familien met muligt?

--
Mvh. John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-10-07 20:24

> Hun har som sagt ruget over det i et års tid, så jeg tror da at hun har
> vejet alle fordele og ulemper op, og hendes helbred er der vist ikke noget
> i vejen med.

Dvs hun er forberedt på et barn med genfejl eller et mongolbarn?

Mvh Maria

Fra : ben9

Dato : 23-10-07 20:39

> Dvs hun er forberedt på et barn med genfejl eller et mongolbarn?
>
> Mvh Maria

ingen probs - dem ka man få fjernet inden man når at se dem

vi ka datte ha grimme børn i et invita-køkken

Fra : -= JF =-

Dato : 23-10-07 20:48

Maria Frederiksen skrev:

> Dvs hun er forberedt på et barn med genfejl eller et mongolbarn?

Hvor dum tror du hun er?
Hun er en voken veluddannet kvinde med mindst samme generelle viden som
folk flest - Så mon ikke hun har den samme viden som du og jeg på dette
felt.
Og ja - Der er en øget risiko for af fosteret udvikler Downs syndrom -
Men den er faktisk ikke voldsomt forøget i.f.t. kvinder under 40 år.

Vi har selv fået en uventet efternøler for ganske nyligt, og da min kone
lige er fyldt 40 bad hun om en samtale vedr. risikoen, forud for
nakkefoldsscanningen.

Jeg kan ikke længere huske de tal vi fik forelagt, men risikoen er altså
til at overse. Det sker, men sjældent.
Kernesunde bondepiger på 25 kan såmænd også føde børn med Downs Syndrom.

--
Mvh. John

Fra : Workingmom

Dato : 23-10-07 23:07

-= JF =- skrev:

> [...]
> til at overse. Det sker, men sjældent.
> Kernesunde bondepiger på 25 kan såmænd også føde børn med Downs Syndrom.

Ja, men de gør det ikke så tit.

mor på 20: 1/1600 risiko for at føde Downsbarn.
mor på 40: 1/100 risiko for at føde Downsbarn
mor på 45: 1/25 risiko for at føde Downsbarn.

(Kilde:
http://www.tobaksskaderaadet.dk/publ/Publ2004/Fosterdiagnostik_pjece.pdf)

Det er immervæk en sjat....

Tine Ditmar

Fra : Holst

Dato : 24-10-07 08:14

Workingmom wrote:

> Det er immervæk en sjat....

Men nu er det jo ingen ulykke at få et barn med Downs.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-07 10:20

On Wed, 24 Oct 2007 09:13:58 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Men nu er det jo ingen ulykke at få et barn med Downs.

Der aner du ganske simpelt ikke hvad du taler om...

Jo, Downs syndrom findes i mange grader. Og der er da solstråle
historier som dem, vi indimellem bliver præsenteret for på TV.

Men katastroferne er hyppigere....

<mlr>

Fra : Holst

Dato : 24-10-07 10:48

Michael Rasmussen wrote:

> Der aner du ganske simpelt ikke hvad du taler om...
>
> Jo, Downs syndrom findes i mange grader. Og der er da solstråle
> historier som dem, vi indimellem bliver præsenteret for på TV.
>
> Men katastroferne er hyppigere....

Jeg møder 15-20 børn med Downs årligt. Hvor mange møder du?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-07 11:07

On Wed, 24 Oct 2007 11:47:59 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Jeg møder 15-20 børn med Downs årligt. Hvor mange møder du?

Det er nok i samme størrelsesorden, typisk i forbindelse med
alvorligere respiratoriske og cardielle problemer...

Jeg ser de lange indlæggelseforløb, og hvilke problemer det giver for
familierne. Og jeg ser de søskende der må gå for lud-og-koldt vand,
fordi det handikappede barn tager alle forældrenes ressourcer.

<mlr>

Fra : nana sørensen

Dato : 25-10-07 00:41

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Jeg møder 15-20 børn med Downs årligt. Hvor mange møder du?

At få et barn med downs syndrom er ikke fedt, det er det bare ikke.
Overhovedet. Børn og voksne med downs er ikke "gladere" eller sjovere end
andre handicappede. Tværtimod endda, da de tit faktisk har fuld
handicapsforståelse.
Min mor arbejder på et fritidshjem for handicappede børn, og selv hun, som
elsker alle børnene og har en svaghed for børn med downs, siger at det
hverken er lettere eller federe end andre børn, der aldrig vil kunne klare
sig selv uden hjælp.

Fra : ben9

Dato : 24-10-07 13:24

> [...]
>
> Jo, Downs syndrom findes i mange grader. Og der er da solstråle
> historier som dem, vi indimellem bliver præsenteret for på TV.

ja - det var da vist en slem gang vrøvl Holst lige skrev dér!!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-10-07 00:41

-= JF =- wrote:

> [...]
> bedstemødre om sagen, på baggrund af et spørgsmål som er stillet på
> vegne af en anden, og dybest set slet ikke berører mig.

hvorfor så overhovedet skrive dit indlæg her når det eneste du søgte var
nogen der snakkede dig og din syge veninde efter munden...???

Fra : care

Dato : 24-10-07 13:34

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor så overhovedet skrive dit indlæg her når det eneste du søgte var
> nogen der snakkede dig og din syge veninde efter munden...???

Du er da ualmindeligt stupid at høre på.
Har du overhovedet ulejliget dig med at læse indlægget, for du skyder
milevidt over målet.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-10-07 14:00

care wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Du er da ualmindeligt stupid at høre på.
> Har du overhovedet ulejliget dig med at læse indlægget, for du skyder
> milevidt over målet.

faktisk ja... er der noget der trykker??

Fra : care

Dato : 25-10-07 10:31

> faktisk ja... er der noget der trykker??

Ja, nu du spørger.
Studenterhuen trykker en anelse - Ikke et problem du kan relatere til!

ead og trollefilter til dig!

Fra : ben9

Dato : 24-10-07 21:11

"care" <care@care.care> skrev i en meddelelse
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Du er da ualmindeligt stupid at høre på.
> Har du overhovedet ulejliget dig med at læse indlægget, for du skyder
> milevidt over målet.

tillykke - du har nu lært rasmus at kende

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-10-07 22:51

ben9 wrote:

> tillykke - du har nu lært rasmus at kende

du tåler jo ingen modsigelse og har samtidig problemer med at erkende at
andre kan have ret...
synd for dig...

Fra : ben9

Dato : 25-10-07 06:54

> du tåler jo ingen modsigelse og har samtidig problemer med at erkende at
> [...]

nå - og du er usympatisk

Fra : care

Dato : 25-10-07 10:32

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

Han var sgu et sølle bekendtskab!

Fra : -= JF =-

Dato : 24-10-07 22:29

Rasmus M. Jensen skrev:

> hvorfor så overhovedet skrive dit indlæg her når det eneste du søgte var
> nogen der snakkede dig og din syge veninde efter munden...???

Du er da usædvanligt fattesvag!

At jeg stiller er spørgsmål på vegne af en anden, betyder ikke at jeg
har nogen som helst interesse i svaret, what so ever! Jeg stiller et
spørgsmål, og giver eventuelle svar videre. Længere er den ikke.

Hende du kalder 'min veninde' er - som du havde opdaget hvis du havde
evnet at forstå det du læser - en kvinde i vores omgangskreds. Jeg er
med på at du sandsynligvis ikke evner at skelne mellem veninder og
omgangskreds, men fred med det.

Mht. at hun skulle være syg - Herregud bette mand. Hvis du vil se sygdom
så puds dog spejlet!

Sidst; Hvordan kan man snakke et konkret spørgsmål efter munden?

Mit råd til dig er at du kravler tilbage under din sten og venter på at
anfaldet aftager.

--
Mvh. John

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-10-07 01:42

> [...]
> bedstemødre om sagen, på baggrund af et spørgsmål som er stillet på vegne
> af en anden, og dybest set slet ikke berører mig.

Nej, jeg må indrømme, at jeg dybest set også er ret ligeglad med hvad folk
foretager sig i den retning, men må konstatere, at når diskussionen falder
på et emne, der i den grad piller ved mange menneskers selvforståelse og
næsten religiøse forhold til forældreskabet, så vil bølgerne let gå højt.

Personligt har jeg det fint med, at vi allesammen er forskellige og tager
forskellige livsbeslutninger og jeg kan let komme i tanke om ret mange andre
ting, som jeg synes er væsentligt dummere og som forekommer langt hyppigere,
end at blive enlig mor som 45 årig. Det årlige antal af enlige kvinder over
40, der gennemfører en graviditet efter kunstig insemination, kan formentlig
tælles på een hånd. Taget i betragtning hvor mange håbløse idioter der får
børn hver eneste dag, så kan det altså ikke hidse mig op, at en
normalbegavet, enlig kvinde får et barn 10 år senere end gennemsnittet af
danske kvinder. Herregud - som om der ikke var værre problemer at gå og
bekymre sig om...

En tur i supermarkedet en ganske almindelig lørdag kan hurtigt overbevise
een om, at de fleste forældre - unge som gamle - efterhånden kun frembringer
destruktive psykopatbørn, som det er meget svært at være i nærheden af, med
mindre man bliver lønnet for det

[snip en masse]

> Så der er altså ingen forudgående hormonbehandling?

Man behøver principielt ingen hormonbehandling for at lade sig inseminere.
Men om man giver det i alle tilfælde, kan jeg ikke svare på. Det ligger
udenfor mit ekspertiseområde.

> Ren privat nysgerrighed:
> Får kvinderne et valg mht. donoren, så de f.eks. kan vælge en mørkhåret
> eller blåøjet doner å barnet vil kunne ligne reten af familien met muligt?

Det aner jeg ikke. Det må du spørge hende om, når det kommer dertil... Held
og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : ben9

Dato : 24-10-07 06:45

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> frembringer destruktive psykopatbørn, som det er meget svært at være i
> nærheden af, med mindre man bliver lønnet for det

Point - de der selvoptagede forældre har overhovedet ikke øje for at
opdrage, afrette, opfostre, vejlede - you name it - deres unger.

dagens forædre minder om de tre aber: hører ikke, ser ikke, siger intet, men
spørg dem om hvad f eks en murer og en kvadratmeter italienske mamorfliser
koster, så skal du bare høre

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-10-07 18:16

> [...]
> frembringer destruktive psykopatbørn, som det er meget svært at være i
> nærheden af, med mindre man bliver lønnet for det

Det er der alt for meget sandhed i - jeg kalder dem for trofæbørn, for
forældrene har kun fået dem for at have noget at vise frem - at ungerne så
er så umulige at de end ikke kan begå sig på MacD er desværre en konsekvens
vi må leve med.

Mvh Maria